Η πράσινη μετακίνηση γίνεται πράξη

Η πράσινη μετακίνηση γίνεται πράξη

Εξελίσσοντας τους τρόπους που κινούμαστε μέσα στην πόλη εξασφαλίζουμε μια ποιοτικότερη ζωή και προστατεύουμε τον πλανήτη μας

133087959_l
Sponsored Content
Στην INTERAMERICAN υποστηρίζουμε τις καινοτόμες ιδέες προσφέροντας μια ασφαλέστερη ζωή σε όλα τα επίπεδα. Μέσα από το INTERAMERICAN INNOVATION HUB εξερευνούμε τους τρόπους που κάνουν τις καθημερινές μας μετακινήσεις πιο βιώσιμες, ειδικά μέσα στα αστικά κέντρα.

Υπάρχουν σημαντικοί λόγοι για να αλλάξουμε τον τρόπο που μετακινούμαστε
Η ζωή στην πόλη προσφέρει ευκολίες που τις περισσότερες φορές έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πάνω από το 70% των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζει σε πόλεις, οι οποίες παράγουν το 23% του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τις μεταφορές. Στην COP26, τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών (2021) για την κλιματική αλλαγή που πραγματοποιήθηκε στη Γλασκόβη, έγινε αντιληπτό ότι υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω προσπάθειες τα επόμενα χρόνια, για περιορισμό της μελλοντικής αύξησης της θερμοκρασίας κατά 1,5 βαθμό Κελσίου.

Τι σημαίνει Βιώσιμη Κινητικότητα
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μετακινούμαστε οικολογικά και οικονομικά. Αυτοί ακριβώς είναι οι πυλώνες της βιώσιμης κινητικότητας, δηλαδή να υπάρχει περιβαλλοντικό, κοινωνικό και οικονομικό όφελος από τη χρήση οποιουδήποτε μέσου μεταφοράς. Για να μπορούμε να αναφερόμαστε σε υπαρκτή βιώσιμη κινητικότητα σε ένα αστικό περιβάλλον, πρέπει να εγκαταλειφθεί η συνήθεια της μετακίνησης με το αυτοκίνητο και να προωθηθούν εναλλακτικά μέσα όπως το ποδήλατο, τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή η μετακίνηση με τα πόδια.
Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey που διενεργήθηκε σε 6.000 πολίτες ηλικίας 18-65 ετών που μετακινούνται με οποιονδήποτε τρόπο τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, σχεδόν το 70% των πολιτών δήλωσαν πως θα ήθελαν να χρησιμοποιούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο ή ηλεκτρικό σκούτερ για την καθημερινή τους μετακίνηση.

61799797_l

Εφαρμοσμένη μικροκινητικότητα

Η χρήση των ηλεκτρικών «πατινιών» ή e-scooters είναι η πιο δημοφιλής μορφή μετακίνησης στις πόλεις για σύντομες διαδρομές. Τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά σκούτερ, τα οποία μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει, πληρώνοντας από το κινητό του, έκαναν αισθητή την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, οι πωλήσεις ποδηλάτων ανέβηκαν σημαντικά, φτάνοντας στην Ευρωπαϊκή Ένωση περίπου τα 22 εκατομμύρια το 2020.

Στην κατηγορία της μικροκινητικότητας εντάσσονται και τα απλά και ηλεκτρικά ποδήλατα, τα ηλεκτρικά ή μη μοτοποδήλατα, οι συσκευές τύπου Segway, καθώς, επίσης, και οι μικρότερες συσκευές, όπως skateboards, hoverboards και rollers (με ή χωρίς ηλεκτρική υποβοήθηση). Όλα αυτά ονομάζονται Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.) και για την κυκλοφορία τους υπάρχουν ανάλογοι κανόνες. Σε μεγάλες πρωτεύουσες δεν είναι λίγοι οι κάτοικοι που επιλέγουν την μικροκινητικότητα ως βασικό τρόπο για τις μετακινήσεις τους όπως για παράδειγμα στο Άμστερνταμ και στην Κοπεγχάγη. Στην Αθήνα η πλήρης εφαρμογή της μικροκινητικότητας δεν προσφέρεται λόγω διάφορων συνθηκών, ωστόσο μπορεί να εφαρμοστεί συνδυαστικά με άλλες επιλογές μετακίνησης.
84948448_l
Κλείσιμο
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο επίκεντρο
Πριν μερικά χρόνια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν μια εξεζητημένη επιλογή ενώ σήμερα αποτελούν την πιο διαδεδομένη λύση εναλλακτικής μετακίνησης. Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της νέας εποχής αναπτύχθηκε από την εταιρεία Tesla Motors στην Καλιφόρνια το 2004. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ένα όχημα που λειτουργεί χρησιμοποιώντας μόνο την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στις μπαταρίες του.

Σε σύγκριση με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE), τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο αθόρυβα, δεν έχουν εκπομπές καυσαερίων και επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον, ειδικά αν η ενέργεια που χρησιμοποιείται για τη φόρτισή τους προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Σίγουρα, υπάρχουν ακόμη δυσκολίες όσον αφορά τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς οι διαθέσιμοι σταθμοί δεν είναι αρκετοί, ενώ το αυξημένο ενεργειακό κόστος δημιουργεί επιπλέον δισταγμούς. Σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, έως το 2030 θα απαιτούνται έως και 6,8 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση κατά 55% του CO2 για τα επιβατικά αυτοκίνητα.

Τα τελευταία χρόνια κερδίζει έδαφος και το νέο είδος των ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων (micro-cars). Πρόκειται για ελαφρά οχήματα που κινούνται με μέγιστη ταχύτητα 45 χλμ/ώρα, ενώ για την οδήγησή τους αρκεί δίπλωμα οδήγησης δικύκλου έως 50 κ.εκ. Η χώρα μας στηρίζει την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και ήδη το 2021 ολοκληρώθηκε επιτυχώς ο πρώτος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», υπερκαλύπτοντας κατά 183,6% τον εθνικό στόχο. Πρακτικά, ταξινομήθηκαν 6.697 ηλεκτρικά οχήματα.

Η Ελλάδα είναι, επίσης, μία από τις 8 χώρες που συμμετέχουν στο έργο Interreg Mediterranean για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης με σκοπό την επίτευξη πράσινης, ασφαλέστερης και πιο αποδοτικής κυκλοφορίας στις Ευρωπαϊκές Περιφέρειες. Σύμφωνα μάλιστα με τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο οι πωλήσεις αποκλειστικά οχημάτων μηδενικών εκπομπών θα ξεκινήσουν από το 2035.

128398686_l

Η δύναμη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ομάδας C40 Cities, οι σημαντικές πράσινες επενδύσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς μπορούν να μειώσουν κατά 45% την ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλούν. Στην Αθήνα, αξιοσημείωτο είναι το ότι υπάρχει κινητικότητα ως προς την επέκταση του Μετρό της πόλης. Οι πρώτες εργασίες για τη Γραμμή 4 (Άλσος Βεΐκου-Γουδί) με 15 νέους σταθμούς βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, ενώ ετοιμάζεται να ολοκληρωθεί και η επέκταση του μετρό στον Πειραιά και σε άλλες περιοχές όπως το Ίλιον και η Καλλιθέα. Επιπλέον, στη Θεσσαλονίκη, έχει ολοκληρωθεί το 90% των εργασιών του μετρό.

Τα νησιά ανοίγουν τον δρόμο για τη βιώσιμη μετακίνηση στην Ελλάδα
Στο πλαίσιο του προγράμματος «Αστυπάλαια – Έξυπνο και Αειφόρο Νησί», το ελληνικό νησί θα αποτελέσει πρότυπο βιώσιμης μετακίνησης. Πιο συγκεκριμένα, όλα τα συμβατικά οχήματα αντικαθίστανται σταδιακά με ηλεκτρικά, αλλά θα δημιουργηθούν και υπηρεσίες car sharing μέσω εφαρμογών για smartphones. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Χάλκη ήδη ακολουθεί την ίδια κατεύθυνση.

Σε όλες τις μεγάλες πρωτεύουσες, ωστόσο, μελετώνται και πραγματοποιούνται έργα που επιτρέπουν στους πολίτες να περιηγηθούν χωρίς αυτοκίνητο, εύκολα, άνετα και αποτελεσματικά. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν και τα δίκτυα πεζοδρόμησης. Στην Αθήνα, η πρώτη μεγάλη πεζοδρόμηση ήταν αυτή της Βουκουρεστίου, ακολούθησε η Πλάκα καθώς και η οδός Αποστόλου Παύλου στο Θησείο.

Η βιώσιμη κινητικότητα μας αφορά όλους
Είναι γεγονός ότι η βιώσιμη κινητικότητα είναι κάτι που μπορεί να αναπτυχθεί τόσο μέσω πρωτοβουλιών από την πολιτεία, όσο και μέσω των προσωπικών επιλογών του καθενός από εμάς. Σίγουρα, στις μέρες μας υπάρχουν περισσότερες βιώσιμες επιλογές που αλλάζουν τις μετακινήσεις και κάνουν, συνολικά, το αστικό περιβάλλον καλύτερο. Το οικοσύστημα καινοτομίας της INTERAMERICAN χτίζει υπηρεσίες πέρα από τα όρια της ασφάλισης! Στο INTERAMERCAN INNOVATION HUB αναζητάμε λειτουργικές ψηφιακές λύσεις που συμπληρώνουν την ασφάλιση, με μια καθημερινή εμπειρία μετακίνησης. Αν έχετε ένα ψηφιακό working solution, που σχετίζεται με την καινοτόμο μετακίνηση, θα χαρούμε να μας το παρουσιάσετε!

Μάθετε περισσότερα για το INTERAMERICAN INNOVATION HUB εδώ
Κλείσιμο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης