Aρχαία Ολυμπία: Διευκρινίσεις για την πήλινη πλάκα με τους στίχους της Οδύσσειας από τους ερευνητές που την ανακάλυψαν

plaka-ekso

Διερευνάται το ενδεχόμενο να πρόκειται για το παλαιότερο κείμενο ομηρικών επών που έχει βρεθεί στον ελληνικό χώρο 

Σε διευκρινίσεις προς αποφυγή παρερμηνειών μετά τη μεγάλη δημοσιότητα που προκάλεσε η πρόσφατη ανακοίνωση της εύρεσης στην Ολυμπία της πήλινης πλάκας με στίχους από την Οδύσσεια προχώρησε σήμερα η ερευνητική ομάδα.

Όπως τονίζεται μεταξύ άλλων σε ανακοίνωση «είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται απόσπασμα της Οδύσσειας σε πήλινη πλάκα, ενώ η ερευνητική ομάδα διερευνά το ενδεχόμενο να πρόκειται για το παλαιότερο κείμενο ομηρικών επών που έχει βρεθεί στον ελληνικό χώρο (πλην οστράκων με 1-2 στίχους).»

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης:



«Σε συνέχεια του Δελτίου Τύπου που εκδόθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και έπειτα από την μεγάλη δημοσιότητα που προκάλεσε η πρόσφατη ανακοίνωση της εύρεσης στην Ολυμπία της πήλινης πλάκας με στίχους από την Οδύσσεια θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να δοθούν ορισμένες διευκρινίσεις που θα αποτρέψουν την δημιουργία στρεβλών εντυπώσεων και παρερμηνειών.


plaka-mesa


Πρόκειται αναμφισβήτητα για μια σπουδαία ανακάλυψη, ιδιαίτερα συγκινητική για την αρχαιολογική έρευνα και την ιστορία του τόπου. Η επιγραφή στην πήλινη πλάκα που βρέθηκε σε θέση με ρωμαϊκά κατάλοιπα σε μικρή απόσταση από το Ιερό της Ολυμπίας, διασώζει τους πρώτους 13 στίχους της Ραψωδίας ξ της Οδύσσειας και σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει ως τώρα η ερευνητική ομάδα, αποτελεί το παλαιότερο σωζόμενο απόσπασμα των στίχων αυτών, σε κάθε περίπτωση των στίχων 1-8, αλλά και των στίχων 9-13, εφόσον επαληθευτεί η προκαταρκτική χρονολόγηση της επιγραφής.

Επίσης, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται απόσπασμα της Οδύσσειας σε πήλινη πλάκα, ενώ η ερευνητική ομάδα διερευνά το ενδεχόμενο να πρόκειται για το παλαιότερο κείμενο ομηρικών επών που έχει βρεθεί στον ελληνικό χώρο (πλην οστράκων με 1-2 στίχους).

Όλα τα παραπάνω τονίζουν την μεγάλη σημασία του ευρήματος και την μοναδικότητά του ως αρχαιολογικό, επιγραφικό, φιλολογικό και ιστορικό τεκμήριο. Ωστόσο, επαναλαμβάνουμε την επιφύλαξη που διατυπώθηκε ήδη από την πρώτη ανακοίνωση ότι όλα τα ανωτέρω αποτελούν τις πρώτες εκτιμήσεις μας και δεν πρόκειται για την τελική δημοσίευση της επιγραφής, η οποία θα ακολουθήσει σε εύλογο διάστημα.

Εκ μέρους της ερευνητικής ομάδας:

Δρ. Ερωφίλη-Ίρις Κόλλια (Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηλείας), Kαθ. Franziska Lang (Πoλυτεχνείο Darmstadt), Δρ. Clemens Bruenenberg (Πoλυτεχνείο Darmstadt), Kαθ. Hans-Joachim Gehrke (Πανεπιστήμιο Freiburg), Kαθ. Klaus Hallof (Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften, Inscriptiones Graecae), Δρ. Birgitta Eder (Österreichische Akademie der Wissenschaften), Kαθ. Andreas Vött (Πανεπιστήμιο Mainz)»

ΣΧΟΛΙΑ (2)

Αρχή Οδύσσειας ξ

Από μιά ματιά απόψε (18.7.2018) σχηματίστηκεν η άποψη ότι το δεξιόν μέρος (από τον βλέποντα μεριά) του μεγάλου εικονιζόμενου κομματιού καταλήγει σε ανθρώπινη εικόνα\μορφή, ίσως προτομή του τιμώμενου στην νέα μαρτυρία για την Οδύσσεια ξ. Αυτό, άν σωστό, χαίρετε. Ηλίας Καπετανόπουλος, ομότιμος επιγραφικός 18.7.2018

Αρχαιοδίφης

Συνεχίζονται οι ηχηρές "γκάφες" με μιαν ακόμα συνοδευόμενη από "ηχηρά" ονόματα πέραν αυτού της κ. Ερωφίλης-Ίριδος Κόλλια που διέπραξε το πρώτο, απαράδεκτο για "ειδικό", ολίσθημα. Ισχυρίζονται οι "ηχηροί" "ειδικοί": "Επίσης, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται απόσπασμα της Οδύσσειας σε πήλινη πλάκα, ενώ η ερευνητική ομάδα διερευνά το ενδεχόμενο να πρόκειται για το παλαιότερο κείμενο ομηρικών επών που έχει βρεθεί στον ελληνικό χώρο (πλην οστράκων με 1-2 στίχους)." Αποκλείεται το συγκεκριμένο κείμενο να είναι "το παλαιότερο κείμενο ομηρικών επών που έχει βρεθεί στον ελληνικό χώρο", γιατί τα παλαιότερα σχετικά κείμενα στον ελληνικό χώρο είναι αυτά που διασώζει ο Πάπυρος του Δερβενιού που χρονολογείται στον 4ο π. Χ. αιώνα (βλ. The Derveni Papyrus, Edited with Introduction and Commentary by Theokritos Kouremenos, George M. Parássoglou, Kyriakos Tsantsanoglou, Firenze 2006 [Studi e Testi per il Corpus dei Papiri Filosofici Greci e Latini 13], σελίδες 290 και 291 του ευρετηρίου) και εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και γιατί επίσης με κανέναν θεό ή διάβολο μπορεί η συγκεκριμένη πήλινη πλάκα με βάση αρχαιολογικά και παλαιογραφικά κριτήρια να είναι παλαιότερη των μεταχριστιανικών χρόνων. Κρίμα για την αγραμματοσύνη των "ηχηρών" "ειδικών"...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

808x608_cmsv2_cad084a6-5851-5142-8a21-f4c13e5d4eaf-3373554

Το Μεξικό εκπροσωπούν οι Alfredo Gutierrez και Jaime Carbo, ενώ την Ελλάδα ο Νίκος Nέσκες και ο SimpleG - Θα  ζωγραφίσουν και ένα τραμ, το οποίο θα κυκλοφορεί στην Αθήνα ως μία κινούμενη έκθεση ζωγραφικής και street art