Oργανωμένες διακοπές: Καιρός να ενισχυθούν τα δικαιώματα των καταναλωτών της ΕΕ
Martine Reicherts
Oργανωμένες διακοπές: Καιρός να ενισχυθούν τα δικαιώματα των καταναλωτών της ΕΕ
Οι Ευρωπαίοι απολαμβάνουν τα ταξίδια και πραγματοποιούν περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο κρατήσεις για διακοπές ανά έτος. Ιδίως σε περιόδους όπως αυτή, κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών, οι μισοί πολίτες της ΕΕ πραγματοποιούν τουλάχιστον ένα ταξίδι.
Χάρη στους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, πολλοί άνθρωποι που κλείνουν πακέτα οργανωμένων διακοπών μπορούν να ταξιδέψουν ήσυχοι στους προορισμούς της επιλογής τους: γνωρίζουν, για παράδειγμα, ότι θα μπορέσουν να επιστρέψουν σπίτι τους, ακόμα και αν χρεοκοπήσει ο ταξιδιωτικός πράκτορας που έκανε τις κρατήσεις για τις πτήσεις τους, τα ξενοδοχεία και την ενοικίαση αυτοκινήτου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί να επεκτείνει την προστασία αυτή σε πολύ περισσότερους τουρίστες. Ωστόσο, έναν χρόνο αφότου η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για μεταρρύθμιση, οι νέοι κανόνες δεν έχουν ακόμη γίνει νόμος. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέστησε σαφή την ισχυρή υποστήριξή του στην πρόταση τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Τώρα είναι η σειρά των κρατών μελών να καταλήξουν σε συμφωνία. Για τον λόγο αυτό, προτρέπω τους αρμόδιους υπουργούς να είναι φιλόδοξοι και να συνεχίσουν το έργο τους σχετικά με την εν λόγω μεταρρύθμιση. Οι ευρωπαίοι πολίτες αξίζουν να έχουν αυτούς τους νέους κανόνες το συντομότερο δυνατό.
Γιατί χρειαζόμαστε τη μεταρρύθμιση;
Παρ’ όλο που εκατομμύρια πολίτες της ΕΕ μπορούν να απολαύσουν τις διακοπές τους χωρίς άγχος χάρη στους κανόνες που ισχύουν σήμερα, οι κανόνες αυτοί χρονολογούνται από το 1990. Έκτοτε ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι οργανώνουν τις διακοπές τους έχει αλλάξει σημαντικά: Στο παρελθόν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι διάλεγαν ένα προκαθορισμένο πακέτο προσφοράς από το ενημερωτικό φυλλάδιο του τοπικού τους ταξιδιωτικού πράκτορα. Σήμερα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να οργανώσουν μόνοι τους τις λεπτομέρειες του ταξιδιού τους.
Περίπου το 23 % των ταξιδιωτών αγοράζουν τα παραδοσιακά πακέτα οργανωμένων διακοπών, αλλά το 20 % επιλέγει πλέον «νέα πακέτα» διαλέγοντας ένα εξατομικευμένο ταξίδι στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα, μπορούν να κάνουν τις κρατήσεις για τις πτήσεις τους και για ένα ξενοδοχείο από έναν δικτυακό τόπο και να νοικιάσουν αυτοκίνητο μέσω άλλου. Ωστόσο, συχνά δεν γνωρίζουν το επίπεδο προστασίας που δικαιούνται αν κάτι δεν πάει καλά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να επικαιροποιήσουμε τους κανόνες ώστε να προσαρμοστούμε σε αυτή τη μεταβαλλόμενη αγορά. Οι κανόνες της ΕΕ για τα οργανωμένα ταξίδια πρέπει να προσαρμοστούν στην ψηφιακή εποχή — και οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους.
Ποια είναι τα οφέλη που θα φέρουν οι νέοι κανόνες;
Η μεταρρύθμιση που προτείνει η Επιτροπή θα επιτύχει ακριβώς αυτό. Τα κατ’ εκτίμηση 120 εκατομμύρια καταναλωτές που αγοράζουν εξατομικευμένες ταξιδιωτικές υπηρεσίες θα προστατεύονται καλύτερα, ιδίως κατά την πραγματοποίηση αγορών μέσω διαδικτύου. Θα γνωρίζουν ποιο είδος προϊόντος αγοράζουν και τι είδους προστασία περιλαμβάνεται στους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς. Θα επωφελούνται επίσης από αυστηρότερους ελέγχους και αυξημένη διαφάνεια σχετικά με τις αυξήσεις των τιμών που προκύπτουν από τη στιγμή που έχουν υπογράψει σύμβαση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί να επεκτείνει την προστασία αυτή σε πολύ περισσότερους τουρίστες. Ωστόσο, έναν χρόνο αφότου η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για μεταρρύθμιση, οι νέοι κανόνες δεν έχουν ακόμη γίνει νόμος. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέστησε σαφή την ισχυρή υποστήριξή του στην πρόταση τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Τώρα είναι η σειρά των κρατών μελών να καταλήξουν σε συμφωνία. Για τον λόγο αυτό, προτρέπω τους αρμόδιους υπουργούς να είναι φιλόδοξοι και να συνεχίσουν το έργο τους σχετικά με την εν λόγω μεταρρύθμιση. Οι ευρωπαίοι πολίτες αξίζουν να έχουν αυτούς τους νέους κανόνες το συντομότερο δυνατό.
Γιατί χρειαζόμαστε τη μεταρρύθμιση;
Παρ’ όλο που εκατομμύρια πολίτες της ΕΕ μπορούν να απολαύσουν τις διακοπές τους χωρίς άγχος χάρη στους κανόνες που ισχύουν σήμερα, οι κανόνες αυτοί χρονολογούνται από το 1990. Έκτοτε ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι οργανώνουν τις διακοπές τους έχει αλλάξει σημαντικά: Στο παρελθόν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι διάλεγαν ένα προκαθορισμένο πακέτο προσφοράς από το ενημερωτικό φυλλάδιο του τοπικού τους ταξιδιωτικού πράκτορα. Σήμερα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να οργανώσουν μόνοι τους τις λεπτομέρειες του ταξιδιού τους.
Περίπου το 23 % των ταξιδιωτών αγοράζουν τα παραδοσιακά πακέτα οργανωμένων διακοπών, αλλά το 20 % επιλέγει πλέον «νέα πακέτα» διαλέγοντας ένα εξατομικευμένο ταξίδι στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα, μπορούν να κάνουν τις κρατήσεις για τις πτήσεις τους και για ένα ξενοδοχείο από έναν δικτυακό τόπο και να νοικιάσουν αυτοκίνητο μέσω άλλου. Ωστόσο, συχνά δεν γνωρίζουν το επίπεδο προστασίας που δικαιούνται αν κάτι δεν πάει καλά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να επικαιροποιήσουμε τους κανόνες ώστε να προσαρμοστούμε σε αυτή τη μεταβαλλόμενη αγορά. Οι κανόνες της ΕΕ για τα οργανωμένα ταξίδια πρέπει να προσαρμοστούν στην ψηφιακή εποχή — και οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους.
Ποια είναι τα οφέλη που θα φέρουν οι νέοι κανόνες;
Η μεταρρύθμιση που προτείνει η Επιτροπή θα επιτύχει ακριβώς αυτό. Τα κατ’ εκτίμηση 120 εκατομμύρια καταναλωτές που αγοράζουν εξατομικευμένες ταξιδιωτικές υπηρεσίες θα προστατεύονται καλύτερα, ιδίως κατά την πραγματοποίηση αγορών μέσω διαδικτύου. Θα γνωρίζουν ποιο είδος προϊόντος αγοράζουν και τι είδους προστασία περιλαμβάνεται στους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς. Θα επωφελούνται επίσης από αυστηρότερους ελέγχους και αυξημένη διαφάνεια σχετικά με τις αυξήσεις των τιμών που προκύπτουν από τη στιγμή που έχουν υπογράψει σύμβαση.
Επιπλέον, η μεταρρύθμιση θα καταστήσει σαφέστερο ποιο συμβαλλόμενο μέρος ευθύνεται αν κάτι δεν πάει καλά. Επίσης, οι επιβάτες θα έχουν πρόσθετα δικαιώματα σε περίπτωση ακύρωσης, για παράδειγμα σε περίπτωση αναπόφευκτων και έκτακτων περιστάσεων στον τόπο προορισμού, καθώς και βελτιωμένη πρόσβαση σε αποζημίωση: Για πρώτη φορά, οι καταναλωτές θα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση αποζημίωσης σε όλη την ΕΕ για κάθε «μη υλική ζημία» που υπέστησαν, όπως στην περίπτωση που «καταστράφηκαν» οι διακοπές τους.
Επιπλέον, θα επωφεληθούν και οι επιχειρήσεις. Η μεταρρύθμιση θα περιορίσει τη γραφειοκρατία και θα δημιουργήσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού, εξασφαλίζοντας ότι τα εθνικά καθεστώτα προστασίας σε περίπτωση αφερεγγυότητας αναγνωρίζονται και εκτός των συνόρων.
Αλλά προτού οι πολίτες της ΕΕ μπορέσουν να απολαύσουν τους εν λόγω νέους κανόνες, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη πρέπει να συμφωνήσουν επί ενός τελικού κειμένου. Καλώ τους υπουργούς να κινηθούν γρήγορα. Αν καταλήξουν σε συμφωνία το φθινόπωρο, θα είναι δυνατόν να ολοκληρώσουν τις διαπραγματεύσεις και να εγκρίνουν τους νέους κανόνες στις αρχές του επόμενου έτους. Έτσι, πολύ σύντομα ακόμα περισσότεροι καταναλωτές της ΕΕ θα μπορούν να απολαμβάνουν τις διακοπές τους στο έπακρο, γνωρίζοντας ακριβώς ποιο είδος προστασίας μπορούν να επικαλεστούν κατά τη διάρκεια της πολυτιμότερης περιόδου του έτους.
*H Martine Reicherts είναι Επίτροπος της ΕΕ αρμόδια για τη Δικαιοσύνη, τα θεμελιώδη δικαιώματα και την ιθαγένεια
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα