«Μια εικόνα αποκαλύπτεται»!

panagia-glykofilousa

Η ιστορία μιας φορητής εικόνας, της «Παναγίας Γλυκοφιλούσας» του 15ου αιώνα, εξιστορείται σε μια ματιά στις αποθήκες του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου

«Οι θησαυροί του ΒΧΜ δεν είναι μόνο όσοι παρουσιάζονται στις Αίθουσές του, είναι και όλοι όσοι φυλάσσονται στις Αποθήκες του..» διαβάζουμε σε μια σύντομη περιγραφή στην ιστοσελίδα του ΒΧΜ.

Και όντως, η χαρακτηριστική ενότητα «Ματιές στις Αποθήκες» καταλαμβάνει σημαντικό χώρο στην γνώση της τέχνης και του πολιτισμού των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων.

Ανάμεσα στα λοιπά ιστορικά κειμήλια, ιδιαίτερη θέση κατέχει η ιστορία της φορητής εικόνας της «Παναγίας Γλυκοφιλούσας» -τύπος της Καρδιώτισσας- η οποία χρονολογείται από τον 15ου αιώνα.

Όπως διαβάζουμε σχετικά: «Ανήκε σε ιδιωτική συλλογή, όμως λόγω της ιδιαίτερης καλλιτεχνικής της αξίας, που αναγνωρίστηκε εξαρχής από το επιστημονικό προσωπικό του μουσείου, αγοράστηκε το 2000 από το ΒΧΜ. Με βάση τεχνοτροπικά στοιχεία, παραπέμπουν στον ονομαστό Κρητικό ζωγράφο Άγγελο.

Το πλήρες του όνομα ήταν Άγγελος Ακοτάντος και έζησε στο βενετοκρατούμενο Χάνδακα (το σημερινό Ηράκλειο) της Κρήτης. Η περίοδος της καλλιτεχνικής του δράσης τοποθετείται ανάμεσα στο 1425 και το 1450, έτος του θανάτου του.

Οι εικόνες του ζωγράφου, χαρακτηρίζονται από υψηλή καλλιτεχνική ποιότητα, συνδυάζουν στοιχεία από την εικαστική παράδοση της Κωνσταντινούπολης και της Βενετίας. Επίσης, εισάγονται νέα εικονογραφικά θέματα, όπως είναι ο Χριστός, η Άμπελος και νέοι εικονογραφικοί τύποι»

Τα επόμενα στάδια περιγράφουν τα βήματα που έγιναν για τις εργασίες συντήρησης της αλλά και τον τρόπο μελέτης της:

«Αρχικά χρησιμοποιήθηκε η τεχνική της ακτινογράφησης, η οποία έδειξε την έκταση των φθορών στο εσωτερικό του ξύλου. Επίσης, έδωσε ενδείξεις για την ύπαρξη άλλου ζωγραφικού στρώματος κάτω από την επιζωγράφηση. Στη συνέχεια εξετάστηκε η επιφάνεια του έργου με τη χρήση υπεριώδους ακτινοβολίας.

Τα αποτελέσματα της μελέτης τεκμηρίωσαν την ύπαρξη παλαιότερων ζωγραφικών στρωμάτων κάτω από την επιζωγράφηση και καθοδήγησαν τις εργασίες αφαίρεσής της.

Όταν η επιζωγράφηση αφαιρέθηκε, αποκαλύφθηκε πως κάτω από τα δύο μετάλλια στο επάνω μέρος της εικόνας υπήρχαν αρχικά ζωγραφισμένες οι μορφές δύο αγγέλων».

ΣΧΟΛΙΑ (7)

Καταλυτική σύγκριση

Πάρτε το χρόνο να παρατηρήσετε αυτή την εικόνα. Προσέξτε την σύνθεση, το σχέδιο, το χρώμα και συγκρίνετέ το με τα αριστουργήματα της αρχαίας Ελλάδας. Μπροστά τους δείχνει σαν έργο ερασιτέχνη, είναι κωμικό και μόνο γέλια μπορεί να προξενήσει στον φιλότεχνο αυτή η αρλούμπα που θα μπορούσε εύκολα να φτιάξει ο καθένας μας. Απάνω της αποδεικνύεται όλη η πολιτιστική καταστροφή που έφερε η εισαγώμενη εβραϊκή αίρεση του Χριστιανισμού στην Ελλάδα μας. Η σύγκριση με τα αρχαία γλυπτά δεν χρειάζεται σχόλια

εικονολατρης

Πόσες Παναγίες υπάρχουν τελικά?

Σεβασμό !

Μία και μοναδική ! Τα ονόματα δίδονται από τα γεγονότα εύρεσης ή ιστορικότητας, μαζί με την Τιμή που αρμόζει ο σεβασμός κι η εκτίμηση. Με αυτές διδάσκεται κάθε χριστιανός από τον βίο και τα θαύματα των Αγίων που αναπαριστούν. Η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος χαρακτήρισε την τίμηση και προσκύνηση των ιερών εικόνων ως «έγκριτον θεάρεστον θεσμοθεσίαν και παράδοσιν της Εκκλησίας, ευσεβές αίτημα και ανάγκην του πληρώματος αυτής». Σχετικά ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός γράφει: ότι οι άγιοι του Θεού τιμώνται και δοξάζονται, ο δε διάβολος καταισχύνεται. Η γαρ εικών θριάμβωσίς εστι και φανέρωσις και στηλογραφία εις μνήμην της νίκης των αριστευσάντων και της αισχύνης των ηττηθέντων και καταβληθέντων». Ο πιστός προτρέπεται σε ομοίωση της αγιογραφίας, που αποτελεί και την τιμή του εικονιζομένου Αγίου ή μάρτυρος, ως πρωτότυπο του πιστού κι ως ίνδαλμα του αρχέτυπου. Ακόμη η χάρη και ευλογία του Εικονιζομένου, η οποία επιφοιτά σ' αυτή αδιαλείπτως, ως και στο αρχέτυπο, και με την οποία κοινωνούν όσοι τιμούν το πρωτότυπον και όσοι προσκυνούν τιμητικά την εικόνα του (Χρήστου Κρικώνη, Καθηγητού Θεολογικής Σχολής).

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

synthesi01

Το Κράτος ως Λερναία Ύδρα, όπως «λέει» και ο τίτλος του νέου βιβλίου του καθηγητή Γιώργου Δερτιλή – ένα δοκίμιο που περιγράφει επτά μορφές με τις οποίες μπορούμε σήμερα πλέον να σκεφτούμε το κράτος.

1
tombazis01

Ένα ιστορικός ελαιώνας στην παραθαλάσσια περιοχή Γαλατά Τροιζηνίας στην Βορειοανατολική Πελοπόνησσο απέναντι απο το όμορφο νησί του Πόρου φτιαγμένος από τον ναύαρχο της Επανάστασης  Εμμανουήλ Τομπάζη μας δίνει σήμερα ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο

lev01

Η κα Βάσω Βούζα-Κυρατζή συνάντησε στη πόλη των Γρεβενών τον σχεδιαστή Στέλιο Παπαλαμπρόπουλο και καρπός αυτής της συνάντησης η δημιουργική δουλειά που συνοδεύει μια παραγωγική προσπάθεια με επίκεντρο μια φάρμα λεβάντας.

1
barber0

Ποιόν εν τέλει εμπιστεύεται ένας κουρέας για να αφεθεί να δεχθεί τις υπηρεσίες ενός συναδέλφου του; Ένα ενδιαφέρον θέμα…με καλοκαιρινή διάθεση.

1
60147391_2214446438624038_8701900897598308352_n

Το εστιατόριο των αδελφών Κομπογιαννίτη στη περιοχή του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Καλαμάτας είναι ένας συνδυασμός γεύσεων που έρχεται από την τοπική παράδοση με την απαραίτητη τσαχπινιά της σύγχρονης δημιουργίας.

tsas

Ο Άγγελος Φωκιανός είναι ένας νέος Αθηναίος, επιχειρηματίας της γενιάς των 20plus αλλά και ένας επιχειρηματίας της «μιας ιδέας» -αρκεί εκείνη να βρει ανταπόκριση και να «δέσει» το ακροατήριο και πάνω σε αυτό να «χτίσει» την επιτυχία της.

jghmvew

Το Park your Cinema επιστρέφει στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ, με αφιέρωμα σε κλασικές κωμωδίες και αγαπημένες παιδικές ταινίες