Ανατροπή στον ΚΟΚ: Τι αλλάζει στα πρόστιμα - Πιο απλή η αποπληρωμή

kok-prostima00

Η «φιλοσοφία» του νέου ΚΟΚ αλλάζει πλήρως, με στόχο η κακή οδηγική συμπεριφορά του ανθρώπου πίσω από το τιμόνι να λειτουργεί τιμωρητικά για τον ίδιο, αλλά όχι για το αυτοκίνητο

Ανατροπή στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα επιφέρει η αλλαγή του σχετικού νόμου, την οποία ετοιμάζει το υπουργείο Μεταφορών, με τον νέο αναθεωρημένο ΚΟΚ να περιλαμβάνει ελαφρύτερες διοικητικές κυρώσεις, αλλά και αυξομειώσεις στα προβλεπόμενα πρόστιμα, εξαιρουμένων των σοβαρών παραβάσεων για τις οποίες οι οικονομικές ποινές θα αυξηθούν.

Παράλληλα εξετάζεται η απαλοιφή εξοντωτικών κυρώσεων, όπως η διά βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης σε περίπτωση υποτροπής στην ίδια παράβαση, ενώ τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται για κάθε παράβαση θα είναι ενιαία και δεν θα ακολουθούν εισοδηματικά κριτήρια, όπως προβλέπει ο σημερινός ΚΟΚ, παρά το γεγονός ότι εκκρεμεί ακόμα η εφαρμογή της διάταξης.

Η «φιλοσοφία» του νέου ΚΟΚ, τους βασικούς άξονες του οποίου παρουσιάζει το «Εθνος της Κυριακής», αλλάζει πλήρως, με στόχο η κακή οδηγική συμπεριφορά του ανθρώπου πίσω από το τιμόνι να λειτουργεί τιμωρητικά για τον ίδιο, αλλά όχι για το αυτοκίνητο, πρακτική η οποία ακολουθείται και σήμερα για τα επαγγελματικά οχήματα.

Ως αποτέλεσμα, θα μειωθούν δραστικά οι παραβάσεις για τις οποίες θα αφαιρούνται τα στοιχεία του αυτοκινήτου (άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες). Πηγές του υπουργείου επισημαίνουν ότι κάτι τέτοιο είναι επιβεβλημένο, καθώς σε πολλές περιπτώσεις το αυτοκίνητο είναι οικογενειακό και μαζί με τον παραβάτη οδηγό «τιμωρείται» και δεν μπορεί να λειτουργήσει ολόκληρη η οικογένεια. Για παράδειγμα, εάν κάποιος εντοπιστεί να οδηγεί χωρίς να φορά ζώνη ασφαλείας, θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης του χρήστη, αλλά όχι και η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, ενώ θα επανεξεταστεί και η επαναφορά των οικονομικών προστίμων σε αυτές τις περιπτώσεις.

Ωστόσο σε παραβάσεις που θεωρούνται εξαιρετικά επικίνδυνες για την πρόκληση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος, όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, εξετάζεται το ενδεχόμενο να αφαιρούνται και τα στοιχεία του αυτοκινήτου.

Στην πλειονότητα των παραβάσεων δεν αναμένονται μεγάλες αυξομειώσεις στα πρόστιμα. Ωστόσο το βάρος θα δοθεί στην αποπληρωμή τους, η οποία εάν δεν γίνει σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, ο παραβάτης οδηγός θα βλέπει το οφειλόμενο ποσό στη φορολογική του δήλωση μέσω του Taxisnet.

Και αυτό γιατί, βάσει των στοιχείων του υπουργείου, αν και σήμερα το συνολικό ύψος των προστίμων που επιβάλλονται ετησίως φτάνει περίπου τα 140 εκατ. ευρώ, τελικώς το ποσό που πληρώνεται δεν ξεπερνά τα 40 εκατ. Αλλωστε εκτιμάται ότι η μη ύπαρξη προστίμου δεν έχει λειτουργήσει αποτρεπτικά στις παραβάσεις. Αντιθέτως έχει δημιουργήσει «ουρές» οδηγών έξω από πολιτικά γραφεία ή τα γραφεία της Τροχαίας προκειμένου να καταφέρουν να πάρουν πίσω νωρίτερα από τους προβλεπόμενους μήνες άδεια και δίπλωμα.

Πιο απλή η αποπληρωμή

Την περίοδο αυτή στο υπουργείο γίνεται επανεξέταση του νόμου αλλά και του ύψους των προβλεπόμενων προστίμων, με έμφαση στην απλοποίηση της διαδικασίας είσπραξης. Εχει υπάρξει επί της αρχής συμφωνία μεταξύ των υπουργείων Μεταφορών, Οικονομικών (ΑΑΔΕ) και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ως προς την πληρωμή των προστίμων. Με τον νέο ΚΟΚ, ο οποίος αναμένεταινα έχει ολοκληρωθεί στις αρχές της επόμενης χρονιάς, ο υπερήμερος οφειλέτης θα έχει την προβλεπόμενη δυνατότητα να υποβάλει ένσταση για πρόστιμο που του επεβλήθη, ενώ στη συνέχεια, και εφόσον η ένστασή του έχει απορριφθεί, θα του δίνεται και ένα εύλογο χρονικό διάστημα 2-3 μηνών προκειμένου να αποπληρώσει την οφειλή του, η οποία μετά το πέρας του συγκεκριμένου διαστήματος θα περνά ως υποχρέωση μέσω του Taxis.

«Στόχος είναι να γνωρίζει ο παραβάτης ότι δεν μπορεί να διαφύγει από την ποινή του είτε με κάποιο ρουσφέτι είτε επειδή δεν αναζήτησε κανείς αυτήν την οφειλή» υπογραμμίζουν πηγές του υπουργείου Μεταφορών, συμπληρώνοντας πως τα επιπλέον έσοδα από την είσπραξη των προστίμων θα κατευθυνθούν στη χρηματοδότηση δράσεων για την οδική ασφάλεια αλλά και στην εφαρμογή ενός νέου εργαλείου, των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).

Επισημαίνουν, μάλιστα, ότι η βελτίωση της εισπραξιμότητας θα δώσει τη δυνατότητα ακόμα και μείωσης του ύψους ορισμένων προστίμων, ενώ τονίζουν ότι αυτό που καταδεικνύει η σημερινή πρακτική είναι ότι ακόμα και ένα μικρό πρόστιμο πολλές φορές δεν πληρώνεται, καθώς δεν αναζητείται ποτέ από κανέναν. Σήμερα τα βήματα από την επιβολή μέχρι την είσπραξη ενός προστίμου είναι περίπου εξήντα, ενώ φιλοδοξία του νέου ΚΟΚ είναι να τα μειώσει στα 15. Στην κατεύθυνση της βελτίωσης της εισπραξιμότητας των προστίμων, το υπουργείο εξετάζει και την επιστροφή του δεκαημέρου για την αποπληρωμή τους με έκπτωση. Υπενθυμίζεται ότι με τις υφιστάμενες διατάξεις έχει καταργηθεί η δυνατότητα πληρωμής του μισού ποσού το πρώτο δεκαήμερο, αλλά έχει μειωθεί στο μισό το ύψος των προστίμων.

Τρεις είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους δεν εισπράττονται σήμερα τα πρόστιμα, όπως εκτιμούν οι ίδιες πηγές: η πολύπλοκη γραφειοκρατική διαδικασία από την επιβολή μέχρι την είσπραξη του προστίμου, η μη αναζήτηση της οφειλής από την πλειονότητα των δήμων και η ανυπαρξία μηχανισμού επιβολής.

Και στον νέο ΚΟΚ, πάντως, θα εξακολουθήσει να υπάρχει η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων, η οποία θεσμοθετήθηκε με τον νόμο του 2018 και τις διαχωρίζει σε χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας, ορίζοντας πρόστιμα έως 100 ευρώ για την πρώτη κατηγορία, από 101 έως 300 ευρώ για τη δεύτερη και από 301 έως 600 ευρώ για την τρίτη, εκτός των πολύ επικίνδυνων παραβάσεων. Ωστόσο αυτό που φαίνεται ότι θα αλλάξει είναι το ύψος, καθώς και η λογική των προστίμων. Ο υφιστάμενος ΚΟΚ ορίζει ότι στις παραβάσεις της ίδιας κατηγορίας το πρόστιμο πρέπει να είναι ενιαίο, κάτι το οποίο δεν θα ισχύσει.

Αλλωστε στην πραγματικότητα η κατηγοριοποίηση ουσιαστικά δεν εφαρμόστηκε, καθώς αν και ο τελευταίος νόμος μετρά πάνω από 1,5 χρόνο εφαρμογής, δεν βγήκαν ποτέ οι υπουργικές αποφάσεις οι οποίες θα όριζαν τις ακριβείς παραβάσεις ανά κατηγορία και τα ακριβή πρόστιμα. Η νομοπαρασκευαστική επιτροπή που είχε συσταθεί με αυτό τον σκοπό παρέδωσε το πόρισμά της λίγο πριν από τις εκλογές, χωρίς αυτό να προλάβει να πάρει τη μορφή υπουργικής απόφασης.

Συνοπτικά, στις βασικές αλλαγές τού υπό αναθεώρηση ΚΟΚ εντάσσονται:

Η διατήρηση της αφαίρεσης των στοιχείων του αυτοκινήτου για τις παραβάσεις οι οποίες σχετίζονται με το όχημα, όπως για παράδειγμα η έλλειψη βεβαίωσης τεχνικού ελέγχου από ΚΤΕΟ ή οι βλάβες στα φώτα κ.λπ.

Στις πολύ σοβαρές παραβάσεις, όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, εξετάζεται ο συνδυασμός ποινών και προστίμων αλλά και η διατήρηση της αφαίρεσης των στοιχείων του αυτοκινήτου ως αποτρεπτικού μέτρου.

Οι ποινές για κάποιες παραβάσεις θα εξεταστούν μεμονωμένα και θα αυστηροποιηθούν. Σε τουλάχιστον δύο παραβάσεις, όπως η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ αλλά και οι αυτοσχέδιοι αγώνες (κόντρες), οι οποίοι θεωρούνται ως μια «συνειδητή» παράβαση, το χρηματικό πρόστιμο θα αυξηθεί από τα 700 ευρώ που ισχύει σήμερα.

Να σημειωθεί ότι σήμερα το υψηλότερο πρόστιμο (πλην του αλκοόλ) είναι 700 ευρώ και επιβάλλεται, μεταξύ άλλων, στην παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, STOP, σε αντικανονική προσπέραση και επικίνδυνους ελιγμούς.

Κατάργηση της διάταξης περί διά βίου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης, η οποία προβλέπεται σήμερα στις περιπτώσεις διπλής ή τριπλής υποτροπής σε πολύ σοβαρές παραβάσεις, όπως το αλκοόλ, καθώς εκτιμάται ότι δεν έχει τον σωφρονιστικό χαρακτήρα που επιβάλλεται να έχει μια ποινή.

Κατάργηση της διάταξης για την επιβολή προστίμων με εισοδηματικά κριτήρια, η οποία εκτιμάται ότι είναι ανεφάρμοστη, και επαναθεσμοθέτηση ίδιου προστίμου σε όλους για την ίδια παράβαση.

Σε ό,τι αφορά τα αλλοδαπά επαγγελματικά οχήματα, πάντως, και τους ελέγχους τους από μεικτά κλιμάκια στις εθνικές οδούς, εξετάζεται και η επιτόπια είσπραξη των προστίμων τόσο του ΚΟΚ όσο και άλλων παραβάσεων, όπως το διαφορετικό δηλωμένο φορτίο, είτε με πιστωτική κάρτα είτε με ακινητοποίησή τους μέχρι να πληρωθεί το πρόστιμο. Και αυτό γιατί σήμερα συχνά επιβάλλονται πρόστιμα σε τέτοιες περιπτώσεις, τα οποία όμως δεν πληρώνονται ποτέ.

ΣΧΟΛΙΑ (44)

Χανιά

Όποιος πίνει και οδηγεί είναι Δολοφόνος

Με την καπνα

Που βγάζουν μερικά σαραβαλα τι θα γίνει είμαστε υποχρεωμένοι να τα αναπνέουμε. Περνάνε δίπλα απ' τα περιπολικά κ κάνουν ότι δεν βλέπουν οι τροχονόμοι. Τα μισά ειναι αγροτικά ευπαθης κοινωνικης ομάδας.

Βασιλης

Αυτούς τους δρόμους έχουμε σε αυτούς πρέπει να οδηγούμε καρμανιόλα δρόμος δεν υπάρχει εμείς τον δημιουργουμε

Alexadros

O KOK προβλέπει ανώτερο όριο ταχύτητας 130Km. δεν έχω δει τέτοια πινακίδα ,ούτε στους κανονικούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας μας. Όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν έχουν πολύ μεγαλύτερη τελική ταχύτητα. Ένα αυτοκίνητο με τελική 250 ή 350 και μεγαλύτερη τελική ταχύτητα , τελικά είναι ασφαλές να κυκλοφορεί στους Ελληνικούς δρόμους (μην ξεχνάμε το δυστύχημα με ένα τέτοιο αυτοκίνητο , πριν αρκετό καιρό) ; Και αν κάποιος έχει ένα τέτοιο αυτοκίνητο πως διασφαλίζεται ότι δεν θα οδηγήσει με την ταχύτητα αυτή; Εχω διαβάσει ότι 2021 θα υπάρχει κόφτης!!! Τα όρια ταχύτητας είναι απαράδεκτα σε πολλές περιπτώσεις (30-40-60) ενώ με60- 80 (και πλεον ) πηγαίνεις με ασφάλεια ,έχω προσπαθήσει να τα εφαρμόσω , αλλά με προσπερνούν και νταλίκες ακόμη (και περιπολικό με έχει προσπεράσει) και ας έχει διπλή διαχωριστική , με ότι συνεπάγεται , πολυκαταστήματα λειτουργούν πλησίον σε εθνική οδό ,με διπλή διαχωριστική (έχω δει περίπτωση, άλλοτε να την σβήνουν ενώ περνούσα και άλλοτε να υπάρχει)έξω από πόλη και για να βρεις μέρος να επιστρέψεις στη πόλη θα πρέπει να κάνεις αρκετά χιλιόμετρα (και συνήθως επιστρέφουν παραβιάζοντας την διπλή διαχωριστική) και δεν φταίει η τροχαία που είναι αρμόδια να εφαρμόσει τον νόμο. Ολοι οι οδηγοί νομίζω ότι θα πρέπει να έχουμε υπόψιν μας , ότι οι δρόμοι είναι για όλα τα αυτοκίνητα , ότι όλα τα αυτοκίνητα υπακούουν στους νόμους της φυσικής (έχω δει ακριβά αυτοκίνητα να έχουν καβαλήλει την δεξιά μπάρα προστασίας, να φεύγουν εκτός δρόμου σε στροφές)και ότι θα πρέπει να έχουμε τον πλήρη έλεγχο του οχήματος πάντοτε με ότι αυτό συνεπάγεται και να μην μιλούν στο κινητό, χωρίς συσκευές ανοικτής ακρόασης. Για τους παλιούς οδηγούς , θα συνιστούσα να κατεβάσουν και να διαβάσουν τον ΚΟΚ από την ιστοσελίδα της αστυνομίας (Οι νέοι θα πρέπει να τα έχουν διδαχθεί στη σχολή). Το ξέρουμε όλοι ,ιδίως οι επαρχιακοί οι δρόμοι , έχουν προβλήματα Νομίζω ότι θα πρέπει κάθε νέος οδηγός , όταν πάρει το δίπλωμα να έχει τη σωστή εκπαίδευση να αντιμετωπίσει κάθε κατάσταση , οδήγηση π.χ με βροχή ,χιόνι , πάγο,ομίχλη,χρήση αλυσίδων κ.λ.π και το τη σωστή οδηγητική κατάρτιση και συμπεριφορά(Αν ισχύει αυτά που έχω διαβάσει , ότι λαδώνουν για να πάρουν το δίπλωμα , θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι να τιμωρούνται παραδειγματικώς. Την ζώνη ασφαλείας την φοράμε για δική μας ασφάλεια και όχι για να μην μας γράψει η τροχαία , καθώς και όταν πρόκειται να οδηγήσουμε δεν πίνουμε΄και δεν μιλάμε στο κινητό . Χωρίς θέσεις Parking , ακόμη και στα μεγάλα μαγαζιά πως θα εξυπηρετηθεί ο κόσμος;

Μάκης

Όποιος συλλαμβάνεται μεθυσμένος η παραβιάζει κόκκινο πρέπει να του αφαιρείται το δίπλωμα δια παντός

Δημήτρης

Ο καθένας φέρνει τα δικά του. Τίποτα σταθερό σ αυτή τη χώρα.

Nikolaos Tsoukalas

Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ δρόμος ΔΕΝ είναι για το ξεκ@βλωμα του καθενός, ούτε όμως και η ΠΙΣΤΑ.Και τα ΔΥΟ, έχουν κανόνες.Ας εφαρμοστούν καταρχάς οι κανόνες στο δρόμο, και μετά, οι έχοντες τα κατάλληλα τουτούνια, και τα χρήματα για ότι η πίστα παρέχει (κανόνες), ελέγχουν πόσο καλύτεροι έγιναν από την προηγούμενη φορά που την μίσθωσαν (αποκλειστικά).Το αποκλειστικά, έχει άλλο κόστος, γι' αυτό και τα μεταξωτά βρακιά θέλουν επιδέξιους κ@λους!Για τους δημόσιους δρόμους, ΔΕΝ χρειάζεται τροχαία, αλλά κάμερες ανά χιλιόμετρο, διότι ΔΕΝ έχουν ούτε συναίσθημα, ούτε ξέρουν τι είναι το αλισβερήσι...

γιωργος

συμφωνώ απόλυτα με την / τον «υποκρισία». Να προσθέσω : το κράτος υποχρεώνει ελεύθερους επαγγελματίες να έχουν φορητά ΡΟS. Ποσό δύσκολο είναι να έχουν τέτοια μαραφετια όλα τα περιπολικά και να εισπράττουν επι τόπου; Σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής παρακράτηση του διπλώματος μέχρι τη στιγμή της εξόφλησης. Με μια βολτίτσα κάθε μέρα στην Τρικάλων και την Καραϊσκάκη της Καρδίτσας θα βγάζουν τα μεροκάματα ΟΛΟΥ του Τμήματος, από τους αναίσθητους γκαραγκουνηδες που δίπλο - τριπλό παρκάρουν και τσαμπουκαλεύονται άμα τους κανείς μια - ακόμα και ευγενική - παρατήρηση

Drift King

Εμεις που γουσταρουμε ταχυτητα, στριψιμο και drift θελαμε πιστες. Τα Μεγαρα αυξησαν το εισιτηριο σε δυσθεωρητα υψη...δεν πειραζει μαγκες, θα συνεχισουμε να σας περναμε απο πανω στο δρομο και να λιωνουμε λαστιχα εκει. Αφου δεν θελετε ουτε πιστα, ο ''πολεμος'' θα συνεχιστει στο δρομο με ή χωρις προστιμα. Drift μεχρι να βγει ο ηλιος απ τη δυση !

Stathis

Πρόσεχε μη σκίσεις το καλσόν...Όλοι οι "ραλίστες" στην Ελλάδα μαζεμένοι αλλά στους αγώνες σποραδικά κάποιος διάττοντας αστέρας εμφανίζεται κι εξαφανίζεται.Αν είσαι τόσο "χεράς" πήγαινε να βρεις μια εταιρεία να σε στείλει σε αγώνες...Αλλιώς κάτσε και παίζε fast and furius στο playstation.Οι δρόμοι δεν είναι για τέτοια...

John

Φαντάζομαι θα οδηγείς στην καλύτερη κανένα 106 του 1998 δεν είσαι για τίποτα παραπάνω θέλεις και drift χωριάτη

Ανουσια ολα

Και ποιος θα τα εφαρμοσει ολα αυτά; Η ανυπαρκτη Τροχαια; Που εχουν γεμισει ολοι οι δρομοι παρκαρισμενα; Που σε ολους τους κεντρικους δρομους η μία λωρίδα είναι πιασμενη από τα παράνομα; Που παρκαρουν σε γωνίες και δεν μπορεις να περάσεις την διαστάθρωση; Που οι μισοι στριβουν και γερνουν στο άλλο ρεύμα ή πανω σου στην διπλα λωρίδα; Που πανω απο τα μισα αυτοκίνητα έχουν κακορυθμισμένα φώτα ή παράνομα και σε τυφλώνουν; Και είδαμε και τί έκανε η Τροχαία μας για τον νέο νόμο με τα καφάσια και τις καρέκλες που δεν πρέπει να κλινουν το δρόμο. Που πάω στην πλατεία της πόλης μου και η Τροχαία ειναι παρκαρισμένη παρανομα δίπλα στο παράνομο καφάσι και πίνει καφέ στην καφετέρια που έχει παρανομήσει. Πότε θα καταλαβουμε οτι το μεγαλύτερο πρόβλημα και αιτία όλου του χάους είναι η ανύπαρκτη Τροχαία;

17.11

Πόσο δίκιο έχεις!! Στην δική μου περιοχή ακριβώς τα ίδια. Πέρα από τα διπλοπαρκαρισμένα, στην αρχή του δρόμου που μένω, έχει 2 όχι 1, 2 !!!ταμπέλες που λέει απαγορεύεται η διέλευση φορτηγών. Σε βεβαιώ ότι τα μισά φορτηγά της Αθήνας μπαίνουν κανονικά στον δρόμο.

Stathis

Η τροχαία δεν κάνει τη δουλειά της επειδή δεν της το επιτρέπει η πολιτική ηγεσία.Αν το Υπουργείο ΠΡΟ.ΠΟ δώσει την εντολή και φυσικά και την κάλυψη στην τροχαία λύνεται το πρόβλημα.Αλλά γιατί να κάτσει να τα βάλει με τον κάθε πολίτη,όταν η ηγεσία δεν την υποστηρίζει;Για να βρίζουν οι πολίτες τον αστυνομικό;

ioannis

Το έχω ξαναγράψει και θα το κάνω συνέχεια...... Περίπου Πάσχα το 2019, μελέτη του Πανεπιστημίου Κρήτης για το τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα. ''Ελλειπή αστυνόμευση''. ΤΙΠΟΤΑ άλλο...

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

22195491

«Ως μέλη του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι δύο χώρες μας μοιράζονται το ίδιο όραμα, τις ίδιες αξίες και πολιτικές προσδοκίες για την ευημερία και τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή, σε αντιστάθμισμα της πολιτικής και των παράνομων ενεργειών εκείνων που αποσκοπούν στην αποσταθεροποίησή της», τόνισε ο υπουργός Άμυνας