Ο εφιάλτης από το scramble σε λιμάνια και θαλάσσιες μεταφορές
tsamopoulos_minas

Μηνάς Τσαμόπουλος

Ο εφιάλτης από το scramble σε λιμάνια και θαλάσσιες μεταφορές

Οι καταιγιστικές εξελίξεις λόγω του πολέμου στην Ουκρανία καθιστούν σχεδόν αδύνατη την ακριβή ανάλυση των επιπτώσεων στα εμπορεύματα, το εμπόριο και τη ναυτιλία επί του παρόντος, αλλά μπορούμε σίγουρα να αναμένουμε πως εάν ο πόλεμος δεν τελειώσει πολύ σύντομα, θα έρθουν σημαντικές και άμεσες αλλαγές. 

Η κατάσταση είναι πλέον χαοτική με τους αγοραστές πολλών βασικών προϊόντων ιδίως πετρελαίου, φυσικού αερίου και σιταριού να αναζητούν εναλλακτικές προμήθειες, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ευρύτερη παγκόσμια οικονομία εκτός Ρωσίας θα υποστεί υψηλότερο πληθωρισμό, ελλείψεις και πλήγμα στην οικονομική ανάπτυξη.

Καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία περιπλέκει τη διακίνηση εμπορευμάτων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, η Γηραιά Ήπειρος θα αντιμετωπίσει υψηλότερα κόστη μεταφορών, μεγαλύτερες καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Χαρακτηριστικό είναι πως κατά τη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας, οι μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, η Mediterranean Shipping Co. & η A.P. Moller-Maersk A/S διέκοψαν τις κρατήσεις για ρωσικές μεταφορές.

Αυτό προσθέτει νέα εμπόδια στις ευρωπαϊκές οικονομίες, οι οποίες ήδη παλεύουν με τις αυξήσεις στην αγορά ενέργειας, τις ελλείψεις προϊόντων και την συμφόρηση στα λιμάνια. Με το κόστος του αργού πετρελαίου να έχει εκτοξευθεί και ο κλάδος των θαλάσσιων μεταφορών, αναμφίβολα, θα προσπαθήσει να το μετακυλήσει στους πελάτες για να προστατεύσει τα δικά του αποτελέσματα. Επομένως, εκτός από το ήδη αστρονομικό κόστος μεταφοράς, οι αποστολείς εμπορευμάτων θα πρέπει να αναμένουν νέες προσαυξήσεις.

Η Maersk και η MSC έχουν κάνει έρευνες για την εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων που είχαν προορισμό την Ουκρανία και τη Ρωσία, στον Τάραντα, το λιμάνι της νότιας Ιταλίας που διαχειρίζεται η Yilport.

Μία από τις τουρκικές εγκαταστάσεις της Yilport, στο Gemlik στη Θάλασσα του Μαρμαρά, είχε λάβει αιτήματα από πολλές γραμμές για αποθήκευση έως και 10.000 εμπορευματοκιβωτίων έως ότου μπορούν να αποσταλούν με ασφάλεια σε ουκρανικά ή ρωσικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα.

Υπάρχουν αυξανόμενοι φόβοι ότι ο πόλεμος θα οδηγήσει σε περαιτέρω συμφόρηση στα ευρωπαϊκά λιμάνια, επιδεινώνοντας τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Κλείσιμο
Με τα φορτία να έχουν κολλήσει στην Ουκρανία και ορισμένους αερομεταφορείς να μην δέχονται φορτία από ή προς τη Ρωσία, θα αυξηθεί η συμφόρηση σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Τα εμπορευματοκιβώτια θα κολλήσουν στα λιμάνια, μειώνοντας και τη διαθεσιμότητα άδειων εμπορευματοκιβωτίων.

Ο πόλεμος επηρεάζει σαφώς τις εισαγωγές και κυρίως τις εξαγωγές των ελληνικών επιχειρήσεων, από και προς τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, που αποτελεί σημαντική θαλάσσια εμπορική αρτηρία.

Οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Ρωσία κινήθηκαν το 2021 στα επίπεδα των 206,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι εξαγωγές στα 4,2 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της προμήθειας φυσικού αερίου. Στην Ουκρανία οι εξαγωγές μας ανέρχονται ετησίως σε 338 εκατ. ευρώ και οι εισαγωγές σε 198 εκατ. ευρώ.

Στην Ρωσία δραστηριοποιούνται 70 ελληνικές εταιρίες και περί τις 45 στην Ουκρανία, που δραστηριοποιούνται κυρίως στον χώρο της εμπορίας τροφίμων, φρούτων και λαχανικών, επιλογής πληρωμάτων για την ελληνική ναυτιλία, παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών και τουρισμού.

Από τον τουρισμό εκτιμάται ότι θα «χαθούν» οι αφίξεις από την εμπόλεμη ζώνη με το ερώτημα που αναδύεται να αφορά στο κατά πόσο θα επηρεαστούν και οι τουριστικές ροές από την Αμερική και τον υπόλοιπο κόσμο που κατευθύνονται στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και φυσικά την Ελλάδα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ