Εξετάσεις εξ αποστάσεως στα ΑΕΙ - Αναγκαιότητα-Ευκαιρία-Πρόκληση
Ιωάννης Κ. Καλαβρουζιώτης
Εξετάσεις εξ αποστάσεως στα ΑΕΙ - Αναγκαιότητα-Ευκαιρία-Πρόκληση
Η φετινή αναγκαιότητα ένεκα της πανδημίας, ολοκλήρωσης της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης στα ΑΕΙ αλλά κυρίως οι εξετάσεις των φοιτητών δημιούργησαν ένα νέο πρωτόγνωρο πλαίσιο διαχείρισης και εφαρμογής
Οι τρείς μήνες ‘καραντίνας’ ένεκα του κορωνοιού στην Χώρα μας ήταν αρκετοί για να αλλάξουν πάρα πολλά και σημαντικά όχι μόνον στην οικονομία (δυστυχώς αρνητικά) αλλά κυρίως στο Κράτος και ειδικότερα στην απλούστευση μέσω της ηλεκτρονικής συνδρομής των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα σημαντικής αλλαγής, το βάθος της οποίας ακόμα δεν είναι ορατό, πραγματοποιήθηκε στην εκπαιδευτική διαδικασία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και ιδιαίτερα στην Ανωτάτη.
Και δεν θα μπορούσε να ήταν κάτι το διαφορετικό μια και η ανάγκη για παρεχόμενη εκπαίδευση και γνώση δεν θα μπορούσε και δεν θα πρέπει να σταματά.
Αντικειμενικά το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο έχοντας στην δυναμή του περί τους 45000 φοιτητές, το μοναδικό Πανεπιστημιακό Ίδρυμα της Χώρας, που δέχεται στα πλαίσια της ανοιχτότητας φοιτητές όλων των ηλικιών, που σπουδάζουν εξ αποστάσεως, ήταν το μοναδικό ΑΕΙ που οι φοιτητές του δεν έχασαν ούτε μια ημέρα από τις προγραμματισμένες εκπαιδευτικές τους λειτουργίες.
Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί, ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση που για 20 συνεχή χρόνια προσφέρει το ΕΑΠ, είναι μία ολοκληρωμένη μεθοδολογία εκπαίδευσης με εφαρμογή ολοκληρωμένων συστημάτων εκπαίδευσης με διαμορφωμένο παρεχόμενο εκπαιδευτικό υλικό ψηφιακό η και έντυπο με ενσωματωμένους οδηγούς μελέτης για τους φοιτητές, με μια άρτια διοικητική και τεχνική υποστήριξη τόσο στους διδάσκοντες όσο και στους φοιτητές.
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στο γεγονός, ότι οι συμβουλευτικές συναντήσεις των διδασκόντων και των φοιτητών μας αφορά κυρίως την επικοινωνία και την υποστήριξη και σε καμία περίπτωση την διδασκαλία, με τον τρόπο που αυτή πραγματοποιείται στα λοιπά ΑΕΙ.
Αυτό είναι ένα κρίσιμο σημείο που έρχεται να τονίσει και να διακρίνει το ΕΑΠ με τα λοιπά ΑΕΙ της Χώρας. Ενώ η όλη εκπαιδευτική διαδικασία στο ΕΑΠ διαξάγεται εξ αποστάσεως, όπως πιο πάνω αναλύθηκε, η πανδημία του Κορωνοιού ‘έδωσε’ την ευκαιρία αλλά παρείχε και την μεγάλη πρόκληση για την διοίκηση και τους καθηγητές του, να επιχειρηθούν εξ αποστάσεως εξετάσεις για πρώτη φορά στην εικοσάχρονη λειτουργία του, από 6 Ιουνίου έως 31 Ιουλίου 2020. Εξετάσεις μέσω ειδικής πλατφόρφας και μάλιστα με δώδεκα (12) διαφορετικούς τρόπους στις 368 θεματικές ενότητες όλων των Σχολών του. Μέθοδοι εξέτασης που επιλέχθηκαν από τους συντονιστές των ΘΕ όπως γραπτή εξέταση ανάπτυξης με ανοιχτα και κλειστά βιβλία, συμπεριλαμβανομένης της δυνητικής προφορικής εξέτασης του γραπτού, συνδυασμό γραπτής και προφορικής εξέτασης, εξέταση με θέματα πολλαπλών επιλογών και προφορική εξέταση, τελική εργασία-project.
Η εφαρμογή τόσο διαφορετικών μορφών εξέτασης απαιτούν την αρμονική από κοινού λειτουργία του τεχνικού και διοικητικού προσωπικού, γεγονός που στο ΕΑΠ το πετυχαίνουμε χάρη στην εμπειρία των δομών και τον επαγγελματισμό των εσωτερικών και εξωτερικών στελεχών του Ιδρύματος που συνεισφέρουν τα μέγιστα των δυνατοτήτων τους προς το σκοπό αυτό. Σε μια τέτοια απόλυτα ανοιχτή και ελεύθερη επιλογή από τους συντονιστές των μορφών εξέτασης των φοιτητών ασφαλώς και αναφύονται προβλήματα κυρίως τεχνικής φύσεως πλήν όμως αντιμετωπίζονται με περισσή προσπάθεια από τους συνεργάτες.
Ο πρωταγωνιστής αναμφισβήτητα του εγχειρήματος αυτού είναι οι φοιτητές μας, που θα έπρεπε να αποδεχθούν την όλη αυτή διαδικασία της εξ αποστάσεως εξέτασης κάτι που συνέβη με το 90% περίπου.
Ένα ακόμα σημείο που αξίζει προσοχής είναι ότι το ΕΑΠ παρείχε και παρέχει την συνδρομή του σε κάθε δημόσιο οργανισμό (ΑΕΙ, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, στρατιωτικές παραγωγικές σχολές κ.α.) που του ζητείται για το θέμα των εξ αποστάσεως εξετάσεων. Το γεγονός δε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των συνεργαζόμενων καθηγητών μας είναι Μέλη ΔΕΠ σε συμβατικού τύπου Πανεπιστημιακά ΄Ιδρύματα, πρακτικά σημαίνει ότι ευκολότερα μπορούν οι ίδιοι να μεταλαμπαδεύσουν τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εξέτασης στα τμηματά τους την παρούσα χρονική περίοδο.
Συμπερασματικά είναι σαφές, ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, μέσω τηλεδιασκέψεων που πραγματοποιούνται στα ΑΕΙ και λοιπές δομές της εκπαίδευσης δεν υποκαθιστούν με κανέναν τρόπο την συμβατική εκπαιδευτική διαδικασία, πολύ περισσότερο όταν οι φοιτητές και αυριανοί επιστήμονες θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει και το εργαστηριακό-κλινικό μέρος της εκπαίδευσής τους. Αποτελούν όμως μια αναγκαιότητα επιλογής και εφαρμογής στην περίοδο της μεγάλης δοκιμασίας εκ της πανδημίας, που η Χώρα μας αντιμετώπισε με αξιοζήλευτη σοβαρότητα και επιτυχία.
Οι εξ αποστάσεως εξετάσεις από αναγκαιότητα της συγκεκριμένης περιόδου, αναδεικνύονται σε ευκαιρία και γιατί όχι σε μια πραγματική πρόκληση για το Μέλλον.
*Ο Ιωάννης Κ. Καλαβρουζιώτης είναι Κοσμήτορας Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου
Και δεν θα μπορούσε να ήταν κάτι το διαφορετικό μια και η ανάγκη για παρεχόμενη εκπαίδευση και γνώση δεν θα μπορούσε και δεν θα πρέπει να σταματά.
Αντικειμενικά το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο έχοντας στην δυναμή του περί τους 45000 φοιτητές, το μοναδικό Πανεπιστημιακό Ίδρυμα της Χώρας, που δέχεται στα πλαίσια της ανοιχτότητας φοιτητές όλων των ηλικιών, που σπουδάζουν εξ αποστάσεως, ήταν το μοναδικό ΑΕΙ που οι φοιτητές του δεν έχασαν ούτε μια ημέρα από τις προγραμματισμένες εκπαιδευτικές τους λειτουργίες.
Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί, ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση που για 20 συνεχή χρόνια προσφέρει το ΕΑΠ, είναι μία ολοκληρωμένη μεθοδολογία εκπαίδευσης με εφαρμογή ολοκληρωμένων συστημάτων εκπαίδευσης με διαμορφωμένο παρεχόμενο εκπαιδευτικό υλικό ψηφιακό η και έντυπο με ενσωματωμένους οδηγούς μελέτης για τους φοιτητές, με μια άρτια διοικητική και τεχνική υποστήριξη τόσο στους διδάσκοντες όσο και στους φοιτητές.
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στο γεγονός, ότι οι συμβουλευτικές συναντήσεις των διδασκόντων και των φοιτητών μας αφορά κυρίως την επικοινωνία και την υποστήριξη και σε καμία περίπτωση την διδασκαλία, με τον τρόπο που αυτή πραγματοποιείται στα λοιπά ΑΕΙ.
Αυτό είναι ένα κρίσιμο σημείο που έρχεται να τονίσει και να διακρίνει το ΕΑΠ με τα λοιπά ΑΕΙ της Χώρας. Ενώ η όλη εκπαιδευτική διαδικασία στο ΕΑΠ διαξάγεται εξ αποστάσεως, όπως πιο πάνω αναλύθηκε, η πανδημία του Κορωνοιού ‘έδωσε’ την ευκαιρία αλλά παρείχε και την μεγάλη πρόκληση για την διοίκηση και τους καθηγητές του, να επιχειρηθούν εξ αποστάσεως εξετάσεις για πρώτη φορά στην εικοσάχρονη λειτουργία του, από 6 Ιουνίου έως 31 Ιουλίου 2020. Εξετάσεις μέσω ειδικής πλατφόρφας και μάλιστα με δώδεκα (12) διαφορετικούς τρόπους στις 368 θεματικές ενότητες όλων των Σχολών του. Μέθοδοι εξέτασης που επιλέχθηκαν από τους συντονιστές των ΘΕ όπως γραπτή εξέταση ανάπτυξης με ανοιχτα και κλειστά βιβλία, συμπεριλαμβανομένης της δυνητικής προφορικής εξέτασης του γραπτού, συνδυασμό γραπτής και προφορικής εξέτασης, εξέταση με θέματα πολλαπλών επιλογών και προφορική εξέταση, τελική εργασία-project.
Η εφαρμογή τόσο διαφορετικών μορφών εξέτασης απαιτούν την αρμονική από κοινού λειτουργία του τεχνικού και διοικητικού προσωπικού, γεγονός που στο ΕΑΠ το πετυχαίνουμε χάρη στην εμπειρία των δομών και τον επαγγελματισμό των εσωτερικών και εξωτερικών στελεχών του Ιδρύματος που συνεισφέρουν τα μέγιστα των δυνατοτήτων τους προς το σκοπό αυτό. Σε μια τέτοια απόλυτα ανοιχτή και ελεύθερη επιλογή από τους συντονιστές των μορφών εξέτασης των φοιτητών ασφαλώς και αναφύονται προβλήματα κυρίως τεχνικής φύσεως πλήν όμως αντιμετωπίζονται με περισσή προσπάθεια από τους συνεργάτες.
Ο πρωταγωνιστής αναμφισβήτητα του εγχειρήματος αυτού είναι οι φοιτητές μας, που θα έπρεπε να αποδεχθούν την όλη αυτή διαδικασία της εξ αποστάσεως εξέτασης κάτι που συνέβη με το 90% περίπου.
Ένα ακόμα σημείο που αξίζει προσοχής είναι ότι το ΕΑΠ παρείχε και παρέχει την συνδρομή του σε κάθε δημόσιο οργανισμό (ΑΕΙ, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, στρατιωτικές παραγωγικές σχολές κ.α.) που του ζητείται για το θέμα των εξ αποστάσεως εξετάσεων. Το γεγονός δε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των συνεργαζόμενων καθηγητών μας είναι Μέλη ΔΕΠ σε συμβατικού τύπου Πανεπιστημιακά ΄Ιδρύματα, πρακτικά σημαίνει ότι ευκολότερα μπορούν οι ίδιοι να μεταλαμπαδεύσουν τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εξέτασης στα τμηματά τους την παρούσα χρονική περίοδο.
Συμπερασματικά είναι σαφές, ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, μέσω τηλεδιασκέψεων που πραγματοποιούνται στα ΑΕΙ και λοιπές δομές της εκπαίδευσης δεν υποκαθιστούν με κανέναν τρόπο την συμβατική εκπαιδευτική διαδικασία, πολύ περισσότερο όταν οι φοιτητές και αυριανοί επιστήμονες θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει και το εργαστηριακό-κλινικό μέρος της εκπαίδευσής τους. Αποτελούν όμως μια αναγκαιότητα επιλογής και εφαρμογής στην περίοδο της μεγάλης δοκιμασίας εκ της πανδημίας, που η Χώρα μας αντιμετώπισε με αξιοζήλευτη σοβαρότητα και επιτυχία.
Οι εξ αποστάσεως εξετάσεις από αναγκαιότητα της συγκεκριμένης περιόδου, αναδεικνύονται σε ευκαιρία και γιατί όχι σε μια πραγματική πρόκληση για το Μέλλον.
*Ο Ιωάννης Κ. Καλαβρουζιώτης είναι Κοσμήτορας Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα