panagiotis-vlaxos01

Η χαμένη ευκαιρία της παιδείας

Παναγιώτης Βλάχος

Χρειάστηκαν δεκαετίες για να πειστεί και ο τελευταίος άπιστος ότι η παιδεία είναι όπλο κατά της ανισότητας, ιδιαίτερα όταν μπαίνει σε γερές βάσεις από τις μικρότερες ηλικίες. 

Δεν είναι ανάγκη να επαναλάβουμε ότι σε όσες χώρες οι πολιτικές δυνάμεις ομονόησαν σε μια εθνική στρατηγική για τη δημόσια παιδεία σε βάθος χρόνου κατάφεραν να διαφοροποιήσουν την οικονομία τους, να ενισχύσουν την πολιτική και κοινωνική τους κουλτούρα, να αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών τους και να βγάλουν εκατομμύρια από τη φτώχεια, όπως συνέβη στη Βραζιλία επί των ημερών του προέδρου Λούλα. Με δυο λόγια, όπου η δημόσια παιδεία έγινε αντιληπτή από το πολιτικό σύστημα ως θεσμός εξόδου από την υστέρηση και εισόδου στη δυνατότητα και στην ευκαιρία, οι διαφορές στο κοινωνικό τερέν δεν άργησαν να φανούν.

Η Ελλάδα διαθέτει ακόμη ένα συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα, που βασίζεται στο σχολικό βιβλίο, στην «πειθαρχία» της έδρας, στην απομνημόνευση, στην έλλειψη αξιολόγησης δομών και εκπαιδευτικών, στην οικονομική αιμορραγία της οικογένειας, αλλά και την ταλαιπωρία και υποβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού. Αυτό δείχνουν όλες οι μελέτες του ΟΟΣΑ εδώ και περίπου 25 χρόνια. Το πώς συζητάμε, συνεργαζόμαστε, αντιλαμβανόμαστε την επιστήμη και τη γνώση ή αν ενστερνιζόμαστε θεωρίες συνωμοσίας και στερεότυπα καλλιεργείται κυρίως μέσα στο σχολείο.

Από την κατάργηση της ποδιάς και της διαγωγής μέχρι την εισαγωγή μαθημάτων δημοκρατικής παιδείας, το Ολοήμερο Σχολείο, το Εθνικό Απολυτήριο, την ψηφιακή εκπαίδευση, τη δημιουργία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, η προοδευτική δημοκρατική παράταξη του ΠΑΣΟΚ έκανε φιλότιμες και φιλόδοξες προσπάθειες να μη μείνει κανένα Ελληνόπουλο εκτός των τειχών.

Δεν είναι τυχαίο ότι η ψήφιση του νόμου Διαμαντοπούλου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έμεινε στην Ιστορία ως μια σπουδαία στιγμή πολιτικής σύμπνοιας και συνεννόησης - και μάλιστα μέσα στη μνημονιακή περίοδο. Δεν χρειάστηκαν παρά λίγοι μήνες για να αρχίσει το ξήλωμά του από τους υπουργούς της Ν.Δ., για να τον αποτελειώσουν οι αναχρονιστικές παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Παρ’ όλα αυτά, η σημερινή κυβέρνηση έκανε σημαία της τη μεταρρύθμιση στην παιδεία με μεγαλόστομες διακηρύξεις. Ο πρωθυπουργός δεσμευόταν ότι θα προχωρήσει στις αλλαγές μαζί με τους εκπαιδευτικούς. Λίγους μήνες αργότερα και εν μέσω πανδημίας, το νομοσχέδιο κατέφτασε σχεδόν ως γονατογράφημα, χωρίς διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και χωρίς να αξιοποιήσει τα χιλιάδες σχόλια που κατατέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση.

Η κυβέρνηση επανέφερε τη διαγωγή στο απολυτήριο, δείγμα μιας συντηρητικής και αντιπαιδαγωγικής αντίληψης που στιγματίζει τον μαθητή σε όλη του τη ζωή. Αντί να εισαγάγει την καινοτομία και την κριτική σκέψη σε όλα τα δημόσια σχολεία, επιλέγει να τις περιορίσει στα πρότυπα και πειραματικά. Η μεγάλη κοινωνική επένδυση, το Ολοήμερο Σχολείο, που στήριξε τα μεσαία και κατώτερα κοινωνικά στρώματα, εγκαταλείπεται και από τη Νέα Δημοκρατία, ακολουθώντας τις πολιτικές του ΣΥΡΙΖΑ.

Για τρίτη χρονιά, ανανεώνει τη θητεία των αντισυνταγματικά εκλεγμένων διευθυντών εκπαίδευσης και τιμωρεί ουσιαστικά 900 στελέχη, όπως σχολικούς συμβούλους, διευθυντές εκπαίδευσης κ.ά., που έχουν αξιολογηθεί και επιμορφωθεί.

Η αξιολόγηση μένει κολοβή και δεν συνδέεται με την ενίσχυση των σχολείων των φτωχότερων περιοχών. Τέλος, επιμένει και αυτή στις δέσμες και όχι στο Εθνικό Απολυτήριο, που θα έδινε τη δυνατότητα ευελιξίας στον φοιτητή να επιλέγει καταρχήν σχολή και αργότερα τμήμα, χωρίς να δεσμεύεται από την αρχική του επιλογή.
Τέλος, πολύς λόγος έγινε για τη χρήση της ζωντανής κάλυψης των μαθημάτων μέσω κάμερας στη σχολική αίθουσα. Χωρίς να είναι το κεντρικό ζήτημα, αποκαλύπτει τουλάχιστον την προχειρότητα και την απρονοησία των εμπνευστών του μέτρου.

Στις μέρες μας, μπορεί να δίνεται εύκολα η δυνατότητα σε κάθε μαθητή να έχει πρόσβαση μέσω Ιντερνετ στο εκπαιδευτικό υλικό, να έρχεται σε επαφή με τον δάσκαλό του, αλλά και να παρακολουθεί, όποτε θελήσει, το μάθημα που μπορεί να έχασε - εφόσον βέβαια έχει και τις κατάλληλες συσκευές. Αυτή είναι η σύγχρονη φιλοσοφία της ψηφιακής και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και όχι να μετατρέπεται η σχολική τάξη σε ριάλιτι σόου, με φοβισμένους δασκάλους, άβουλους και άφωνους μαθητές, πολύ δε περισσότερο αυτούς που έχουν μαθησιακές ή άλλου τύπου αδυναμίες.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

ΣΧΟΛΙΑ (8)

ellin anir

Η απλοποιηση της γλωσσας μας ωστε να γινεται κατανοητη σε αλλοδαπους και ντοπιους βαρβαρους, νομιζω οτι εφτασε στο σημείο 0. Μην ξεχνάμε ομως τα βασικά, παιδεια ειναι η εκμαθηση φυσικής αντοχής. Παιδευση. Αλλο γνωση, αλλο μορφωση, αλλο παιδευση. Δεν ειναι κακο, καμιά φορα να μιλαμε Ελληνικα. Μορφωνομαι σαν χαρακτηρας, παιδευμαι σαν σωμα, γνωριζω σαν πνευμα, μαθαινω σαν ανθρωπος. Η παιδεια τους, μονο επαγγελματική κατάρτιση μοιαζει.

nik

νομιζω οτι η διαλυση αρχισε απο τοτε και συνεχιστηκε λογω αδρανειας και πολιτικου κοστους απο τις επομενες κυβερνησεις. η καταργηση της διαγωγης,ο καταστρεπτικος νομος πλαισιο,η καταργηση της βασης του 10, το συνεχες ανοιγμα νεων και αχρηστων τει και αει στην επαρχια με βαση πολιτικα και πελατειακα κριτηρια ,η καταργηση οποιασδηποτε αξιολογησης των αξιολογουντων εθεσαν την σφραγιδα της διαλυσης. αποδειξη της τελευταιας δλδ της διαλυσης ειναι η κατακορυφη αυξηση της παραπαιδειας. αληθεια ποσοι δημοσιοι εκπαιδευτικοι δουλευαν στο ιδιαιτερο το απογευμα το 1980 και ποσοι το 2000΄?

Μακράν το μεγαλύτερο υπουργείο

170.000 εκπαιδευτικοί, περισσότεροι ανά μαθητή κι από την Φινλανδία, αλλα περιέργως ποτέ δεν αρκούν. Ψηλότερη δαπάνη ανά μαθητή (ως ποσοστό του ΑΕΠ) σε όλα τα Βαλκάνια, αλλά αποτελέσματα χειρότερα από όλα τα Βαλκάνια, κατά PISA. Λεφτά δίνονται, αλλά αποτέλεσμα ΔΕΝ παράγεται. Ώρα για περικοπές λοιπόν.

@

α) δεν ειναι 170000 β) απ τους λιγοτερους κι οχι τους περισσοτερους γ) καλυπτουν διοικητικες θεσεις ενω εξω υπαρχουν αλλοι δυ γι αυτο δ) χαμηλοτεροι μισθοι αναλογικα με δημοσιο και ιδιωτικο σε σχεση με εξω Αν εχεις στοιχεια να τα βαλεις. Την προπαγανδα αλλου.

Ελληνιστης

Πέστα Χρυσόστομε! Μια καταβόθρα η παιδεία, όσα λεφτά και να ρίξει το κράτος ποτέ δεν φτάνουν

LOL

To ΠΑΣΟΚ κατήργησε τους σχολικούς επιθεωρητές και οι εκπαιδευτικοί είναι χωρίς αξιολόγηση επί 40 χρόνια. Κατήργησε τις ποδιές, τα παιδιά ανταγωνίζονται σε ρούχα και αξεσουάρ, αλλά τώρα μιλάει για μάχη κατά της ανισότητας . . . Προφανώς οι Βρετανοί είναι βλάκες, που έχουν ακόμα ποδιές. Μείωσε και αποβλάκωσε την ύλη πολλές φορές, με αποτέλεσμα ένα απόφοιτος λυκείου του 1980 να είναι πιο μορφωμένος από σημερινό απόφοιτο ΑΕΙ. Ίδρυσε ΑΕΙ και ΤΕΙ σε κάθε απίθανο χωριό, πολλαπλασιάζοντας τους εισακτέους από 30% σε 90% των μαθητών, αλλά τώρα κλαίει για ανεργία πτυχιούχων, άχρηστα πτυχία και έλλειψη χειρωνακτών. Κατήργησε ακόμα και την βάση του 10, με αποτέλεσμα να έχουμε ''μαθηματικούς'' που δεν ξέρουν την μέθοδο των τριών και ''φιλόλογους'' που κάνουν ορθογραφικά λάθη (όπως στο πρόσφατο πανώ), αφού πέρασαν με 4/20. Έφερε το 15μελές, δηλαδή συνδικαλισμό και κόμματα στα σχολεία, και η σαπίλα αρχίζει από νωρίς. Έφερε τον νόμο-πλαίσιο για τα ΑΕΙ, δηλαδή τα κόμματα και τους φοιτητές να διοικούν τις σχολές (!) με αποτέλεσμα την πλήρη διάλυσή τους. Έφερε τους αιώνιους φοιτητές και τις μολότωφ μέσα στις σχολές και δεν έστειλε την αστυνομία ούτε καν όταν γίνονταν βιασμοί και φόνοι. Και τώρα θυμήθηκε την ποιοτική παιδεία, το κόμμα που την ξεχαρβάλωσε;

ΕΠ

ΕΤΣΙ ΑΚΡΙΒΩΩΩΩΣ!

Well....

Δεν εχουν ολα τα βρετανικα σxολεια ποδιεs (αν και πολλα εxουν σιγουρα). Και η σωστη φραση ειναι σxολικε στολεs (ποδια φορουσα στο νηπιαγωγειο οταν ξεκινησα τελη τηs δεκαετιαs του 80 και ηταν ενα φουστανακι σαν στολη φυλακισμενου που την φορουσαμε πανω απο τα κανονικα μαs ρουxα). Στο δημοτικο και το γυμνασιο μαs εβαλαν να αγορασουμε ενα πουλοβερ με το σημα του σxολειου που ευτυxωs φορουσαμε μονο στιs σxολικεs γιορτεs (με μπλε φουστα για τα κοριτσια και σκουροxρωομο παντελονι για τα αγορια). Δε συμφωνω πωs οι σxολικεs στολεs εxουν να προσφερουν κατι ουσιαστικο στην εκπαιδευση. Καλεs ειναι αλλα εναs απλοs κωδικαs ντυσιματοs και απαγορευση αξσουαρ οπωs ηταν σε εμαs αρκει.

Καθηγητής

Εξαιρετικό, τίμιο άρθρο .

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία