Οι στενές σχέσεις μεταξύ Χένρι Φορντ και Αδόλφου Χίτλερ που άλλαξαν τον κόσμο

Οι στενές σχέσεις μεταξύ Χένρι Φορντ και Αδόλφου Χίτλερ που άλλαξαν τον κόσμο

Ο Χένρι Φορντ, ο πατριάρχης του αμερικάνικου ονείρου και ιδρυτής της μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν αυτός που με τις ιδέες του επηρέασε όσο κανένας άλλος τον Χίτλερ και τον ναζιστικό εφιάλτη που έζησε η Ευρώπη

Στα 8 του χρόνια κόντεψε να τινάξει το σπίτι του στον αέρα, δοκιμάζοντας τις δυνατότητες του ατμού. Στα 20 του απολύθηκε από την εταιρία που δούλευε ύστερα από απαίτηση των συναδέλφών του: Για την ίδια δουλειά εκείνος χρειαζόταν 30 λεπτά εκεί που οι υπόλοιποι μόλις που προλάβαιναν στις 5 ώρες.

Στα 30 του κατασκευάζει το πρώτο του όχημα, βασισμένο σε αποκλειστικά δικά του σχέδια. Στα 40 του ιδρύει την δική του αυτοκινητοβιομηχανία και 10 χρόνια αργότερα τα μισά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Αμερική έχουν στο καπό το όνομά του. Αν κάποιος είχε επενδύσει 2.500 δολάρια στην εταιρία του στο ξεκίνημά της, οι μετοχές του 16 χρόνια αργότερα θα έφθαναν σε αξία τα 29 εκατομμύρια (δολάρια πάντα). 

Η ιστορία του Henry Ford είναι εν πολλοίς γνωστή, έχοντας βραβευτεί μάλιστα και ως η «σημαντικότερη προσωπικότητα των πρώτων 100 χρόνων του αυτοκινήτου». Αυτό όμως που για πολλούς είναι άγνωστο είναι η «σκοτεινή» πλευρά της πολυσχιδούς ιδιοσυγκρασίας του. Μια πλευρά που σχετίζεται με ό,τι πιο αντιδραστικό και δυσοίωνο έκανε την εμφάνισή της τον 20ο αιώνα. Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι η έννοια του ρατσισμού και του εθνικισμού, μαζί με την διάδοσή της σε όλον τον πλανήτη στα χρόνια του Μεσοπολέμου (και όλα τα δεινά που αυτή επέφερε) είναι κατά κύριο λόγο δικό του έργο.

Όπως αναφέρεται στο εξαιρετικό βιβλίο «Henry Ford and the Jews» του Neil Baldwin, όλα ξεκίνησαν το 1918, εν μέσω της παντοδυναμίας του. Η εξαγορά της μικρής επαρχιακής εφημερίδας «Dearborn Independent» του έδωσε το βήμα να εκφράσει μια σειρά από έντονα αντισημιτικές απόψεις. Απόψεις που είχε «συλλάβει» μερικά χρόνια νωρίτερα, σε μια οπερατική (και πλήρως αποτυχημένη) ειρηνευτική εκστρατεία στην εμπόλεμη Ευρώπη. Στα δεκάδες άρθρα που φιλοξενήθηκαν στις στήλες αυτής της εφημερίδας οι Εβραίοι εμφανίζονταν ως υπεύθυνοι για όλα τα δεινά -γνωστά και μη- στην ιστορία του ανθρώπινου είδους. 

Σε αυτή τη σειρά των δημοσιευμάτων οι Εβραίοι κατηγορήθηκαν ότι βρίσκονταν πίσω από τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο, τον κομμουνισμό, τα media και το σινεμά, ακόμα και πίσω από την εμφάνιση της jazz (η τελευταία, σύμφωνα πάντα με τον Ford, ήταν προϊόν μιας διεθνούς συνωμοσίας των Εβραίων με στόχο να «βρωμίσουν» με μαύρα στοιχεία την λευκή κουλτούρα)! 

Παρά τις αντιδράσεις που ξεσηκώθηκαν από παντού (ακόμα και μέσα στην ίδια του την εταιρία), ο Ford επέμεινε σ’ αυτή την εκστρατεία, ενισχύοντάς την μάλιστα με τα απαραίτητα κεφάλαια: Στη δεκαετία του ‘20 ήταν ο μεγαλύτερος χρηματοδότης αντισημιτικής προπαγάνδας σε όλο τον κόσμο. Ακόμα μεγαλύτερος και από το θαυμαστή του, τον Χίτλερ.

Κάπου εδώ τα πράγματα άρχισαν να σοβαρεύουν. Το βιβλίο στο οποίο συγκέντρωσε όλη του την αθρογραφία και το ονόμασε «International Jew», έγινε η αντισημιτική Βίβλος των απανταχού «εθνοσωτήρων» του κόσμου. Ο Χίτλερ εντυπωσιάστηκε από την «καθαρότητα» της σκέψης του Ford, το βιβλίο του έτυχε εμβριθούς μελέτης απ’ όλους, διδασκόταν ακόμα και στα σχολεία της ναζιστικής Γερμανίας.

Αρκετοί μελετητές φθάνουν στο σημείο να υποστηρίζουν ότι ο Ford -άθελά του;- αποτέλεσε τον πνευματικό καθοδηγητή του Χίτλερ, αφού δεν είναι λίγες οι ομοιότητες (κάνουν λόγο μάλιστα για καραμπινάτη αντιγραφή) των «ιδεών» του στο αντίστοιχο Χιτλερικό πόνημα «Mein Kampf». 

Η συνάντηση Ford και Χίτλερ δεν έγινε μόνο στο επίπεδο των ιδεών. Αποτελεί κοινό μυστικό στους ιστορικούς (αφού δεν υπάρχουν γραπτά στοιχεία) ότι ο «Αμερικανός φίλος» χρηματοδοτούσε επί σειρά ετών το κόμμα των Ναζί, και μάλιστα μέσα από προσωπικούς του λογαριασμούς και με πλάγιους τρόπους. 

Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα στο γραφείο του Χίτλερ υπήρχε μια προσωπογραφία του Ford (μαζί με δεκάδες αντίτυπα του βιβλίου του) με την ένδειξη «ο εμπνευστής μου». Ούτε επίσης ότι ο Ford δεν παρέλειπε να στέλνει δώρα στον Χίτλερ κατά την επέτειο των γενεθλίων του. Το 1938 ο δεύτερος τον παρασημοφόρησε με την ανώτερη τιμή του ναζιστικού καθεστώτος.

Όμως η πολύπλευρη προσωπικότητα του Ford έχει και άλλες «σκοτεινές» πτυχές. Ιδιόρρυθμος και ισχυρογνώμων, ιδεαλιστής αλλά και υπέρμετρα συντηρητικός, απαιτούσε να έχει επιρροή σε οποιαδήποτε διάσταση της αμερικάνικης ζωής. Πολύ δε περισσότερο στους ανθρώπους της εταιρίας του. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ξόδευε αρκετά χρήματα για την κατασκευή σχολείων και σπιτιών για τους εργάτες του, ήθελε παράλληλα να έχει άποψη για την καθημερινότητά τους, για τον τρόπο που φέρονται, για τις συνήθειές τους. 

Για αρκετά χρόνια είχε καθιερώσει ειδικές ομάδες μέσα στα εργοστάσια («Ford Sociology Department» τις ονόμαζε), οι οποίες «επισκέπτονταν» ξαφνικά σπίτια των εργατών ώστε να εξακριβώσουν αν διαβίωναν σύμφωνα με τους κανόνες ηθικής που ο ίδιος είχε θεσπίσει. Αν έβρισκαν ένα μπουκάλι με αλκοόλ ή μια τράπουλα, η απόλυση ήταν βέβαιη. Γνωστή είναι και η παροιμιώδης απέχθειά του σε κάθε μορφή συνδικαλισμού, με αποτέλεσμα η εταιρεία του να είναι η τελευταία που ασπάστηκε αυτού του είδους τις «επικίνδυνες απόψεις» σε ολόκληρη την αμερικανική βιομηχανία.

Σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές που φέρνει στην επιφάνεια σε βιβλίο του ο δημοσιογράφος και ερευνητής του Ολοκαυτώματος Max Wallace, η εταιρία ήταν γνωστό ότι χρησιμοποιούσε μορφές εξαναγκαστικής εργασίας στα γερμανικά της εργοστάσια κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ενώ παράλληλα εφοδίαζε με όπλα και μηχανήματα τον στρατό των Ναζί.

Είναι επίσης ευρέως γνωστό ότι Ναζί μηχανικοί και μάνατζερ υιοθέτησαν πολλές τεχνολογικές και λειτουργικές ιδέες από τον λεγόμενο και «Φορντισμό». Η μαζική κατασκευή μηχανημάτων σε γραμμές παραγωγής υιοθετήθηκαν το 1936 στην Γερμανία στο λεγόμενο και «Τετραετές Πλάνο» του Χίτλερ, με την VW να υιοθετεί τις πρακτικές παραγωγής των εργοστασίων της Ford, ενώ το Γερμανικό Εργατικό Μέτωπο προσέλαβε μηχανικούς της Ford για να στελεχώσει το προσωπικό της.  

Με το πέρασμα των χρόνων και με την παρότρυνση του γιου του Edsel, ο Ford χαμήλωσε τους τόνους: Οι αντιδράσεις έκαναν κακό στα έσοδα της εταιρίας και φυσικά «money talks». Δεν έπαψε όμως ποτέ να αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα σημεία αναφοράς στα επιχειρηματικά, κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα των ΗΠΑ. Ο επαρχιώτικος λαϊκισμός και οι αντιδραστικές ιδεοληψίες του στοίχειωσαν (και εξακολουθούν να στοιχειώνουν) την αμερικανική κοσμοθεωρία σε κάθε της έκφραση.

Κάτι που φαίνεται ακόμα και σήμερα με τον απλό αλλά τόσο επικίνδυνο λαϊκισμό του Τραμπ και τις εξαιρετικά αντιδραστικές απόψεις του, που λίγο απέχουν από το να χαρακτηριστούν φασιστικές. Και η επανάληψη της ιστορίας ως φάρσα (και μάλιστα τόσο κακόγουστη...) δεν έκανε ποτέ καλό σε καμία εποχή. Έστω και αν πια ο εφιάλτης δεν είναι ο ναζισμός αλλά η καθαρή δεισιδαιμονία ενός επαρχιώτη Αμερικανού δισεκατομμυριούχου για την δύναμη της Ιστορίας και τις απαιτήσεις των νέων καιρών.







ΣΧΟΛΙΑ (25)

ΑΚΗΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

ΥΠΑΡΧΕΙ, ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΝΑΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΤΟΥ ΑΠΟΔΗΜΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΟΥ ΕΔΩ ΚΑΙ 26 ΧΡΟΝΙΑ, ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΜΟΝΙΜΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΠΟΥ ΕΙΧΑ ΤΗΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΤΥΧΗ ΝΑ ΑΚΟΥΣΩ ΤΗΝ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΟΤΑΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΟΝ ΧΕΝΡΥ ΦΟΡΝΤ ΤΕΤ Α ΤΕΤ ΤΟ 1961/62 ΝΟΜΙΖΩ!!!!! ΤΟΝ ΕΙΧΕ ΚΑΛΕΣΕΙ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ....ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΣΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΚΡΗ ΦΗΜΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ Σ ΕΝΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ(ΜΙΤ? ΙΣΩΣ? ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΣΙΓΟΥΡΑ....) ΩΠΟΥ ΕΙΧΕ ΦΟΙΤΗΣΕΙ ΓΙΑ 2-3 ΧΡΟΝΙΑ! ΤΟΥ ΖΗΤΗΣΕ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟΝ ΣΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΟΥ Ο ΧΕΝΡΥ ΦΟΡΝΤ Ο ΙΔΙΟΣ! Ο ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΑΥΤΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΛΟΙΠΟΝ....Ο Θ.Ζ.....ΑΠΑΝΤΗΣΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ!! ΚΑΤΑΜΟΥΤΡΑ! Ο ΦΟΡΝΤ ΠΑΡΑΞΕΝΕΥΤΗΚΕ! ΑΡΝΗΣΑΙ ΣΕ ΜΕΝΑ ΚΥΡΙΕ Θ.Ζ? ΝΑΙ....ΤΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕ ΚΥΡΙΕ ΦΟΡΝΤ! Ο ΛΟΓΟΣ? ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟΝ ΜΑΘΩ? ΜΠΟΡΕΙΤΕ: ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΟΥΛΕΥΩ ΓΙΑ ΑΛΛΟΥΣ!! ΕΠΙΣΗΣ, ΔΕΝ ΘΑ ΜΕΙΝΩ ΣΤΙΣ ΗΠΑ! ΣΚΟΠΕΥΩ ΝΑ ΦΥΓΩ! ΜΑΛΙΣΤΑ...ΑΝΤΑΠΑΝΤΗΣΕ Ο ΦΟΡΝΤ! ΚΑΛΩΣ! ΘΕΛΩ, ΟΤΑΝ ΞΑΝΑΠΕΡΑΣΕΙΣ, ΝΑ ΕΡΘΕΙΣ ΝΑ ΜΕ ΒΡΗΣ ΚΥΡΙΕ ΘΖ! ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ΟΤΑΝ.....! ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΞΑΝΑΠΗΓΕ ΣΤΙΣ ΗΠΑ Ο ΘΖ....ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΗΓΕ ΞΑΝΑ ΣΤΟΝ ΧΕΝΡΥ ΦΟΡΝΤ! ΠΕΤΥΧΕ ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ ΜΥΘΟΣ ΣΕ ΔΥΟ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ....ΣΤΗΝ ΜΙΑ ΕΚ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΕΜΕΙΝΕ 27 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ!!

Test

Πηγή, αλλιώς άκυρος.

Χριστόφορος

Ποιο 1961/62? Στης 7/4/1947 πέθανε ο Χένρυ Φόρντ.

cris

Ιδεολογικα ορθος.Καμια σχεση με ναζι όμως.Καμια.Σε αντιπαραβολή ο παππους του Bush ηταν κωλος και βρακι με τον Αδολφο.Εκανε μπιζνες και εβγαζε λεφτα.Ολα τα καλα παιδια.Εγινε ο πολεμος και ηρθαν μετα τάλλα καλα παιδια.

The victims

Aχ οι Εβραιοι τα αιωνια θυματα.Ποιος δουλευει ποιον;;

diiphovos

Το οτι ο Ford ηταν αντισημιτης το γνωριζαμεολοι οσοι εχουμε διαβασει για την ζωη του χαρισματικου αυτου μηχανικου. Ηταν υπερ ενος πατερναλιστικου καπιταλισμου, σκληρου αλλα δικαιου και σιχαινονταν τον συνδικαλισμο. Το να παρουσιαζεται ομως ως πνευματικος καθοδηγητης του Χιλτερ ειναι μια ακόμη μπουρδα γραμμενη απο ανθρωπο που αγνοει την γερμανικη κοινωνια μετα το 1870, και ειναι μια ακομη περιπτωση οπου συγγραφεας θελει να αυξησει τις πωλησεις βιβλιου με θεωριες συνομωσιας που εμπλεκουν διασημα ατομα...παρομοιες επιφανειακες κουταμαρες ειπαν καποιοι για το Νιτσε και τον ναζισμο...

γιωργος

Γι αυτο διαβαζω το ΘΕΜΑ γιατι βρισκω θεματα που δεν βρισκω αλλου. Θα μπορουσε να εχει και αναλογες συνεργασιες των αμερικανων με τους Ναζι, αλλα προφανως ειναι αλλο θεμα. Μπραβο σας

@και πόσοι άλλοι ακόμα!!!!!

Kαι τώρα που το μάθαμε τι έγινε δηλαδή?? Μήπως έχουμε πολλοί Ford αυτοκίνητα στο Ελλαδιστάν?? Η μήπως πρόκειται να αγοράσουμε τα νέα μοντέλα????

Ραγιάς-Ρωμιός

Προβοκατόρικο καθαρά το θέμα.... καλό είναι να κοιτάξουμε και λίγο τα πιστεύω των εμπλεκομένων του βιβλίου, όπως του συγγραφέα ή του εκδοτικού οίκου και βγάζουμε καθαρότερα νοήματα. Δεν δικαιολογώ κανέναν απλά βαρέθηκα να ακούω ιστορίες για αγρίους υμνώντας συνέχεια τον Διεθνισμό και την Παγκοσμιοποίηση. Πολλά απο αυτά που λέει μακάρι να συνέβαιναν και σήμερα.

Κωστας

Διαφωτιστικη ιστορια. Δεν την γνωριζα. Και μ αρεσει η "γεφυρα" με τη σημερινη κατασταση της υποψηφιοτητας του Τραμπ. Μπραβο σας!

@όσα δεν φτάνει η αλεπού....

Tώρα εμείς αφού χορτάσαμε(!) με τους Συριζοφωστήρες μας και καταπιανόμαστε με το να κατηγορούμε προσωπικότητες όπως ο Τράμπ τρομάρα μας!!!!!

pAnos Den Haag

Auta ola einai gnwsta ston kosmo auto pou den anaferate KA8OLOU einai oti o Henry Fort htan, einai kai paramenei ( h oikogenneia) EBRAIOS . To erwthma loipon einai giati kai me poiou entolh ta ekane ol'auta , opws einai kai gnwsto pia oti to ebraiko loby xrhmatodothse thn Rwsikh epanastash, ( o Lennin htan ebraiosk opws kai to 70% twn bolsebikwn hatn ebraioi .k.l.p.& k.l.p.). Pois kai giati ??? panta filika

@Etsi,etsi einai....!

Πές στα χρυσόστομε έστω και στα Greeklish!!! Ετσι ακριβώς είναι η αλήθεια η μια.. η μόνη ιστορική!

@

Το 38 το Time ονόμασε το Χιτλερ προσωπικότητα της χρονιάς. Ο Χιτλερ προτάθηκε και για Νόμπελ ειρηνης. Το 39 συμμάχησε με τη Σοβιετική Ένωση. Ο Περόν δήλωνε θαυμαστής του. Κατα τη διάρκεια του πολέμου Αμερικανοί στρατηγοί, όπως ο Πάτον, θεωρούσαν τους ναζί δυνητικούς συμμάχους. Ο Τζέσυ Όουεν δήλωνε ότι ένιωσε λιγότερο ρατσισμό στη Γερμανία παρά στη χώρα του. Μετά έχασαν τον πόλεμο.

Διαχρονικές αξίες...!

Aρα ποιό το συμπέρασμα??? Οτι οι αξίες και προσωπικότητες ποτέ δεν ξεχνιούνται! Ειτε για τα καλά τους είτε για τα εγκλήματα τους!!!!!

Dirty mind

Μέχρι να βγάλει η Apple αυτοκίνητο θα βγουν στην φόρα τα άπλυτα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Τώρα ξαφνικά η VW είχε παράνομο λογισμικό στους diesel,ο Henry Ford είχε σχέσεις με τους ΝΑΖΙ, η FCA μαγείρευε τα νούμερα των πωλήσεων,η GM το ένα,η Toyota το άλλο κλπ κλπ.....

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

black_sea

Τι προβλέπει η Σύμβαση για το Διεθνές Δίκαιο της θάλασσας- Τα Διεθνή Δικαστήρια και η οριοθέτηση της ΑΟΖ από αυτά- Οι περιπτώσεις που απασχόλησαν τα Διεθνή Δικαστήρια και η συσχέτισή τους με τα ζητήματα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

13
smoke3

Οι πρόγονοί μας ήταν άκρως φυσιογνωμιστές και ¨ειδικοί ¨στη αποκωδικοποίηση της γλώσσας του σώματος. Έχω βρει άπειρα άρθρα γύρω από τα θέματα αυτά. Διάλεξα σήμερα κάτι σχετικό με το τσιγάρο διότι συν τοις άλλοις ήταν και επικίνδυνα θεριακλήδες.

main-qimg-c0c70b30bd9c25dd5b5e897f0809c6f1

Η καταγωγή του Σπάρτακου - Πώς βρέθηκε στη Ρώμη; - O Σπάρτακος επικεφαλής εξεγερμένων δούλων κατατροπώνει τις ρωμαϊκές δυνάμεις - Η σύγκρουση του Σπάρτακου με τον Μάρκο Λικίνιο Κράσσο και ο θάνατός του - Ήταν ο Σπάρτακος κοινωνικός επαναστάτης;

9
2_23

Με τα δύο πιο πολύνεκρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα στη χώρα μας θα ασχοληθούμε στο σημερινό μας άρθρο: πρόκειται για το δυστύχημα στο Δερβένι Κορινθίας στις 30/9/1968 με 34 νεκρούς και περισσότερους από 100 τραυματίες και τη σύγκρουση δύο τρένων μεταξύ Ορφανών και Δοξαρά Λάρισας στις 16/1/1972 με 21 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες

5
sitaras-for-5-oct-2019-photo-1

Αν γυρίσουμε πίσω στο 1834 και πάρουμε την Αιόλου προς το αντίθετο ρεύμα εκείνου που οδηγούσε στην Ακρόπολη, θα συναντούσαμε την Πλατεία Λουδοβίκου, σημερινή Κοτζιά-Δημαρχείου για τους πιο πολλούς. Η πλατεία Λουδοβίκου πήρε το όνομά της από τον πατέρα του Όθωνα, βασιλιά της Βαυαρίας. Η περιοχή λεγόταν και «Βορεία Άκρα» διότι αποτελούσε τα βόρεια σύνορα της πόλης, που τα υπερασπιζόταν μάλιστα η μοναδική ελληνική πυροβολαρχία με τα 21 κανονάκια της.