Είναι ένας από τους πιο εντυπωσιακούς και επιβλητικούς πίνακες του
Ρέμπραντ φαν Ράιν, όμως πολλοί αγνοούν ότι το υπέροχο καλλιτεχνικό δημιούργημα που εκτίθεται στο
Ρέικσμουζεουμ του Άμστερνταμ με τίτλο
«Νυχτερινή περίπολος» έπεσε πριν από τρεις αιώνες «θύμα» ακρωτηριασμού.
Το
1715, μεγάλες λωρίδες περικόπηκαν και στις τέσσερις πλευρές από τον γιγαντιαίο καμβά του έργου που ο μεγάλος Ολλανδός ζωγράφος το 1642. Η πράξη αυτή, την οποία σήμερα θα χαρακτήριζαν κάποιοι καλλιτεχνικό
βανδαλισμό, είχε ως στόχο να χωρέσει ο πελώριος πίνακας σε έναν τοίχο του τότε Δημαρχείου του Άμστερνταμ. Οι λωρίδες που αφαιρέθηκαν πετάχθηκαν και χάθηκαν για πάντα.
Σήμερα όμως, με τη βοήθεια της
τεχνητής νοημοσύνης, το μουσείο Ρέικσμουζεουμ κατάφερε να αναδημιουργήσει τα περικομμένα τμήματα του πίνακα, που αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα εκθέματά του, και να αποκαταστήσει το έργο στη μορφή που είχε στο μυαλό του ο Ρέμπραντ.
Σύμφωνα με την
Daily Mail, το μουσείο ήξερε ότι το αυθεντικός πίνακας ήταν μεγαλύτερος, χάρη σε ένα μικρότερο αντίγραφο της ίδιας περιόδου με τη δημιουργία του πρωτότυπου, που αποδίδεται στον
Γκέριτ Λάντενς. Βασιζόμενη σε αυτό το αντίγραφο, μια επιστημονική ομάδα χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη για να αναπλάσει τα τμήματα που λείπουν. Τα τμήματα αυτά στη συνέχεια εκτυπώθηκαν και τοποθετήθηκαν περιμετρικά του εκπληκτικού πίνακα στην αίθουσα του μουσείου που φέρει το όνομά του.
Στα αριστερά, έχουν προστεθεί οι φιγούρες δύο ανδρών και ενός αγοριού, στο σημείο από το οποίο είχε αφαιρεθεί μια λωρίδα πάχους 60 εκατοστών. «Αποκαταστάθηκαν» όμως και τα μικρότερα τμήματα που αφαιρέθηκαν από τη δεξιά πλευρά και το επάνω και κάτω μέρος.
«Τώρα μπορεί να αναπνεύσει» δήλωσε για το σημαντικό έργο ο διευθυντής του Ρέικσμουζεουμ
Τάκο Ντίμπιτς, στα αποκαλυπτήρια του πρότζεκτ την περασμένη εβδομάδα. «Είναι πολύ συναρπαστικό», σημείωσε ο ίδιος.
Η ομάδα που εργάστηκε στο εν λόγω πρότζεκτ χρησιμοποίησε ειδικούς εκτυπωτές, ακτίνες Χ και ψηφιακή φωτογραφία, σε συνδυασμό με δεδομένα που αντλήθηκαν από το αντίγραφο του Λάντενς, για να αναδημιουργήσει τα χαμένα κομμάτια. Ένας υπολογιστής συνέκρινε το αυθεντικό έργο με το αντίγραφο, και κατόπιν προσάρμοσε τα δεδομένα στο στιλ του Ρέμπραντ.
Ο πίνακας θα εκτίθεται με τα πρόσθετα τμήματα για τους επόμενους μήνες στο μουσείο, ωστόσο και φιλότεχνοι που βρίσκονται μακριά μπορούν να θαυμάσουν τον πίνακα μαζί με πρόσθετο υλικό για το πρότζεκτ
στο site του Ρέικσμουζέουμ.