Link Tax: Νέα Μάχη ΕΕ - Google

coy_003

Πρόκειται για την πρόταση οδηγίας για τα «δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην ψηφιακή ενιαία αγορά», την οποία υιοθέτησε με πλειοψηφία 15 υπέρ (10 κατά), η Επιτροπή Νομικών Θεμάτων (JURI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις καθώς ενδέχεται να περιοριστεί η πληροφόρηση και η ελευθερία της έκφρασης μέσω του Internet

Ένα ακόμα επεισόδιο ανάμεσα στους τεχνολογικούς κολοσσούς, όπως η Google το Facebook και το Youtube, και τους εκδότες εφημερίδων και περιοδικών έλαβε χώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με τους τελευταίους να κερδίζουν μια ακόμα μάχη σε έναν πόλεμο που ενδέχεται να αλλάξει δραστικά το διαδίκτυο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρόκειται για την πρόταση οδηγίας για τα «δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην ψηφιακή ενιαία αγορά», την οποία υιοθέτησε με πλειοψηφία 15 υπέρ (10 κατά), η Επιτροπή Νομικών Θεμάτων (JURI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις καθώς ενδέχεται να περιοριστεί η πληροφόρηση και η ελευθερία της έκφρασης μέσω του Internet.

Από τα 24 συνολικά άρθρα της προτεινόμενης οδηγίας, δύο είναι αυτά που έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον όλων των πλευρών. Πρόκειται για τα άρθρα 11 και 13. Το πρώτο, δίνει το δικαίωμα στους εκδότες και ιδιοκτήτες Μέσων Ενημέρωσης να ζητούν από τις μηχανές αναζήτησης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Google, Facebook, Twitter κ.α) να καταβάλουν αντίτιμο όχι μόνο στην περίπτωση που αναδημοσιεύουν ένα άρθρο, αλλά ακόμα και μερικές μόνο λέξεις. Αυτό το δικαίωμα των εκδοτών (γνωστό ως «Link Tax») έχει σκοπό να προστατεύσεις τα δικαιώματα των εκδοτών και των δημοσιογραφικών οργανισμών. Οποιοσδήποτε δημοσιεύσει στο διαδίκτυο άρθρο εφημερίδας ή περιοδικού σε ψηφιακή μορφή, θα πρέπει να καταβάλει πνευματικά δικαιώματα, αλλιώς θα αντιμετωπίσει κυρώσεις.

Ουσιαστικά, το βασικό ζήτημα που ορίζεται στο άρθρο 11 αφορά στο κατά πόσον οι γίγαντες του διαδικτύου, όπως το Google, το YouTube και το Facebook, θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να κερδίζουν χρήματα χρησιμοποιώντας τη δουλειά άλλων και αν θα πρέπει να δώσουν στους δημιουργούς το δίκαιο μερίδιο των εσόδων τους.

Το δεύτερο επίμαχο άρθρο, το 13, καθιστά υπεύθυνους τους τεχνολογικούς κολοσσούς σε περίπτωση που κάποιος χρήστης δημοσιεύσει οτιδήποτε (από κείμενο, φωτογραφία και βίντεο), χωρίς να έχει πληρώσει τα πνευματικά δικαιώματα. Το συγκεκριμένο άρθρο προβλέπει την χρήση ειδικών «φίλτρων» αυτόματης μεταφόρτωσης, από τις τεχνολογικές εταιρίες ώστε να αποφεύγεται η δυνατότητα ενός χρήστη να δημοσιεύσει υλικό χωρίς να έχει καταβάλει στο δημιουργό του του την αμοιβή που δικαιούται για την εργασία του.

Καλά νέα για τους εκδότες ή φίμωση του διαδικτύου

Εάν η προτεινόμενη νομοθετική πράξη περάσει από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του Ιουλίου και γίνει δεκτή και από το Συμβούλιο της ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τότε θα πρόκειται για έναν θρίαμβο των εκδοτών και των φωτογραφικών πρακτορείων που θα δικαιούνται μέρος των χρημάτων που κερδίζουν οι μηχανές αναζήτησης και τα κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιώντας το προϊόν της εργασίας τους. Ωστόσο το ισχυρό λόμπι των τεχνολογικών εταίρων προσπαθεί ήδη να περιορίσει τις ζημίες μιας πιθανής αποδοχής της οδηγίας. Ακόμα και εντός τους Ευρωπαϊκού Κοινοβούλιο εκφράζονται ενστάσεις κυρίως για τα λεγόμενα συγγενικά δικαιώματα τα οποία όπως υποστηρίζουν, θα ωφελήσουν τους μεγάλους εκδοτικούς ομίλους και θα πλήξουν τα μικρά ειδησεογραφικά και φωτογραφικά πρακτορεία. Οι επικριτές θεωρούν ότι τα συγγενικά δικαιώματα θα δώσουν στους εκδότες και όχι κατ 'ανάγκη τους δημιουργούς, τα αποκλειστικά δικαιώματα πώλησης του περιεχομένου στο διαδίκτυο

Σύμφωνα με τον κ. Όλιβερ Σίμε επικεφαλής της γερμανικής ομοσπονδίας βιομηχανίας διαδικτύου η προτεινόμενη οδηγία θα πλήξει την ελευθερία στην πληροφόρηση και στην έκφραση στο διαδίκτυο, καθώς σε μια κοινωνία της πληροφορίας δεν χρειάζονται κανονιστικές ρυθμίσεις στην ενημέρωση και την έκφραση. Σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχει κίνδυνος λογοκρισίας από τις μεγάλες εκδοτικές εταιρίες.

Οι επικριτές ισχυρίζονται επίσης ότι αντίστοιχος νόμος (ο λεγόμενος NetzDG) που ισχύει ήδη στη Γερμανία από το 2013 δεν λειτούργησε καθώς η Google έδωσε στους εκδότες την επιλογή να συμφωνήσουν ότι το περιεχόμενό τους θα εμφανίζεται δωρεάν ή θα αφαιρείται από τις λίστες ειδήσεων.

Στην αντίθετη πλευρά αυτοί που υποστηρίζουν την προτεινόμενη οδηγία θεωρούν ότι αν υπάρξει πανευρωπαϊκή συμφωνία τότε οι τεχνολογικοί κολοσσοί θα υποχρεωθούν να συμμορφωθούν όπως συνέβη προσφάτων με τη γενική οδηγία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εκδοτών Γερμανικών Περιοδικών, Ρούντολφ Τίμαν η κατοχύρωση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας των εκδοτών στη νομοθεσία της ΕΕ θα ήταν ένα ιστορικό αν και καθυστερημένο βήμα. Σύμφωνα με τον ίδιο «είναι καιρός τα περιοδικά και οι εφημερίδες στην ΕΕ να έχουν την ίδια νομική προστασία που έχουν ο κινηματογράφος, η μουσική βιομηχανία και η τηλεόραση».

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

isis-630x374

Tο Ισλαμικό Κράτος, η αλ Κάιντα και οι συμμαχικές τους οργανώσεις έχουν επιδείξει αντοχή, αποφασιστικότητα και προσαρμοστικότητα στην αυξανόμενη αντιτρομοκρατική πίεση, αναφέρει η ετήσια έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ