Νέο μυστήριο με Αμφίπολη: Γιατί η είσοδος είναι προσανατολισμένη όπως αυτή των Δελφών;

kasta-amfipol

Τη σημαντική παρατήρηση ότι ο άξονας της εισόδου του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη έχει προσανατολισμό στους Δελφούς, έκανε ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Ευάγγελος Λιβιεράτος

Ο Τύμβος Καστά στην Αμφίπολη «δείχνει» στους Δελφούς! Μια νέα υποσημείωση στη μελέτη του μακεδονικού ταφικού μνημείου, που προσέλκυσε τα φώτα της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας, καταγράφει η φαινόμενη «γεωγραφική σύνδεση» του με το πιο ξακουστό μαντείο της αρχαίας Ελλάδας.

Τη σημαντική παρατήρηση και επιβεβαίωση, ότι ο άξονας της εισόδου του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη έχει προσανατολισμό στους Δελφούς, έκανε ο ομότιμος καθηγητής Ανωτέρας Γεωδαισίας και Χαρτογραφίας του ΑΠΘ, Ευάγγελος Λιβιεράτος, ανακοινώνοντας πρώτη φορά το αποτέλεσμα της έρευνάς του, ως συναφές σχόλιο της κύριας παρέμβασής του, το βράδυ της Τρίτης, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της παρουσίασης της έκδοσης «Μέγας Αλέξανδρος - Οι Εκστρατείες και η Αυτοκρατορία του, καταγραφές σε 100 Σπάνιους Ιστορικούς Χάρτες», βιβλίου του οποίου είναι συν-συγγραφέας.

Πώς, όμως, ο Τύμβος Καστά φτάνει στους πρόποδες του Παρνασσού και ποιο ήταν το στοιχείο, που κίνησε το ενδιαφέρον και οδήγησε το έμπειρο μάτι του καθηγητή στην αναπάντεχη αποκάλυψη; «Καθώς προχωρούσαν οι ανασκαφικές εργασίες στο ταφικό μνημείο, αποκαλύπτονταν τα πρώτα ευρήματα και άρχισαν να δίδονται φωτογραφίες στη δημοσιότητα. Ήταν το 2014, όταν παρατήρησα ότι ο άξονας εισόδου του ταφικού διαδρόμου του μνημείου ήταν έκκεντρος, δηλαδή, ενώ το μνημείο είναι τέλειος κύκλος, ο άξονας της εισόδου δεν διευθύνεται προς το κέντρο του κύκλου», εξηγεί ο καθ. Λιβιεράτος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ο προσανατολισμός της εισόδου μάλλον δεν απασχόλησε τον αρχαιολογικό και ευρύτερο δημόσιο διάλογο της εποχής. Οι αρχαιολόγοι άλλωστε είχαν -έχουν και θα έχουν- να ερευνήσουν πολλά άλλα και σχετικά του κύριου αντικειμένου τους. Όμως, ο καθηγητής, γνωρίζοντας καλύτερα πως η γεωπληροφορία αποτελεί σημαντικότατη πηγή ιστορικών στοιχείων, αναζήτησε ερμηνεία σε αυτό που παρατήρησε με βάση μερικά εμφανή γεωδαιτικά στοιχεία, σχετιζόμενα με τον προσανατολισμό του άξονα της εισόδου στο μνημείο.

Amfipoli-Delfi


«Από μια πρόχειρη μελέτη στη δορυφορική εικόνα του κυκλικού μνημείου στο google earth είδα πως ο άξονας είναι προσανατολισμένος κατά το αζιμούθιο προς μια διεύθυνση, η οποία προεκτεινόμενη περνάει από ένα... μαγικό σημείο», λέει, καθώς θυμάται την ευχάριστη ταραχή, που βίωσε τη στιγμή της αποκάλυψης. Στα επόμενα βήματα της έρευνας, αφού έλεγξε τον προσανατολισμό του άξονα εισόδου στο μνημείο από επιτόπου στοιχεία και έκανε τους σχετικούς υπολογισμούς, επιβεβαίωσε την αρχική του εκτίμηση: Ο προσανατολισμός της εισόδου του Τύμβου Καστά οδηγεί στους Δελφούς! Τους ίδιους υπολογισμούς επανέλαβε και επανεπιβεβαίωσε στη συνέχεια από αποτυπώσεις της εισόδου, που έχουν ήδη δοθεί στη δημοσιότητα.

Η απάντηση στο ερώτημα, που γέννησε η παρατήρηση του προσανατολισμού της εισόδου του τύμβου Καστά, έρχεται να προσθέσει και νέα ερωτήματα, πλάι σε όσα δεν έχουν απαντηθεί ακόμη για την Αμφίπολη, με... δημοφιλέστερο εκείνο, που αφορά την ταυτότητα του ενοίκου του τάφου. Ποιος να ήταν ο χρησμός της Πυθίας; Έρχεται η σύνδεση αυτή να επιβεβαιώσει μελετητές, που έχουν παρατηρήσει ότι οι ζωγραφισμένες παραστάσεις στα επιστύλια του Τύμβου Καστά υποδεικνύουν σύνδεση της Αμφίπολης με τους Δελφούς ή ότι μοιάζουν οι Καρυάτιδες στους δύο χώρους;

Ο καθηγητής δεν επεκτάθηκε σε ερμηνείες, που κατά την γνώμη του, «ανήκουν σε άλλες ειδικότητες, όπως κυρίως η αρχαιοαστρονομία». Του αρκεί, όπως εξηγεί, η σημαντική επισήμανση και η τεκμηρίωση της ορθότητάς της. Προσθέτει, όμως, και με την ευκαιρία της παρουσίασης του βιβλίου στη Θεσσαλονίκη, ότι «η περίοδος εκείνη ήταν επιστημονικά σπουδαία με προχωρημένες γνώσεις σχετικά με τη σχέση του έναστρου στερεώματος με τη γεωγραφία και τους χάρτες».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ (14)

Πασάς

Την απάντηση θα τη δώσει ο ΣΟΥΛΤΆΝΟΣ όταν θα φτάσει στον Ισθμό! Μόνο αυτός ξέρει!

το τσεκαρα

πράγματι η είσοδος του κτίσματος κοιτάζει ακριβώς τους Δελφούς. Πολύ ενδιαφέρον, όχι τόσο για το συμβολισμό αλλά για την τεχνολογία που απαιτείται για κάτι τέτοιο!

ΚΩΣΤΑΣ-ΔΡΑΜΑ

ΚΑΙ ΕΓΩ ΤΟ ΤΣΕΚΑΡΑ. ΤΡΑΒΗΞΑ ΜΙΑ ΕΥΘΕΙΑ ΓΡΑΜΜΗ ΑΠΟ ΚΙΟΘΕΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ... ΑΠΛΑ ΚΟΥΡΑΣΤΗΚΑ ΛΙΓΟ ΣΤΟ ΣΚΥΨΗΜΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ, ΞΟΔΕΥΤΗΚΑ ΠΌΛΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗΚΑ ΚΑΙ ΕΙΧΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΑ ΠΟΤΑΜΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΠΥΟ ΠΑΡΕΜΒΑΛΟΝΤΑΝ ΣΤΗ ΧΑΡΑΞΗ ΜΟΥ...

Κώστα ζεις ένα δράμα

υπάρχει ένα πράγμα που λέγεται γκουγκλ ερθ.. Εσύ πάλι πιάστηκες στο σκύψιμο αλλά ελπίζω να πέρασες καλά ιδιωτάκο. Με τα tegretol τι έγινε;

ηταν καποτε...

οι Αρχαιοι Ελληνες... ειχαν κανει θαυματα κυριολεκτικα. ηρθαν ομως οι χριστιανοι και οι νεοελληνες, οι τσιπραιοι κλπ κλπ και τα κατεστρεψαν ολα. μας πηρανε χαμπαρι και οι ξενοι μας τα κλεψαν ολα (γνωση, τεχνολογια) και τωρα μας πετανε σαν στυμενες λεμονοκουπες και το μονο που μενει ειναι να μας σκοτωσουν αφου πηραν τις πληροφοριες που ηθελαν.

Αγύριγο κεφάλι

ΣΥΜΠΤΩΣΗ!___________Απλά!.._______Σε ένα διπλανό χωριό από το δικό μου ένας νεαρός ΧΑΖΟΣ έκανε ... πολύπλοκους μαθηματικούς υπολογισμούς γιά να βρει γιατί μία σανίδα στην οροφή είχε υπολείμματα από την ...ΣΒΟΥΝΙΑ μιάς γελάδας!..

Διοτι πολυ απλα .....η σανιδα

ηταν κατω ....οταν εκανε την κοπρια η αγελαδα και την πηρανε και την καρφωσαν στην οροφη , χωρις να βγαλουν την κοπρια ....Αλλα η απορια μου ειναι αλλη : Πως μπορει σε εναν τετοιο ταφο , να βρισκονται στο εσωτερικο του κατι παλιοπετρες ......Αν θυμασαι ....πρωτος ετρεξε ο Σαμαρας απεκλεισε την περιοχη και μας ειπανε πως ο ταφος ειχε συληθει απο αλλους παλαιοτερα .... Ερωτηση :Οι ( υποτιθεμενοι αλλοι ....) τι λογο ειχαν ....(αφου ειχαν αρπαξει τα του ταφου ....) να τοποθετησουν παλιοπετρες ????? καταλαβες τωρα τι εγινε .....

Εύη

κε Καθηγητά, δεν θα ξεχάσω που στο πρώτο μας ακόμη μάθημα (πολλά χρόνια πριν) είχατε αναφερθεί στην εφαρμογή της γεωδαισίας στην αρχαιολογία, συνεχίστε να μας εκπλήσσετε ευχάριστα!

ΛΟΛ

Εσύ που ακριβώς πιστεύεις; αν δε γουστάρεις, τα σύνορα από τη Δράμα είναι δίπλα. Ξεκινά να μαθαίνεις για την ένδοξη βουλγαροσκοπιανοαλβανικη ιστορία

ΚΩΣΤΑΣ-ΔΡΑΜΑ

Να, βλέπετε τώρα;...Κάτι τέτοια άρθρα βάζετε και αναστατώνετε τους 45χρονους συνταξιούχους σαπιοκοιλαράδες φεσαδόρους/ ''πιστολέρος'', ''ένδοξους'' απόγονους ενδόξων προγόνων, (φυσικά γονιδιακά και αιματολογικά κατευθείαν απόγονοι, ε;) Νεοελληναράδες, που πιστεύουν στον Μαρμαρωμένο Βασιλιά, στους ''ΕΛ'' και στα τρισεκατομμύρια του Σώρρα...

NZ

Αντε βρε νούμερο... Γραφεις για να γράψεις και γράφεις μ@λ@κιες. Αντιλαμβάνεσαι το μέγεθος των ευρημάτων και τη σημασία τους? Φτάνει μέχρι εκεί το στενό μυαλό σου?

giorgos

Εγγύς ο καιρός όπου θ’ ανοίξει ο Κύριος τις πύλες των Ινδιών που έκλεισε ο βασιλιάς των Μακεδόνων Αλέξανδρος. Θα βγουν τότε απ’ εκεί οι εβδομήντα δύο βασιλείς με τον λαό τους, τα λεγόμενα βδελυρά έθνη, που είναι πιο σιχαμερά από κάθε αηδία και δυσωδία. Αυτά θα διασκορπισθούν σ’ όλο τον κόσμο. Θα τρώνε ζωντανούς τους ανθρώπους και θα πίνουν το αίμα τους… Αλλοίμονο στις περιοχές, απ’ όπου θα περάσουν!

Ηλιας- Δραμα

Πολυ ενδιαφερον αρθρο. Οσο για τον φιλο (ΚΩΣΤΑΣ ΔΡΑΜΑ) που αναφερθηκε στους Νεο-Ελληναραδες εχω να πω οτι το πιο συνηθισμενο χαρακτηριστικο των Νεο-Ελληναραδων ειναι η ιμημαθεια και η προσβολη αλλων συνανθρωπων χωρις λογο. Σταματα φιλε να ασχολεισαι με οσους θελουν να ειναι ενδοξοι απογονοι. Αντι αυτου θα μπορουσες πχ. να διαβασεις καποιο σχετικο βιβλιο.

Κώστα ζεις ένα δράμα

σου προτείνω tegretol 200x2 και σταδιακά μπορείς να ανεβάσεις 400χ2. Θα σταθεροποιήσει το διπολικό σου ταξίδι και θα ελαττώσει τις παραληρηματικές ιδέες. Έχει όμως και παρενέργειες, οπότε μίλα και σε ένα γιατρό στην περιοχή σου...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

000_1A392A_2

«Κάθε εικόνα πρέπει να έχει να πει κάτι», δήλωνε ο  ίδιος - Ξεκίνησε  από το σινεμά, αλλά λάτρεψε το φωτορεπορτάζ - Χαρακτηριστικό του το μελαγχολικό ασπρόμαυρο - Είχε φωτογραφίσει από τον Τσώρτσιλ και τον Βίλι Μπραντ,  μέχρι την Κάλας και τον Νταλί - Το 1999 ανακηρύχθηκε «Φωτογράφος του Αιώνα»

2
kast

Την Κυριακή 21 Οκτωβρίου οι κάτοκοι της Καστανιάς θα φιλέψουν όλους τους επισκέπτες κάστανα, τσίπουρα και τοπικά παραδοσιακά ποιοτικά προϊόντα στην πλατεία του χωριού συνοδεία παραδοσιακών ακουσμάτων της περιοχής

1