Το περιστατικό της Κυριακής με την πτώση ελικοπτέρου στον θαλάσσιο χώρο της Βουλιαγμένης, χωρίς να τραυματιστεί κανείς από τους επιβαίνοντες, έφερε και πάλι στο προσκήνιο τη συζήτηση γύρω από την ασφάλεια και τη χωροθέτηση πεδίων απογείωσης και προσγείωσης ελικοπτέρων σε τουριστικά σημεία υψηλής επισκεψιμότητας.
Ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και κυβερνήτης Πολιτικής Αεροπορίας (Boeing 767-300ER) Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, που από το 2018 έχει εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για την καταλληλότητα του συγκεκριμένου σημείου στη μαρίνα του Αστέρα, δηλώνει στο protothema.gr πως πρόκειται για γνωστοποιημένο πεδίο απογείωσης και όχι κανονικό ελικοδρόμιο.
«Είναι αδειοδοτημένο, εντός προδιαγραφών, αλλά όχι συμβατό με την αεροπορική δεοντολογία και πρακτική. Είναι κοντά σε εμπόδια, είναι σε ένα πλατό 12 μέτρα ύψους, στο σημείο που αναπτύσσονται οι ισχυρότεροι άνεμοι εντός του όρμου της Βουλιαγμένης», αναφέρει.
Η στάση του δημάρχου παραμένει σταθερή εδώ και χρόνια. Ήδη από το 2018 είχε προειδοποιήσει δημόσια για τις χωροταξικές και επιχειρησιακές αδυναμίες του συγκεκριμένου πεδίου: «Είχαμε πιέσει να μετακινηθεί από κει και να παραμείνει στη θέση που είχε στην προηγούμενη διάταξη της μαρίνας, δηλαδή πριν την ανακατασκευή. Η παραίνεσή μας ήταν ξεκάθαρη – να επιλεγεί ένα πιο ασφαλές σημείο. Όμως οι υπεύθυνοι επέμεναν, επειδή ο χώρος ήταν διαθέσιμος και αχρησιμοποίητος».
Δείτε εικόνες από το πεδίο απογείωσης του ελικοπτέρου
Δεν είναι ελικοδρόμιο – Τι προβλέπει η νομοθεσία
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, τα πεδία απογείωσης/προσγείωσης ελικοπτέρων (ΖΑΠ) δεν απαιτούν αδειοδότηση, αλλά απλή γνωστοποίηση στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). Οι πτήσεις που εκτελούνται από τέτοια πεδία γίνονται με αποκλειστική ευθύνη του κυβερνήτη.
Κλείσιμο
«Το συγκεκριμένο σημείο δεν είναι ελικοδρόμιο. Με βάση τη νεότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία, δεν απαιτείται πλέον υπόστεγο συντήρησης. Όμως είναι υποχρεωτικά τα εξής: διαγραμμίσεις, φωτισμός, ανεμούριο, σύστημα πυρασφάλειας και προσωπικό ασφαλείας κατά τη λειτουργία του», εξηγεί ο κ. Κωνσταντέλλος.
Η απουσία ανεμουρίου και οι πραγματικές συνθήκες απογείωσης
Παρότι στο συγκεκριμένο πεδίο δεν υπήρχε υποχρέωση για ανεμούριο, η παρουσία του θα μπορούσε να είχε προσφέρει κρίσιμη ένδειξη για τις συνθήκες ανέμου, διευκολύνοντας τον πιλότο κατά την απογείωση. «Δεν είχε υποχρέωση να διαθέτει ανεμούριο, αλλά αν υπήρχε, θα μπορούσε να βοηθήσει τον κυβερνήτη να αντιληφθεί με σαφήνεια τη φορά και την ένταση του ανέμου», σημειώνει.
Σύμφωνα με μετεωρολογικά δεδομένα της εφαρμογής Windy, την ώρα της απογείωσης, περί τις 14:30, στην περιοχή επικρατούσε βορειοανατολικός άνεμος εντάσεως 7 έως 12 κόμβων – συνθήκη που, σε συνδυασμό με το περιβάλλον του πεδίου και τα υψομετρικά του χαρακτηριστικά, ενδέχεται να δυσχέρανε τους χειρισμούς.
Τέλος, ο κ. Κωνσταντέλλος σχολιάζει και το πιθανό σφάλμα στον χειρισμό: «Έχω την αίσθηση ότι ο πιλότος υπερεκτίμησε τις δυνατότητές του. Έφυγε με τη μούρη και άφησε τον αέρα στην ουρά του».
Στο ελικόπτερο επέβαιναν πέντε άνθρωποι, οι οποίοι είναι σώοι. Πρόκειται για έναν Έλληνα, που ήταν ο πιλότος και δύο ζευγάρια Αμερικανών, που είχαν προορισμό τη Μύκονο. Στο σημείο έσπευσαν σκάφος του Λιμενικού, Πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ. Πληροφορίες αναφέρουν πως υπήρχε και δεύτερη παρέα Αμερικανών τουριστών που ήταν μαζί με τα δύο ζευγάρια και θα πετούσαν αμέσως μετά από το ίδιο σημείο με ελικόπτερο άλλης εταιρείας. Ωστόσο μετά το ατύχημα, η πτήση ακυρώθηκε.
Φωτογραφίες από την ανέλκυση του ελικοπτέρου:
Βίντεο από την πτώση
Νωρίτερα, το protothema.gr εξασφάλισε βίντεο-ντοκουμέντο από τη στιγμή της πτώσης, το οποίο ήδη εξετάζουν έμπειροι πιλότοι ελικοπτέρων, επιχειρώντας να δώσουν απαντήσεις για τα αίτια του ατυχήματος.
Η καινοτόμος πλατφόρμα Fieldoo δίνει στις επιχειρήσεις πλήρη έλεγχο στο field marketing και τις πωλήσεις, προσφέροντας άμεσα, αξιόπιστα δεδομένα και ευέλικτες, εξατομικευμένες λύσεις για κάθε ανάγκη.
Αναγνωρισμένο παγκοσμίως για την ποιότητα, την έρευνα και τη σύνδεσή του με την αγορά εργασίας, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας σου δίνει τα απαραίτητα εφόδια για να κάνεις το επόμενο βήμα με αυτοπεποίθηση.