Λευκάδα από λαμαρίνα

leukada01

Το σύστημα δόμησης της πόλης- πρωτεύουσας του νησιού του Ιονίου ως στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και αντισεισμικής προστασίας

Η ιστορική διαδρομή της Λευκάδας στα νεότερα χρόνια χαρακτηρίζεται από αλλεπάλληλες κατακτήσεις (γαλλική, τουρκική, ρωσική, αγγλική) και τις επιδράσεις αυτών στην πολιτική οργάνωση, στην εμπορική-οικονομική ζωή, στην εκπαίδευση, στην αρχιτεκτονική και στην ανάπτυξη-δημιουργία των οικισμών (με έμφαση στη σημερινή της πρωτεύουσα).

Το 1819 η αγγλική διοίκηση του νησιού ξεκινά μία διαδικασία ελέγχου της οικοδομικής δραστηριότητας, καθιστώντας υποχρεωτική την κατάθεση αρχιτεκτονικών σχεδίων για κάθε νέο κτίριο και την έκδοση σχετικής άδειας από τις αρμόδιες αρχές. Στο παρελθόν της Λευκάδας καταγράφονται ήδη σοβαροί και καταστρεπτικοί σεισμοί (1704, 1743). Ωστόσο, είναι ο ισχυρότατος σεισμός του 1825 και οι συνέπειες του, που θα επισπεύσουν τη δημιουργία ενός κανονισμού προστασίας, αρκετά διαφορετικού και πιο σύνθετου εν συγκρίσει με τους αντίστοιχους ισχύοντες στα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει έκτοτε ο τρόπος ανέγερσης μονώροφων ή διώροφων οικοδομών. Ένας τύπος κτιρίου που αντλεί τόσο από τη μακραίωνη εγχώρια παράδοση, όσο και από την παρατήρηση, τη μελέτη και την εξέλιξη αυτής που πραγματοποίησαν οι Άγγλοι. Πρόκειται για κτίσματα αποτελούμενα από ισόγεια πέτρινης κατασκευής (ή κατασκευασμένα σε πέτρινη βάση) με ορόφους φτιαγμένους από τοπικό ξύλο (ελιά ή κυπαρίσσι).

Φαίνεται πως η δημιουργία σπιτιών, χώρων λατρείας (π.χ εκκλησιών) από υλικά που αφενός υπήρχαν σε αφθονία στο νησί, αφετέρου επεξεργάζονταν εύκολα, υπήρξε διαδεδομένη πρακτική όπως μαρτυρούν οι ξύλινοι οικισμοί ψαράδων του 17ου αιώνα και οι οικίες εντός του κάστρου της Αγίας Μαύρας (στην είσοδο της πόλης της Λευκάδας).

Εκείνο που χαρακτηρίζει όμως την λευκαδίτικη τεχνική ανέγερσης κτιρίων είναι η χρήση λαμαρίνας. Προτάθηκε ως λύση για την προστασία του ξύλου από την υγρασία και για λόγους ευκαμψίας των τοίχων -απαραίτητης σε σεισμογενείς περιοχές. Έτσι, λοιπόν, κυματοειδή φύλλα λαμαρίνας καλύπτουν τις επιφάνειες των ορόφων των περισσότερων κτισμάτων. Η ντόπια ευρηματικότητα πέτυχε τον εξωραϊσμό της παράταιρης αισθητικής του μεταλλικού υλικού, βάφοντας το σε έντονα χρώματα.
leukada02
leukada03

Βιβλιογραφία – Πηγές:
-ΟΑΣΠ, ΕΜΠ: ΛΕΥΚΑΔΑ, ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ ΔΟΜΗΣΗ, Αποτίμηση και σύνταξη συστάσεων για τις επεμβάσεις στα κτίρια του ιστορικού οικισμού της Λευκάδας, Δημόσια Βιβλιοθήκη Λευκάδας, 2007.
-Οπτικοακουστικό Υλικό Μουσείου Άγγελου Σικελιανού (Λευκάδας).

ΣΧΟΛΙΑ

Δελλαπορτας Αναστασιος

Εκρήξεις σε δύο ΑΤΜ στα Κάτω Πετράλωνα Σούπερ Μάρκετ Σκλαβενίτης.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

fdgw

Ένα ζευγάρι φοιτητών από την Πάτρα κέρδισε τον φοιτητικό διαγωνισμό Mindspace Challenge 2019 παρουσιάζοντας μια επιχειρηματική ιδέα για βιολογικά ηδύποτα χωρίς ζάχαρη.

Κώστας Τσαούσης

mhdd_arthros

Δύο χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή της στο Εθνικό Θέατρο της Χάγης η «Μήδεια» του Ευρυπίδη, στη σπουδαία μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά και μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Δημήτρη Γεωργαλά, παρουσιάζεται από τις 20 Ιουνίου και για έντεκα μόνο παραστάσεις στον ιδιαίτερο χώρο του εγκαταλελειμμένου ξενοδοχείου «Μπάγκειον» στην Ομόνοια.

Α-Φ Καβαλιεράτου

gcycew

Θα πιστεύατε ποτέ ότι μια ξανθιά μπύρα - μια αφιλτράριστη lager με φρουτώδη αρώματα, γεμάτο σώμα και ήπια πικρή επίγευση- ότι θα μπορούσε να συνοδεύσει μια παραδοσιακά ομελέτα με καρολάδες; Και όμως, η απάντηση είναι «Ναι».

flogero01

Η χειροποίητη ετικέτα με τις αριθμημένες φιάλες, ο συλλεκτικός χαρακτήρας (1517 φιάλες όλη η παραγωγή) και ο τρόπος διάθεσης του δίνει στο Φλογερό του 2015 μια ξεχωριστή θέση στο γευστικό χάρτη των οινόφιλων.

xaplostra_main01

Πόσο στοιχίζει μια ξαπλώστρα με τα συνοδευτικά της – από μια ομπρέλα για σκιά στον ήλιο αλλά και εμφιαλωμένο νερό, καφέδες, ελαφρά γεύματα και πετσέτες θαλάσσης; Εξαρτάται από την τοποθεσία, την ημέρα (καθημερινές ή Σαββατοκύριακα) και την περίοδο.

20
act4greece

Η μια καμπάνια αφορά την αναβίωση του κήπου- παιδικής χαράς της Ακροπόλεως και η δεύτερη καμπάνια αφορά την συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών του Ολύμπιον, ένα κτήριο της Θεσσαλονίκης συνδεδεμένο με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου

xatzidakis

Η σχέση του Μάνου Χατζιδάκι με την Αθήνα φανερώνεται μέσα από τα τραγούδια του – από τον «Ιλισσό» της δεκαετίας του ΄50 μέχρι τα «Νυχτερινά Αγάλματα» της δεκαετίας του ΄80- και αποτελεί μια ζωντανή πηγή διαρκούς τροφοδοσίας της ευαισθησίας των νεότερων γενιών.