«Κόκκινο Ποτάμι»: Έτσι γεννήθηκε η σειρά που φέρνει στην οθόνη τη Γενοκτονία των Ποντίων

kokkino_main

Ενα βιβλίο με φόντο τη Γενοκτονία των Ποντίων έγινε η βάση για μία από τις ακριβότερες σειρές της ελληνικής τηλεόρασης - Η αθωότητα, η βαρβαρότητα και η Ιστορία περιπλέκονται με εξαιρετικά αποτελέσματα

Σε ένα επαγγελματικό του ταξίδι στην Κίνα πριν από 15 χρόνια, ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης ξεκίνησε να διαβάζει ένα πολυσέλιδο χειρόγραφο -στη ρωσική γλώσσα- που του είχε παραδώσει νωρίτερα στενός του συνεργάτης. Hταν το «Κόκκινο Ποτάμι» του Χάρη Τσιρκινίδη, που μέσα από τον έρωτα δύο νέων εξιστορούσε την απόλυτη τραγωδία των Ελλήνων της Ανατολής. Τότε ήταν που του γεννήθηκε η ιδέα να το μεταφέρει στη μικρή οθόνη, όπως και έγινε κάνοντας τα μηχανάκια μέτρησης της τηλεθέασης να χτυπούν κόκκινο.

Είναι πρώτη φορά που η Ποντιακή Γενοκτονία αποτελεί το επίκεντρο μιας τηλεοπτικής σειράς μυθοπλασίας στην ελληνική τηλεόραση, με τη φρίκη των γεγονότων να μεταφέρονται μέσα από την καθημερινή ζωή των ηρώων: τον έρωτα, την οικογένεια και τις ανθρώπινες σχέσεις παρά τη βαρβαρότητα της πολυτάραχης αυτής περιόδου που ξεκινάει το 1895 και καταλήγει το 1923 με την προσφυγιά.

Πρόκειται για μια παραγωγή υψηλών προδιαγραφών -με κινηματογραφική αισθητική, πολυπρόσωπο καστ και διακεκριμένους συντελεστές- που βασίζεται στο ομώνυμο ιστορικό μυθιστόρημα του ιστορικού και συγγραφέα Χάρη Τσιρκινίδη και μέσα από τον έρωτα δύο νέων ανθρώπων αφηγείται τους διωγμούς και τον αφανισμό των Ελλήνων του Πόντου. Μια τραγική στιγμή της σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας που έχει χαράξει τη μνήμη και τη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων. «Πάντα σκεφτόμουν ότι θα αισθανθώ πολύ ευτυχής όταν θα επενδύσω στη σειρά “Κόκκινο ποτάμι”. Θα είμαι τελικά ευτυχής όταν αισθανθώ ότι η σειρά πραγματικά υλοποιήθηκε, δηλαδή ο κόσμος την αποδέχθηκε. Αν αυτή η σειρά προβληθεί σε χιλιάδες σπίτια - και όχι μόνο ελληνικά. Δεν είναι απλώς μια τραγωδία ενός νεαρού ζευγαριού, αλλά η τραγωδία ολόκληρου του ελληνικού έθνους. Είναι αυτό που έχουμε περάσει ή, πιο σωστά, αυτό που έχουν περάσει οι πρόγονοί μας» δήλωσε εμφανώς συγκινημένος ο επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης κατά την πρόσφατη avant premiere στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αποκαλύπτοντας και τα συναισθήματα που ένιωσε όταν πριν από 15 χρόνια διάβασε το βιβλίο του κ. Τσιρκινίδη.

Βιβλίο-μαρτυρία

Η κινηματογραφικών προδιαγραφών σειρά ξεκινάει το 1895 και καταλήγει το 1923 με την προσφυγιά. Το μυθιστόρημα «Κόκκινο ποτάμι» εκδόθηκε το 2006 και περιέχει στοιχεία, μαρτυρίες και ντοκουμέντα που ο συγγραφέας έχει αντλήσει από την πολυετή του έρευνα στα γαλλικά διπλωματικά αρχεία, την περίοδο 1987-1990, όταν υπηρετούσε ως διπλωματικός ακόλουθος Αμυνας στην ελληνική πρεσβεία στο Παρίσι. Το 1998 ο κ. Τσιρκινίδης ήταν μέλος της ελληνικής αντιπροσωπίας που κατέθεσε στην έδρα του ΟΗΕ υπόμνημα για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, μαζί με βουλευτές, ακαδημαϊκούς, εκπροσώπους του οργανωμένου ποντιακού χώρου κ.ά.
Γόνος ποντιακής οικογένειας που μεγάλωσε με διηγήσεις για συγγενείς που χάθηκαν στη μακρινή πατρίδα, ο κ. Τσιρκινίδης αποκάλυψε πως ένας Πόντιος πρόσφυγας αρχιμανδρίτης αποτέλεσε αφορμή να ασχοληθεί με την ιστορική έρευνα γύρω από τη Γενοκτονία.

Προβληματισμός για το σήμερα και το αύριο

Το βιβλίο δεν άγγιξε μόνο τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, αλλά και τον σκηνοθέτη Μανούσο Μανουσάκη, ο οποίος μετά το «Ουζερί Τσιτσάνης» αποφάσισε να αναδείξει την τραγική ιστορία του Ελληνισμού του Πόντου και της Ανατολής γενικότερα. «Μ’ άγγιξε με έναν ιδιαίτερο τρόπο, καθώς δεν πρόκειται απλώς για μια εξιστόρηση φρικτών γεγονότων, αλλά για μια ιστορία αγάπης, μια ιστορία για τη ζωή δύο οικογενειών, δύο ερωτευμένων με φόντο την τραγωδία που ήταν εν εξελίξει», δήλωσε ο κ. Μανουσάκης κάνοντας γνωστό πως το τελικό ερέθισμα να προχωρήσει στην παραγωγή της σειράς ήταν όταν το 2018 στο Νέο Πετρίτσι Σερρών, σε μια παρουσίαση της τελευταίας ταινίας του, τον ρώτησε μία κυρία από το κοινό «γιατί κανείς δεν ασχολείται με τη Γενοκτονία;». Οταν επέστρεψε στην Αθήνα, πλέον είχε πάρει την απόφαση να αναδείξει τα γεγονότα που συνεχίζουν να στοιχειώνουν μεγάλο μέρος των Ελλήνων. Ο ίδιος απευθύνθηκε αμέσως στο OPEN, γνωρίζοντας τόσο την ευαισθησία του κ. Σαββίδη όσο και τις δυνατότητες στην ποιότητα παραγωγής που επιζητούσε. Οπως δήλωσε, με το «Κόκκινο Ποτάμι» επιδιώκει όχι μόνο να διατηρήσει ζωντανή την ιστορική μνήμη, αλλά να μοιραστεί με τον κόσμο μια μαύρη σελίδα της Ιστορίας του Ελληνισμού και να συζητήσει μαζί του την αβεβαιότητα που μας επιβάλλει αυτή τη στιγμή η διεθνής πολιτική.

Το «Κόκκινο ποτάμι» είναι μία από τις ακριβότερες τηλεοπτικές παραγωγές της σεζόν. Για τις ανάγκες των γυρισμάτων το πολυπληθές καστ ταξίδεψε σε 10 πόλεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό (Μόσχα, Αγία Πετρούπολη, Παρίσι κ.ά.), ενώ παίρνουν μέρος 171 ηθοποιοί και 1.140 κομπάρσοι.

ΣΧΟΛΙΑ (36)

Προς ανιστορητους νεοελληνες που γελανε με το ανεκδοτο οτι οι ποντιοι ειναι χαζοι

Στα 1900 οι κάτοικοι του Πόντου και ειδικότερα της Τραπεζούντας ανέπτυξαν την οικονομία, τον πολιτισμό και την παιδεία τους. Διαμορφώθηκε μια ελληνική αστική τάξη, η οποία κρατούσε την οικονομία στα χέρια της. Επιχειρηματίες, βιομήχανοι, βιοτέχνες, έμποροι, τραπεζίτες. Η πόλη είχε πέντε τράπεζες, εκ των οποίων οι τρεις καθαρά ελληνικές. Του Θεοφύλακτου, του Καπαγιαννίδη και του Φωσηρόπουλου, ένα παράρτημα της Τράπεζας Αθηνών και μια οθωμανική, της οποίας τα περισσότερα κεφάλαια ήταν ελληνικά, όπως και οι περισσότεροι υπάλληλοί της. Αυτό έδωσε την οικονομικη δυνατοτητα να στηριξουν σχολεια και εκκλησια.Βλ. φροντιστηριο Τραπεζουντας.Η ανθιση ενοχλησε τους Οθωμανους και η αντιστροφη μετρηση αρχισε.

Vodka Stolishnaya

Αν αυτοι οι Ρωσοφωνοι τυποι απ'την πρωην Σοβιετικη Ενωση ειναι Ελληνες τοτε ειναι η ντροπη του Εθνους.

Ελλην

Μην εισαι απολυτος,ψαξε τους λογους που συμβαινει αυτο που περιγραφεις κ θα βρεις μια λογικη εξηγηση.

To

Το κακο με τους Ποντιους ειναι οτι νομιζουν οτι ζουν μονοι τους.

Γεωπολίτης

Δεν ήξερα ότι οι Πόντιοι έχουν κάποια χαρακτηριστικά, οι Κρητικοί άλλα, οι Μακεδόνες άλλα, οι Καλαματιανοί άλλα. Προσωπικά Έλληνες ξέρω, και κάποιοι είναι καλοί, κάποιοι χειρότεροι... Αλλά δεν θα πώ, επειδή γνώρισα έναν βλάκα Κρητικό, ότι ΟΛΟΙ οι Κρητικοί είναι βλάκες ή έναν τσιγκούνη Βολιώτη, ότι όλοι οι Βολιώτες είναι τσιγκούνιδες... Κουνίστε λίγο την κεφάλα σας συνέλληνες και μην χωρίζεστε σε στρατόπεδα. Οι καιροί γαρ χαλεποί!

¨´´´´

Κοινό χαρακτηριστικό μεταξύ Ποντίων και Κρητικών που διαπίστωσα έπειτα απο συναναστροφές με άτομα απο αυτές τις δυο ελληνικές φυλές πρόκειται για αλκοολικούς και μεγάλα ποτήρια.Επειδή έχω πάει σε γλέντια και των δυο θα σου πω οτι κανένας άλλος δεν πίνει τόσο όσο οι Πόντιοι και η Κρητικοί στην Ελλάδα.

Σαφέστατα

Σαφέστατα υπάρχουν χαρακτηριστικά σωματικά και μη. Υπήρχαν διάφορα φύλλα Ελλήνων, υπήρχαν πληθυσμοί που ζούσαν απομωνομένοι πχ στα νησιά και στα ορεινά. Γι αυτό έχουμε διαφορετικές διαλέκτους στην Ελλάδα (κρητικά, ποντιακα, ζακυνθινά, τσακώνικα κλπ) και διαφορετικές κουζίνες (κερκυραική, πολίτικη κλπ), διαφορετικά έθιμα και ήθη.. Το ίδιο και συχνότητες γονιδίων.. Οι πόντιοι είναι κοντοί, με μαύρα μαλλιά, πολύ ασπρο δέρμα και πολύ μεγάλο κεφάλι..

Βεβαίως

Σαφέστατα υπάρχουν χαρακτηριστικά σωματικά και μη. Υπήρχαν υπήρχαν ελληνικοί πληθυσμοί που ζούσαν απομονωμένοι πχ στα νησιά και στα ορεινά κι έχουν άλλα χαρακτηριστικά. Γι αυτό έχουμε διαφορετικές διαλέκτους στην Ελλάδα (κρητικά, ποντιακα, ζακυνθινά, τσακώνικα κλπ) και διαφορετικές κουζίνες (κερκυραική, πολίτικη κλπ), διαφορετικά έθιμα και ήθη.. Το ίδιο και συχνότητες γονιδίων.. Οι πόντιοι είναι κοντοί, με μαύρα μαλλιά, πολύ ασπρο δέρμα και πολύ μεγάλο κεφάλι.. Αυτό δεν είναι κάτι κακό δείχνει τον πολιτιστικό πλούτο και την πολυμορφία της Ελλάδας..

λινδος

Οι πόντιοι ήταν άλλη φυλή από τους μικρασιάτες. Είναι πιό κλειστοί κατα κανόνα αγρότες και κτηνοτρόφοι. Η ποντιακή κουζίνα έχει λίγες και φτωχικές συνταγές.. Πχ μαύρα λάχανα..Το μορφωτικό τους ελίπεδο ήταν χαμηλό και η μόνη τους εμμονή κι ενασχόληση, ο γάμος..

Χ. Γεωργίου

Τι τούβλο πέταξες βρε ανίδεε, αμόρφωτε και ανιστόρητε ελληνάρα... τράβα να διαβάσεις να μάθεις τι ήταν το Φροντιστήριο της Τραπεζούντας που λειτούργησε τον 17ο αιώνα που στην παλιά Ελλάδα που ήταν φυσικά ακόμη Τουρκία η λέξη Πανεπιστήμιο ήταν βέβαια άγνωστη...

Ελένη

Κομπλεξικοι, οι πόντιοι σας πουλάμε και σας αγοράζουμε..

RUSSIA

Οι Πόντιοι σαν τον Ivan που ήρθαν αρχές του '90 απ'την πρώην Σοβιετική Ένωση είναι η ντροπη του Πόντου.

Τσετσένος

Τι κοιτάς α?

Καλλ

ΕΙΣΑΙ ΛΑΘΟΣ.

πρωην νδ, νυν συριζα

αυτο με τα ποντιακα ανεκδοτα πώς ξεκινησε?

Ηλίας

Παρόλο που οι πόντιοι είχαν εγκατασταθεί απο το 1922 στην Ελλάδα συνεχιζαν να κρατούν τη διάλεκτό τους(ελληνικά επίσης)για πολλές δεκαετίες ακόμη.Διάλεκτος που ομιλείτε και τώρα 100 χρόνια μετά.Κάποιοι πόντιοι όπως ήταν λογικό δεν καταλάβαιναν τα πάντα όταν συνομιλούσαν με κάποιον(όπως θα συνέβαινε και το αντίστροφο)τώρα βέβαια υπάρχουν και κάποιοι που τα παίρνουν στα σοβαρά και νιώθουν ανώτεροι,σε αυτούς τη χαρίζουν απλόχερα οι πόντιοι αυτή τη χαρά δεν μπαίνουν στη διαδικασία σοβαρής συζήτησης

!!!!

Οι Πόντιοι στα αστικά κέντρα όσους γνώρισα ειδικά σε Θεσσαλονίκη αλλα και Αθήνα ήταν άτομα με τρομερό μορφωτικό επίπεδο(Γιατροί,δικηγόροι,κλπ),με αστική ευγενία,αγάπη για την θρησκεία και την πατρίδα.Όσους Ποντίους γνώρισα στην επαρχία έξω ειδικά απο την Θεσαλονίκη σε μέρη όπως το Κιλκίς νόμιζα οτι βρισκόμουν στην Κρήτη και ειχα να κάνω με Κρητικούς.Κανονικοί κανίβαλοι,άξεστοι,τραμπούκοι,βρίζανε με το παραμικρό,φασαρίες,αλκοόλ,ναρκωτικά,τρέξιμο και αγώνες με τα αυτοκίνητα και τις μηχανές και γενικότερα θύμιζαν ανθρώπους χαμηλού επιπέδου.Τώρα για αυτούς που κουβαλήθηκαν εδώ με την κατάρρευση του κομμουνισμού αμφιβάλω αν υπάρχει έστω και ενας που ειναι κανονικός Πόντιος.Οι περισσότεροι εχουν για πατρίδα την Ρωσία παρά την Ελλάδα.

Βασίλης

Δυστυχώς αδελφέ είσαι λάθος. Ειδικά για τους ελληνοπόντιους από την σοβιετική Ένωση.

Δεξιός

Ισχύει.Ειδικά στην Καλαμαριά και στο Πανόραμα που οι περισσότεροι είναι Πόντιοι όπως και μικρασιάτες βλέπεις άτομα με μόρφωση,μεγάλη περιουσία,αστική ευγένια,άτομα που προσφέρουν στην κοινωνία.Στο κιλκίς επειδή έχω πάει για μπάλα σε ερασιτεχνικό πρωταθλημα θα σου πω οτι πρόκειται για άξεστους χωριάτες που δεν νομιζω οτι παιζει ρόλο η καταγωγή διότι λίγο πολύ η επαρχία στην Ελλάδα είναι κάπως έτσι.Και στην Πελοπόννησο αν πας μια βόλτα στα χωριά τα ίδια θα αντικρίσεις..

SSK

Καποιοι γραφουν ασχημα πραγματα για τους κανονικους Ποντιους με αυτους που ηρθαν εδω μετα την διαλυση του σοβιετ εν ονοματι "ρωσσοποντιους" οι οποιοι οντως ειναι κακη και ατιμη φαρα(στην μεγαλη τους πλειοψηφια).Οι κανονικοι Ποντιοι οπως και οι μικρασιατες ειναι ανθρωποι που ηρθαν εδω φτωχοι και εφτιαξαν περιουσιες,εδωσαν τα μεγιστα για την αναβαθμιση της νεας Ελλας και γενικοτερα μονο καλο προσεφεραν.Τωρα θα πουν μερικοι, οτι ειχαν τουρκικη κουλτουρα και οτι αυτοι εφεραν το ρεμπετικο και αλλα τετοια μικροαστικα κουτσομπολια...λες και οι ντοπιοι που ειχαμε 400 χρονια τον τουρκο πανω απο το κεφαλι ειχαμε κουλτουρα διαφωτισμου, διαβαζαμε Βολτερο και ακουγαμε Μπετοβεν...ισα ισα οι περισσοτεροι ντοπιοι σαν κουλτουρα ειχαμε και εχουμε ακομα και σημερα κοινα με αλλους βαλκανιους λαους οπως αλβαους,βλαχους,νοτιους σλαβους κλπ.Το ολο θεμα ειναι οτι οι Ποντιοι οπως και οι περισσοτεροι Ελληνες εζησαν ασχημες καταστασεις και θα ηθελα επισης να τονισω οτι η γενοκτονια των Ελληνων του Ποντου εγινε ως επι το πλειστον απο Κουρδους ανταρτες...για να θυμουνται οι παλαιοι και να μαθαινουν οι νεωτεροι.

πιπης

ναι αλλα φεραν ολα τα τουρκικα φαγητα Κεμπαπια, σιροπια, σουτζουκακια, ντολμαδες, καταιφια, μπακλαβαδες Εφθειραν την ελληνικη κουλτουρα παρα πολυ

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

stk-0

Η ιστορία της Αρμενίας
-Οι άγνωστες σφαγές των Αρμενίων επί Αβδούλ Χαμίτ (1894-1896)
- Η είσοδος της οθωμανικής αυτοκρατορίας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο
- Η πραγματοποίηση της γενοκτονίας των Αρμενίων και ο ρόλος της Γερμανίας σ’ αυτήν
- Ο τραγικός απολογισμός.

28
51A6F2eLs-L__SX258_BO1_204_203_200_

Η προϊστορία, η αρχαιότητα και οι Ιλλυριοί - Από τους Ιλλυριούς στους Αλβανούς - Τι αναφέρουν στο βιβλίο τους “ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ (από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα)”, οι Αλβανοί καθηγητές και ακαδημαϊκοί Pollo και Puto

49
orei0

Και ενώ ο Αθηναϊκός Τύπος, όπως είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα, σχολίαζε την κατάκτηση του Ολύμπου, ας δούμε σήμερα τι γινόταν στα ¨πηγαδάκια¨ των λεωφορείων και στα καφενεία της Αθήνας... 

1