Η …αδέσποτη κριτική χιονοθύελλα

adespoti01

Μια ημερίδα στην Πειραιώς 260 που μεταξύ των άλλων θα κληθεί να απαντήσει στο ερώτημα το πώς και το γιατί τα social media έχουν καθιερωθεί ως νέος απροσδόκητος και απροσδιόριστος παράγοντας της θεατρικής κριτικής.

Ένα 3ωρο, Σάββατο απόγευμα, στην Πειραιώς 260 – λίγες ώρες μόνο πριν ανοίξουν οι κάλπες και οι πολίτες εκφράσουν την προτίμηση τους σε κόμματα και πρόσωπα. Η ημερίδα – που οργανώνει το Φεστιβάλ Αθηνών σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών (ΕΛ.Ε.Κ.ΘΕ.Π.ΤΕ.) – είναι αφιερωμένη «στη σύγχρονη θεατρική κριτική, τα προβλήματα, τις προοπτικές, τα αδιέξοδά της και τις σχέσεις της με τη νέα θεατρική αγορά».

Συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, κριτικοί θεάτρου, ακαδημαϊκοί δάσκαλοι θα είναι εκεί και θα μιλήσουν ενώπιον ενός ακροατηρίου έτοιμου για να δεχθεί και να συμμετάσχει στην …αντιπαράθεση. Το θέμα -«Social media και θεατρική κριτική: γραφή, διάδοση και διάδραση των κειμένων της γενιάς των διαδικτυακών κριτικών»- που θα αναπτύξει η Ιωάννα Λιούτσια (Καλλιτεχνικός Συνεργάτης ΚΘΒΕ, Κριτικός Θεάτρου) μπορεί να είναι μια καλή τροφή για την …αντιπαράθεση.
adespoti02

Σε ένα ενημερωτικό κείμενο των διοργανωτών διαβάζω σχετικά: «Ζούμε σε μια εποχή που έθνη, ταυτότητες, θρησκείες, σύνορα και, βεβαίως, οι τέχνες δοκιμάζουν τα όριά τους, τις αντοχές τους και τις ανοχές τους. Σχεδόν τίποτα δεν δείχνει να κινείται μέσα στις παλιές σταθερές. Όλα λειτουργούν στη σφαίρα της σχετικότητας. Έτσι, και στο θέατρο και την κριτική κανείς πια δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι χαρακτηρίζει μια καλή κριτική ή μια καλή παράσταση. Χωρίς κάποιο σταθερό σημείο αναφοράς, όλα είναι ανοικτά προς συζήτηση (και ενδεχόμενη αμφισβήτηση). Εξάλλου, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα σ’ έναν κόσμο που διαρκώς συσκοτίζει κάθε έννοια του “πραγματικού”.
 
Κοντά στον γιγαντισμό του αριθμού των παραστάσεων παρατηρούμε και έναν αντίστοιχο γιγαντισμό στον αριθμό των κριτικών. Εύλογο και το ερώτημα: Tι υποδηλώνει αυτή η “αδέσποτη κριτική χιονοθύελλα”; Μήπως κάποια μορφή “εκδημοκρατισμού” του κριτικού λόγου, όπου όλοι δικαιούνται να εκφέρουν γνώμη; Και αν όντως αυτό συμβαίνει, η φωνή των πολλών βοηθά να ανέβει ο ποιοτικός πήχης του θεάτρου; Όταν όλοι δηλώνουν κριτικοί, ποιος είναι τελικά ο κριτικός; Όπως, κατ’ αναλογίαν, και στο θέατρο: Όταν όλοι δηλώνουν ηθοποιοί (ή θιασάρχες ή παραγωγοί), ποιος είναι ο ηθοποιός (ή ο θιασάρχης ή ο παραγωγός); Ανάμεσα στις εκατοντάδες παραγωγές, πώς διαχωρίζει κανείς την ήρα από το στάρι; Πώς διαμορφώνεται, εντέλει, ο διάλογος ανάμεσα στην κοινότητα των κριτικών και την κοινότητα των καλλιτεχνών, σε μια ιστορική στιγμή κατά την οποία έχουμε πολλαπλάσιους κριτικούς και καλλιτέχνες σε σχέση με το παρελθόν; Αυτά τα θέματα θα απασχολήσουν την ημερίδα, όπως και η απουσία σοβαρών θεατρικών εντύπων που να φιλοξενούν εξίσου σοβαρές κριτικές.
 
Δεν επιδιώκουμε οριστικές απαντήσεις. Θέλουμε, όμως, να δούμε τις προκλήσεις που μας περιμένουν, σε μια αλληλοεξαρτώμενη σχέση, κριτικούς και καλλιτέχνες».
Εδώ θα βρείτε το πρόγραμμα της ημερίδας https://mail.google.com/mail/u/0/?pli=1#inbox/FMfcgxwChcjcQrxpTxWRWkknMNCKHVCN?projector=1&messagePartId=0.1

 

ΣΧΟΛΙΑ

Ω μον ντιε , οι χωρικοί σκέφτονται μόνοι τους. Πως τολμούν ;

Καημένη Μαρία Αντουανέττα , μπροστά στο ''προοδευταριό'' και την ''διανόηση'' της Μεταπολίτευσης , ήσουν πιο λαϊκή κι από τον Τσιτσάνη . Αν μπορούσες να διαβάσεις αυτό το κείμενο , θα κοκκίνιζες για το πόσο ανοιχτά περιφρονούν την πλέμπα .

Το πρόβλημα είναι μπροστά σας , αλλά δεν το βλέπετε .

''θα αναπτύξει η Ι.Λ. (Καλλιτεχνικός Συνεργάτης ΚΘΒΕ, Κριτικός Θεάτρου)'' . Η κριτικός θεάτρου είναι ταυτόχρονα ...υπάλληλος του ...κρατικού θεάτρου . Από που να αρχίσουμε και που να τελειώσουμε ; Από την σοβιετική τέχνη του κράτους με λεφτά του φορολογούμενου , την ώρα που δεν υπάρχουν γάζες στα κρατικά νοσοκομεία ; Από το ότι το κρατικό θέατρο απασχολεί και ...κριτικό ; Γ Ι Α Τ Ι χρειάζεται κριτικός υπάλληλος του κρατικού θεάτρου ; Και -βασικότερο- έχει γράψει ποτέ κακή κριτική για παράσταση του ΚΘΒΕ όσο την πληρώνει ; Κι ύστερα αναρωτιέστε γιατί είναι πιο πιστευτός ο κάθε τυχαίος στο ΦΒ ; Αξιοπιστία λέγεται αγαπητοί .

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

synthesi01

Το Κράτος ως Λερναία Ύδρα, όπως «λέει» και ο τίτλος του νέου βιβλίου του καθηγητή Γιώργου Δερτιλή – ένα δοκίμιο που περιγράφει επτά μορφές με τις οποίες μπορούμε σήμερα πλέον να σκεφτούμε το κράτος.

1
tombazis01

Ένα ιστορικός ελαιώνας στην παραθαλάσσια περιοχή Γαλατά Τροιζηνίας στην Βορειοανατολική Πελοπόνησσο απέναντι απο το όμορφο νησί του Πόρου φτιαγμένος από τον ναύαρχο της Επανάστασης  Εμμανουήλ Τομπάζη μας δίνει σήμερα ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο

lev01

Η κα Βάσω Βούζα-Κυρατζή συνάντησε στη πόλη των Γρεβενών τον σχεδιαστή Στέλιο Παπαλαμπρόπουλο και καρπός αυτής της συνάντησης η δημιουργική δουλειά που συνοδεύει μια παραγωγική προσπάθεια με επίκεντρο μια φάρμα λεβάντας.

1
barber0

Ποιόν εν τέλει εμπιστεύεται ένας κουρέας για να αφεθεί να δεχθεί τις υπηρεσίες ενός συναδέλφου του; Ένα ενδιαφέρον θέμα…με καλοκαιρινή διάθεση.

1
60147391_2214446438624038_8701900897598308352_n

Το εστιατόριο των αδελφών Κομπογιαννίτη στη περιοχή του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Καλαμάτας είναι ένας συνδυασμός γεύσεων που έρχεται από την τοπική παράδοση με την απαραίτητη τσαχπινιά της σύγχρονης δημιουργίας.

tsas

Ο Άγγελος Φωκιανός είναι ένας νέος Αθηναίος, επιχειρηματίας της γενιάς των 20plus αλλά και ένας επιχειρηματίας της «μιας ιδέας» -αρκεί εκείνη να βρει ανταπόκριση και να «δέσει» το ακροατήριο και πάνω σε αυτό να «χτίσει» την επιτυχία της.

jghmvew

Το Park your Cinema επιστρέφει στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ, με αφιέρωμα σε κλασικές κωμωδίες και αγαπημένες παιδικές ταινίες