Πόσοι είδαν τις ελληνικές ταινίες του 2014;

Πόσοι είδαν τις ελληνικές ταινίες του 2014;

Ξεψαχνίζοντας το ελληνικό box office διαπιστώσαμε πως οι Έλληνες δεν βλέπουν τις ελληνικές παραγωγές στο σινεμά... 

Συνολικά τα εισιτήρια που κόπηκαν στις ελληνικές αίθουσες το 2014 βρίσκονται σε κοντινά επίπεδα με το περασμένο έτος. Οι συνολικές εισπράξεις παρουσιάζουν μείωση καθώς και ορισμένες τιμές έπεσαν, αλλά και αρκετός κόσμος κάνει χρήση κουπονιών και προσφορών περισσότερο.

Κοιτώντας την σχετική λίστα με τα εισιτήρια που κόπηκαν ανά ταινία στην Ελλάδα την χρονιά που έφυγε, αποφασίσαμε να εστιάσουμε στις ελληνικές παραγωγές. Τα συμπεράσματα είναι άκρως απογοητευτικά... Το τι συμβαίνει με τις ελληνικές ταινίες είναι ένα μεγάλο θέμα που συζητιέται κατά καιρούς και προσεγγίζεται από διαφορετικές σκοπιές. Υπάρχει πλέον αρκετά μεγάλη γκάμα στα είδη των ταινιών, όμως το ευρύ κοινό που αποφασίζει να παρακολουθήσει μια ταινία στον κινηματογράφο έλκεται κυρίως από κωμωδίες, με εξαίρεση κάποιες πιο επικές ιστορίες εποχής.

Μια διαφορετική κατηγορία αποτελούν οι ελληνικές ταινίες που προβάλλονται ή/και βραβεύονται σε φεστιβάλ του εξωτερικού. Αλλά και πάλι δεν μπορούμε να βγάλουμε σαφές συμπέρασμα, καθώς κάποιες από αυτές όταν βγαίνουν στις αίθουσες τα πάνε -σχετικά- καλά (για παράδειγμα το Miss Violence του Αλέξανδρου Αβρανά), ενώ κάποια άλλα πάνε περιέργως άπατα (όπως Το Αγόρι Που Τρώει Το Φαγητό Του Πουλιού του Έκτωρα Λυγίζου).

Ένας άλλος πολύ σημαντικός παράγοντας είναι η διάρκεια της περιόδου προβολής των ταινιών. Κάποιες μικρότερες παραγωγές προβάλλονται σε λίγες αίθουσες (ακόμα και μια μόνο κάποιες φορές), για μια ή το πολύ δυο εβδομάδες. Αν συνυπολογίσουμε πως το budget για διαφήμιση δεν είναι μεγάλο, μέχρι να δουν την ταινία λίγα άτομα και να αρχίσει να δουλεύει το world-of-mouth είναι ήδη αργά και η ταινία αποσύρεται...

Πάμε να δούμε ποιες είναι οι 10+1 ελληνικές ταινίες που έκοψαν τα περισσότερα εισιτήρια:


11. Η Έκρηξη



 Η δεύτερη ταινία του ταλαντούχου Σύλλα Τζουμέρκα (η πρώτη ήταν η εξίσου εκρηκτική Χώρα Προέλευσης) παρακολουθεί τη Μαρία που είναι σαν χειροβομβίδα, έτοιμη να σκάσει ανά πάσα στιγμή. Με μια tour-de-force ερμηνεία από την Αγγελική Παπούλια, η Έκρηξη δεν είναι εύκολη και εύπεπτη ταινία, αλλά προσπαθεί να σε κάνει να "ανακινηθείς" και να δεις πως προβάλλεται αυτό στην Ελλάδα του σήμερα.

Υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας στα Φεστιβάλ του Λοκάρνο και του Αμβούργου
Εισιτήρια: 3.835


10. Στο Σπίτι



 Η τρίτη ταινία του Αθανάσιου Καρανικόλα (η πρώτη στα ελληνικά, καθώς οι προηγούμενες δύο ήταν γυρισμένες στη Γερμανία) περιστρέφεται γύρω από τη Νάντια που είναι κάτι παραπάνω από απλή οικιακή βοηθός μιας πλούσιας οικογένειας και βλέπει τη ζωή της να αλλάζει δραστικά μετά από ένα ανέλπιστο συμβάν. Χαμηλών τόνων, με σωστή χρήση σιωπών και ανά στιγμές εκκωφαντική ησυχία, αλλά και ιδιαίτερη προσοχή στις λεπτομέρειες είναι ένα δράμα μεγατόνων κλεισμένο Στο Σπίτι.
  
Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βερολίνου
Εισιτήρια: 3870


9. Με Χωρίς Γυναίκες



 Στη ταινία του Βαγγέλη Σεϊτανίδη δυο παιδικοί φίλοι (Θοδωρής Αθερίδης και Δημήτρης Ήμελλος) ξεκινούν για ένα road trip στην Πελοπόννησο ψάχνοντας μια παλιά συμμαθήτρια τους και μπλέκουν σε κάτι παραπάνω από αυτό που υπολόγιζαν... Μια περίεργη μίξη κωμωδίας και σάτιρας που σε κάποια σημεία βρίσκει στόχο, ενώ σε πολλά όχι.

Εισιτήρια: 4.531


8. Το Δέντρο Και Η Κούνια



Η Ελένη (Μυρτώ Αλικάλη) με την κόρη της επιστρέφει από το Λονδίνο στην Ελλάδα και το σπίτι του πατέρα της (Ηλίας Λογοθέτης), αλλά τον βρίσκει με μια γυναίκα από τη Σερβία και τη δική της κόρη. Η Μαρία Ντούζα σκηνοθετεί ένα δράμα κατανόησης και αποδοχής.

7 Βραβεία στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κύπρου
Εισιτήρια: 5.317


7. Κοινός Παρανομαστής



Ένα καφενείο. Τέσσερις άνδρες. Για τον Πλάτωνα η γυναίκα είναι ιερό πλάσμα. Για τον Δημήτρη είναι το άλλο μισό και ένα βήμα προς μια ευτυχισμένη ζωή. Για τον Αλέξανδρο είναι η ευκαιρία για μια αληθινή αγάπη και κατανόηση. Για τον Νίκο είναι απλά ένα υποκριτικό πλάσμα που εκμεταλλεύεται ανθρώπους και καταστάσεις. Η πρώτη ταινία του Σωτήρη Τσαφούλια διαδραματίζεται σε ένα δωμάτιο και ξεκινάει καλά, αλλά στην πορεία περιορίζεται σε ευφυολογήματα και τσιτάτα που μοιάζουν να πάρθηκαν αυτούσια από το twitter.

Συμμετοχή στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Λονδίνου και βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη
Εισιτήρια: 5.533


6. XENiA



Η τέταρτη ταινία του Πάνου Χ. Κούτρα είναι ένα ταξίδι δρόμου με πολλές (κατα)στάσεις και περιπέτειες που θα φέρει πιο κοντά δύο ετερόκλητα άτομα και θα αποδείξει πως μερικές στιγμές στη ζωή πρέπει να κυνηγάς αυτό που θέλεις και να μη συμβιβάζεσαι με τα κοινωνικά «πρέπει» και «θέλω». Κοινωνικό δράμα ενηλικίωσης, γερές κωμικές δόσεις, αλλά ταυτόχρονα και κοινωνικοπολιτικό σχόλιο, θα σε κάνει να ενδιαφερθείς, να γελάσεις, να συγκινηθείς, να συζητήσεις.

Υποψηφιότητες για Βραβείο Ένα Κάποιο Βλέμμα και Queer Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Κανών
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ του Σικάγο
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ της Χιχόν

Εισιτήρια: 15.278


5. Το Μικρό Ψάρι



Μετά το Σπιρτόκουτο, την Ψυχή Στο Στόμα και τον Μαχαιροβγάλτη, ο Γιάννης Οικονομίδης ξαναχτυπά με Το Μικρό Ψάρι. Ο Στράτος (Βαγγέλης Μουρίκης - τέλειος σε οποιοδήποτε ρόλο αναλαμβάνει) είναι ένας εκτελεστής συμβολαίων θανάτου με έναν προσωπικό κώδικα τιμής. Όταν όλα πάνε στραβά και τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται, μεγάλες αποφάσεις απαιτούνται και οι θυσίες μπορούν να κάνουν τη διαφορά.

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας στα Φεστιβάλ του Βερολίνου και του Γκεντ

Εισιτήρια: 16.105


4. Στα Καλά Καθούμενα



Κωμωδία καταστάσεων του Νίκου Ζαπατίνα με έρωτες, θησαυρούς, κυνηγητά και εύκολα αστεία. Πρωταγωνιστούν η Ζέτα Μακρυπούλια, ο Οδυσσέας Παπασπηλιώπουλος και η Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους. Μπορεί να είναι τηλεοπτικής κοπής, αλλά πετυχαίνει το στόχο του για το κοινό που απευθύνεται και ξέρει τι θα παρακολουθήσει.

Εισιτήρια: 34.619


3. Από Έρωτα



Ο Θοδωρής Αθερίδης μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το ομώνυμο θεατρικό του έργο και πρωταγωνιστεί και δίπλα του πρωταγωνιστούν και πάλι η Σμαράγδα Καρύδη και η Παναγιώτα Βλαντή. Ένα ιδιόρρυθμο ερωτικό τρίγωνο προκύπτει όταν λίγες μέρες πριν το γάμο του Αντώνη με τη Νατάσα εμφανίζεται η πρώην αγαπημένη του Άννα. Μια δραματική ταινία που μπλέκει παραπάνω στοιχεία απ'όσα χρειάζονται και προδίδεται από τις φιλοδοξίες της και την άτολμη στάση πάνω σε καίρια ζητήματα.

Εισιτήρια: 69.606 (συνεχίζεται ακόμα)


2. Μικρά Αγγλία



Ο Παντελής Βούλγαρης μεταφέρει στο σινεμά το βιβλίο της Ιωάννας Καρυστιάνη. 160 χορταστικά λεπτά, ένα μεγάλο δράμα εποχής, μια ιστορία αγάπης... Άψογη απεικόνιση της Άνδρου, εκπληκτική φωτογραφία, τρομερή προσοχή στα σκηνικά και κοστούμια, όμορφη μουσική υπόκρουση και πάνω από όλα γενναίο και άκρως επιτυχημένο casting συνθέτουν ένα τεχνικά άρτιο και ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.

Βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Φωτογραφίας, Σκηνικών, Κοστουμιών, Μέικ Απ και Ήχου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ της Σαγκάης
Υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας στα Satellite Awards

Εισιτήρια: 107.368 (μόνο στο 2014, η προβολή είχε ξεκινήσει το 2013)


1. Πέμπτη & 12



 Ο Θανάσης Τσαλταμπάσης γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε αυτή την κωμωδία ατυχιών και δυσάρεστων συμπτώσεων. Αυτή είναι η ταινία που το ελληνικό κοινό τίμησε περισσότερο στις αίθουσες. Σε καμία περίπτωση δεν έχει κάτι φρέσκο να προσφέρει και το χιούμορ είναι κάτι σαφώς υποκειμενικό, αλλά δείχνει ξεκάθαρα πως λειτουργεί η κατάσταση.

Εισιτήρια: 118.600


Ευκαιρίες να δείτε ή να συστήσετε τις ταινίες σε φίλους σας υπάρχουν. Είτε το καλοκαίρι στους θερινούς κινηματογράφους, είτε μετά την κυκλοφορία τους σε dvd. Όμως αξίζει ειλικρινά να δώσουμε όλοι μας μια ψήφο εμπιστοσύνης σε κάποιες ελληνικές παραγωγές, ακόμα κι αν φαίνονται ρίσκο μερικές φορές. Υπάρχουν ταλαντούχα άτομα σε όλες τις θέσεις, υπάρχουν ταινίες που ολοκληρώνονται αυτοχρηματοδοτούμενες χωρίς τη βοήθειες χορηγιών. Αστοχίες υπάρχουν σίγουρα και από την πλευρά της διανομής, αλλά μη βγάζουμε την ουρά μας απ' έξω. Η παρουσία μας στις αίθουσες δίνει πνοή και ελπίδα στο να συνεχιστούν να γυρίζονται ταινίες που δεν είναι απλά φτιαγμένες για να προσεγγίσουν εύκολα τη μάζα, αλλά που αποτελούν προσωπικό όραμα και ευκαιρία έκφρασης ενός καλλιτέχνη. Και στην τελική αρκετές από αυτές αξίζουν ειλικρινά περισσότερο από κάποιες αντίστοιχες μη ελληνικές που κυκλοφορούν με το τσουβάλι κάθε εβδομάδας στις αίθουσες.

ΣΧΟΛΙΑ (6)

mike dallas

Συμφωνώ πως η συγκεκριμένη κατάσταση είναι κατάντια αλλά το ίδιο συνέβη σε όλες σχεδόν τις χώρες, με εξαίρεση ισως την Γαλλία, Ινδία, Ιαπωνία κτλ. Βλέπεις αλλοτε υπερδυνάμεις του κιηματογράφου οπως η Ιταλία, να κατακλιζεται απο το Χόλυγουντ και μέσα σε μια 20ετία να μην έχει να προσφέρει τίποτα κινηματογραφικό παρά μόνον ελάχιστες εαξαιρέσεις.

xr

Συμφωνώ με όλους,δεν υπάρχουν ούτε ταινίες με χιούμορ ούτε με εξυπνάδα. Η βωμολοχία, το αδερφιλικι, η προσπάθεια να μιμηθούμε ξένες αλλά και τα ατελείωτα πηδηματα, δεν είναι τέχνη. Στις ξένες μπορεί να βλέπεις δύο ώρα ταινία είτε κωμωδία είτε μυστήριο είτε αστυνομική και να μην υπάρχει ούτε φιλημα. Στις δικές μας μόνο εκεί βασίζονται. Αφήστε οι ατελείωτες παύσεις στις κουλτουριαρικες, ξεπερνούν και του Αγγελόπουλου. Νομίζουν ότι αυτείναι υψηλή τέχνη,λες κι εκείνες ήταν Η Ταινία. Μια ήταν καλό ή πολιτική κουζίνα κι αυτή γιατί ήταν απλή,καθημερινή ζωή των ανθρώπων εκείνων,χωρίς υπερβολές και υστερίες . Ούτε Πασαληματα ιστορίες τύπου ο θεός αγαπούσε το χαβιάρι,με ένα σωρό κενά στην ιστορία που διαδραματιζονταν. Ταινία για να λεμε ότι κάναμε ταινία κάνουν σήμερα όλοι.

Μαρία

Συμφωνώ απόλυτα. Στην Ελλάδα δεν μπορούν να κάνουν cinema.Ούτε επί εποχή Φίνο φιλμ δεν μπορούσαν αν σκεφτεί κανείς πως και εκείνες οι ταινίες με ελάχιστες εξαιρέσεις ήταν αντιγραφές των παλιών ταινιων του hollywood απλά οι παλιοί ηθοποιοί ήταν καλύτεροι. Τώρα τι περιμένουν? Χωρίς λεφτά ή ανθρώπους με όραμα τι ταινίες να κάνουν? Μόνο κάτι χαζό κωμωδίες και κουλτούριαΡίκα. Και το χειρότερο είναι πως τα σινεμά τις παίζουν πολύ καιρό και δεν φέρνουν τις καλές ξένες ταινίες.

haris

Είδα πρόσφατα την γαλλική κωμωδία "Θεέ μου τι σου κάναμε". Με μικρό μπάτζετ κατάφεραν να δημιουργήσουν κάτι το πολύ αστείο και ευχάριστο να το δεις. Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι τα μπάτζετς δεν παίζουν πάντα ρόλο. Απλά στην Ελλάδα θεωρούνε οι κουλτουριάρηδες ότι η ταινία πρέπει να έχει αδελφές, τραβεστές, ναρκομανείς και Αλβανούς και να βρωμάει αριστερίλα αλλιώς δεν είναι ταινία.

Ναι καλα...

Τι να δούμε; Πλακα κάνουμε; Ο Ελληνικός κινηματογράφος, απλα δεν υπάρχει. Όλοι προσπαθούν με μια ταινία να αποδείξουν την καλλιτεχνική τους υστερία (και όχι αξία) και δεν ενδιαφέρονται για το κοινό καθόλου. Ελπίζουν η ταινία τους να αρέσει φυσικά στο "ευρύ" κοινό όμως αυτό φυσικά δεν συμβαίνει αφού η ταινίες δεν γίνονται για το κοινό, αλλα για τον εγωισμό τους. Αυτό, επί της ουσίας δεν είναι κακό, όμως δεν μπορεί να συμβαίνει όταν ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΑΛΕΝΤΟ αλλα και χρήματα για να το επιδοτήσεις. Δεν υπάρχει ταλέντο, ούτε καν για κομμωδια ρε π..στη μου. Τα αμερικανικα ξερατά ταινίες που βγαίνουν, στις οποιες κλάνουν και ρεύονται, τουλάχιστον κάνουν ένα μεγάλο μερος του κόσμου να γελάει. Οι δικοί μας στις "κωμωδίες" που κάνουν δεν καταφέρνουν ούτε καν αυτό. Αυτό που καταφέρνουν είναι ταινίες επιπεδου τηλεόρασης ή μάλλον ούτε και αυτό, γιατί πολύ απλα στην τηλεόραση (ιδιωτική) κάποιοι (μη "καλλιτέχνες") βάζουν χρήματα και θέλουν κέρδος οποτε και το αποτέλεσμα είναι τις περισσότερες φορές καλύτερο από τον κινηματογράφο (έκτος από τον εμετό "παρτάλι"βέβαια) που ο κάθε καλλιτέχνης βγάζει "άποψη". Η κωμωδία στον Ελληνικό κινηματογράφο, απλά δεν είναι κωμωδία αλλά συνήθως ένα αλλοπρόσαλλο και μανιοκαταθλιπτικο σενάριο με υστερικές ερμηνίες. Καλα, για περιπέτεια, φαντασία, μυθολογία, έπη έστω ένα σπλάτερ ρε παιδι μου (εύκολη συνταγή) κλπ κλπ δεν υπάρχουν στην θεματολογία καν! Οποτε βγάζουμε την πατατα, πατώνουμε και ζητάμε από το κράτος να συνεχίσει να επιδοτεί την υψηλη μας "τέχνη" γιατί είμαστε ηθοποιοί και παράγουμε πολιτισμό. Και το απαιτούμε αυτό, έτσι? Και μετά τους πείραξε ο Ρουβας που κάνει κάτι που ΑΡΕΣΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ... και ξεπουλάει... Κάντε τον κόσμο να έρθει σε 5-6 ταινίες πρώτα, ακόμα και με ρεψίματα και μετά πουλάτε και τέχνη. ΞΕΝΕΡΩΤΟΙ ΚΟΥΛΤΟΥΡΙΑΡΗΔΕΣ ΚΑΙ ΑΤΑΛΑΝΤΟΙ... Η πλακα είναι ότι ΕΧΟΥΜΕ ηθοποιούς καταπληκτικούς. Πολύ κουλτούρα όμως ρε φιλε... Σύριζα και Ανταρσυα μέχρι κοκκαλο. Που να πας μετά;

ΛΑΜΠΡΟΣ

Σωστός 99% (το άλλο 1% είναι για το "Παρτάλι" που μου ψιλοαρέσει)...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

seferis-meres-h

Αύριο Δευτέρα κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Ικαρος ο προτελευταίος τόμος του προσωπικού ημερολογίου του Γιώργου Σεφέρη που καλύπτει χρονική περίοδο από τον Ιανουάριο του 1961 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 1963

poli-paidi-mnimeia

Οδηγός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση από την Τεχνόπολη δήμου Αθηναίων και το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ)

dertilis

Ο καθηγητής Γ. Β. Δερτιλής με την νέα, αναθεωρημένη και επαυξημένη έκδοση του κορυφαίου έργου του «Ιστορία της Νεότερης και Σύγχρονης Ελλάδας 1750-2015» καταφέρνει να εξηγήσει «την Ιστορία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας με τους Έλληνες να φαντάζονται μιαν από τις πρωιμότερες δημοκρατίες στον κόσμο και να την διαμορφώνουν βυθισμένοι σε εξάρσεις ενθουσιασμού και σε εμφύλια μίση, να παλεύουν με την αστάθεια που τους επέβαλλε η μοίρα της χώρας, η θέση της στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, και να σκορπούν το αίμα τους αντιμετωπίζοντας αυτοκρατορίες και αψηφώντας υπερδυνάμεις»

1
leon

Ο 44χρονος φιλόλογος Λέων Α. Ναρ στο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης γράφει μια ξεχωριστή ιστορία για την επώδυνη ανασυγκρότηση της Ισραηλιτικής Κοινότητας, καταγράφοντας τα πολλαπλά εμπόδια που συνάντησε η επανένταξη των ομοθρήσκων του στην πόλη τους

9
kostas-tsakonas

Μια ταινία του Θόδωρου Μαραγκού για τον Κώστα Τσάκωνα στο διαγωνιστικό τμήμα του 12ου Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ Docfest που γίνεται στην Χαλκίδα και ολοκληρώνεται αύριο Κυριακή

comedy-xmas

Το Comedy club για παιδιά το Δεκέμβριο στον Πολυχώρο του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών