961: Ο Νικηφόρος Φωκάς απελευθερώνει την Κρήτη από τους Σαρακηνούς

fokas0

Η κατάκτηση της Κρήτης από τους Σαρακηνούς (827-828) - Οι προσπάθειες των Βυζαντινών για ανάκτησή της - Η εκστρατεία του Νικηφόρου Φωκά και η εξόντωση των Σαρακηνών

Από τα πανάρχαια χρόνια, η στρατηγική θέση της Κρήτης στη Μεσόγειο, την έκανε μήλο της έριδος για πολλούς λαούς, πολιτισμένους και βάρβαρους.

Όλοι αυτοί όμως, δεν μπόρεσαν να επιφέρουν καμία αλλοίωση στην εθνική, γλωσσική, ηθική και θρησκευτική συνείδηση ούτε και στον εθνολογικό και φυλετικό της χαρακτήρα.

«Ουδείς ελληνικός χώρος έχει συνεχή ιστορίαν πέντε χιλιάδων ετών ως η Κρήτη», γράφει ο Ν. Β. Τωμαδάκης, ενώ ο Άρης Πουλιανός τονίζει: «Χωρίς την Κρήτη δεν θα είχαμε τις χρυσές Μυκήνες, ούτε την κλασική Ελλάδα».

Μια από τις πλέον σκοτεινές περιόδους της Κρήτης, ήταν η κατάκτησή της από τους Άραβες (Σαρακηνούς), που διήρκησε από το 828 ως το 961, οπότε η Μεγαλόνησος απελευθερώθηκε από τις βυζαντινές δυνάμεις, με επικεφαλής τον Νικηφόρο Φωκά. Με αυτή την περίοδο, θα ασχοληθούμε στο σημερινό μας άρθρο.

Η Κρήτη πριν την κατάκτηση

Μετά τον οριστικό χωρισμό του Ρωμαϊκού κράτους σε Δυτικό και Ανατολικό, η Κρήτη υπαγόταν στη διοικητική περιφέρεια του Ιλλυρικού στο Ανατολικό κράτος. Αργότερα, εμφανίζεται ως ανεξάρτητη επαρχία του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους, έπειτα σαν ανεξάρτητη διοικητική περιφέρεια και κατά τον 8ο αιώνα, γίνεται ξεχωριστό θέμα, το θέμα της Κρήτης. Εναντίον της Μεγαλονήσου, έγιναν πολλές επιδρομές από βαρβαρικούς λαούς. Το 623, Σλάβοι πειρατές λεηλάτησαν μερικές περιοχές αλλά δεν εγκαταστάθηκαν μόνιμα σ’ αυτή. Γύρω στο 650-651, έγινε η πρώτη επίθεση των Σαρακηνών εναντίον της Κρήτης από τον Μωαβιά. Το 673-674, οι Άραβες ναύαρχοι Αβδελάς και και Φαιδαλάς, επέδραμαν εναντίον της Κρήτης και ίσως κατέλαβαν προσωρινά κάποια μέρη της. Νέα επιδρομή έγινε μεταξύ 705 και 715, οπότε οι Άραβες πολιόρκησαν το ισχυρό οχυρό του «Δριμέως». Κατά τη διάρκεια των ετών 786-808, 814-815, 818-819 και 822-825, οι Σαρακηνοί έκαναν επιδρομές εναντίον όλων των χωρών της ανατολικής Μεσογείου και κυρίως εναντίον των ελληνικών νησιών και των παραλίων του Αιγαίου.

Το 827, ξεκίνησαν τις προσπάθειά τους για οριστική κατάληψη της Μεγαλονήσου.

Η κατάκτηση της Κρήτης από τους Σαρακηνούς

Οι Άραβες που κατέκτησαν την Κρήτη, είχαν κυριεύσει την Ανδαλουσία της Ισπανίας, όπου παρέμειναν περίπου οκτώ αιώνες (711-1492) Οι περισσότερες απ’ αυτούς προέρχονταν από εξισλαμισμό και ορισμένοι μάλιστα ήταν χριστιανοί. Οι «γνήσιοι» μουσουλμάνοι τους ονόμαζαν Μοζάραβες.

fokas3
Διωγμένοι από την Ισπανία μετά από μια επανάσταση, το 814, κατέφυγαν στην Αίγυπτο (περίπου 15.000) και άλλοι στο Μαρόκο. Σταδιακά, επωφελούμενοι από εσωτερικές ταραχές στην Αίγυπτο, κατόρθωσαν το 816 να εγκατασταθούν στην Αλεξάνδρεια.
Την ίδια εποχή, η Βυζαντινή Αυτοκρατορία συνταρασσόταν από την Εικονομαχία (726-843). Η επανάσταση του Θωμά του Σλάβου (821-823) εναντίον του αυτοκράτορα Μιχαήλ Β’ του Τραυλού, έβλαψε την αυτοκρατορία και κατέστρεψε τον στόλο του θέματος των Κιβυρραιωτών, με αποτέλεσμα να επωφεληθούν οι Σαρακηνοί και να καταλάβουν την Κρήτη και τη Σικελία. Το 827, οι Σαρακηνοί της Αλεξάνδρειας διώχτηκαν από τον στρατηγό Αμπντ Αλλάχ – Ιμπν – Τάχιρ και κινήθηκαν προς την Κρήτη.

Ο πιθανότερος τόπος της απόβασής τους, ήταν ο Κόλπος της Μεσαράς (των Ματάλων) κοντά στο ακρωτήριο Λίθινον που λεγόταν «Χάραξ» από τους Βυζαντινούς (Γ.Α. Σήφακας – Ν.Μ. Παναγιωτάκης). Αρχηγός των Σαρακηνών, που είχαν 40 πλοία, ήταν ο λεγόμενος Απόχαψης ο Κρητικός. Αρχικά κατέλαβαν ένα φρούριο και στη συνέχεια έχτισαν μια πόλη που την προστάτευε ένα ισχυρό οχυρό φρούριο, περιτριγυρισμένο από βαθιά και πλατιά τάφρο. Η πόλη αυτή, ονομάστηκε al-Khandak ή Chandax (Χάνδαξ). Πρόκειται για το σημερινό Ηράκλειο. Από εκεί εξορμώντας, οι Σαρακηνοί μέσα σε διάστημα ενός περίπου χρόνου, κατέλαβαν ολόκληρο το νησί, εκτός από τις πόλεις Γορτύνη και Κυδωνία (κατά τον Γ. Φραντζή). Ο Β. Καλαϊτζάκης, θεωρεί ότι ούτε οι ορεινές περιοχές του Ψηλορείτη, της Δίκτης και των Λευκών Ορέων υποτάχτηκαν στους Σαρακηνούς. Όταν κατέλαβαν την Κρήτη, οι Σαρακηνοί πίεσαν τους κατοίκους της, να γίνουν μωαμεθανοί. Πολλές γυναίκες εξαναγκάστηκαν να παντρευτούν Σαρακηνούς.

Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο μας, στα χρόνια που η Κρήτη βρισκόταν κάτω από αραβική κατοχή, υπήρχαν στο νησί πολλοί κρυπτοχριστιανοί.
Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται για πρώτη φορά στη Μεγαλόνησο. Παράλληλα, πολλοί κάτοικοι ορεινών περιοχών της Κρήτης, διατήρησαν την χριστιανική τους πίστη.

fokas1


Η Κρήτη κάτω από αραβική κατοχή

Μετά την κατάκτηση όλης σχεδόν της Κρήτης, στα μέσα του 828, οι Σαρακηνοί ενίσχυσαν τις δυνάμεις τους με Άραβες από την Ισπανία και τη Β. Αφρική. Κατασκεύασαν επίσης ελαφρό και ταχύτατο στόλο και έκαναν την Κρήτη ληστοπειρατικό ορμητήριο κατά των κατοίκων των νησιών και των παραλίων του αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου.

Θα αναφέρουμε μόνο τον φοβερό Λέοντα τον Τριπολίτη, ο οποίος έχοντας ως πληρώματα στα πλοία του Αιθίοπες και όχι αρνησίθρησκους χριστιανούς όπως γινόταν ως τότε, κατάφερε να καταλάβει και να καταστρέψει τη Θεσσαλονίκη (904).

Οι αιχμάλωτοι μεταφέρθηκαν στη Νάξο κι από εκεί στο χάνδακα (Ηράκλειο). Η καταμέτρησή τους, έδειξε ότι ήταν 22.000 (κατ’ άλλους 30.000), ενώ πολλοί ακόμα είχαν σφαγιαστεί ή είχαν πεθάνει από τις κακουχίες…

Οι Βυζαντινοί, στα 134 χρόνια που διήρκησε η κατοχή της Κρήτης από τους Σαρακηνούς, έκαναν πολλές προσπάθειες για να την ανακαταλάβουν, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Θα αναφερθούμε σε μία από αυτές, που έγινε στις αρχές της αραβικής κυριαρχίας στην Κρήτη.

Ο αυτοκράτορας Μιχαήλ Β’, ανέθεσε στον στρατηγό του θέματος των Κιβυρραιωτών Κρατερό, την αρχηγία μεγάλης εκστρατείας για την απελευθέρωση της Κρήτης. Ο Κρατερός, με στόλο από 70 πλοία και πολυάριθμο στρατό, αποβιβάστηκε στον όρμο ανατολικά του Χάνδακα (Ηρακλείου), χωρίς να συναντήσει αντίσταση.

Εκεί, δόθηκε μεγάλη μάχη που κράτησε μια ολόκληρη ημέρα. Οι Βυζαντινοί ως το βράδυ, νίκησαν τους Άραβες και τους έτρεψαν σε φυγή. Δεν επωφελήθηκαν όμως από τη νίκη τους αυτή, για να αποτελειώσουν τους Αγαρηνούς. Στρατοπέδευσαν κοντά στον Αμνισό ποταμό και οι στρατιώτες παραδόθηκαν σε νυκτερινή κραιπάλη και διασκέδαση για να πανηγυρίσουν τη νίκη τους, χωρίς να λάβουν στοιχειώδη μέτρα προστασίας. Οι Άραβες ανασυντάχθηκαν και επιτέθηκαν μέσα στη νύχτα εναντίον του αφύλακτου στρατοπέδου, όπου κατέσφαξαν τους Βυζαντινούς που διασκέδαζαν, αναπαύονταν ή κοιμόταν. Ο Κρατερός σώθηκε ανεβαίνοντας σ’ ένα πλοίο, αλλά οι Άραβες τον κυνήγησαν και τον έ[πιασαν κοντά στην Κω, όπου και τον κρέμασαν. Σε ανάμνηση των τραγικών αυτών γεγονότων, ο ποταμός Αμνισός πήρε την ονομασία Κρατερός ή Καρτερός.

Η απελευθέρωση της Κρήτης από τον Νικηφόρο Φωκά

Το 949 (ή το 956 σύμφωνα με άλλες πηγές), οι Βυζαντινοί με επικεφαλής τον πατρίκιο Γογγύλη, επιχείρησαν να ανακαταλάβουν την Κρήτη, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

fokas5
Νικηφόρος Φωκάς
Το 959, ανέβηκε στον θρόνο του Βυζαντίου ο αυτοκράτορας Ρωμανός Β’. Εκείνη την εποχή, οι Άραβες είχαν έντονες αντιπαραθέσεις μεταξύ τους και ήταν διασπασμένοι. Οι Βυζαντινοί, είχαν ικανότατους στρατιωτικούς, όπως τον στρατηγό Νικηφόρο Φωκά, τον μετέπειτα αυτοκράτορα και τον αδελφό του Λέοντα. Ο Νικηφόρος Φωκάς, είχε συντρίψει τους Άραβες του Χαλεπίου, της Μοσούλης, της Ταρσού και της Τρίπολης (της Λιβύης). Ο παρακοιμώμενος Ιωσήφ Βρίγγας, πρότεινε στον Ρωμανό να πραγματοποιηθεί μεγάλη εκστρατεία για την απελευθέρωση της Κρήτης με επικεφαλής τον Νικηφόρο Φωκά.

Μετά από πολλές συζητήσεις, αποφασίστηκε η εκστρατεία να πραγματοποιηθεί. Οι στρατιωτικές δυνάμεις που συγκεντρώθηκαν ήταν πρωτοφανείς.

Ο στόλος απαρτιζόταν από 3.307 πλοία, από τα οποία τα 2.000 ήταν χελάνδια, δηλαδή μεγάλα και γρήγορα πολεμικά καράβια, με δύο σειρές κουπιά και από τις δύο πλευρές, με 150-200 κωπηλάτες το καθένα και ήταν εφοδιασμένα με το φοβερό υγρό πυρ.

Χίλια καράβια ήταν δρόμωνες, μεγάλα και γρήγορα πολεμικά καράβια που μετέφεραν το πεζικό και το ιππικό και, τέλος, 307 ήταν "καράβια καματηρά", φορτηγά δηλαδή πλοία που μετέφεραν τις τροφές, τα πολεμικά υλικά, τις πολιορκητικές μηχανές κλπ.

fokas6
Χελάνδιον
Αρχηγός του στόλου ήταν ο Μέγας δρουγγάριος Μιχαήλ. Οι στρατιώτες ήταν 72.000 πεζοί και 5.000 ιππείς. Ανάμεσά τους και πολλοί μισθοφόροι Ρώσοι, Βάραγγοι, Φάργανοι, Σλάβοι και άλλοι.

Στα τέλη του Ιουνίου ή στις αρχές Ιουλίου του 960, ο στόλος απέπλευσε από την Κωνσταντινούπολη και κατέπλευσε στα Φύγελα της Λυδίας, απέναντι από τη Σάμο, για να συνενωθεί με τον στρατό των θεμάτων της Ασίας. Από εκεί έστειλαν κατασκόπους για να μάθουν την κατάσταση που βρισκόταν οι Σαρακηνοί.

Όταν αυτοί επέστρεψαν, ενημέρωσαν τον Νικηφόρο Φωκά ότι ο αμιράς (ηγεμόνας) της Κρήτης, Κουρούπης ή Κουρούπας και οι περισσότεροι Άραβες προύχοντες του Χάνδακα ζούσαν αμέριμνοι στις πολυτελείς τους επαύλεις. Αντίθετα ο λαός των Σαρακηνών, όταν πληροφορήθηκε για επικείμενη βυζαντινή επίθεση, πανικοβλήθηκε αλλά άρχισε να προετοιμάζει την άμυνά του.

Όταν πήρε τις πληροφορίες που ήθελε, ο Νικηφόρος Φωκάς ξεκίνησε από τα Φύγελα και μέσω της Ίου έφτασε στη Δία (ή Ντία), νησίδα κοντά στο Ηράκλειο. Δύο καρπαθιώτικα πλοία τον οδήγησαν με ασφάλεια στην Κρήτη.

Στα τέλη του Ιουλίου του 960, αποβίβασε το στρατό του στα βόρεια παράλια της Κρήτης, πιθανότατα δυτικά του Χάνδακα, στον Αλμυρό ποταμό.

fokas4
Ηράκλειο
Οι Σαρακηνοί φαίνεται ότι τους περίμεναν αποφασισμένοι να τους αποκρούσουν. Ωστόσο, ο Φωκάς χώρισε το στρατό του σε τρία μέρη και κατάφερε να τους συντρίψει. Αιχμαλώτισε πολλούς και κατέσφαξε αρκετούς ακόμα. Οι υπόλοιποι έτρεξαν να προστατευτούν μέσα στον Χάνδακα.

Ο Άραβας αμιράς ζήτησε βοήθεια από τους μουσουλμάνους της Αφρικής και της Ισπανίας. Δεν πήρε όμως ποτέ ενισχύσεις.

Ο Νικηφόρος Φωκάς αφού φρόντισε να στείλει καράβια να περιπολούν γύρω από την Κρήτη για να εμποδίσουν οποιαδήποτε βοήθεια ερχόταν προς τους Σαρακηνούς, ίδρυσε προσωρινό στρατόπεδο κοντά στον Αλμυρό ποταμό και ναύσταθμο για τον ελλιμενισμό των πλοίων.

Έπειτα προσποιήθηκε ότι θα αποχωρήσει και διέταξε τους στρατιώτες του να κάψουν και να καταστρέψουν τους κήπους, τα αμπέλια και τα δέντρα έξω από τον Χάνδακα.

Οι πολιορκημένοι σαρακηνοί συνεννοήθηκαν με τους ομόφυλούς τους έξω από το κάστρο και αποφάσισαν να επιτεθούν αιφνιδιαστικά εναντίον των Βυζαντινών. Συγκεντρώθηκαν 40.000 σε ένα γήλοφο και ήταν έτοιμοι για να αναλάβουν δράση. Ο Φωκάς το πληροφορήθηκε όμως από δύο αυτόμολος Κρητικούς και αιφνιδίασε εκείνος τους Σαρακηνούς τους οποίους και κατέσφαξε.

Έπειτα, έδωσε εντολή να κόψουν τα κεφάλια των σκοτωμένων και να τα μεταφέρουν στο στρατόπεδο, ορίζοντας σαν αμοιβή ένα αργύριο για κάθε κεφάλι που θα του έφερναν. Σε αυτό, πρωτοστάτησαν οι Αρμένιοι στρατιώτες. Κατόπιν, διέταξε να καρφώσουν τα περισσότερα από τα κεφάλια σε πασσάλους και δόρατα και να τα βάλουν μέσα στο τείχος που είχε φτιάξει γύρω από τον Χάνδακα, ενώ τα υπόλοιπα ρίχτηκαν με καταπέλτες μέσα στην πόλη. Παράλληλα, επιχείρησε έφοδο εναντίον του Χάνδακα.

Βλέποντας όλα αυτά, οι Σαρακηνοί ξέσπασαν σε κραυγές φρίκης και απόγνωσης. Δεν παραδόθηκαν όμως. Η πολιορκία συνεχίστηκε όλο τον χειμώνα του 960-961. Οι Βυζαντινοί είχαν να αντιμετωπίσουν το δριμύ ψύχος, τις πολλές βροχές και την έλλειψη ενδυμάτων και τροφών. Τελικά, με μεσολάβηση του Ιωσήφ Βρίγγα στάλθηκαν από την Κωνσταντινούπολη ρούχα και τρόφιμα και οι πολεμιστές ανέκτησαν τη μαχητική τους ικανότητα.

fokas2
Οι σαρακηνοί επιχείρησαν όλο αυτό το διάστημα 7 αιματηρές εξόδους, χωρίς αποτέλεσμα. Οι σαρακηνοί της ενδοχώρας, με επικεφαλής τον εξομώτη Κρητικό Καραμουτη, με 10.000 άνδρες, επιτέθηκαν εναντίον των Βυζαντινών που τους νίκησαν αρχικά. Όταν όμως σκοτώθηκε ο αρχηγός τους, στρατηγός Νικηφόρος Παστιλάς, τράπηκαν σε φυγή.

Τότε ανέλαβε δράση ο Νικηφόρος Φωκάς που συνέτριψε τον στρατό του Καραμούντη που κατάφερε να σωθεί. Έπειτα ο Φωκάς αποφάσισε να πραγματοποιήσει την τελική επίθεση εναντίον του Χάνδακα. Διέταξε να σκάψουν έναν υπόνομο κάτω από το τείχος και να τον γεμίσουν με εύφλεκτες ύλες.

Στις 7 Μαρτίου του 961, έβαλαν φωτιά στις εύφλεκτες ύλες και το τμήμα του τείχους που έχει υπονομευτεί κατέρρευσε εντελώς. Οι Βυζαντινοί μπήκαν μέσα στον Χάνδακα και παρά τη λυσσαλέα αντίσταση των Σαρακηνών κατέλαβαν την πόλη. Άρχισαν να σφάζουν χωρίς διάκριση όλους τους Σαρακηνούς.

Ο Νικηφόρος Φωκάς έδωσε αυστηρές εντολές να μη σκοτωθούν οι άοπλοι και όσοι Σαρακηνοί παραδίδουν τα όπλα. Παράλληλα διέταξε τους στρατιώτες να μην έρχονται σε επαφή με τις γυναίκες των Σαρακηνών.

Ο Άραβας ιστορικός Nuwari γράφει ότι 200.000 Σαρακηνοί σκοτώθηκαν και άλλοι 200.000 αιχμαλωτίστηκαν τότε, αριθμοί υπερβολικοί, ενώ οι Yakut και Ibn Khaldun γράφουν πως 300 πλοία με λάφυρα και αιχμαλώτους έφτασαν στην Κωνσταντινούπολη.

Ο Φωκάς δώρισε πολλά λάφυρα στα μοναστήρια. Οι θύρες του ανακτόρου των αμιράδων της Κρήτης διακόσμησαν την Ιερά Μονή της Μεγίστης Λαύρας που ιδρύθηκε το 963 στο Άγιο Όρος από τον όσιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη, φίλο του Νικηφόρου Φωκά.

Επίσης ο Νικηφόρος εγκατέστησε στην Κρήτη φρουρές από Έλληνες, Αρμένιους και άλλους για να αποφευχθεί νέα άλωση του νησιού. Στην Κρήτη, ο Φωκάς βρήκε μόνο 25.000 χριστιανούς. Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες για να επανέλθει το θρησκευτικό φρόνημα των κατοίκων του νησιού, ενώ υπήρξαν και εκχριστιανισμοί Αράβων.

Αν ο Νικηφόρος Φωκάς δεν ελευθέρωνε την Κρήτη, πιθανότατα ο ελληνικός πληθυσμός της θα εξαφανιζόταν. Δίκαια λοιπόν το κατόρθωμα αυτό θεωρείται ένα από τα λαμπρότερα και σπουδαιότερα της βυζαντινής ιστορίας.

Πηγή: Βασίλης Ι. Καλαϊτζάκης, "Η Κρήτη και οι Σαρακηνοί", εκδόσεις ΡΩΝΤΑ, Αθήνα 1984.

ΣΧΟΛΙΑ (37)

Τζει

Τελειο αλλά πρεπει να το γράψω όλο 😢

Νηρεας

Σαρακινοι Από την οικογένεια της Σάρας γυναίκα του Αβραάμ .Δεν το κατέβασε το κεφάλι μου το διάβασα σε βιβλίο Ιστορίας.

Παρά λίγο νσ το πετύχεις

Απο την Άγαρ (δούλη της Σάρρας) εξ' ου και το "Αγαρινοί". Πρόσεχε τι διαβάζεις....

Μιχάλης Στούκας

Καλησπέρα κύριε Νηρέα,σας ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια.Εδώ κάνετε ένα λαθάκι όμως.Η λέξη "Αγαρηνοί",προέρχεται από την Άγαρ,δούλα του Αβραάμ και της Σάρρας(με δύο "ρ") και μητέρα του Ισμαήλ,από τον Αβραάμ,ο οποίος(ο Ισμαήλ), θεωρείται γενάρχης των Αράβων.Η λέξη Σαρακηνοί,προέρχεται από το λατινικό Saracenus<αραβικό shrq=ανατολή.Σας ευχαριστώ πολύ ξανά,ίσως επανέλθω στον Νικηφόρο Φωκά και την Κρήτη,υπάρχουν ενδιαφέρουσες πτυχές του θέματος που δεν κάλυψα σε αυτό το άρθρο.Με εκτίμηση,Μ.Σ.

Καζαντζάκης

Γράφει πως το χωριό του ήταν κάποτε αραβικό.

ΓΙΩΡΓΗΣ

Λογοτεχνης ηταν και οχι ιστορικος, μολις το 1956 απεβιωσε! Παντως ολα αυτα τα 140 χρονια της λεγομενης Αραβοκρατιας της Κρητης ουδεν γραπτον κατελιπον οι Αραβες στην Κρητη αδιαμφισβητητα δικο τους, στον πολιτισμο, στις Τεχνες και στη Γλωσσα και αυτο ειναι τουλαχιστον παραξενο.Νομιζω εχει υπερτονιστει η παρουσια τους στην Κρητη Ο ελληνικος χαρακτηρας του νησιου ουδε κατ ελαχιστον αλλοιωθηκε!

Source needed

Θα χρειαστεί πρωτογενής πηγή για το ότι «επανήλθε το φρόνημα» και ότι «εκχριστιανιστηκαν Άραβες». Οι Άραβες λένε ότι οι Μουσουλμάνοι εξολοθρεύτηκαν η διέφυγαν και το νησί εποικιστηκε από Έλληνες από αλλάξει μέρη της αυτοκρατορίας

Η απολυτη τρελα

Ο Νικηφορος Φωκας (λατινιστι fuoqo) "μπηκε" με σλαβους, βαραγγους, αρμενιους, ρωσους, γοτθους και βησιγοτθους, "κατεσφαξεν" 200000 "κακους", εκοψε τα κεφαλια τους τα οποια τα καρφωσε σε παλουκια (ποιος ηταν, ο παπους του Βλαντ του ανασκολοπιστη η αλλιως ....Δρακουλα?) και τα πεταγε (τα κεφαλια) με καταπελτες στο στρατοπεδο των "κακων"Συγνωμη, κυριε Στουκα.Αυτη ειναι η ιστορια μας?Αυτος ειναι ο πολιτισμος μας?Δηλαδη, μπροστα στον Φωκα ο Κρουμος της Βουλγαριας που επιχρυσωσε το κρανιο ενος βυζαντινου ηγεμονα που εισεβαλε στην επικρατεια του δεν ηταν βαρβαρος, αλλα ....αρσακειαδα!Μιλαμε για την απολυτη εθνικοσοσιαλιστικη αντιμετωπιση της ιστορικης αληθεις που παντα εχει σαν αποτελεσμα μια....τρυπα στο νερο!

Αν δεν σου αρέσουν αυτά...

... μπορείς κάλλιστα να επιλέξειςγια προγόνους σου τους εξευγενισμένους δυτικούς Λατίνους αφού πρώτα ενημερωθείς για τα "κατορθώματα" τους κατά τις σταυροφοριες με επιστέγασμα τα "μεγαλεία" τους στην Κωνσταντινούπολη το 1204. Ή πάλι μπορεί να προτιμάς του παντα εκλεπτυσμένους μουσουλμάνους. Εγώ ένα θα σου πώ: αν δεν μπορείς να τοποθετήσεις τα ιστορικά γεγονότα στο χρονικό πλαίσιο στο οποίο λαμβάνουν χώραν, τότε μή διαβάζεις Ιστορία και πολύ περισσότερο μην προσποιήσαι ότι καταλαβαίνεις τι διαβάζεις.

Takis

Κύριε Μιχάλη να μας προσθέσετε λίγα σχόλια σε αυτά που ανέφερε και προηγούμενος σχολιαστής, σχετικά με τη μεγάλη κοινότητα εθνικών που υπήρχε ακόμα στο νησί, και που μετά την κυριαρχία των βυζαντινών σφαγιάστηκαν ολοκληρωτικά. Υπάρχουν πολλές αναφορές σχετικά με αυτό.

Δεν χρειαζεται

Απλά πάρε τα χάπια σου

Πολυ καλο αρθρο κ. Στουκα

Ο Νικηφορος Φωκας ουσιαστικα εβαλε τελος στην μαστιγα των Σαρακηνων στο Αιγαιο και στην Ανατολικη Μεσογειο γενικοτερα. Δικαια η φρεγατα που φυλαει σημερα, τα χωρικα υδατα στο Καστελοριζο φερει το ονομα του.

Παλαιός Αθηναίος

Κύρ Μιχάλη, δεν μάς τα λές καλά: Έχεις διαβάσει Σάθα, να δείς τί λέει για την υποτιθέμενη απελευθέρωση της Κρήτης από τον χριστιανοταλιμπάν ιδρυτή του Αγίου Όρους, Νικηφόρο Φωκά; Αυτούς τους οποίους εξόντωσε ο Φωκάς ήσαν Έλληνες δωδεκαθεϊσταί. Με τα λάφυρα από την Κρήτη φιάχτηκαν οι πρώτες μονές στο Περιβόλι της Παναγίας. Αυτό γιατί μάς το κρύβεις, κύρ Μιχάλη μου;

Καμια σχεση

Πλακα κανεις; Ποιοι Ελληνες δωδεκαθειστες; Σαρακηνοι απο την Ιβηρικη χερσονησο ηταν. Πηγαινε να διαβασεις για τον τρομερο Χανδακα. Ηταν οτι ειναι σημερα το Ισλαμικο Κρατος στην Συρια. Φοβος και τρομος της Μεσογειου. Μεχρι και η Θεσαλλονικη επεσε θυμα τους.

@παλαιός αθηναιος

Δε φτάνει που είσαστε οι ίδιοι ανιστόρητοι, προσπαθείτε να περάσετε και για προφεσορες της ιστορίας. Οι περισσότεροι από τους γνωστούς νεοπαγανιστικους κύκλους που ακούτε Βυζάντιο και βγάζετε σπυριά. Τι να πω.... αχάριστοι νεοελληναραδες?

Ρωμιός

Μόνο αν καταλάβουμε πως είμαστε Ρωμιοί θα ξαναγίνουμε ο υπολογίσιμος και αξιοπρεπής λαός που ήμασταν και που μας αξίζει. Όσο το παίζουμε "Έλληνες" με δανεική ταυτότητα είμαστε καταδικασμένοι στη μιζέρια, την εύκολη αντίδραση την παρελθοντολαγνία, το μικρομεγαλισμό και την τυμβωρυχία

Δεν υπαρχει καμια διαφορα

Δεν εχει διαφορα. Και οι Ρωμαιοι, ελληνικης καταγωγης ηταν. Το κυμαικο αλφαβητο χρησιμοποιουσαν, την χαλκιδικη πολεμικη εξαρτηση, τους ιδιους θεους και την ιδια μυθολογια, με τους Ελληνες ειχαν...

ΡΧ

Και φυσικα οι Ρωμιοι δεν ειναι Μακεδονες, Ε; Τι ευκολα που ειναι τα πραγματα οταν εχεις αποψη και προοπτικη. Εγω λεω να τα παρατησουμε ολα, να παμε στην Νοτια Πελλοπονησο και να γινουμε Σπαρτιατες. Λυνουμε ολα τα προβληματα και τα "δικα" τους και τα δικα μας. Αλλα ελα που και εκει δεν μας θελουν.

ΓΙΩΡΓΗΣ

Η Ρωμη κτιστηκε κατα τη μυθολογια των Ρωμαιων το 752 πΧ απο το Ρωμυλο και το Ρεμο που ανεθρεψε μια περιφερομενη λυκαινα(τετοιο προοδο στον πολιτισμο οι βασιλιαδες της) αλλα οι Ελληνες ειχαν ιδρυσει στην ιδια περιοχη την ιδια και παλαιοτερη εποχη οργανωμενες αποικιες με νομους και ιερα και απο το 776 π.Χ οργανωμενους ολυμπιακους αγωνες πανελληνιας εμβελειας αριθμημενους με επωνυμους αρχοντες γραφη ελλανοδικες και ονοματα ολυμπιονικων κλπ ! Το λατινικο αλφαβητο ειναι μετεξελιξη του του ελληνικου. Κυριαρχη γλωσσα ηταν τα ελληνικα.Ο Αποστολος Παυλος γραφει την προς Ρωμαιους επιστολη του και προς Εβραιους και ο,τι αλλο εγραψε στην Ελληνικη, ενω σαν θεοπνευστος θα μπορουσε να τους γραψει σε οποιαδηποτε αλλη Γλωσσα που θα την μιλουσαν και θα την καταννοουσαν οι πληθυσμοι της Ρωμαικης Αυτοκρατοριας Στους δρομους και στις πλατειες και στους ανθρωπους της καθημερινοτητας''επορευοντο τω καιρω εκεινω και εδιδασκον την Οικουμενην'' (Ελληνικη-Ρωμαικη Αυτοκρατορια)Και μη μου πειτε τα κουλα σας οτι ηταν οι πληθυσμοι διγλωσσοι και αλλη Γλωσσα μιλουσαν και αλλη Γλωσσα κατανοουσσαν και μαλιστα τοσο καλα ωστε να μεταστρεφεται ο χαρακτηρας της προσωπικοτητας του ανθρωπου μεχρι μυελου οστεων! Ειναι σαν να υποστηριζετε πως ο Αντρεας Παπαντρεου θα μπορουσε να κανει τις ''λαοθαλασσες'' και να δημιουργει το φανατισμο και να αντικαθιστα τους τιτλους και προσφωνησεις ''κυριε'' με τη λεξη ''συντροφε'',ε α ν... εκφωνουσε τους λογους του στην Αγγλικη, οπου ειχε βεβαιως τη δυνατοτητα να το κανει! Μεχρι και 400 χρονια περιπου μ.Χ.η Χριστιανικη λατρεια στη Ρωμαικη-Ελληνικη Αυτοκρατορια ετελειτο απο τα κειμενα της ελληνικης Γραφης.Μεχρι δηλαδη και πλεονασαν οι εκ Β.κατελθοντες βαρβαροι στο Δυτικο τμημα της Αυτοκρατοριας!

γιωργος

Συγχαρητήρια για το άρθρο...λιγο ανακριβές στην αρχή ,για λόγους ευγένειας μάλλον...η κρητη ηταν αραβικό εμιρατο ουσιαστικα για όλη την περίοδο ...ολοι οι κρητικοί που δεν σφαγιάστηκαν είχαν γινει μουσουλμάνοι....ίσως ούτε στα βαθη της αραβίας δεν υπηρχε τετοιο ποσοστο μουσουλμάνων τότε....ο νικηφόρος φωκάς με φωτιά κ αναγκαστική αλλαγή θρησκείας σε οσους λιγους επεζησαν, εσωσε τον ελληνικο κ χριστιανικό χαρακτηρα του νησιου.....θα μιλούσαμε για ακραιφνές μουσουλμανικο νησι αν δεν υπηρχε ο φωκας...

ΓΙΩΡΓΗΣ

Ενταξει συνωνοματε, μας επεισες, πως με 30 πλοια της εποχης, δηλαδη το πολυ 3.000 Αραβες μουσουλμανους, αλλοιωθηκε ο χαρακτηρας ο ελληνικος και θρησκευτικος 300 000 κατοικων της Κρητης! Διελαθαν μαλιστα της προσοχης των Γορτυνιων η πολη των οποιων ηταν ακομη η πρωτευουσα της Κρητηςκαι εσφυζε απο ζωη και πολιτισμο.Παρεκαμψαν μαλιστα τους μεγαλους ορεινους ογκους του νησιου προς τους οποιους εχουν κατα δεισιδαιμονια αποστροφη ολοι οι Μουσουλμανοι! Να σημειωσουμε ακομη οτι μεχρι και τοτε ο Μωαμεθανισμος εθεωρειτο ως μια αιρεση του Χριστιανισμου και πολλοι πληθυσμοι βυζαντινοι βοηθησαν στρατιωτικα την επεκταση του Και δεν εγινενε βεβαια η επεκταση του απο ληστοσυμμοριες και φυλαρχους καμηλιερηδες εμπορους της ερημου! Ακομη και το Κορανι τους αρχικα ειχε τις σουρες του εμμετρες με τη μορφη κρητικης μαντιναδας Η Κρητη μαλλον υπηρξε μια εξεγερθεισα ελληνικη περιοχη εναντιον της κεντρικης εξουσιας του Βυζαντιου, που την ειχε παραμελησει, σαν και τοσες αλλες περιοχες ολη εκεινη την περιοδο!

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

gsold-0

Η φυγή των Ελλήνων στρατιωτών στην Τουρκία μετά τη γερμανική εισβολή
- Οι περιπέτειες των Ελλήνων στη γειτονική χώρα
- Οι προσβολές, η απαξιωτική συμπεριφορά και η προδοτική συμπεριφορά των Τούρκων
- Συγκλονιστικές περιγραφές από τους "λησμονημένους ήρωες” στρατιώτες μας.

56
sitaras-for-7-dec-2019-photo-1

Και ποιος δεν γνωρίζει τη Στρατιωτική Λέσχη στη Πλατεία Ρηγίλλης; Το επιβλητικό μέγαρο που χρηματοδότησε ο Πέτρος Σαρόγλου έχει τη δική του ενδιαφέρουσα ιστορία:

ΙΤΑΛΟΤΟΥΡΚΙΚΟΣ_ΠΟΛΕΜΟΣ_1911-1912

Οι ελληνικές αποικίες στην Κυρηναϊκή και η ιστορία τους - Η εμφάνιση των Αράβων και οι συγκρούσεις τους με το Βυζάντιο στη Β. Αφρική - Η οθωμανική κυριαρχία στην περιοχή - Σύντομη ιστορία της Λιβύης από την ίδρυσή της ως σήμερα

17
sit0

Κατά την διάρκεια του Μεσοπολέμου (1910-1940) άρχισαν να εργάζονται και οι γυναίκες. Γραμματείς, ταμίες και υπάλληλοι άρχισαν να κερδίζουν τα προς το ζην δίπλα στις μοδίστρες τις καπελούδες και τις καπνεργάτριες που παραδοσιακά αποτελούσαν το γυναικείο εργατικό δυναμικό

3
prosfyges-0

Το προσφυγικό ζήτημα από το 1922 ως το 1926 – Επιστήμονες, λογοτέχνες, καλλιτέχνες και άλλοι άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών από τις «χαμένες πατρίδες» που συνέβαλαν σημαντικά στην πολιτιστική πρόοδο της Ελλάδας.

86
sitaras_ar



Όσοι ψωνίζετε από τη Βαρβάκειο και τα πέριξ, ασφαλώς θα έχετε δει πολλούς επαγγελματίες να σαλιώνουν το δάχτυλο, για να βοηθηθούν, όταν πιάνουν κάποιο χαρτί περιτυλίγματος. Είναι μια από τις πολύ παλιές συνήθειες που μας έρχονται από τα χρόνια της Παλιάς Αθήνας!