Χρειάζονται τα Φάντομ ή έπρεπε να έχουν αντικατασταθεί από καινούρια μαχητικά;
pollatos

Μάκης Πολλάτος

Χρειάζονται τα Φάντομ ή έπρεπε να έχουν αντικατασταθεί από καινούρια μαχητικά;

Η πρώτη ελληνική παραγγελία για αγορά 36 μαχητικών αεροσακαφών F-4 Phantom έγινε το 1972. Τα πρώτα έξι παραδόθηκαν το 1974 και ακολούθησαν τα υπόλοιπα

Το 1977 η Πολεμική Αεροπορία ζήτησε να αποκτηθούν κι άλλα F-4 και αγοράστηκαν ακόμη 18. Το 1990 η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε ακόμη 28 Φάντομ. Το 1997 ξεκίνησε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-4 όπου αναβαθμίστηκαν 40 Phantom.

Μετά την πτώση του F-4 με τον σειριακό αριθμό 507, στην 338 Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν απομείνει 33 Φάντομ. Σήμερα, εκτός από την Ελλάδα, ομοίου τύπου αεροσκάφη πετούν μόνο στην Τουρκία, στη Νότια Κορέα και στο... Ιράν.

Ουδείς γνωρίζει με ακρίβεια ποιος ή ποιοι είναι οι παράγοντες που προκάλεσαν την πρόσκρουση του μαχητικού αεροσκάφους στη θάλασσα και τη συντριβή του. Νεκρός είναι ο υποσμηναγός Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας, 29 ετών, συγκυβερνήτης του Φάντομ. Αγνοείται ο σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης, 31 ετών, που ήταν ο κυβερνήτης του διθέσιου δικινητήριου μαχητικού.

Δύο παλικάρια χάθηκαν. Δύο οικογένειες ορφάνεψαν από τα καμάρια τους. Δύο παλικάρια που πέτυχαν σχεδόν άριστα στις Πανελλαδικές, επέλεξαν τη Σχολή Ικάρων και αποφάσισαν να αφιερώσουν τη ζωή τους στο καθήκον της υπεράσπισης της πατρίδας και στο βωμό της ελευθερίας έχασαν τη ζωή τους. Δεν είχαν απλώς πολύ υψηλό IQ, όπως σχεδόν όλοι οι πιλότοι, είχαν επιλέξει έναν ασκητικό τρόπο ζωής, αφοσιώθηκαν στην Πολεμική Αεροπορία και προσπαθούσαν κάθε μέρα να γίνονται και καλύτεροι στην αποστολή τους.

Η άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας», η πολύ χαμηλή πτήση ακολουθώντας το ανάγλυφο του εδάφους στην ξηρά, ή πολύ κοντά στην επιφάνεια του νερού όταν η πτήση γίνεται πάνω από θάλασσα, είναι ένα πολύ δύσκολο γυμνάσιο. Είναι όμως απαραίτητο, λένε στην Πολεμική Αεροπορία για την προετοιμασία για πολεμικές επιχειρήσεις, επειδή οι ιπτάμενοι πρέπει να μάθουν τυφλά να αποφεύγουν τον εντοπισμό από τα ραντάρ προκειμένου να ολοκληρώσουν την αποστολή τους.

Είναι προφανές, χωρίς να είναι κάποιος ειδικός περί των πτήσεων, ότι σε μια τέτοια άσκηση που όλα είναι στο κόκκινο, οι δυνατότητες διόρθωσης κάποιου λάθους -τεχνικού ή ανθρώπινου- είναι μικρές. Μπορεί να έχει δύο κινητήρες το Φάντομ, όμως κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει κάποια πιθανή αεροδυναμική βλάβη, κάποιον άλλο αστάθμητο παράγοντα που μπορεί να προκάλεσε την πτώση του μαχητικού το οποίο πετούσε πολύ κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας.

Το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης συνήθως μένει απόρρητο. Και μέχρι τώρα μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν. Δεδομένα για να ανασυνθέσουν τα 15 λεπτά της πτήσης του Φάντομ 507, από την απογείωση μέχρι τη συντριβή στη θάλασσα, έχουν ελάχιστοι άνθρωποι. Γιατί οι δύο πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το F-4; Τι θα αλλάξει στους κανονισμούς ασφαλείας αν διαπιστωθεί ότι η πτώση του αεροσκάφους οφείλεται σε μηχανική βλάβη;

Πρέπει να παραμείνουν στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας τα εναπομείναντα 33 F-4 Phantom που συνεχίζουν να πετούν ιπτάμενοι με εμπειρία, δεξιότητες, αίσθηση του καθήκοντος και πατριωτισμό ή ήρθε η ώρα να συζητήσουμε για την πώληση και την αντικατάσταση των ηλικίας σχεδόν 50 ετών μαχητικών αεροσκαφών; Σύμφωνοι, δεν υποστηρίζουμε ότι τα Φάντομ είναι άχρηστα, μήπως όμως εκτός από το επιχείρημα ότι τα F-4 χρειάζονται επειδή καλύπτουν κάποιο χώρο πρέπει να συνυπολογίσουμε και άλλες παραμέτρους;
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ