Γαβρόγλου: «Τι κερδοσκοπικά, τι μη κερδοσκοπικά Ιδιωτικά πανεπιστήμια. Και τα δυο θέλουν έσοδα!»

main_gavroglou

«Όσοι επενδύσουν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα έχουν κέρδος - Τουλάχιστον 10.000 ευρώ τα δίδακτρα ανά φοιτητή ανά έτος, θα χρεώνουν τα ιδιωτικά»

Στο ερώτημα που τίθεται στον δημόσιο διάλογο, στο πλαίσιο της συνταγματικής αναθεώρησης, αν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι μη κερδοσκοπικά ή κερδοσκοπικά, απάντησε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, μιλώντας σε ημερίδα του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς.

«Και τα δύο είναι κερδοσκοπικά ιδρύματα: Η απάντηση είναι σαφής: Και τα δύο είναι κερδοσκοπικά ιδρύματα, απλώς στην πρώτη περίπτωση των «μη κερδοσκοπικών», δεν μοιράζουν κέρδη. Και τα δυο θέλουν έσοδα: Αλλά και τα δύο θέλουν έσοδα για να μπορούν να συντηρηθούν. Και τίθεται, λοιπόν, το ερώτημα: γιατί τόσες δεκαετίες δεν έχει υπάρξει έστω και μία έκθεση βιωσιμότητας για να υπάρχει ένας υπολογισμός ως προς τα έξοδα που έχουν τέτοια ιδρύματα, ώστε να υπολογιστούν τα έσοδα που πρέπει να υπάρχουν» είπε.

Κατά την ομιλία του στην ημερίδα του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς με θέμα “Σύγχρονες συνταγματικές προκλήσεις: Προς μια αριστερή και προοδευτική αναθεώρηση”, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου, μεταξύ άλλων, ανέφερε:

«Και τίθεται, λοιπόν, το ερώτημα: γιατί τόσες δεκαετίες δεν έχει υπάρξει έστω και μία έκθεση βιωσιμότητας για να υπάρχει ένας υπολογισμός ως προς τα έξοδα που έχουν τέτοια ιδρύματα, ώστε να υπολογιστούν τα έσοδα που πρέπει να υπάρχουν. Οι δικές μας μελέτες καταλήγουν ότι ένα μικρό αλλά σοβαρό πανεπιστημιακό ίδρυμα θα πρέπει να χρεώνει τουλάχιστον 10.000 ευρώ δίδακτρα ανά φοιτητή ανά έτος, χωρίς να λαμβάνει κανένας υποτροφία, άρα υψηλότερα δίδακτρα σε περίπτωση υποτροφιών. Εδώ δεν συμπεριλαμβάνεται το κόστος των εγκαταστάσεων, υποδομών, εργαστηρίων και λοιπών που χρειάζεται ένα κεφάλαιο τουλάχιστον 50.000.000 ευρώ. Αν μιλάμε, λοιπόν, για ένα στοιχειωδώς αξιοπρεπές ιδιωτικό πανεπιστήμιο (χωρίς Ιατρική και Πολυτεχνική Σχολή!) τότε μιλάμε για τεράστιες επενδύσεις, χωρίς κέρδος.
Τα δημόσια Πανεπιστήμια στη χώρα μας έχουν ένα μοναδικό προνόμιο: να μπορούν να διαχειριστούν δημόσιο χρήμα αλλά και κονδύλια από ευρωπαϊκούς, κοινωφελείς οργανισμούς, ακόμη και από ιδιώτες. Επιπλέον, τα μεγάλα Πανεπιστήμια στη χώρα μας έχουν δική τους περιουσία και έσοδα από κληροδοτήματα. Δηλαδή, διαχειρίζονται έσοδα από θεσμούς που δεν λογίζονται ως δημόσιοι. Οι Επιτροπές Ερευνών που λειτουργούν σε κάθε ΑΕΙ υπό την εποπτεία της Συγκλήτου έχουν το δικό τους ΑΦΜ, άρα δεν ισχύει το επιχείρημα ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα είναι πιο ευέλικτα στη διαχείριση κονδυλίων.
Ποια, όμως, είναι η διεθνής εμπειρία; Δεν θα ασχοληθούμε με τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά πανεπιστήμια τα οποία άρχισαν να δημιουργούνται τα τελευταία 20 χρόνια και πολλά από τα οποία έκλεισαν ή αλλάζουν συχνά το νομικό τους καθεστώς. Σχετικά με τα μη κερδοσκοπικά:

Στην Ευρώπη (με εξαίρεση τις χώρες που είχαν σοσιαλιστικά καθεστώτα μέχρι το 1989) τα πανεπιστήμια είναι σχεδόν αποκλειστικά δημόσια με διαφοροποιημένα καθεστώτα χρηματοδότησης. Το σημαντικό: Αν κάποια πανεπιστήμια έχουν δίδακτρα, αυτό ΔΕΝ σημαίνει ότι είναι ιδιωτικά. Πολλά δημόσια πανεπιστήμια στην Ευρώπη έχουν είτε τέλη εγγραφής είτε δίδακτρα.

Στις Η.Π.Α. υπάρχουν τα πολιτειακά πανεπιστήμια και τα αμιγώς ιδιωτικά (και ορισμένα μεγάλων εταιρειών, εκκλησιών κτλ). Η μεγάλη πλειοψηφία είναι ιδιωτικά με τα έσοδα τους να προέρχονται αποκλειστικά από τα δίδακτρα και τα έσοδα που εξασφαλίζονται από τις καμπάνιες χρηματοδότησης που κάνουν ανάμεσα στους πτυχιούχους τους.

Τα δίδακτρα που χρεώνουν τα πανεπιστήμια (δημόσια ή ιδιωτικά) έχουν οδηγήσει σε ένα εξαιρετικά πρόβλημα: την αδυναμία αποπληρωμής των δανείων που παίρνουν οι φοιτητές για να πληρώσουν τα δίδακτρα. Τα συνεχώς αυξανόμενα δίδακτρα, διαμόρφωσαν μία ζήτηση για δάνεια και τα οποία παρέχονται με «ιδιαίτερα ενοϊκούς» όρους, δηλαδή να μπορούν να αποπληρωθούν μετά από ένα εύλογο διάστημα μετά την αποφοίτηση και υπό τον όρο ότι οι μισθοί των πτυχιούχων θα είναι πάνω από ένα ποσό. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι χρέος 1.5 τρισεκατομμυρίων ευρώ -ναι τρισεκατομμυρίων- στις ΗΠΑ και 290 δισεκατομμυρίων λιρών στην Αγγλία! Και στις δύο χώρες το πρόβλημα αυτό είναι μονίμως στην ημερήσια διάταξη και συνεχώς επιδεινώνεται χωρίς να μπορεί να τιθασευτεί παρά τις «γνωστές» μεθόδους εταιρειών είσπραξης των χρωστουμένων! Γιατί όσοι με τόσο θέρμη υποστηρίζουν την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήμιων δεν λένε τίποτα απολύτως ως προς αυτό το ζήτημα;

Το επιχείρημα περί της βελτίωσης των δημοσίων πανεπιστήμων μέσα από τον ανταγωνισμός με τα ιδιωτικά, δεν ευσταθεί. Πρώτον, δεν έχει διαπιστωθεί πουθενά στον κόσμο ούτε και στη χώρα μας ούτε καν σε άλλους θεσμούς όπως είναι τα σχολεία και τα νοσοκομεία. Το σημαντικό, όμως, σε αυτό το επιχείρημα είναι ότι όσοι το χρησιμοποιούν δέχονται χωρίς να το δηλώνουν ότι τα πανεπιστήμια είτε παρέχουν υπηρεσίες είτε παρέχουν προϊόντα για τα οποία ενδεχομένως οι νόμοι της αγοράς που θα οδηγούν σε βελτίωση να είναι κάποιο νόημα. Στη δική μας λογική η παρεχόμενη γνώση δεν είναι καταναλωτικό προϊόν ώστε να ισχύουν οι νόμοι του ανταγωνισμού.

Ως προς τις εργασιακές σχέσεις, ας δούμε τη δραματική αύξηση των συμβασιούχων σε πολλά ιδιωτικά πανεπιστήμια, ειδικά στις ΗΠΑ, την ουσιαστική κατάργηση της μονιμότητας και άρα την συντηρητικοποίηση της παρεχόμενης γνώσης, αφού όλο και περισσότεροι αυτολογοκρίνονται αφού δεν έχουν μονιμότητα.

Με ποιους τρόπους θα εισάγονται οι φοιτητές σε αυτά τα Πανεπιστήμια; Σιωπή από τη Ν.Δ. Τι θα γίνει με την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών και τα επαγγελματικά δικαιώματα; Η Ν.Δ, ως προς το θέμα αυτό, σιωπά. Η Ν.Δ. προτείνει την μείωση του αριθμού των εισακτέων και τον καθορισμό των βάσεων από κάθε Τμήμα που θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη συρρίκνωση του αριθμού εισακτέων. Την ίδια στιγμή χύνει κροκοδείλια δάκρυα για το ότι οι νέοι μας φεύγουν για να σπουδάσουν σε άλλες χώρες και, άρα η ίδρυση των ιδιωτικών Πανεπιστημίων θα τα κρατήσει στη χώρα μας. Με άλλα λόγια η Ν.Δ. έχει μία πολιτική που αντικειμενικά δημιουργεί πελατεία για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η μόνη λύση είναι η αναβάθμιση των δημοσίων πανεπιστημίων, η οικονομική τους ενίσχυση, η ενίσχυση τους σε διδακτικό προσωπικό και ο εξορθολογισμός της δομής τους μαζί και με την ίδρυση Τμημάτων με νέα γνωστικά αντικείμενα. Δηλαδή, πρωτοβουλίες σαν αυτές που λαμβάνουμε δημιουργώντας τη νέα αρχιτεκτονική των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας».

ΣΧΟΛΙΑ (25)

Προφανως

Το Δημοσιο δεν εχει εσοδα...........απο το κρατος.Λειτουργουν με το Μαννα.Iq μπανανας,οπως και ολη η κυβερνηση τους.

AΑΝΑΛΥΤΗΣ Α

Παρωχημενες μουστακολογιες που χρειαζονται σοβιετολογο μεταφραστη για να κατανοηθουν εν ετει 2018. Απλανεις θεωριες που Δεν υφιστανται σε κανενα πλανητη.

Συριζοπουλο

Ετσι μπραβο! Δεν υπαρχει κατι ιδιωτικο που να μην ειναι κερδοσκοπικο! Δεξιες παπαντζες για να κοροιδεψουν τον κοσμο.

Άγγελος

Γαβρόγλου, 3,3 δισ. ευρώ κοστίζει στους γονείς, η... δωρεάν κρατική παιδεία. Χρήματα για τα φροντιστήρια προετοιμασίας για τα σχολικά μαθήματα αλλά και για τις ξένες γλώσσες, ποσά για τα βιβλία και τα βοηθήματα, χρήματα για τις σπουδές του παιδιών στην Ελλάδα, μαθήματα ηλεκτρονικού υπολογιστή: συνολικά πάνω από 2,5 δισ. ευρώ τον χρόνο δίνει η ελληνική οικογένεια για παροχές στο παιδί, για τις οποίες το ελληνικό σχολείο δεν κρίνεται ικανοποιητικό. Εάν στο ποσό αυτό προστεθούν τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, η ιδιωτική δαπάνη φτάνει τα 3.305.269.491 ευρώ ετησίως.

Los Bomboneros

Δε διαφωνώ. Και τα 2 θέλουν ΕΣΟΔΑ. Αλλά τις ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ από μπαχαλάκηδες και τη συντήρηση που θέλουν τα δημόσια πανεπιστήμια, δεν τη χρειάζονται τα ιδιωτικά...Γιατί εκεί υπάρχει τάξη, συνείδηση και ΦΥΛΑΞΗ. Δεν είναι χώροι αναρχοφασιστών και γιάφκες.

τασος

ρε άχρηστε ανθέλληνα, αυτά τα 10 χιλιάρικα οι Ελληνες και Ελληνίδες τα δίνουν στο εξωτερικό που σπουδάζουν, γιατί να μη τα δώσουν στη χώρα τους ,αν θέλουν. Τι ποιο λογικό;

416ΜΑΦ

ΜΕΓΑΛΕ, ΚΑΤΣΕ ΚΑΛΑ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΜΑΣ ΤΡΕΛΑΝΕΙΣ ΜΕ ΤΙΣ ΙΔΕΟΛΗΨΙΕΣ ΣΟΥ.... ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΕΣΟΔΑ ΡΕ ΜΕΓΑΛΕ;;;; ΕΜΕΙΣ ΔΕΝ ΤΑ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ;;;;; ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΥΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ! ΠΟΥ ΤΑ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΟΥΝΤΑΙ;;;; ΕΧΕΙΣ "ΚΑΨΕΙ" ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΥΓΙΕΣ ΚΥΤΤΑΡΟ ΤΟΥ ΕΓΕΦΑΛΟΥ ΣΟΥ! ΠΑΡΑΙΤΗΣΟΥ ΜΕΓΑΛΕ ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΚΑΠΟΙΟΣ.... ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟΣ ΑΠΟ ΕΣΕΝΑ "κ. ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ"...! ΑΝΤΕ! ΑΝΤΕ ΠΙΑ!

10,000 Ελληνοπουλα στα ιδιωτικα πανεπιστημια της Κυπρου

Ιδιωτκα πανεπιστημια στην Κυπρο με αναγνωρισμενα πτυχια και στην Νομικη---και στην Ιατρικη..!!---και με ετησια διδακτρα Ευρω 6,000.---Γαβρογλου εισαι για τα ΜΠΑΖΑ...!!!

Γιάννης

Το λέτε υπεύθυνα και ανώνυμα; Εφόσον γράφετε κάτι "υπεύθυνα" θα έπρεπε να γράφετε και το πραγματικό όνομά σας. Επίσης, είναι αρκετά αφηρημένα και όχι συγκεκριμένα τα όσα γράφετε. Δλδ. γράφετε πως δεν ισχύει τίτποτα από αυτά χωρίς όμως να γράφετε τι είναι αυτό που ισχύει. Άρα το μήνυμά σας δεν έχει κάποια ουσιαστική αξία.

ουστ

Δηλαδή τα δημόσια λειτουργούν χωρίς έξοδα;;; Δημόσιο =τσάμπα; Ρε που τους βρήκαμε αυτούς τους καραγκιόζηδες..

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ieronimos1

«Η πίστη μας, ο Χριστιανισμός μας, πέρα από όλα τα πνευματικά μηνύματα που στέλνει στις καρδιές μας δημιουργεί πολιτισμό», δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του Ιδρύματος Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών

asthenofo_main01

Το περιστατικό συνέβη μέσα στο σπίτι του 6χρονου - Οι πρώτες πληροφορίες ανέφεραν ότι το παιδί είχε πεθάνει, ωστόσο, σύμφωνα με νεώτερη ενημέρωση, οι διασώστες το επανέφεραν στη ζωή - Νοσηλεύεται διασωληνωμένο και με μηχανική υποστήριξη της αναπνοής στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του νοσοκομείου Παίδων

17
skai_bomb_arthro

Οι εικόνες έχουν καταγραφεί από κάμερα ασφαλείας στην ταράτσα του κτιρίου που στεγάζει τα γραφεία του ΣΚΑΪ και της «Καθημερινής» - Οι δράστες κινήθηκαν επί της Εθνάρχου Μακαρίου στο ρεύμα προς Πειραιά και, αφού τοποθέτησαν τη βόμβα στο μεταλλικό κιγκλίδωμα, στο πλάι του δρόμου, διέφυγαν, κάνοντας αναστροφή στο φανάρι, έξω ακριβώς από το κτίριο

2