Πριμαρόλια 2022: ένα πρωτότυπο Φεστιβάλ Τέχνης στο Αίγιο
Πριμαρόλια 2022: ένα πρωτότυπο Φεστιβάλ Τέχνης στο Αίγιο
Ένα άκρως πρωτότυπο φεστιβάλ που οργανώνεται με κέντρο έναν παλιό σιδηροδρομικό σταθμό που διεξάγεται από τις 3-11/9 έχει ως στόχο να ενώσει τα εικαστικά με τη μουσική και νέες μορφές δράσεις αλλά και την ιστορία του τόπου με το μέλλον.
Ένας παλιός σιδηροδρομικός σταθμός, αφηγήσεις βγαλμένες από το παρελθόν που προσβλέπουν στο μέλλον, εικαστικά, μουσική και σινεμά σε μια συνένωση όλων των τεχνών πρωταγωνιστούν στο Φεστιβάλ Πριμαρόλια που φέτος έχει τη θεματική Τροχιές/Trajectories και πραγματοποιείται για τέταρτη χρονιά στο Αίγιο, σε σύλληψη και οργάνωση του οργανισμού Πριμαρόλια, από 3 – 11 Σεπτεμβρίου.
Εκεί, στον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό Αιγίου διεξάγεται ένα άκρως πρωτότυπο φεστιβάλ που συνδέει την ιστορία με τον πολιτισμό, τα εικαστικά με την περφόρμανς και τις νέες μορφές δράσης: μάλιστα το όνομα «Τροχιές» αφορμάται από τη φιλοδοξία του φεστιβάλ να υπερβεί τα όρια και να ενώσει το ατομικό με το συλλογικό φέρνοντας κοντά καλλιτέχνες από διαφορετικές κατευθύνσεις. Για εννέα μέρες, ο επισκέπτης θα έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει μια σειρά από εικαστικές, πολιτιστικές και ερευνητικές δράσεις και συνεργασίες με μεγάλους οργανισμούς, αλλά και να περιηγηθεί στον ατμοσφαιρικό χώρο του σταθμού υπό τους ήχους μουσικών επιλογών κάθε βράδυ.
Ο παλαιός σιδηροδρομικός σταθμός Αιγίου επαναπροσεγγίζεται ως ένα διευρυμένο πείραμα: χώροι μετάβασης, αναμονής, αποχωρισμού και επανένωσης συνυφαίνονται με νέα πρωτότυπα έργα των καλλιτεχνών ως in situ σχόλια, στις συγκλίσεις της performance art, των εγκαταστάσεων και των νέων μέσων, αναδεικνύοντας κατώφλια εμπειρίας σε έναν σταθμό-μεταφορά για μια εποχή, μια κοινωνία και την ανθρώπινη ύπαρξη. Τροχιές, ιστορίες και ταξίδια προς αναζήτηση του επόμενου τόπου και βήματος – τροχιές παράλληλες και τεμνόμενες δημιουργούν το έρμα για καλλιτεχνική δημιουργία.
Σε αυτό σημαντικό ρόλο φαίνεται να διαδραματίζει η έμφαση του οργανισμού Πριμαρόλια και στην προφορική ιστορία της μαύρης σταφίδας, άμεσα συνδεδεμένη με την περιοχή που παράγει ακόμα ένα δημιουργικό αποτέλεσμα της Προφορικής ιστορίας. Σε αυτό το πλαίσιο ενεργοποιείται το δωμάτιο του σταθμάρχη ως ένα μέρος πολυμεσικής αφήγησης και in situ εγκατάστασης με χαρακτηριστικό τίτλο «Όταν ο σταθμάρχης υποδέχτηκε τον σταφιδαπόστολο» με θραύσματα προφορικών ιστοριών, σταφιδικών αντικειμένων και βιβλιογραφίας που αναδεικνύουν προσωπικές και συλλογικές τροχιές του καρπού από την Πελοπόννησο στο εξωτερικό. Πρόκειται για μια εν εξελίξει συνεργασία του οργανισμού με την Ομάδα Προφορικής Ιστορίας για την Μαύρη Σταφίδα (ΟΠΙ-ΜΑΣ), την Ένωση Προφορικής Ιστορίας και το ΠΜΣ Δημόσια Ιστορία του ΕΑΠ.
Επιπλέον στο πλαίσιο της δημιουργικής και αναπτυξιακής εξωστρέφειας του οργανισμού Πριμαρόλια, φέτος παρουσιάζονται δύο τιμητικές συνεργασίες με μεγάλα φεστιβάλ και πολιτιστικούς οργανισμούς. Πιο συγκεκριμένα, συνεχίζεται η συνεργασία του Φεστιβάλ Πριμαρόλια με το Athens Digital Arts Festival, ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ ψηφιακών τεχνών στην Ευρώπη, χαράσσοντας περαιτέρω συνέργειες μέσα από μια νέα επιμελητική συνεργασία με έργα διεθνών καλλιτεχνών από το αρχείο του ADAF, από τα πεδία της net art (τέχνη Διαδικτύου), της επαυξημένης πραγματικότητας (AR) και της βίντεο τέχνης (video art), που θα παρουσιάζονται στον φυσικό, ψηφιακό και εικονικό χώρο. Στην νέα συνεργασία με το Animasyros International Animation Festival, ένα από τα πιο γνωστά φεστιβάλ animation διεθνώς, με έδρα την Σύρο, παρουσιάζεται μια σειρά προβολών ταινιών animation και μικρών documentaries εκπαιδευτικών εργαστηρίων του Animasyros, φέρνοντας την τέχνη του animation στις θεματικές του Φεστιβάλ Πριμαρόλια 2022.
Εκεί, στον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό Αιγίου διεξάγεται ένα άκρως πρωτότυπο φεστιβάλ που συνδέει την ιστορία με τον πολιτισμό, τα εικαστικά με την περφόρμανς και τις νέες μορφές δράσης: μάλιστα το όνομα «Τροχιές» αφορμάται από τη φιλοδοξία του φεστιβάλ να υπερβεί τα όρια και να ενώσει το ατομικό με το συλλογικό φέρνοντας κοντά καλλιτέχνες από διαφορετικές κατευθύνσεις. Για εννέα μέρες, ο επισκέπτης θα έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει μια σειρά από εικαστικές, πολιτιστικές και ερευνητικές δράσεις και συνεργασίες με μεγάλους οργανισμούς, αλλά και να περιηγηθεί στον ατμοσφαιρικό χώρο του σταθμού υπό τους ήχους μουσικών επιλογών κάθε βράδυ.
Ο παλαιός σιδηροδρομικός σταθμός Αιγίου επαναπροσεγγίζεται ως ένα διευρυμένο πείραμα: χώροι μετάβασης, αναμονής, αποχωρισμού και επανένωσης συνυφαίνονται με νέα πρωτότυπα έργα των καλλιτεχνών ως in situ σχόλια, στις συγκλίσεις της performance art, των εγκαταστάσεων και των νέων μέσων, αναδεικνύοντας κατώφλια εμπειρίας σε έναν σταθμό-μεταφορά για μια εποχή, μια κοινωνία και την ανθρώπινη ύπαρξη. Τροχιές, ιστορίες και ταξίδια προς αναζήτηση του επόμενου τόπου και βήματος – τροχιές παράλληλες και τεμνόμενες δημιουργούν το έρμα για καλλιτεχνική δημιουργία.
Σε αυτό σημαντικό ρόλο φαίνεται να διαδραματίζει η έμφαση του οργανισμού Πριμαρόλια και στην προφορική ιστορία της μαύρης σταφίδας, άμεσα συνδεδεμένη με την περιοχή που παράγει ακόμα ένα δημιουργικό αποτέλεσμα της Προφορικής ιστορίας. Σε αυτό το πλαίσιο ενεργοποιείται το δωμάτιο του σταθμάρχη ως ένα μέρος πολυμεσικής αφήγησης και in situ εγκατάστασης με χαρακτηριστικό τίτλο «Όταν ο σταθμάρχης υποδέχτηκε τον σταφιδαπόστολο» με θραύσματα προφορικών ιστοριών, σταφιδικών αντικειμένων και βιβλιογραφίας που αναδεικνύουν προσωπικές και συλλογικές τροχιές του καρπού από την Πελοπόννησο στο εξωτερικό. Πρόκειται για μια εν εξελίξει συνεργασία του οργανισμού με την Ομάδα Προφορικής Ιστορίας για την Μαύρη Σταφίδα (ΟΠΙ-ΜΑΣ), την Ένωση Προφορικής Ιστορίας και το ΠΜΣ Δημόσια Ιστορία του ΕΑΠ.
Επιπλέον στο πλαίσιο της δημιουργικής και αναπτυξιακής εξωστρέφειας του οργανισμού Πριμαρόλια, φέτος παρουσιάζονται δύο τιμητικές συνεργασίες με μεγάλα φεστιβάλ και πολιτιστικούς οργανισμούς. Πιο συγκεκριμένα, συνεχίζεται η συνεργασία του Φεστιβάλ Πριμαρόλια με το Athens Digital Arts Festival, ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ ψηφιακών τεχνών στην Ευρώπη, χαράσσοντας περαιτέρω συνέργειες μέσα από μια νέα επιμελητική συνεργασία με έργα διεθνών καλλιτεχνών από το αρχείο του ADAF, από τα πεδία της net art (τέχνη Διαδικτύου), της επαυξημένης πραγματικότητας (AR) και της βίντεο τέχνης (video art), που θα παρουσιάζονται στον φυσικό, ψηφιακό και εικονικό χώρο. Στην νέα συνεργασία με το Animasyros International Animation Festival, ένα από τα πιο γνωστά φεστιβάλ animation διεθνώς, με έδρα την Σύρο, παρουσιάζεται μια σειρά προβολών ταινιών animation και μικρών documentaries εκπαιδευτικών εργαστηρίων του Animasyros, φέρνοντας την τέχνη του animation στις θεματικές του Φεστιβάλ Πριμαρόλια 2022.
Από το 2019 το Φεστιβάλ Πριμαρόλια χαρακτηρίζεται από έναν νομαδικό χαρακτήρα ενεργοποιώντας τοποθεσίες κατά μήκος της ιστορικής παραλιακής ζώνης του Αιγίου. Χαράσσει τροχιές δημιουργίας, λειτουργώντας παράλληλα ως μια πλατφόρμα συνάντησης ποικίλων συνεργασιών μεταξύ καλλιτεχνών, ερευνητών, πολιτιστικών οργανισμών και ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. Με αυτό τον τρόπο ο οργανισμός Πριμαρόλια μέσα από το ομώνυμο Φεστιβάλ και την Έκθεση σύγχρονης τέχνης δημιουργεί την δική του τροχιά σύγχρονου πολιτισμού, συνυφαίνοντας το τοπικό με το διεθνές.
Η θεματική του Φεστιβάλ 2022 εστιάζει στις Τροχιές/Trajectories, ενεργοποιώντας έναν ακόμη εμβληματικό χώρο, τον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό Αιγίου (1895). Μεταφορά προϊόντων, ανθρώπων, πολιτισμικών χαρακτηριστικών. Κεντρική ιδέα για φέτος που εμπνέει την έκθεση τέχνης και τις δράσεις του φεστιβάλ αποτελεί επίσης ο εντοπισμός του ορίου και του μεταιχμιακού χαρακτήρα σε δύο περιόδους του τέλους του 19ου αιώνα στην Ελλάδα: την σταφιδική κρίση, την πρώτη εκβιομηχάνιση της χώρας και τον ερχομό του σιδηρόδρομου.
Mε την έλευση της σταφιδικής κρίσης το σιδηροδρομικό δίκτυο μεταφέρει τους αγρότες από την Δυτική Πελοπόννησο στην Αθήνα για τα πρώτα αγροτικά συλλαλητήρια. Στις αρχές του 20ού αιώνα, οι σταφιδαποθήκες φιλοξενούν πρόσφυγες που έφτασαν στο Αίγιο έπειτα από την ανταλλαγή πληθυσμών ως αποτέλεσμα της μικρασιατικής καταστροφής του 1922. H φετινή έκθεση σύγχρονης τέχνης με τίτλο «Where do we go from here” με την χορηγία υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε επιμέλεια των εικαστικών Νάνσυ Χαριτωνίδου και Βασίλη Ψαρρά, υποδέχεται έξι εικαστικούς καλλιτέχνες: Αλεξάνδρου Βασίλης, Βορριάς Παναγιώτης, Ζέρβα Μπέττυ, Μπασδέκη Ευαγγελία, Τηλιγάδης Κωνσταντίνος-Σιτορέγκο Ανδρέας (ομάδα “Heimer & Alz”). Οι επιμελητές και οι καλλιτέχνες εμπνέονται από τις ποιητικές, πολιτικές, κοινωνικές και οικουμενικές προεκτάσεις της έννοιας του ορίου παραπέμποντας στην αρχαία Ρώμη, εκεί όπου Terminus λατρεύτηκε ως θεός των ορίων – με μια πέτρα ως σημάδι οριοθέτησης της ιδιοκτησίας, του εδαφικού φέρνοντας ισορροπία μεταξύ ανθρώπων αλλά και μια σιωπηλή πυξίδα για τον ταξιδιώτη.
Τέλος, το Φεστιβάλ Πριμαρόλια σηματοδοτεί έναν ανερχόμενο θεσμό σύγχρονης τέχνης, προφορικής ιστορίας και σύγχρονου πολιτισμού σε εθνικό επίπεδο που πραγματοποιείται με την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Ειδικά η φετινή έκθεση σύγχρονης τέχνης πραγματοποιείται με την χορηγία και υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ενώ συνολικότερα το φετινό φεστιβάλ διενεργείται με την υποστήριξη και συνδιοργάνωση της ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α - Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Αιγιάλειας, ενώ τελεί υπό την Αιγίδα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του Δήμου Αιγιαλείας, με ακαδημαϊκή αιγίδα από το Τμήμα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών - Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και το Μεταπτυχιακό Δημόσια Ιστορία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.).
Πληροφορίες: Φεστιβάλ Πριμαρόλια https://primarolia.com/
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα