«Οι Κήποι» του Βυζαντινού Μουσείου

garden

Τρεις εκθεσιακοί σταθμοί συναντώνται στους Κήπους του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, στο κέντρο της Αθήνας, σε έναν χώρο ιδανικό για ένα νοητό ταξίδι στην ιστορία και στην τέχνη Ανάμεσα σε αρωματικά φυτά και οπωροφόρα δέντρα

Η ¨Φρεατο-δεξαμενή¨ που αφορά την ύδρευση της Αθήνας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, ο ¨Παράδεισος¨ σχετικά με τις βυζαντινές αντιλήψεις για την επίγεια και τη μετά θάνατον ζωή, και ο ¨Ιλισσός¨ για την εξέλιξη του παριλίσσιου τοπίου από την αρχαιότητα έως σήμερα, είναι οι τρείς εκθεσιακοί σταθμοί που συνυπάρχουν με τα οπωροφόρα δέντρα στους Κήπους του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.

Στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας 22, στο κέντρο της Αθήνας, το Β & Χ Μουσείο είναι ένα από τα εθνικά μουσεία της χώρας και ένα από τα σημαντικότερα μουσεία διεθνώς για την τέχνη και τον πολιτισμό των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων. Διαθέτει περισσότερα από 25,000 αντικείμενα, οργανωμένα σε συλλογές, τα οποία χρονολογούνται από τον 3ο έως τον 20ό αιώνα και προέρχονται κυρίως από τον ευρύτερο ελλαδικό, μικρασιατικό και βαλκανικό χώρο.

Στον εξωτερικό χώρο, ο Κήπος του Μουσείου χωρίζεται σε τρείς ενότητες, την «Φρεατοδεξαμενή» ,τον «Παράδεισος» και τον «Ιλισσό».
Για την κάθε ενότητα ξεχωριστά διαβάζουμε στο σχετικό αρχείο που περιέχεται στην ιστοσελίδα του Μουσείου:

Η φρεατο-δεξαμενή και η ύδρευση της Αθήνας από την Αρχαιότητα μέχρι σήμερα


«Η φρεατο-δεξαμενή του Βυζαντινού Μουσείου, με την τοξοειδή θεμελίωσή της, είναι λαξευμένη σε βράχο, άγνωστο σε ποια εποχή. Σήμερα την καλύπτει ημικυλινδρική καμάρα από πλίνθους και κονίαμα, ενώ φέρει στόμιο υδροληψίας που οριοθετείται από τέσσερις σχιστόπλακες. Η καμάρα χρονολογείται στα τέλη του19ου αι.
Η φρεατο-δεξαμενή λειτουργούσε είτε ως φρέαρ, είτε ως τοπική μονάδα διαχείρισης ύδατος για την ύδρευση ή/και άρδευση της περιοχής. Δεν υπάρχουν ωστόσο επαρκείς ενδείξεις για τη σύνδεσή της με κάποιο ευρύτερο υδροδοτικό σύστημα. Στην ίδια εκθεσιακή ενότητα παρέχονται πληροφορίες για τους υδάτινους πόρους της Αττικής και τα υδραγωγεία των Αθηνών, καθώς και για την υδροδότηση της πόλης μετά το 1834».
Παράδεισος: οι βυζαντινές αντιλήψεις για την επίγεια και τη μετά θάνατον ζωή

«Ο παράδεισος, ο περίκλειστος κήπος, με τα νερά και την πλούσια βλάστηση, είναι, από αρχαιοτάτων χρόνων, έννοια οικεία σε πολλούς λαούς. Η φύση, η πλούσια βλάστηση, οι πανέμορφοι κήποι και τα άλση, στοιχεία που αποτελούσαν χαρακτηριστικό των πόλεων από την αρχαιότητα, προκαλούσαν τον θαυμασμό και στους βυζαντινούς χρόνους. Σε θρησκευτικά συμφραζόμενα, η ιδέα του παραδείσου, στενά συνδεδεμένη με την προσδοκία των Χριστιανών για σωτηρία και αιώνια ζωή, ήταν κυρίαρχη στους βυζαντινούς ναούς, αλλά και στα κοιμητήρια».
Ιλισσός: το παριλίσσιο τοπίο από την αρχαιότητα έως σήμερα

«Στην κοιλάδα που σχηματιζόταν γύρω από τον ποταμό Ιλισσό, ανατολικά του βράχου της Ακρόπολης, αναπτύχθηκε κατά την αρχαιότητα ένα μεγάλο θρησκευτικό κέντρο με ιερά αφιερωμένα στις θεότητες που σχετίζονταν με τις δυνάμεις της φύσης. Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες (α΄ μισό του 5ου αι.), στη νησίδα του Ιλισσού οικοδομήθηκε μεγάλος χριστιανικός ναός. Αντίγραφα ψηφιδωτών από αυτήν την τρίκλιτη βασιλική παρουσιάζονται στους κήπους, με τα πρωτότυπα να εκτίθενται στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου. Το παριλίσσιο τοπίο με την πλούσια βλάστηση, που αποτυπώνεται ειδυλλιακό στα σχέδια των περιηγητών που επισκέφθηκαν την περιοχή τον18ο και19ο αιώνα, άλλαξε δραματικά προς τα μέσα του 20ού, όταν ο Ιλισσός καλύφθηκε προκειμένου να δημιουργηθούν η λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου και η οδός Καλλιρρόης που ακολουθούν την πορεία της κοίτης του ποταμού».

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

seferis-th1

Παγκόσμια Μέρα Ποίησης η σημερινή και τι καλύτερο από την αναφορά στην συνάντηση δύο μεγάλων ποιητών του 20ου αιώνα στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του ΄60. Ο Νομπελίστας Σεφέρης συναντά τον Ezra Pound στο σπίτι του, στην οδό Άγρας 20, δίπλα στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Και μια μικρή λεπτομέρεια: Ο Σεφέρης έχει μεταφράσει από τα Cantos του Pound

foinikodasos

Ο ταξιδιωτικός οδηγός του The Monocle μας προτείνει την επόμενη φορά που θα πάμε στη ταράτσα του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης για καφέ να μην ξεχάσουμε να δούμε με άλλο μάτι την τοιχογραφία της Khan-Dossos

winston-robert

Ο Robert Winston, ένας καταξιωμένος γιατρός και επίτιμος καθηγητής στο Imperial College London, συγγραφέας του βιβλίου για παιδιά και εφήβους Εντελώς απίθανη επίστημη «ανήκει σε αυτό το σπάνιο είδος επιστημόνων που συνδυάζουν την ακαδημαϊκή αριστεία με το χάρισμα και το πάθος της επικοινωνίας με το ευρύ κοινό»

redsparow

Η ιστορία ενός ζευγαριού γραφιστών από το Ηράκλειο της Κρήτης που μετά από πολλές αναζητήσεις τα πρώτα χρόνια της κρίσης κατάφερε να δημιουργήσει μια αξιόμαχη βιώσιμη εξαγωγική επιχείρηση

5yearsofimpact

Ο Muhammad Yunus, ο βραβευμένος με Νόμπελ Ειρήνης οικονομολόγος και κοινωνικός επιχειρηματίας το Σάββατο 30 Μαρτίου θα βρεθεί στην Δημοτική Αγορά Κυψέλης συμμετέχοντας με τον δικό του τρόπο στους γιορτασμούς των 5 χρόνων του Impact Hub Athens

axelos

Στη Γαλλία όπου έμενε ο συγγραφέας από τη δεκαετία του ΄40 εκδόθηκε το βιβλίο του, Το παιχνίδι του κόσμου το 1969. Στη Ελλάδα που παρέμενε αμετάφραστο κυκλοφορεί τώρα από τις Εκδόσεις του Βιβλιοπωλείου της Εστίας

papadimitriou-tedx-lamia

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου δοκιμάζει για πρώτη φορά στη ζωή του να εκτεθεί στη κρίση των συμπολιτών του βάζοντας υποψηφιότητα για δημοτικός σύμβουλος στην Αθήνα με το ψηφοδέλτιο του Κώστα Μπακογιάννη

stratigos-makrygiannis

Η νέα όπερα του Δημήτρη Μαραγκόπουλου σε λιμπρέτο του Αλέκου Λούντζη για τον Στρατηγό Μακρυγιάννη ανεβαίνει για τρείς παραστάσεις στις αρχές Απριλίου στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο «Νιάρχος»