Λεών Πατίστας, ο μηχανολόγος με τα δεξαμενόπλοια

Λεών Πατίστας, ο μηχανολόγος με τα δεξαμενόπλοια

Οι περισσότεροι τον γνωρίζουν μέσα από τα περιοδικά lifestyle και τις αντίστοιχες τηλεοπτικές εκπομπές ως τον αγαπημένο της Μαριέττας Χρουσαλά - του επιτυχημένου μοντέλου και παρουσιάστριας πρωινής τηλεοπτικής εκπομπής. Ωστόσο, ο εφοπλιστής Λέων Πατίτσας είναι πολλά περισσότερα από ένα λαμπερό «παράπλευρο» πρόσωπο στον κόσμο της showbiz. Πρόκειται για ένα από τα ανερχόμενα πρόσωπα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας με καταγωγή «βαριά σαν ιστορία»: παππούς του είναι ο Λέων Χ. Λεμός.

Λεών Πατίστας, ο μηχανολόγος με τα δεξαμενόπλοια

Οι περισσότεροι τον γνωρίζουν μέσα από τα περιοδικά lifestyle και τις αντίστοιχες τηλεοπτικές εκπομπές ως τον αγαπημένο της Μαριέττας Χρουσαλά - του επιτυχημένου μοντέλου και παρουσιάστριας πρωινής τηλεοπτικής εκπομπής. Ωστόσο, ο εφοπλιστής Λέων Πατίτσας είναι πολλά περισσότερα από ένα λαμπερό «παράπλευρο» πρόσωπο στον κόσμο της showbiz. Πρόκειται για ένα από τα ανερχόμενα πρόσωπα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας με καταγωγή «βαριά σαν ιστορία»: παππούς του είναι ο Λέων Χ. Λεμός.

Τη θάλασσα ο νεαρός Λέων την έχει στο DNA του. Οι παιδικές μνήμες του είναι γεμάτες απέραντο γαλάζιο. Κάθε όνειρό του ποτιζόταν από θάλασσα και από τα λόγια του παππού: «Η μεγαλύτερη κληρονομιά που θα σας αφήσω είναι ένα καλό όνομα και καλές διασυνδέσεις». Τα ενσωμάτωσε και τα ανακαλεί διαρκώς εκείνα τα λόγια ο Λέων Πατίτσας σήμερα: «Αυτό πιστεύω είναι το πιο σημαντικό: να έχεις καλό όνομα στην αγορά, να είσαι τίμιος και ειλικρινής και να χτίζεις σιγά-σιγά σχέσεις με ανθρώπους που θα σε εμπιστεύονται και θα τους εμπιστεύεσαι», λέει.

 

Με τον παππού για ψάρεμα στις Οινούσσες

 

Η καταγωγή της οικογένειας είναι από τις Οινούσσες, το ακριτικό μας νησί ανατολικά της Χίου, λίγα μόλις μίλια από τα τουρκικά παράλια, που έχει βγάλει μεγάλους εφοπλιστές που έγραψαν και γράφουν με χρυσά γράμματα την Ιστορία της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας.

Μικρό παιδί, περνούσε μαζί με τον αδελφό του περνούσε αξέχαστα καλοκαίρια στις Οινούσσες. Ο παππούς τούς πήγαινε με μια μικρή βάρκα για ψάρεμα στις Οινούσσες και εκείνοι τα θεωρούσαν όλα μαγικά.  

«Τη ναυτιλία την είχαμε μέσα μας. Από πολύ μικρή ηλικία μάς είχε πάρει ο παππούς, ο Λέων Χ. Λεμός, μια μικρή ψαρόβαρκα στις Οινούσσες και πηγαίναμε για ψάρεμα. Μας άρεσε η θάλασσα, έρχονταν τα βαπόρια και σταματούσαν κάποιες φορές στις Οινούσσες στην πορεία τους για τη Μαύρη Θάλασσα, ανεβαίναμε πάνω και τα βλέπαμε. Ηταν το όνειρό μας να ακολουθήσουμε αυτό το επάγγελμα. Από πολύ μικροί ακούγαμε εκπληκτικές ιστορίες από καπεταναίους, όπως ήταν ο παππούς μου, για τις περιπέτειες στη θάλασσα, για τους ανθρώπους που συναντούσαν κ.λπ. Θυμάμαι τον παππού μου, τα καλοκαίρια που πηγαίναμε στις Οινούσσες μου έλεγε: “Κάθε μέρα θα καθόμαστε και θα μιλάμε για μια ώρα. Θα κάνουμε φιλοσοφική συζήτηση”. Ηταν πολύ χρήσιμο. Αυτό που επίσης έλεγε είναι: “Η ναυτιλία αρρωσταίνει, αλλά ποτέ δεν πεθαίνει”, είχε δηλώσει ο Λέων  Πατίτσας σε μία σπάνια συνέντευξή του στο ναυτιλιακό περιοδικό «Outlook Economic». 

Από το ΜΙΤ στη ναυτιλία

Κλείσιμο

Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι ο Λέων junior ακολούθησε το επάγγελμα του εφοπλιστή. Παρά το γεγονός ότι σπούδασε μηχανολόγος-μηχανικός με μεταπτυχιακό στα οικονομικά στο παγκοσμίου φήμης αμερικανικό πανεπιστήμιο ΜΙΤ, δεν ακολούθησε καριέρα στον τραπεζικό τομέα ή στο χρηματιστήριο που ήταν στο φόρτε του, αλλά ακολούθησε το πεπρωμένο του που ήταν γραφτό στη θάλασσα.

Στον χώρο εισήλθε το 1998, σε μια περίοδο κατά την οποία οι business της θάλασσας δεν ήταν στα πάνω τους. Τότε κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί τον «χρυσό αιώνα της ναυτιλίας» που θα ανέτελλε. Μπήκε στην εταιρεία του παππού του, την «Εύπλοια», εκεί όπου ο πατέρας του, ο Σπύρος Πατίτσας, εργαζόταν ως τεχνικός διευθυντής. Ονειρο και φιλοδοξία του ήταν και είναι να συνεχίσει και να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο την επιχείρηση, ώστε να ξεπεράσει μαζί με τον πατέρα του και τον αδελφό του όλα όσα έκαναν οι προηγούμενες γενιές.

Το 2001, ο στόλος της ναυτιλιακής εταιρείας «Εύπλοια» την οποία είχε ιδρύσει ο Λέων Χ. Λεμός περιελάμβανε οκτώ πλοία ξηρού φορτίου. Ηταν η χρονιά που τα παιδιά του αποφάσισαν να ακολουθήσουν ξεχωριστές πορείες. Τότε η κυρία Μαριγώ Λεμού αποφάσισε να δώσει τη διαχείριση των δύο πλοίων που της αναλογούσαν από την πατρική κληρονομιά στους γιους της Λέοντα και Φιλήμονα Πατίτσα. Δύο χρόνια αργότερα, το 2003, ο Λέων και ο αδερφός του Φιλήμων μαζί με τον πατέρα τους Σπύρο Πατίτσα ίδρυσαν την «Atlas Maritime Ltd». 

Ο Λέων Πατίτσας είναι σήμερα managing director της «Atlas Maritime Ltd.», η οποία δημιουργήθηκε όταν διαχωρίστηκε η «Εύπλοια» και η «LC Lemos». Η εταιρεία ξεκίνησε με δύο πλοία ξηρού φορτίου και λίγο αργότερα προσέθεσε ένα ακόμη. Από το τέλος του 2005 έως τις αρχές του 2007 πούλησαν τα φορτηγά πλοία σε συμφέρουσες τιμές, εκμεταλλευόμενοι τις πολύ υψηλές τιμές και την αυξημένη ζήτηση. Η εταιρεία εστίασε την προσοχή της στα δεξαμενόπλοια αφού, όπως τονίζει ο Λέων Λεμός, «όταν επενδύσεις σε διαφορετικούς τομείς μπορείς να έχεις καλύτερα αποτελέσματα, γιατί ο ένας τομέας δεν συμβαδίζει απαραίτητα με τον άλλο. Εμείς πουλήσαμε σε υψηλά επίπεδα τα πλοία ξηρού φορτίου (bulk carriers) και σε ενδεχόμενο γύρισμα της αγοράς θα επανεπενδύσουμε σε αυτόν τον τομέα. Γενικά, πιστεύουμε ένας συνδυασμός δεξαμενοπλοίου και πλοίου ξηρού φορτίου (bulk carriers) είναι καλός». Αυτή τη χρονική περίοδο η «Atlas Maritime Ltd.» διαχειρίζεται ένα στόλο από έξι δεξαμενόπλοια, πέντε Aframaxes και ένα VLGC.

 Τo πρώτο πλοίο  Του 1905, Ο τορπιλισμός της  «Ευπλοίας», Η «Λέμος-Πατέρας» και η ATLAS SHIPPING

Η ιστορία της οικογένειας στη ναυτιλία αρχίζει από το 1700. Ωστόσο η χρονιά-σταθμός είναι το 1905, όταν ο Χρήστος Μ. Λεμός, μαζί με άλλους εφοπλιστές, από τις οικογένειες των Πατέρα, Λύρα και Χατζηπατέρα, αγοράζουν το βαπόρι «Μαριέττα Ράλλη», στο οποίο ο Χρήστος Λεμός, ο μπάρμπα Χρήστος όπως τον φώναζαν, είναι και ο πρώτος καπετάνιος του. 

Το 1937, ένα από τα πέντε παιδιά του Χρήστου Λεμού, ο Λέων, μαζί με τα αδέρφια του Γεώργιο και Μιχάλη, τον Μάρκο Λύρα, ο οποίος είχε παντρευτεί μία από τις αδερφές του, την Αγγελική Λεμού και τον Κώστα Πατέρα αγόρασαν το «Εύπλοια», 3.863 tg, χτισμένο το 1911 στην Αγγλία, το οποίο τορπιλίστηκε από ένα γερμανικό υποβρύχιο, το 1940. Εξαιτίας του τορπιλισμού του, μετά τον πόλεμο, το 1947 πήραν ένα από τα Liberties, το «Ελλάς».  

Στη Νέα Υόρκη, ο Λέων Χ. Λεμός μαζί με τον αδερφό του Γεώργιο, ο οποίος είχε παντρευτεί την Κατίγκω Πατέρα, και σε συνεργασία με την οικογένεια Πατέρα δημιούργησαν τη «Λεμός & Πατέρας». Ο Λέων Χ. Λεμός αναδείχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους εφοπλιστές της ελληνικής ναυτιλίας και είναι ιδρυτής της Ναυτικής Ακαδημίας των Οινουσσών. 

Τη δεκαετία του 1960 μεταφέρθηκαν στο Λονδίνο και ύστερα από μία δεκαετία ήρθαν στην Ελλάδα όπου δημιούργησαν την «Εύπλοια», η οποία έφτασε να είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες με παραγγελίες πλοίων στα ναυπηγεία της Ιαπωνίας και της Γιουγκοσλαβίας. Η οικογένεια Λεμού όλα αυτά τα χρόνια έχει διαχειριστεί περισσότερα από 100 πλοία.

Το 2001, ο στόλος της «Ευπλοίας» περιελάμβανε οκτώ πλοία ξηρού φορτίου, όταν τα παιδιά του Λέοντα Λεμού αποφάσισαν να ακολουθήσουν ξεχωριστές πορείες.  

Η κυρία Μαριγώ Λεμού αποφάσισε να εμπιστευτεί τη διαχείριση των δύο πλοίων που αντιστοιχούσαν στο μερίδιό της, στους δύο γιούς της, τον Λέοντα και τον Φιλήμονα. Το 2003, ο Λέων και ο Φιλήμων μαζί με τον πατέρα τους Σπύρο Πατίτσα, ο οποίος εργαζόταν ως τεχνικός διευθυντής στην «Εύπλοια», ίδρυσαν την «Atlas Maritime Ltd.».

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης