LIVE

Κορωνοϊός

miltiadis

Μια εναλλακτική στρατηγική για τον κορωνοϊό

Μιλτιάδης Νεκτάριος

H Ελλάδα αποτελεί τυπικό παράδειγμα χώρας που δεν είχε μια συνολική στρατηγική για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού. Το πρώτο lockdown ήταν εξαιρετικά επιτυχημένο στον περιορισμό των κρουσμάτων και των θανάτων, αλλά ήταν περισσότερο μια αποσπασματική ενέργεια και λιγότερο μια δράση ενταγμένη σε ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο καταπολέμησης της πανδημίας. Αυτό αποδεικνύεται από το δεύτερο lockdown που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, καθώς και το τρίτο που κατά πάσα πιθανότητα θα προκύψει μετά τις εορτές των Χριστουγέννων.

Στη χώρα μας -και όχι μόνο- επελέγη ως μόνη λύση για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού η αύξηση των ΜΕΘ καθώς και τα διαδοχικά lockdown. Η αναποτελεσματικότητα της στρατηγικής αυτής αποδείχθηκε με τη συμφόρηση των κλινικών στο δεύτερο κύμα της πανδημίας και με την υψηλότερη θνησιμότητα στην Ε.Ε. σε σχέση με τον αριθμό των κρουσμάτων. Ομως, το ποσοστό αυτό έχει υπερεκτιμηθεί λόγω του μικρού αριθμού των διαγνωστικών τεστ στην Ελλάδα (37η σε σύνολο 47 χωρών). Μια αντικειμενική εκτίμηση των δεδομένων δείχνει ότι ο αριθμός των θανάτων ανά εκατομμύριο πληθυσμού δεν είναι μεγαλύτερος από αυτόν των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών που έκαναν πολύ περισσότερα τεστ σε σχέση με την Ελλάδα. Επομένως, η κρίσιμη διαφορά βρίσκεται στο γεγονός εάν τα τεστ διενεργήθηκαν με κάποιον συστηματικό τρόπο ή εάν ήταν μια παθητική διαδικασία. Στη δεύτερη περίπτωση, τα πολλά τεστ δεν είχαν μεγάλη χρησιμότητα.

Παρουσιάζουμε μια εναλλακτική στρατηγική η οποία θα είχε τέσσερις άξονες. Ο πρώτος θα αφορούσε τον εντοπισμό των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Ο δεύτερος άξονας ενεργειών θα αφορούσε τη διενέργεια εκτεταμένων και επανειλημμένων διαγνωστικών τεστ (του τύπου PCR ή τα rapid tests) στις ομάδες του πληθυσμού που θα είχαν εντοπιστεί στο πρώτο στάδιο, με τη χρησιμοποίηση των πρωτοβάθμιων μονάδων υγείας, δημόσιων και ιδιωτικών. Η τρίτη δέσμη μέτρων θα αφορούσε τη διαχείριση των θετικών κρουσμάτων σε τοπικό επίπεδο σε συνεργασία με τις Περιφέρειες και τους δήμους. Και η τέταρτη δράση θα αφορούσε την αποφόρτιση των νοσοκομείων από τη συνολική υποδοχή και διαχείριση του προβλήματος της πανδημίας και την αποτελεσματική μεταχείριση αυτών που θα κατέληγαν τελικά στις ΜΕΘ.

Ας αναλύσουμε τις επιμέρους δράσεις. Η πρώτη δράση απαιτεί τον εντοπισμό των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Αυτές είναι κυρίως τρεις: (α) οι εργαζόμενοι και οι τρόφιμοι των οίκων ευγηρίας, (β) το διδακτικό προσωπικό και οι μαθητές/φοιτητές του συστήματος εκπαίδευσης, και (γ) οι εργαζόμενοι σε χώρους μεγάλης συγκέντρωσης ατόμων (νοσοκομεία, εμπορικά κέντρα, εστίαση, χώροι διασκέδασης, κέντρα μεταναστών κ.λπ.). Μια ρεαλιστική εκτίμηση του μεγέθους αυτών των ομάδων του πληθυσμού θα υπερέβαινε τα 3 εκατομμύρια άτομα. Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν και όσοι εισέρχονται στη χώρα, για τους οποίους θα υπάρχει υποχρεωτικό rapid test στο σημείο εισόδου.

Η δεύτερη δράση θα απαιτούσε την ταχεία διενέργεια διαγνωστικών τεστ στις ομάδες αυτές. Αλλά η διενέργεια τέτοιου όγκου διαγνωστικών τεστ μπορεί να γίνει μόνο μέσω ενός καλά οργανωμένου δικτύου Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης, όπως αυτό που είχε το ΙΚΑ την περίοδο 2001-2004. Το δίκτυο μονάδων υγείας του ΙΚΑ κάλυπτε 6,5 εκατομμύρια ασφαλισμένους υγείας, σε πανελλήνιο επίπεδο, και η πρόσβαση των πολιτών στις μονάδες υγείας γινόταν μέσα από ένα μοντέρνο ηλεκτρονικό κέντρο, το οποίο συντόνιζε 60.000 ιατρικά ραντεβού σε ημερήσια βάση. Με τον συντονισμό του ΕΟΠΥΥ, η υποδομή αυτή (που διαλύθηκε μετά το 2005) σε συνεργασία με τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα θα μπορούσε άνετα να υποδεχτεί τις προαναφερόμενες ομάδες του πληθυσμού για τη διενέργεια των τεστ του κορωνοϊού. Η διαδικασία θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε περίπου 2 μήνες. Τα τεστ αυτά θα επαναλαμβάνονταν στους συγκεκριμένους χώρους σε τακτά διαστήματα ή μόλις προέκυπτε ένα νέο κρούσμα. Τέλος, πρέπει να επισημανθεί ότι είναι διαθέσιμα μαθηματικά/επιδημιολογικά μοντέλα που μπορούν να προσαρμοστούν σε συγκεκριμένους πληθυσμούς και να εκτιμήσουν τη συχνότητα της διενέργειας των τεστ ώστε να επιτευχθεί η επιθυμητή μείωση στη μετάδοση του ιού. Μια τρίτη δέσμη δράσεων θα αφορούσε τη διαχείριση των ατόμων που θα είχαν βρεθεί θετικοί στον κορωνοϊό. Ειδικές ομάδες (κοινωνικοί λειτουργοί) των δήμων θα προσέφεραν υποστηρικτικές υπηρεσίες στα άτομα που θα ήταν σε καραντίνα. Οι τοπικές μονάδες υγείας θα προσέφεραν υπηρεσίες τηλεϊατρικής ή φάρμακα και ιατρικά υλικά. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, θα ήταν δυνατή και η λειτουργία των σχολείων, τουλάχιστον της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, διότι η τακτική διενέργεια των διαγνωστικών τεστ θα εντόπιζε εγκαίρως τα θετικά κρούσματα και θα τα οδηγούσε σε καραντίνα. Συμπερασματικά, εάν η χώρα διέθετε το δίκτυο πρωτοβάθμιων μονάδων υγείας της περιόδου 2001-2004, θα ήταν δυνατή η διενέργεια 3 εκατομμυρίων διαγνωστικών τεστ εντός διμήνου, καθώς και η τακτική επανάληψή τους.

Τα άτομα σε καραντίνα θα υποστηρίζονταν από τις τοπικές μονάδες υγείας και τους κοινωνικούς λειτουργούς των δήμων. Στην περίπτωση αυτή, θα ήταν εξαιρετικά περιορισμένη η ανάγκη για περισσότερες ΜΕΘ ή για lockdown. Και, βέβαια, η οικονομική καταστροφή θα ήταν σημαντικά μικρότερη. Πιθανόν η προτεινόμενη στρατηγική να μας χρησιμεύσει για την επόμενη πανδημία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

ΣΧΟΛΙΑ

???

Καλα το ξεκινησες, αλλα εκει που μου εβγαλες μαθητες και φοιτητες για ευπαθη ομαδα, το εχασες. Οσο αντιμετωπιζεις ολα τα κρουσματα το ιδιο, σαν πιθανους θανατους, δεν κανεις τιποτα περισσοτερο απο τους επικοινωνιολογους της κυβερνο-αντιπολιτευσης.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία