Πιγκουίνοι ετών 20

Πιγκουίνοι ετών 20

Ο Ηλίας Καρελλάς μιλά για την καινούργια του παράσταση «Στην Κιβωτό στις οκτώ», που ανεβαίνει από τις 8 Οκτωβρίου στο θέατρο Κάππα

Πιγκουίνοι ετών 20
Ο Θίασος Ηλία Καρελλά συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια πορείας στο θέατρο για παιδιά. Μέσα σε αυτή την πολυετή πορεία ψυχαγώγησε τους μικρούς φίλους μέσα από πρωτότυπες παραστάσεις που συνδύαζαν επί σκηνής το θέατρο σκιών, τη μάσκα, τα πολυμέσα, τη ζωντανή μουσική και φυσικά την παρουσία του ηθοποιού.

Αυτή τη φορά, ο Ηλίας και οι συνεργάτες του επέλεξαν να ανεβάσουν την παράσταση «Στην Κιβωτό στις οκτώ», βασισμένη στο ομότιτλο best seller του Ούλριχ Ουμπ, το οποίο έχει μεταφραστεί σε 24 γλώσσες (στα ελληνικά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη). Το έργο ρίχνει μία σύγχρονη ματιά στον βιβλικό κατακλυσμό, στήνοντας μια περιπέτεια με άφθονο γέλιο, πολλά ερωτήματα και μουσική, αλλά και πολλά ζώα! Στην πραγματικότητα, όμως, αποτελεί έναν ύμνο στη φιλία, τη διαφορετικότητα και την ελευθερία. Πρωταγωνιστές είναι τρεις πιγκουίνοι και μια περιστέρα, που, με φόντο τον απέραντο πάγο, θέτουν απορίες και ερωτήματα, αναπαράγοντας τον λόγο και τις ερωτήσεις των ίδιων των παιδιών.

Κλείσιμο


Μιλήσαμε με τον Ηλία για να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες για τη νέα παράσταση, την εικοσαετή πορεία του θιάσου του στο παιδικό θέατρο, αλλά και για τα επόμενα σχέδιά του.

Μετά την επιτυχία της παράστασης «Το μόνο ταξίδι της ζωή του» επιστρέφεις φέτος με κάτι τελείως διαφορετικό. Ήταν συνειδητή αυτή η επιλογή;
Η περσινή παράσταση «Το μόνο ταξίδι της ζωής του» ήταν μια διασκευή του αριστουργήματος του Βιζυηνού ειδικά για παιδιά. Φέτος διάλεξα λοιπόν ένα πολύ διαφορετικό έργο από αυτά που με έχετε συνηθίσει. Με το βλέμμα στραμμένο στη σύγχρονη δραματουργία για παιδιά, επέλεξα να παρουσιάσω ένα από τα ωραιότερα θεατρικά κείμενα που διάβασα με τους συνεργάτες μου και πιστέψτε με, ήταν πολλά! Το αριστοτεχνικό κείμενο του πολυβραβευμένου γερμανού συγγραφέα Ulrich Hub μεταφράστηκε στα ελληνικά και αποδόθηκε στη σκηνή χωρίς να χάσει τίποτα από τον παλμό του πρωτοτύπου. Και έτσι, η πιο φρέσκια, σύγχρονη, φιλοσοφική, ανατρεπτική κωμωδία έρχεται στην παιδική σκηνή του θεάτρου Κάππα.

Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με το συγκεκριμένο έργο;
Αποφάσισα να ασχοληθώ με το συγκεκριμένο θεατρικό έργο γιατί με γοήτευσε ο ευφυέστατος τρόπος γραφής του Ούλριχ Ουμπ, o οποίος επαναφηγείται μια τόσο γνωστή και παλιά ιστορία με τον πιο σύγχρονο και σουρεαλιστικό τρόπο.

Πόσο εύκολο είναι να κατανοήσουν τα παιδιά τον βιβλικό κατακλυσμό του Νώε;
Η συγκεκριμένη παράσταση απευθύνεται σε παιδιά χωρίς ούτε μια στιγμή να γίνεται παιδαριώδης. Άλλωστε, όσοι παρακολουθούν τις παραστάσεις μου τα τελευταία χρόνια, γνωρίζουν πολύ καλά τον ισότιμο τρόπο που αντιμετωπίζουμε εγώ και οι συνεργάτες μου τα παιδιά-θεατές. Το έργο διέπεται από αξίες και ερωτήματα, που ενδεχομένως δύσκολα ένα μικρό παιδί θα μπορούσε να αντιληφθεί. 'Όμως, με σύμβολο τον πιγκουίνο και με όχημα την κιβωτό, ο συγγραφέας αλλά και η απόδοση του έργου στη σκηνή κάνουν τους μικρούς θεατές να βιώσουν το βιβλικό κατακλυσμό  σαν μια ευφάνταστη περιπέτεια με πολλά ζώα, γεμάτη από χιούμορ και ανατροπές και... πολύ νερό.



Ποια ερωτήματα απαντώνται μέσα από το χιούμορ με αυτή την ιστορία;
Πώς μπορεί κανείς να αφηγηθεί μια τόσο παλιά ιστορία στο σήμερα; Πώς μπορεί να μιλήσει κανείς για τον Θεό χωρίς δογματισμό; Πώς μπορεί κανείς να φτιάξει ένα έργο ύμνο στη φιλία χωρίς κανένα διδακτισμό; Πώς μπορεί κανείς να ενεργοποιήσει τη σκέψη και τον προβληματισμό μέσα από μία ξέφρενη κωμωδία;

Αν έπρεπε να διαλέξεις συνεπιβάτες για μια σύγχρονη κιβωτό, ποιους θα διάλεγες;
Θα έπαιρνα μαζί μου μια βαλίτσα με τις αναμνήσεις και τα όνειρα μου ενώ θα φρόντιζα, ανεβαίνοντας στην κιβωτό, να μην ξεχάσω να φορέσω το χαμόγελό μου!

Από την εμπειρία σου όλα αυτά τα χρόνια, ποια χαρακτηριστικά μιας παράστασης είναι αυτά που εκτιμούν περισσότερο τα παιδιά;
Το παιδικό κοινό είναι ίσως το δυσκολότερο. Οι μικροί θεατές εκφράζονται και αντιδρούν την ώρα της παράστασης, είναι οι πιο σκληροί κριτές. Το μεγάλο στοίχημα, λοιπόν, είναι να καταφέρει κανείς, να καθηλώσει τη γενιά του ίντερνετ, των video games, των γρήγορων ρυθμών. Προσπαθώ να φτιάχνω τις παραστάσεις μου για παιδιά, όπως θα σκηνοθετούσα μια παράσταση ενηλίκων.

Τι κοινά και τι διαφορές έχει μια παιδική παράσταση σαν και αυτή που ετοιμάζεις φέτος με μια κλασική παράσταση Καραγκιόζη;
Με σημείο αναφοράς το θέατρο σκιών και τη μαθητεία μου δίπλα σε κορυφαίους εκπροσώπους του είδους, άρχισα να πειραματίζομαι και να αναζητώ νέες φόρμες, δημιουργώντας σε μεγάλες θεατρικές σκηνές πρωτοποριακές παραστάσεις, συνδυάζοντας στη σκηνή το θέατρο σκιών, τη μάσκα, τα πολυμέσα, τη ζωντανή μουσική και φυσικά την παρουσία του ηθοποιού. Στη φετινή ξέφρενη κωμωδία που ετοιμάζω, εκτός από ταλαντούχους ηθοποιούς και μουσικούς συνοδοιπόρους τους καταπληκτικούς Burger Project, οι φιγούρες θεάτρου σκιών, οι επίπεδες κούκλες ανθρώπινων διαστάσεων, αλλά και γενικότερα η σκηνογραφία του έργου είναι σαφώς επηρεασμένη από τις φόρμες και το στυλιζάρισμα του ελληνικού θεάτρου σκιών. Επίσης, η δομή και το ύφος του κειμένου, ο τρόπος εκφοράς του λόγου, η ατάκα και η παύση, γνωρίσματα της κωμωδίας, είναι ανάλογα με αυτά που συναντά κανείς στο θέατρο σκιών.

Τι άλλα σχέδια έχεις για τη φετινή σεζόν;
Εκτός από την παράσταση στο θέατρο Κάππα «Στην Κιβωτό στις οκτώ», ετοιμάζομαι για το καθιερωμένο πλέον χριστουγεννιάτικο ραντεβού με τους φίλους του Καραγκιόζη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για τέταρτη χρονιά, ενώ στα σχέδιά μου είναι μια νέα παράσταση για ενήλικο κοινό. Επίσης, ετοιμάζω έναν κύκλο σεμιναρίων-εργαστηρίων θεάτρου σκιών για παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Τέλος, η πρωτότυπη διαδραστική παράσταση θεάτρου σκιών με τίτλο «Καραγκιοζούπολη» ετοιμάζεται να κάνει περιοδεία στα σχολεία, σε δήμους και φεστιβάλ.

Ο θίασος Ηλία Καρελλά κλείνει φέτος 20 χρόνια ζωής. Περίγραψε μας τα συναισθήματά σου στις πρώτες σας παραστάσεις.
Με παραστάσεις που συζητήθηκαν και αγαπήθηκαν πέρασαν 20 χρόνια δράσης. Ιδιαίτερη ήταν η αγάπη και ο ενθουσιασμός των θεατών από τα πρώτα μου κιόλας βήματα με  παραστάσεις Καραγκιόζη, ένα λαϊκό είδος θεάτρου, πολύ άμεσο στο οποίο ο παίκτης αφουγκράζεται άμεσα τις αντιδράσεις του κοινού με χρήση αυτοσχεδιασμού και διάδρασης. Πάντα νιώθω ευτυχής όταν θυμάμαι σχόλια θεατών στις πειραματικές τότε παραστάσεις που συνδύαζαν στη σκηνή το θέατρο σκιών με άλλα είδη θεάτρου. Έναν συνδυασμό που πρώτος δοκίμασα το 2002. Μέσα σε αυτά τα χρόνια πολλά τα συγχαρητήρια, τα γέλια και η συγκίνηση. Χαίρομαι που έχω δημιουργήσει ένα μεγάλο κοινό συνειδητών θεατών και φέτος τους περιμένω όλους, παλιούς και νέους φίλους να γιορτάσουμε μαζί!

Ποια είναι η πιο ιδιαίτερη στιγμή που θυμάσαι πάνω στη σκηνή και γιατί.
Κάθε στιγμή μπροστά και πίσω από τα φώτα, πάνω και κάτω από τη σκηνή είναι για μένα μοναδική. Ανάμεσα σε τόσες πολλές και διαφορετικές στιγμές δεν θα ξεχάσω ποτέ: την πρώτη φορά που έπαιξα πίσω από το μπερντέ μαζί με τον δάσκαλό μου, Θανάση Σπυρόπουλο, στο θέατρό του, την πρεμιέρα μου στο θέατρο Προσκήνιο αφιερωμένη στον Ευγένιο Σπαθάρη και ειδικά τη στιγμή που συναντηθήκαμε στη σκηνή, καθώς και την ιδιαίτερη συγκίνησή μου, βλέποντας τον Κώστα Αρζόγλου να απογειώνει ερμηνευτικά το ρόλο του παππού στο αριστούργημα του Βιζυηνού στο θέατρο Κάππα πέρυσι.

Info
Στην Κιβωτό στις οκτώ
Θέατρο Κάππα-Παιδική σκηνή Ηλία Καρελλά
Κυψέλης 2, Πεδίον του Άρεως
Πρεμιέρα: 8 Οκτωβρίου
Παραστάσεις: κάθε Κυριακή στις 11.30 το πρωί για το κοινό έως 9/4/2017, από Δευτέρα έως Παρασκευή στις 10.30 το πρωί οργανωμένες παραστάσεις σχολείων
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης