«Μια εικόνα αποκαλύπτεται»!

panagia-glykofilousa

Η ιστορία μιας φορητής εικόνας, της «Παναγίας Γλυκοφιλούσας» του 15ου αιώνα, εξιστορείται σε μια ματιά στις αποθήκες του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου

«Οι θησαυροί του ΒΧΜ δεν είναι μόνο όσοι παρουσιάζονται στις Αίθουσές του, είναι και όλοι όσοι φυλάσσονται στις Αποθήκες του..» διαβάζουμε σε μια σύντομη περιγραφή στην ιστοσελίδα του ΒΧΜ.

Και όντως, η χαρακτηριστική ενότητα «Ματιές στις Αποθήκες» καταλαμβάνει σημαντικό χώρο στην γνώση της τέχνης και του πολιτισμού των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων.

Ανάμεσα στα λοιπά ιστορικά κειμήλια, ιδιαίτερη θέση κατέχει η ιστορία της φορητής εικόνας της «Παναγίας Γλυκοφιλούσας» -τύπος της Καρδιώτισσας- η οποία χρονολογείται από τον 15ου αιώνα.

Όπως διαβάζουμε σχετικά: «Ανήκε σε ιδιωτική συλλογή, όμως λόγω της ιδιαίτερης καλλιτεχνικής της αξίας, που αναγνωρίστηκε εξαρχής από το επιστημονικό προσωπικό του μουσείου, αγοράστηκε το 2000 από το ΒΧΜ. Με βάση τεχνοτροπικά στοιχεία, παραπέμπουν στον ονομαστό Κρητικό ζωγράφο Άγγελο.

Το πλήρες του όνομα ήταν Άγγελος Ακοτάντος και έζησε στο βενετοκρατούμενο Χάνδακα (το σημερινό Ηράκλειο) της Κρήτης. Η περίοδος της καλλιτεχνικής του δράσης τοποθετείται ανάμεσα στο 1425 και το 1450, έτος του θανάτου του.

Οι εικόνες του ζωγράφου, χαρακτηρίζονται από υψηλή καλλιτεχνική ποιότητα, συνδυάζουν στοιχεία από την εικαστική παράδοση της Κωνσταντινούπολης και της Βενετίας. Επίσης, εισάγονται νέα εικονογραφικά θέματα, όπως είναι ο Χριστός, η Άμπελος και νέοι εικονογραφικοί τύποι»

Τα επόμενα στάδια περιγράφουν τα βήματα που έγιναν για τις εργασίες συντήρησης της αλλά και τον τρόπο μελέτης της:

«Αρχικά χρησιμοποιήθηκε η τεχνική της ακτινογράφησης, η οποία έδειξε την έκταση των φθορών στο εσωτερικό του ξύλου. Επίσης, έδωσε ενδείξεις για την ύπαρξη άλλου ζωγραφικού στρώματος κάτω από την επιζωγράφηση. Στη συνέχεια εξετάστηκε η επιφάνεια του έργου με τη χρήση υπεριώδους ακτινοβολίας.

Τα αποτελέσματα της μελέτης τεκμηρίωσαν την ύπαρξη παλαιότερων ζωγραφικών στρωμάτων κάτω από την επιζωγράφηση και καθοδήγησαν τις εργασίες αφαίρεσής της.

Όταν η επιζωγράφηση αφαιρέθηκε, αποκαλύφθηκε πως κάτω από τα δύο μετάλλια στο επάνω μέρος της εικόνας υπήρχαν αρχικά ζωγραφισμένες οι μορφές δύο αγγέλων».

ΣΧΟΛΙΑ (7)

Καταλυτική σύγκριση

Πάρτε το χρόνο να παρατηρήσετε αυτή την εικόνα. Προσέξτε την σύνθεση, το σχέδιο, το χρώμα και συγκρίνετέ το με τα αριστουργήματα της αρχαίας Ελλάδας. Μπροστά τους δείχνει σαν έργο ερασιτέχνη, είναι κωμικό και μόνο γέλια μπορεί να προξενήσει στον φιλότεχνο αυτή η αρλούμπα που θα μπορούσε εύκολα να φτιάξει ο καθένας μας. Απάνω της αποδεικνύεται όλη η πολιτιστική καταστροφή που έφερε η εισαγώμενη εβραϊκή αίρεση του Χριστιανισμού στην Ελλάδα μας. Η σύγκριση με τα αρχαία γλυπτά δεν χρειάζεται σχόλια

εικονολατρης

Πόσες Παναγίες υπάρχουν τελικά?

Σεβασμό !

Μία και μοναδική ! Τα ονόματα δίδονται από τα γεγονότα εύρεσης ή ιστορικότητας, μαζί με την Τιμή που αρμόζει ο σεβασμός κι η εκτίμηση. Με αυτές διδάσκεται κάθε χριστιανός από τον βίο και τα θαύματα των Αγίων που αναπαριστούν. Η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος χαρακτήρισε την τίμηση και προσκύνηση των ιερών εικόνων ως «έγκριτον θεάρεστον θεσμοθεσίαν και παράδοσιν της Εκκλησίας, ευσεβές αίτημα και ανάγκην του πληρώματος αυτής». Σχετικά ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός γράφει: ότι οι άγιοι του Θεού τιμώνται και δοξάζονται, ο δε διάβολος καταισχύνεται. Η γαρ εικών θριάμβωσίς εστι και φανέρωσις και στηλογραφία εις μνήμην της νίκης των αριστευσάντων και της αισχύνης των ηττηθέντων και καταβληθέντων». Ο πιστός προτρέπεται σε ομοίωση της αγιογραφίας, που αποτελεί και την τιμή του εικονιζομένου Αγίου ή μάρτυρος, ως πρωτότυπο του πιστού κι ως ίνδαλμα του αρχέτυπου. Ακόμη η χάρη και ευλογία του Εικονιζομένου, η οποία επιφοιτά σ' αυτή αδιαλείπτως, ως και στο αρχέτυπο, και με την οποία κοινωνούν όσοι τιμούν το πρωτότυπον και όσοι προσκυνούν τιμητικά την εικόνα του (Χρήστου Κρικώνη, Καθηγητού Θεολογικής Σχολής).

εικονολάτρης

Γι αυτό η σχέση και η πίστη της πλειοψηφίας των νεοελλήνων με την εκκλησία είναι εντελώς εικονική. Γι αυτό η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία έχει αποτύχει παταγωδώς. Οι Έλληνες ορθόδοξοι προσκυνάνε εικόνες και όχι τον λόγο του θεού. Στην εκκλησία νοιάζουνε μόνο οι άγιοι της και όχι ο λόγος του θεού. Φαίνεται από την καθημερινή κατάντια στην οποία ζούμε. Εικονική δημοκρατία, εικονική δικαιοσύνη, εικονική αδελφοσύνη, εικονική αλληλεγγύη, εικονικό ήθος ΟΛΑ ΕΙΚΟΝΙΚΑ. Τίποτα πραγματικά. Μόνο υποκρισία.

xasistas foundikos

αν εσύ είσαι άπλυτος δεν φταίει το σαμπουάν!!! Πλύσου λίγο και θα δείς το φως το αληθινό, κάτω από τις τσίμπλες!!!!!

Patriot

Τέτοιους ανθρώπους σαν και εσένα δεν θέλει η εκκλησία επειδή αντί να κοιτάξεις τον εαυτό σου και να προσπαθήσεις να σώσεις την δική σου ψυχή κοιτάς το κάνουν οι άλλοι και κατηγορείς γενικά την εκκλησία ως σύνολο ότι αυτή φταίει με αυτόν τον πονηρό σου τρόπο. Εσύ είσαι ο μόνος υποκριτής!!!

Γιώργος

Φίλε εικονολάτρη, μόλις έκανες το σχόλιο της χρονιάς

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

retro-band

Οι «The Swingin' Cats», μια ελληνική ρετρό μπάντα Παραμονή, Ανήμερα τα Χριστούγεννα αλλά και στην αλλαγή του χρόνου θα βρίσκονται στην Roof Stage του Gazarte

i-koinonikotita-enos-kathrefti

15 ηθοποιοί της Ομάδας Θεάτρου «δήλος» ερμηνεύουν σε μια μουσικοθεατρική παράσταση το "Τενεκεδένιο ταμπούρλο", το βραβευμένο μυθιστόρημα του συγγραφέα Γκύντερ Γκρας για πρώτη φορά στην Ελλάδα επί σκηνής

aristos

Ο πρώτος χρόνος του έτους βρίσκει τον «Αρίστο» του Γιώργου Παπαγεωργίου -έπειτα από μια σειρά επιτυχημένων παραστάσεων και τίτλους βραβείων- στη σκηνή του Θεάτρου Άνεσις

thelockers

Η Γκουενταλίνα Καραγιάννη -μια νέα και δραστήρια επιχειρηματίας, είναι η δημιουργός μιας υπηρεσίας για την ασφάλεια προσωπικών αντικειμένων, στο κέντρο της Αθήνας

papaspyrou

Η δημοσιογράφος Σταυρούλα Παπασπύρου φτιάχνει με πρώτη ύλη τα ντοκουμέντα των συνεντεύξεων της ένα δοκίμιο για την σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία και τους συγγραφείς που η ίδια εδώ πάνω από 30 χρόνια συνάντησε, γνώρισε, συνομίλησε και έγραψε στο βιβλίο της «Χωρίς Μικρόφωνο»