Μαγεία, μάγισσες, δαίμονες: Τουλάχιστον 60.000 τα θύματα σε τρεις αιώνες

Μαγεία, μάγισσες, δαίμονες: Τουλάχιστον 60.000 τα θύματα σε τρεις αιώνες

Από την Αρχαιότητα ως τα τέλη του 18ου αιώνα – Διατάγματα, απαγορεύσεις και απίστευτα περιστατικά – Η καταδίωξη των μάγων και των μαγισσών από την Ιερά Εξέταση και τα κοσμικά δικαστήρια – Το φοβερό βιβλίο «Το Σφυρί των Μαγισσών» (1487) και μια χρονολογική επισκόπηση των σημαντικότερων γεγονότων του ιδιότυπου αυτού «κυνηγιού»

  1. Ένα θέμα διαφορετικό από τα συνηθισμένα θα μας απασχολήσει στο σημερινό μας άρθρο. Πρόκειται για τη μαγεία, την αντιμετώπισή της από την αρχαιότητα ως τα νεότερα χρόνια και, κυρίως, το λεγόμενο «κυνήγι μαγισσών», που είχε δεκάδες (ή και εκατοντάδες) χιλιάδες θύματα, κυρίως από τον 14ο ως τον 17ο αιώνα.



Περί μαγείας

Με τον όρο «μαγεία» εννοούμε την τέχνη της επίκλησης υπερφυσικών δυνάμεων για να πραγματοποιηθεί κάτι με τρόπο λογικά αδύνατο. Είναι γνωστή από την Προϊστορία, ως προσπάθεια του ανθρώπου να ξεπεράσει τους περιορισμούς των υλικών του δυνάμεων, με σκοπό να χειραγωγήσει την πραγματικότητα μέσω της πνευματικής οδού. Ο όρος «μαγεία» μπορεί να έχει είτε αρνητικό είτε θετικό περιεχόμενο. Χρησιμοποιείται επίσης για να χαρακτηρίσει πρακτικές με αποκλειστικά αρνητικό περιεχόμενο, οι οποίες έχουν σκοπό να βλάψουν αυτόν στον οποίο απευθύνονται. Η μαγεία σχετίστηκε, μεταξύ άλλων, με τον Σαμανισμό, τον Ζωροαστρισμό, τον Ερμητισμό, τον Πνευματισμό κλπ. Στον Χριστιανισμό και τον Ισλαμισμό συνδέθηκε με αιρέσεις, δίνοντας τροφή σε έντονες διαμάχες μεταξύ των εκπροσώπων της λαϊκής εξουσίας και των εκκλησιαστικών αρχών. Με το πέρασμα του χρόνου, μεταφράστηκε σε μορφή λατρείας του σατανά.




Η μαγεία στον Μεσαίωνα

Η πίστη στη μαγεία πήρε μεγάλες διαστάσεις στα μεσαιωνικά χρόνια. Κατά τον πρώιμο Μεσαίωνα, τα ξόρκια, η μαντεία και η επίκληση υπερφυσικών δυνάμεων ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένα. Η Εκκλησία, ωστόσο, μόλις τον 11ο αιώνα άρχισε να αντιλαμβάνεται τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος. Εκείνη την εποχή, οι άνθρωποι πίστευαν ότι οι μάγισσες πετούσαν στον αέρα και ότι τις νύχτες καβαλούσαν ζώα ως ακόλουθοι της Άρτεμης... Η μαγεία ήταν συνδεδεμένη με την επίκληση των δαιμόνων και τη θυσία σ’ αυτούς, συχνά με τη σεξουαλική συνεύρεση μαζί τους στη διάρκεια σεξουαλικών οργίων.



Οι πρώιμοι μεσαιωνικοί νομικοί κώδικες των διαφόρων γερμανικών φυλών περιέχουν μομφές ενάντια στη μαγεία που σκόπευε να βλάψει άλλους ανθρώπους. Ο Οστρογότθος βασιλιάς Θεοδώριχος (που έμεινε στο θρόνο από το 493 ως το 526) όρισε ποινή θανάτου για τους μάγους (conjurers) που επικαλούνταν παγανιστικές θεότητες. Ένας κώδικας των Βησιγότθων από τον 6ο αιώνα αναφέρεται σε πλανόδιους μάγους (sorcerers) που πληρώνονται από τους χωρικούς για να κάνουν μάγια στη σοδειά και τα ζώα των εχθρών τους... Ο ίδιος κώδικας αναφέρεται σε μάγους που προκαλούν καταστροφικές θύελλες και , σε άλλο σημείο, δίνει ένα θρησκευτικό προσανατολισμό στη μαγεία, αναφέροντας ότι η μαγγανεία δεν θα μπορούσε να προκαλέσει τον θάνατο ενός ανθρώπου, αν δεν είχε σχέση με την ειδωλολατρία. Ιδιαίτερα αυστηρή για τη μαγεία, στην πρώιμη μεσαιωνική Ευρώπη, ήταν η νομοθεσία του Καρλομάγνου.



Σε μια συνθήκη με τους Σάξονες, τους οποίους μόλις είχε υποτάξει (789), διακήρυξε ότι όλοι όσοι κρίνονταν ένοχοι για μαγγανεία ή μαντεία, θα παραδίδονταν στην Εκκλησία ως σκλάβοι, ενώ όσοι έκαναν θυσίες στον διάβολο θα θανατώνονταν. Στη «Γενική Εξαγγελία» του για το βασίλειό του, περιέλαβε διατάξεις ενάντια σε γητευτές και άλλους μάγους. Ωστόσο, διακήρυξε ότι η καύση μαγισσών ήταν ένα παγανιστικό έθιμο που θα τιμωρούνταν με θανατική ποινή.
Η εκκλησιαστική Σύνοδος της Παβίας (850), διαπίστωσε ότι οι μαγικές τέχνες βρίσκονταν ακόμα σε άνθηση και οι μάγοι εξακολουθούσαν να προκαλούν παράφορη αγάπη ή μίσος. Γενικά, ο κήρος αφόριζε εκείνους που κατέφευγαν στη μαγεία. Η Εκκλησία πίστευε ότι οι μάγισσες είχαν υπερφυσικές δυνάμεις στις οποίες έπρεπε να αντισταθούν οι Χριστιανοί.

Η (κατά)δίωξη της μαγείας τον Μεσαίωνα


Οι περισσότερες γνωστές δίκες για μαγεία στον πρώιμο Μεσαίωνα είχαν ως κατηγόρους, συνηγόρους ή κατηγορούμενους σημαντικές προσωπικότητες του δημόσιου βίου. Ο Γρηγόριος της Τουρ (540-594), στην «Ιστορία των Φράγκων», αναφέρεται σε μηνύσεις για ναγεία στη βασιλική αυλή της Γαλατίας κατά τον 6ο αιώνα. Έτσι, η βασίλισσα Φρέντεγκουντ, ύποπτη για μαγγανεία, κατηγορήθηκε ότι δηλητηρίασε και μάγεψε τα ξίφη που σκότωσαν έναν εχθρό βασιλιά. Το 899, όταν ο αυτοκράτορας Αρνούλφος πέθανε από εγκεφαλική συμφόρηση, δύο άνδρες εκτελέστηκαν με την κατηγορία ότι τον είχαν μαγέψει. Όταν το 1028 ο Γουλιέλμος της Ακουιτανίας αρρώστησε βαριά, οι Αρχές παρουσίασαν πήλινα είδωλα ως τεκμήρια για τα μάγια που του είχε κάνει μια γυναίκα. Όσο για τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα, εκεί αρχικά αναλάμβαναν δράση πολίτες που αντιμάχονταν τη μαγεία. Το 1075 οι πολίτες της Κολωνίας γκρέμισαν από τα τείχη της πόλης μια γυναίκα που, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, είχε μαγέψει πολλούς άντρες με την τέχνη της.



Το 1090, στο Votting, τρεις γυναίκες θεωρήθηκαν ύποπτες για την καταστροφή της σοδειάς μς μαγικά και άλλα τεχνάσματα. Υποβλήθηκαν στο μαρτύριο του νερού, για να αποδείξουν την αθωότητά τους και το πέρασαν με επιτυχία, ωστόσο το πλήθος ακόμα δυσπιστούσε. Στη συνέχεια μαστιγώθηκαν για να ομολογήσουν την ενοχή τους, χωρίς αποτέλεσμα, όμως τελικά κάηκαν ζωντανές.

Η βαθμιαία αύξηση του πληθυσμού των πόλεων οδήγησε τις δημοτικές αρχές να αναμειχθούν στη δίωξη της μαγγανείας (12ος αιώνας).
Γύρω στο 1200 αναφέρεται η περίπτωση ενός νεαρού κληρικού στην πόλη Soest, ο οποίος αρνήθηκε τις ερωτικές προτάσεις μιας γυναίκας. Η γυναίκα αυτή τον κατηγόρησε ότι της είχε κάνει μάγια και το δημοτικό δικαστήριο διέταξε να τον κάψουν σαν μάγο.
Τα δημοτικά δικαστήρια, ως τον ύστερο Μεσαίωνα, ακολούθησαν στο θέμα της μαγείας την εξής τακτική : μια δίκη άρχιζε μόνο όταν κάποιος κατέθετε μήνυση στο δικαστήριο και αναλάμβανε την ευθύνη να αποδείξει τη «βλάβη» που είχε υποστεί ο ίδιος. Αν ο μηνυτής δεν κατάφερνε να αποδείξει την αλήθεια των ισχυρισμών του, τότε έπρεπε να υποστεί ο ίδιος την τιμωρία στην οποία θα υποβαλλόταν ο κατηγορούμενος αν είχε αποδειχθεί η ενοχή του.



Η Ιερά Εξέταση

Η δίωξη των μάγων πέρασε σταδιακά στη δικαιοδοσία της Ιεράς Εξέτασης. Την αρχή φαίνεται ότι έκανε ο Πάπας Γρηγόριος Δ’ (έμεινε στο θρόνο από το 1227 ως το 1241), που άρχισε να διορίζει ιεροεξεταστές με αποστολή να ψάχνουν για αιρετικούς. Ως τότε, αυτό ήταν έργο των τοπικών επισκόπων, καθώς όμως η απειλή των αιρέσεων γινόταν όλο και πιο έντονη, ο Πάπας οργάνωσε ένα σώμα από περιοδεύοντες δικαστές (συνήθως Φραγκισκανούς και Δομινικανούς μοναχούς), που επικουρούσε τους επισκόπους, λειτουργώντας όμως με σχετική αυτονομία. Οι ιεροεξεταστές ξεκινούσαν τη διαδικασία της δίωξης με δική τους πρωτοβουλία, χωρίς να περιμένουν να κατατεθεί μήνυση εναντίον κάποιου υπόπτου. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της ανάκρισης, οι δικαστές μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν εκφοβισμό ή και βασανιστήρια, προκειμένου να αποσπάσουν μια ομολογία.

Ένα βιβλίο οδηγιών γα ιεροεξεταστές, του 13ου αιώνα, απαριθμεί όλες τις μορφές μαγείας που θα πρέπει να έχει υπόψη του ο δικαστής κατά την ανάκριση των υπόπτων : χρήση μαγικών κύκλων, επίκληση των δαιμόνων, πειράματα με ανακλώσες επιφάνειες, χρήση βοτάνων σε συνδυασμό με ξόρκια, θυσίες για να ανταποκριθούν οι δαίμονες κ.ά. 
Από τα πρώτα χρόνια του νέου θεσμού, οι ιεροεξεταστές συνάντησαν περιπτώσεις μαγγανείας. Κάποια περιστατικά αποπροσανατολισμού των ιεροεξεταστών οδήγησαν τον Πάπα Αλέξανδρο Δ’ να εκδώσει το 1258 και το 1260 οδηγίες στις οποίες διακήρυσσε ότι η Ιερά Εξέταση έπρεπε να περιοριστεί στη δίωξη της μαγείας με αιρετικό χαρακτήρα, ενώ ο Πάπας Ιωάννης ΚΒ’, ακολουθώντας τις υποδείξεις πολλών θεολόγων, κατηύθυνε τους παπικούς ιεροεξεταστές ενάντια στους νεκρομάντεις και άλλους μάγους. Έτσι, το 1384, κάποιος Niccolo Consigli, καταδικάστηκε σε θάνατο στην πυρά για διάφορα είδη μαγείας, μεταξύ αυτών μια απόπειρα δολοφονίας με τη χρήση συμπαθητικής μαγείας, για εξορκισμούς, επικλήσεις του Εωσφόρου κ.ά. και για κατοχή βιβλίων νεκρομαντείας.



Στο τέλος του 14ου αιώνα σημειώθηκε μια αύξηση στη συχνότητα των δικών μαγείας, κυρίως λόγω του ότι το χαρτί αντικατέστησε την περγαμηνή και έχουμε έτσι περισσότερες πληροφορίες, καθώς καταγράφονταν πιο πολλά περιστατικά. Επίσης και η βαθμιαία υιοθέτηση της ιεροεξεταστικής διαδικασίας (σύμφωνα με την οποία δεν ήταν απαραίτητη η κατάθεση μήνυσης για ν’ αρχίσει η δίωξη), συνέβαλαν σ’ αυτή την εξέλιξη.

Το μεγάλο κυνήγι των μαγισσών


Από τα μέσα του 15ου αιώνα είχαμε γενικεύσεις των διώξεων εναντίον της μαγείας, κυρίως σε Γαλλία, Γερμανία και Ελβετία. Οι δίκες όχι μόνο ήταν περισσότερες, αλλά και είχαν μετατραπεί σε μαζικές διώξεις. Ιεροεξεταστές και άλλοι δικαστές παρότρυναν τους κατοίκους μιας πόλης ή ενός χωριού να υποδείξουν όσο το δυνατόν περισσότερους υπόπτους.


Αυτός που αποσκοπούσε μόνο στην καταστροφή των προσωπικών του εχθρών με μεμονωμένες πράξεις (sorcerer), έδωσε τη θέση του σ’ ένα άλλο είδος μάγων και μαγισσών, για να ακριβολογούμε (witches), που στόχευαν στην κατάλυση της Χριστιανοσύνης.

Πιστεύεται ότι το 85% των θυμάτων του ανελέητου αυτού κυνηγιού ήταν γυναίκες. Ποιοι ήταν όμως οι λόγοι που οι γυναίκες αποτελούσαν εύκολα θύματα;

Στον ύστερο Μεσαίωνα (όπως βέβαια και κατά το παρελθόν), η θέση της γυναίκας ήταν ιδιαίτερα επισφαλής. Όταν οι θεσμοί στρέφονταν εναντίον των γυναικών, αυτές είχαν πολύ λιγότερη δύναμη αντίστασης από ότι οι άντρες. Τα μισογυνικά στερεότυπα ενθάρρυναν τις διώξεις των γυναικών και οι διώξεις με τη σειρά τους ευνοούσαν την παραπέρα ανάπτυξη των στερεοτύπων.

Χαρακτηριστικό και μάλλον άγνωστο είναι ότι στη Σύνοδο της Μακόν στη Γαλλία (585) συζητήθηκε αν κατά τη Δευτέρα Παρουσία και την ανάσταση των σωμάτων, οι γυναίκες θα έπρεπε να πάρουν πρώτα ανθρώπινη υπόσταση αφού δεν την είχαν όσο ζούσαν (!!!). Η πρόταση απορρίφθηκε με μία μόνο ψήφο διαφορά!

Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος έλεγε ότι οι γυναίκες έρχονταν στον κόσμο με μοναδικό σκοπό «να ικανοποιούν τη λαγνεία των ανδρών»...

Ο Θωμάς ο Ακινάτης δίδασκε ότι η γυναίκα είναι απλά ένας ακρωτηριασμένος, αποτυχημένος, κακοφτιαγμένος άντρας και είναι ικανή μόνο να φέρνει παιδιά στον κόσμο (!!!).
Αν σκεφτούμε ότι ο δάσκαλός του, Μέγας Αλβέρτος, έλεγε ότι έπρεπε να έρχονται στον κόσμο μόνο αγόρια και ότι με τα κορίτσια κάτι πηγαίνει στραβά απ’ την αρχή (!!!), οι διδασκαλίες του Ακινάτη δεν προκαλούν ιδιαίτερη κατάπληξη...

Πάντως, στη Νότια Ευρώπη, τόσο στην αυστηρά καθολική Ιταλία όσο και στην επίσης καθολική Ισπανία, δεν είχαμε τόσες πολλές δίκες μαγισσών όσο στη Βόρεια και την Κεντρική Ευρώπη. Ίσως γιατί στον ευρωπαϊκό Νότο οι κοπέλες παντρεύονταν πολύ νωρίτερα κι έμπαιναν κάτω από την «προστατευτική ομπρέλα» της μεγάλης οικογένειας. 



Μαζικές διώξεις μαγισσών έγιναν, όπως είπαμε, κυρίως τον 15ο αιώνα. Γνωστότερες ήταν αυτές των κοσμικών δικαστηρίων του Βαλές, το 1428 και το 1447. Στην πρώτη οερίοτωση λέγεται ότι κάηκαν στην πυρά περισσότεροι από 100 άνθρωποι που κατηγορήθηκαν για δολοφονίες, για την κατατσροφή της σοδειάς και για άλλα εγκλήματα που είχαν διαπράξει με χρήση της μαγείας. Αυτή είναι η πρώτη δίκη για την οποία έχουμε σαφή και ουσιαστικά στοιχεία για το στερεότυπο της μάγισσας του ύστερου Μεσαίωνα. Πετάει στον αέρα, μεταμορφώνει ανθρώπους σε ζώα, τρώει παιδιά και λατρεύει τον διάβολο. Στο Dauphin, 110 γυναίκες και 57 άνδρες εκτελέστηκαν από το 1428 ως το 1447.
Το 1669, στη σουηδική πόλη Μόρα, θανατώθηκαν 72 γυναίκες και 15 ανήλικοι που κατηγορήθηκαν, από μικρά παιδιά, για μαγεία.



Υπάρχουν, φυσικά, αναρίθμητα άλλα παρόμοια γεγονότα. Από τις αρχές του 17ου αιώνα, πάντως, κυρίως μετά το τέλος του Τριακονταετούς Πολέμου(1648), φαίνεται ότι το ανελέητο αυτό κυνήγι μαγισσών σιγά σιγά φθίνει και κάπου τελειώνει.
Στην Ολλανδία, η τελευταία μάγισσα κάηκε στην πυρά το 1610. Στην Αγγλία, η θανάτωση της τελευταίας μάγισσας έγινε το 1684 και στη Γαλλία το 1745. Στη Γερμανία μόλις το 1775 είχαμε την τελευταία καταδίκη μάγισσας σε θάνατο στην πυρά (συγκεκριμένα στο Κέμπτεν του Αλγκάου). Μάλιστα, της δόθηκε χάρη και πέθανε τελικά στη φυλακή.
Η τελευταία εκτέλεση μάγισσας στην Ευρώπη, έγινε το 1782 στην Ελβετία.
Το 1895 έχουμε και... το τελευταίο θύμα της μακραίωνης «ιστορίας» της μαγείας. Είναι ο επιστήμονας Καρλ Κιζεβέτερ, που πέθανε σε ηλικία 44 ετών κατά τη διάρκεια ενός πειράματος στον εαυτό του με «αλοιφή μάγισσας»!

Θρησκευτικά ξεκαθαρίσματα

Εκτός όμως από όλα τα άλλα, το κυνήγι της μαγείας έδωσε την ευκαιρία στην καθολική Εκκλησία και την κοσμική εξουσία να απαλλαγούν από αιρέσεις και ενοχλητικά θρησκευτικά (και όχι μόνο...) Τάγματα. Οι Καθαροί και οι Βαλντεσιανοί «κυνηγήθηκαν» από τη Σύνοδο της Τουρ (1163), τη Γ’ Σύνοδο του Λατερανού (1179) και τον Πάπα Ιννοκέντιο Γ’, ο οποίος κάλεσε σε σταυροφορία εναντίον των Καθαρών (1209).

Οι πολυσυζητημένοι Ναΐτες, με επικεφαλής τον μέγα μάγιστρο Ζακόμπ ντε Μολέ, παραπέμφθηκαν σε δίκη (1307), με την κατηγορία της μαγείας και της ιεροσυλίας και 54 από αυτούς, αφού υποβλήθηκαν σε φρικτά βασανιστήρια, καταδικάστηκαν να καούν ζωντανοί (1314) μπροστά στην πύλη του Αγίου Αντωνίου στο Παρίσι.



Επίλογος

Σε όλους είναι οικείες οι εικόνες με τις ... ιπτάμενες μάγισσες και τους μάγους/μάγισσες που καίγονται στη φωτιά. Πού οφειλόταν όμως αυτή η έκρηξη των διώξεων κατά τον ύστερο Μεσαίωνα;

Υπήρχε η ανάγκη για κοινωνική αναμόρφωση της (Δυτικής) Εκκλησίας, που εκφράστηκε μετά το Συμβούλιο της Κωνσταντίας (1414-1418). Οι εκφραστές αυτής της τάσης επισήμαναν πολλά κακώς κείμενα στον εκκλησιαστικό χώρο και υπέδειξαν χρήσιμες μεταρρυθμίσεις, όμως δεν τους έλειπε ο φανατισμός. Ακόμα και μεγάλοι μεταρρυθμιστές θεολόγοι δεν έμεναν ανεπηρέαστοι από τους φόβους και τις προκαταλήψεις της εποχής. Οι διώκτες της μαγείας ήταν φανατικοί Χριστιανοί και εμπνέονταν από ένα μείγμα ιερού ενθουσιασμού και παρερμηνευτικών δογμάτων και αντιλήψεων. Αποτέλεσμα; 60.000 (τουλάχιστον) και σύμφωνα με άλλες εκδοχές 200.000 – 500.000 άνθρωποι θανατώθηκαν με την κατηγορία της (άσκησης της) μαγείας, μέσα σε τρεις μόνο αιώνες.

Κλείνοντας, να κάνουμε μια αναφορά στο περιβόητο βιβλίο “Malleus Maleficarum”, γνωστό ως «Σφυρί των Μαγισσών», βιβλίο που εκδόθηκε γύρω στο 1487. Συγγραφέας του ήταν ο Δομινικανός μοναχός Χάινριχ Κράμερ. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα βιβλία που γνώρισαν ευρεία διάδοση. Η έκδοση του βιβλίου αυτού συντέλεσε στη ραγδαία κλιμάκωση των διώξεων εναντίον των μαγισσών, καθώς συνέδεε ξεκάθαρα τη γυναικεία φύση με τη μαγεία, καθώς θεωρούσε ότι η σαρκική απόλαυση είναι χαρακτηριστικό της ακόρεστης επιθυμίας των γυναικών. Το «Malleus Maleficarum»,προσπαθούσε να αποδείξει την ύπαρξη δαιμόνων και μαγισσών και πρόσφερε συμβουλέςς για το ...πώς αναγνωρίζονται οι μάγισσες!
Το σίγουρο είναι ότι η μανία εναντίον των μαγισσών του 14ου με 17ο αιώνα αποτέλεσε ένα μοναδικό ιστορικό συνδυασμό κατηγοριών, κυρίως εναντίον γυναικών(ακόμα και για τη φοβερή μαύρη πανώλη της Ευρώπης που μεταξύ1347-1353 στοίχισε τη ζωή σε 20-25 εκατομμύρια ανθρώπους κατηγορήθηκαν κάποιοι), οι περισσότερες από τις οποίες ήταν αθώες και της δημιουργίας ενός θεολογικού συστήματος όπου η μαγεία είχε πρωταρχική σημασία...


ΠΗΓΕΣ: Maria Anastasiou, “ΟΙ ΜΑΓΙΣΣΕΣ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ» (από Academia.edu, Social networking website for academics)
RICHARD KIECKHEFER, Η ΜΑΓΕΙΑ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ (εκδόσεις Kωσταράκη, 1990)
DIETER BREUERS, «Εις το Όνομα Τριών Δαιμόνων : Το Κυνήγι των Μαγισσών στον Μεσαίωνα», εκδόσεις Κονιδάρη, 2009

ΣΧΟΛΙΑ (52)

ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΣΤΟΚΟΣ προς suspect,

Αγαπητέ φίλε (φιλη) σε καμμια περίπτωση δεν προσπαθώ να παραστησω τον συνήγορο του αρθρογράφου, ΑΛΛΑ, να χαρακτηριζεις τον κ. Στουκα, έναν μετριων τόνων και συντηρητικό (γιατί κάποιος πού αναγνωρίζει σαν αυθεντία τον Παπαρηγοπουλο ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΟΣ ) ιστορικό σαν "αμνοσχημο λύκο " δείχνει ότι έχεις τρικυμία όχι 5 αλλά 105 μποφόρ στο κρανίο. Πιο κάτω έγραψα ότι οι χριστιανικες εκκλησίες αποκρύπτουν και ανασκευαζουν παλαιότερα δόγματα και λόγια "πατέρων" που είναι πλέον τελείως έξω λογικής και αν καταλάβουν οι πιστοί ότι τα "παραμυθακια της Χαλιμας " κάποτε αποτελούσαν επίσημες απόψεις τής "αλανθαστης"εκκλησίας, θα αρχίσουν να την εγκαταλειπουν τρέχοντας με χίλια. Σου φέρνω λοιπόν κάποια παραδείγματα στα γρήγορα. 1)Η χρονολογία της από καταβολην κόσμου. Η απολυτη γελοιοτητα.Θεωρειτω δεδομένη μέχρι πρόσφατα. Αν κάποιος την αμφισβητουσε τον ανακυρησαν "αμνοσχημο λύκο", "αντίχριστο"και αλλα παρόμοια 2)Το δόγμα ότι η γη είναι επίπεδη και ακίνητη. Για αυτό έφαγαν τον "αμνοσχημο λύκο"Γαλιλαίο που τόλμησε (ο αντίχριστος)να πει την αλήθεια 3)Η θέση τής γυναίκας. Στο σχολείο μας πέρναγαν στο φλου, ότι το Ισλάμ (που ξέρεις πολύ καλά ότι σήμερα κατηγορείται για το ότι καταπιέζει τις γυναίκες ) για την εποχή του ήταν προοδευτικό στην αντίληψη του για τη θέση της γυναίκας. Δεν μας εξηγούσαν όμως ΓΙΑΤΙ, ΤΙ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΠΟΥΝ. Το Ισλάμ λοιπόν φίλε (φίλη )αναγνώρισε ΟΤΙ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ (έστω και εάν ένας άνδρας έχει αξία ίση με δύο γυναίκες ),ενώ ο χριστιανισμός θεωρούσε την γυναίκα ΜΗ ΑΝΘΡΩΠΟ. (καρικατούρα ανδρός, λάθος της φύσης, ατελες ον και άλλες παρόμοιες ανοησίες υπό την επήρεια του μισογυνη, μισοτρελου και πολιτικαντη "ισαποστολου"Παύλου )4)Αν και εκτός θέματος θα σου απαντήσω για το ωραίο παραμυθάκι της Χαλιμας που λέγεται "κρυφό σχολειό ".Δεν υπήρχε κανένας λόγος για αυτό το "σχολειο"γιατί ποτέ οι οθωμανοι δεν απαγορεψαν στους παπάδες να χρησιμοποιουν τα μοναστήρια και τις εκκλησίες σαν "σχολειά"Την εποχή εκείνη η εκπαίδευση ήταν αποκλειστικά θρησκευτική. Ουλεμαδες για τους μουσουλμανους (από το αραβικό alem -μαθαίνω ),φανερά (και όχι "κρυφα") εκκλησιαστικα σχολειά για τους χριστιανούς. Εξάλλου ή εκκλησία είχε οικονομικό συμφέρον από τη λειτουργία αυτών των φανερων σχολειων. (Θέλω να πω ότι δεν το έκανε ορμωμενη από πατριωτικά κίνητρα.)

+

διαβαστε τον βιο των Αγιων, Κυπριανου και Ιουστινης.

ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ

Αυτο το αρθρο που θυμιζει μια αμερικανικη δαιμονικη εντελως, ταινια,εποχης, που ουσιαστικα υμνει την σαρκολατρεια και την δαιμονικη κατασταση πορνειας, μιας γυναικας , η οποια "αποπλανησε" εναν πάστορα.. Πηρατε το μερος των μαγισσων και δαιμονισθηκατε ???

ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

ΙΣΤΟΡΙΚΑ: εκατομυρια ειναι τα θυματα των μαγισσων, εκατομυρια ειναι τα αθωα θυματα της μαγειας, εκατομυρια ειναι τα θυματα των δαιμονων. Να τα λετε σωστα.

Suspect

Οταν γραφετε τετοιες αθλιοτητες "Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος έλεγε ότι οι γυναίκες έρχονταν στον κόσμο με μοναδικό σκοπό να ικανοποιούν τη λαγνεία των ανδρών..." να βαζετε και την πηγη. Κριμα παντως. Οταν ξεκινησατε τα αρθρα σας τα διαβαζα με μεγαλο ενδιαφερον και νομιζα πως θα υπηρχε ενας ανθρωπος που θα μας διηγειτο ωραιες ιστοριες απο το μεγαλειο του Ελληνισμου. Το ειχατε ξεκινησει καλα με τον Μ. Αλεξανδρο κλπ. Μετα δυστυχως σας επιασε το αντιχριαστιανικο. Σας ειχα στειλει στο Πρωτο Θεμα κατι για το κρυφο σχολειο. Δεν ειδα σε κανενα αλλο αρθρο να ανασκευαζετε αυτα που γραψατε. Αλλος ενας αμνοσχημος λυκος.

Μιχάλης Στούκας

Καλησπέρα,σας έχω απαντήσει πάλι.Αυτό για τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο,υπάρχει στο βιβλίο του Dieter Breuers,"Εις το 'Ονομα Τριών Δαιμόνων",γερμανικός τίτλος "In Drei Teufels Namen",έκδ. 2007,σελ. 95.Όπως βλέπετε,γράφει πολύ χειρότερα για τον Ακινάτη κλπ.Να πω και σε σας,ότι με το να αναφέρουμε κάποιες υπερβολές ή λάθη της Εκκλησίας,δεν σημαίνει ότι είμαστε άθεοι ή αντίχριστοι.Ο χαρακτηρισμός σας "αμνόσχημος λύκος",είναι βερμπαλιστικός αλλά,μάλλον,δεν μου αρμόζει... Δεν έλαβα τίποτα για το Κρυφό Σχολειό.Βρήκα ένα βιβλίο του Παρανίκα(όχι Καρανίκα!),του 1865,το οποίο επιβεβαιώνει ότι υπήρχαν,"κρυφά σχολειά". Θα γράψω γι' αυτό από τον Σεπτέμβρη.Θα χαρώ ιδιαίτερα να επικοινωνήσω μαζί σας!Να είστε καλά,με εκτίμηση,Μιχάλης. ΥΓ. Το επόμενο Σ/Κ,θα υπάρχει άρθρο μου για τον Φίλιππο Β',τον πατέρα του Μέγα Αλέξανδρου.

Suspect

Εχετε πολλα κοινα με τον Τσιπρα τελικα. Πισω απο αυτες τις γλυκες και ευγενικες απαντησεις κρυβονται ομιχλωδεις προθεσεις. α) Πηγη καλε μου ανθρωπε δεν ειναι και δεν θα ειναι ποτε κανενας Μπρεγιερς. Ειναι οι Γραφες και οι Πηγες. β) Για το κρυφο σχολειο, τα ποσταρα εδω, τα εκοψε ο αντμιν. Μετα μου ειπατε να σας στειλω μεηλ στην εφημεριδα υποψη σας. Το εκανα. Και σημερα μου λετε κουκουναρια οτι και καλα ψαξατε και βρηκατε εναν καμενο τυπο. Αν το γκουγκλισετε θα βρειτε ειδικο σαητ για αυτο το σκοπο που αντικρουει τη λασπη. Αν ο υπολογιστης σας εχει το δικο σας αντιχριστιανικο μισος και δεν σας το βρει, μπειτε στο Αντιβαρο, εναν Φαρο Φωτος του Ελληνισμου και βρειτε τα. γ) Αναφερεστε σε μια Πιστη, την Ορθοδοξη που ηταν η ΠΡΩΤΗ που εξυψωσε και ισορροπησε το ρολο της Γυναικας. Ουτε κυνηγι μαγισσων καναμε, ουτε συμπεριφερομαστε στις γυναικες σαν κατσαρολες οπως γινεται στην ευρυτερη γειτονια μας. Διαβαζετε που διαβαζετε σαχλαμαρες, καντε ενα κοπο να διαβασετε για τον βιο της Οσιας Μαριας της Αιγυπτιας. κ. Στουκα. Αρθρογραφειτε στη ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ. Πολυς κοσμος τη διαβαζει και την εμπιστευεται γιατι τοσα χρονια κραταει Θερμοπυλες απεναντι στον λαϊκισμο και στη σαπιλα και ΕΧΕΤΕ ΕΥΘΥΝΗ για αυτα που γραφετε. Εδω δεν ειναι ουτε Λιακοπουλος ουτε Χιος. Εδω ειναι ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΧΡΟΝΙΑ. Εκτος και αν σας αρεσει κατω απο τα αρθρα σας να στοιβαζονται οι φοκλορ αφελεις του 12θεου να πανηγυριζουν. Αυτη ηταν και η τελευταια παρατηρηση μου. Απο τη στιγμη που δεν εχω τη δυνατοτητα να σας πεισω να μη δειχνειτε αντιχριστιανικο μισος, το μονο που μπορω να κανω ειναι να μη σας διαβαζω. Κριμα. Πιστεψα στην αρχη οτι τα αρθρα σας θα ηταν διαμαντια στην καθημερινοτητα μας αλλα προτιμησατε να μας γραφετε για τις μαγισσες και λοιπα χαζοχαρουμενα. NON VELAT UMBRA DIEM

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΟΥΚΑΣ

Βγάζετε τελείως λάθος συμπεράσματα για ανθρώπους που δεν ξέρετε...Π.χ. εγώ... Δεν έλαβα ΚΑΜΙΑ ΓΝΩΣΗ για μέιλ σας.Απαντώ ΠΑΝΤΑ σε όσους θέλουν να επικοινωνήσουν μαζί μου. Δεν έχει κανένα αντιχριστιανικό μένος ο υπολογιστής μου.Ούτε δωδεκαθεϊστής είμαι,ούτε νεοπαγανιστής Και να σας πω ότι είμαι Χ.Ο.,δεν θα με πιστέψετε... Δεν είδα να με υπερασπίζεστε στο άρθρο μου για τους Τσάμηδες,όπου απειλήθηκα άμεσα από κάποιους για εθνικιστικές θέσεις κλπ. Το αυτούσιο κείμενο του Ιωάννη του Χρυσόστομου που παρέθεσα σε άλλη απάντηση,το διαβάσατε; Ο Ματθαίος Παρανίκας,δεν ήταν ούτε καμένος,ούτε άκαυτος.Έγραψε το 1867,ένα μνημειώδες έργο για την Παιδεία στα χρόνια της τουρκοκρατίας,210 σελίδων μάλιστα! Είναι τουλάχιστον άκομψο να τον αποκαλείτε καμένο.Διαβάσατε μήπως το πόνημά του και βγάλατε αυτό το συμπέρασμα; Να μην εμπιστεύεστε,ταπεινή μου άποψη,καθετί που γράφεται άκριτα στο διαδίκτυο.Έχουν χαλκευτεί κείμενα του Ιωάννη του Χρυσόστομου.Αν ήθελα να τον μειώσω,είμαι βέβαια πολύ μικρός για κάτι τέτοιο,θα έκανα κάτι ανάλογο.Σας παρακαλώ μην κάνετε άστοχες συγκρίσεις μου με πολιτικούς... Γνωρίζω πολύ καλά πού γράφω,όπως γνωρίζουν και όσοι με εμπιστεύονται να γράφω εδώ... Κι αν οι μάγισσες σας είναι,και δικαίωμά σας,αδιάφορες,κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες γυναίκες θανατώθηκαν,τελείως άδικα ως μάγισσες.Δεν είναι άξιο αναφοράς αυτό; Η πραγματικότητα επιτάσσει να την αντικρίζουμε κατάματα και όχι να στρουθοκαμηλίζουμε... Στείλτε ό,τι θέλετε στο σάιτ ΥΠΟΨΗ μου και θα σας απαντήσω. Ειλικρινά σας ευχαριστώ πολύ,και όχι μόνο για λόγους ευγενείας! Μιχάλης.

προς 16:51

Ο ΑΓΙΟΣ Ιωαννης ο Χρυσοστομος λεμε. Η λεξη Αγιος ειναι ενδεικτικη, και οποιος την περιφρονει, περιφρονει το Αγιον Πνευμα, δηλαδη τον Ιδιο τον Χριστο που αγιασε τον ανθρωπο.(οσο για το γερμανικο βιβλιο που γραφει εις το ονομα των δαιμονων....ΔΕΝ ειναι αξιοπιστο, ειναι δαιμονισμενη αυτη που επικαλειται δαιμονες.)

Η γυναίκα ήταν πάντα το θέμα

Την γυναίκα όλοι μια ζωή ήθελαν να την έχουν υπό. Αμόρφωτη, χωρίς δύναμη, υπόδουλη, χωρίς λόγο του τι θα γίνουν τα παιδιά της, υπηρέτρια, αναπαραγωγική μηχανή και αντικείμενο βιασμού και γενικά ένα τίποτα. Από την απαρχή των ανθρωπίνων κοινωνιών η γυναίκα από σύμβολο γονιμότητας και θηλυκότητας, εξισσοροπιστης της κοινωνίας και ισότιμο μέλος χωρίς να τίθονται ανταγωνιστικά ερωτήματα του ποιος ήταν καλύτερος απλά και μόνο γιατί οι ρόλοι ήταν εξίσου διακριτοί και εκτιμουνταν το ίδιο, έγινε παρίας. Λίγες οι κοινωνίες που ήταν αρκετά μη κομπλεξικες ώστε να της δείχνουν έστω ανοχή. Έτσι διεστραφη η φύση της, όπως γίνεται με οτιδήποτε καλείται να επιβιώσει με κάθε τρόπο. Χάνεται κάθε καλό που έχει κάτω από τέτοιες συνθήκες. Η ισορροπία ανετράπη, οι άντρες κυριάρχησαν και η φύση τους έφερε μονο πόλεμο και πόνο στην ανθρωπότητα. Η γυναίκα έχασε την αρχοντιά και την χάρη της. Και σήμερα φτάσαμε στα άκρα. Γιατί; Ποτέ δεν το κατάλαβα...

Σ.Χ.

παραμυθακι ......Καποτε οι ανδρες γινανε φορτικοι στον θεο , συνεχεια του ολο και του ζητουσαν κατι ....τοτε ο θεος τους εδωσε την δουλεια , τελειωνανε την δουλεια και παλι αυτοι τον χαβα τους ...τους εδωσε τον υπνο , ησυχαζαν για λιγο και ξανα αυτοι τα δικα τους ......ειχε βρει τον μπελα του .... ωσπου στο τελος τους εδωσε την γυναικα και ησυχασε .... αλλα οι αντρες ποτε .......

Μάγισσες φέρτε βότανα.

Θα σου πω εγώ να καταλάβεις. Οι άντρες δεν κυριάρχησαν στις γυναίκες κάποια στιγμή στην ιστορία. Ήταν πάντα κυρίαρχοι για τον πολύ απλό λόγο ότι ήταν πάντα πιό δυνατοί από τις γυναίκες, είχαν δηλαδή πολύ πιό αναπτυγμένο μυικό σύστημα και επειδή πάντοτε στην ιστορία νικητής ήταν ο δυνατότερος, ετσι λοιπόν και οι άντρες σαν δυνατότεροι, κυριαρχούσαν πάντα επί των γυναικών.

Σ.Χ.

Οταν χαιδευεις μια γυναικα , ειναι σαν χαιδευεις ενα φιδι , καποια μερα θα σε δαγκωσει ...να ευχεσαι το φιδι να ειναι σαυρα ......για να μην εχει δηλητηριο ..Το δαγκωμα θα το υποστεις δεν το γλιτωνεις , μην στεναχωριεσαι φιλε αναγνωστη ......ποια γυναικα εχει μπεσα ?????? που η δικια σου ειναι μπαμπεσα ???????? για ολα φταινε οι γκομενες , οι πρωην και επομενες , επωνυμες και ανωνυμες .-

Σ.Χ.

Μην παρεκτεπεσαι ..... καθεις εφ ω εταχθει . Αυτος ειναι ο σκοπος της ....εχασε την αρχοντια της γιατι εφαγε τον απαγορευμενο καρπο ...απλα πραγματα ....τι δεν καταλαβαινεις ....?????

ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ

Η ΜΑΓΕΙΑ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΡΦΩΣΗ, ΑΛΛΆ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΗ.

Μάγισσες φέρτε βότανα.

Καταδίωκαν όσους πίστευαν ακόμα στις δικές τους Εθνικές θρησκείες, έκαιγαν κόσμο για να τρομοκρατηθούν οι υπόλοιποι και αν υπήρχε και κανένας που ήθελαν να του κλέψουν τα χωράφια, τα χρήματα και την περιουσία του, τότε, μάγος και αυτός, στην πυρά. Αν μιά γυναίκα δεν του καθόταν του μεγάλου της περιοχής, μάγισσα και αυτή, στην πυρά. Αν έφτιαχνε καμία κανένα ζεστό τσάι να πεί τον χειμώνα να της περάσει το κρυολόγημα και δεν την γούσταρε ο μεγάλος, πάει και αυτή. Η δικαιοσύνη στο μεγαλείο της!

θεσπρωτος

Οπως και σημερα .....ολοι ειναι τρομοκρατες πλην των Αμερικανων ...που εισβαλουν οπου υπαρχει πλουτος , Οσοι αντιστεκονται και υπαρασπιζονται την πατριδα τους , λιβυη ιρακ συρια ....ειναι τρομοκρατες .... Τρομοκρατες ηταν οι κολοκοτρωνης διακος ανδρουτσος κατσαντωνης και οι αλλοι ηρωες επαναστατες ....γιαυτο δεν αφησαν κανεναν ...... Ευτυχως .....που εμεις ανηκομεν εις την δυσιν αμαχητι ... και δεν ειμαστε τρομοκρατες ..... Τωρα αν ειμαστε λιιιιιγοοοοοο .....!!!!!!! απατριδες και πουλημενοι ρουφιανοι δοσιλογοι ....δεν εχει και τοσο ΜΕΓΑΛΗ σημασια ..... τρομοκρατες να μην ειμαστε .....Ειμαστε και τυχεροι ....που ανηκομεν εις την δυσιν .....διοτι ειχαμε προβλημα .....!!!!!!!! δεν μας δεχονταν κανενας ....

Ζ13

Κυριε Στουκα γεια σας. Σε συνεχεια του προηγουμενου σχολιου μου, σας πληροφορω οτι ψαχνοντας στο ιντερνετ "πατερικα κειμενα - Απαντα του αγιου Ιωαννη του Χρυσοστομου, στον τομο 8 υπαρχει το "προς τους εχοντας παρθενας συνεισακτους". Ειναι 41 σελιδες. Δεν υπαρχει σε καμμια απο αυτες αυτο που αναφερετε οτι εχει ειπωθει απο τον Ιωαννη τον Χρυσοστομο. Θα σας παρακαλουσα, ειτε να επανελθετε ενημερωνοντας που ακριβως ειναι γραμμενο αυτο που ισχυριζεστε οτι ειπε ο Ιωαννης ο Χρυσοστομος, η να αποκαταστησετε την αληθεια. Επισης, απο το προηγουμενο σχολιο μου λειπει για καποιο λογο το site στο οποιο αναφερθηκα. Το ξαναγραφω λοιπον "enarxihnologos

ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΣΤΟΚΟΣ @18.12

Τα κείμενα πού βάζουν διάφοροι εκκλησιαστικοι φορείς στο διαδίκτυο είναι "λογοκριμενα".Το οποίον; Αφαιρούν τις "αρλούμπες ".Σε λίγο οι "αρλούμπες "δεν θα υπάρχουν ούτε στις νέες εκδόσεις και όταν κάποιος θα τις επικαλείται οι χριστιανοταλιμπαν θα τον κατηγορούν σαν "ψεύτη"και "εχθρό"της εκκλησίας.

Μιχάλης Στούκας

Αμήχανον ουν τον γυναιξί συνοικούντα μετά συμπαθείας τοσαύτης και ταις εκείνων εντρεφόμενον ομιλίαις, μη αγύρτην τινά είναι και αγοραίον και συρφετώδη καν γαρ φθέγγηταί τι, πάντα από των ιστών και των ερίων φθέγξεται, της γλώσσης αυτού τη ποιότητι των γυναικείων αναχρωσθείσης ρημάτων καν ποιή τι, μετά πολλής τούτο εργάζεται δουλοπρεπείας, πόρρω της Χριστιανοίς πρεπούσης ελευθερίας εαυτόν αποικίσας, και προς ουδέν των μεγάλων κατορθωμάτων γενόμενος χρήσιμος. Προς το παρόν,διαβάστε το πρωτότυπο από το δεύτερο απόσπασμα. Με την πρώτη ευκαιρία,θα αναζητήσω και αυτό που ζητήσατε. Αν δεν υπάρχει,θα είμαι ο πρώτος που θα ζητήσω συγγνώμη και θα στηλιτεύσω αυτούς που το παρουσίασαν. Δεν είμαι ούτε άθεος,ούτε αντίχριστος.Το ΑΝΤΊΘΕΤΟ. Για τη μη αναγραφή του σάιτ,δεν ευθύνομαι εγώ!Να είστε καλά,θα επανέλθω,έχω κι εγώ μεγάλη περιέργεια να δω τι γίνεται! Μ.Σ.

Ζ13

Σωστα κυριε Στουκα. Το πρωτότυπο, μερος του οποιου δημοσιευσατε, μολις το διαβασα. Εχω ομως την εντυπωση οτι αναφερεται στους ανδρες εκεινους που δεν κανουν τιποτε αλλο απο το να συναναστρεφονται γυναικες λογω λαγνειας. Ο Ιωαννης ο Χρυσοστομος ηταν υπερμαχος του γαμου και της εγκρατειας. Οπως και ναχει παντως ειναι πολυ πιο μετριοπαθες σε συγκριση με αυτο που υποτιθεται οτι ειπε στις συνεισακτους παρθενες. Επισης να μην ξεχναμε οτι γεννηθηκε και εζησε το 4ο Μ.Χ. αιωνα που ο τροπος ζωης ηταν τελειως διαφορετικος, οποτε ισως να φαινεται σε καποιους οτι καπου γινεται ακραιος. Απο τους μεγαλυτερους ιεραρχες που εχει αναδειξει η Ορθοδοξια. Εκτος των αλλων, ιδρυσε πτωχοκομεια γηροκομεια και φροντιζε για καθε ενα που ειχε αναγκη. Επισης πεθανε στη εξορια γιατι τα εβαλε με το παλατι και τους πλουσιους ψευτοχριστιανους. Πιστευω στη θρησκεια κυριε Στουκα, ισως δεν ειμαι τοσο ενθερμος οσο θα ηθελε η Μητερα μου. Σας ευχαριστω παντως γιατι με βαλατε στο τρυπακι να το ψαξω λιγο. Να ειστε καλα.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΟΥΚΑΣ

ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΝΑΠΟΤΡΕΠΤΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΕΚΕΙΝΟΣ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΔΙΑΡΚΩΣ ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΕ ΤΟΣΗ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥΣ, ΟΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΓΥΡΤΗΣ ΚΑΙ ΑΡΓΟΣΧΟΛΟΣ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΕΝΙΟΣ. ΚΑΙ ΑΝ ΠΕΙ ΚΑΤΙ, ΕΙΝΑΙ ΟΛΟ ΓΙΑ ΥΦΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΑΛΛΙΑ ΑΦΟΥ ΧΡΩΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΛΟΓΙΑ. ΚΙ ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΜΕ ΠΟΛΛΗ ΔΟΥΛΟΠΡΕΠΕΙΑ ΕΠΕΙΔΗ ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΜΑΚΡΥΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΟΥ ΑΡΜΟΖΕΙ ΣΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ, ΚΑΙ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΣ. ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΑΧΡΗΣΤΟΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΒΙΟΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ ΣΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΕΚΛΟΓΑΙ: ΛΟΓΟΣ Δ, ΠΕΡΙ ΝΗΣΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΩΦΡΟΣΥΝΗΣ, MIGNE 63. Σας ευχαριστώ,παραθέτω ένα ακόμα απόσπασμα από έργο του Ιωάννη του Χρυσόστομου(με copy paste).Θα επανέλθουμε με τις απόψεις του για τη γυναίκα,αφού μελετήσω περισσότερο τα επίμαχα σημεία από τα πρωτότυπα κείμενα.Δεν έχω πρόβλημα με τα σούπερ μάρκετ κλπ.Συνήθως όμως,απαντάω σε ανάλογα σχόλια. Διάβασα και την απάντηση του κύριου Κουτσουρούμπα,μάλλον έμμεσα παραδέχεται ότι στα συγκεκριμένα κείμενα ο Χρυσόστομος.κατηγορεί τις γυναίκες. Βέβαια,είχε στο επιτελείο του αφοσιωμένες στη διακονία γυναίκες(Ολυμπιάδα,Πενταδία,Πρόκλη,Σιλβίνη κ.ά.),που σημαίνει ότι θεωρούσε άξιες τις γυναίκες για σημαντικές αποστολές.Γιατί είναι τόσο επικριτικός αλλού,είναι ένα ερώτημα...Να είστε καλά.Μ.Σ.

Αεροπολιτης

Θα παρατηρήσατε οτι οι Γερμανογενεις(Σαξονες,Πρωσσοι,Βαυαροί,Ολλανδοί,Φράγκοι-Γάλλοι,Άγγλοι,Αγγλοσάξωνες πουριτανοι στις αποικίες κτλ)λαοί ηταν αυτοι που κυνήγησαν κυριως τις "μάγισσες"και την μαγεια...Το πιο βάρβαρο κομματι του δυτικού πολιτισμού.Ευτυχως ηρθε ο διαφωτισμός και βελτιώθηκαν,μορφώθηκαν,έγιναν ανθρωποι και μαλιστα σε ενα ικανοποιητικό πληθυσμιακό ποσοστο αξιολογότατοι.Μεχρι προσφατα σχετικα ομως(Β ΠΠ)είδαμε οτι ενας Φυρερ ειναι αρκετός να ξυπνησει μεσα τους την βαρβαρότητα.Θα περασουν πολλα χρονια,ισως και αιώνες μεχρι να την αποβάλλουν....

ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΣΤΟΚΟΣ

Αν δεν ειχε έρθει ο διαφωτισμος η θρησκεία αυτή θα είχε εξαφανιστει σε αυτές τις χώρες.

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

foregein1

«Μη σας φανή παράξενο που μεταχειρίστηκα ξενική λέξι για τίτλο του σημερινού μου άρθρου, ή καλλίτερα που έγραψα με ξένα στοιχεία μια λέξι ολότελα ελληνική. Απλούστατα απεφάσισα να γίνω και γώ μοντέρνος γιατί αλλοιώτικα κινδυνεύω να χαρακτηρισθώ σαν βλάχος.