Πανελλήνια θλίψη για την απώλεια του Μάνου Ελευθερίου - Η τελευταία του «εξομολόγηση» στο ΘΕΜΑ 104,6

eleftherioumessm

Το «αντίο» του πολιτικού και πνευματικού κόσμου - Η ζωή και το μεγάλο έργο του σπουδαίου ποιητή, στιχουργού και πεζογράφου που «έφυγε» σε ηλικία 80 ετών

Η απώλεια του ποιητή, στιχουργού και πεζογράφου Μάνου Ελευθερίου σε ηλικία 80 ετών προκάλεσε πανελλήνια συγκίνηση, καθώς ήταν ένας από τους σημαντικότερους ανθρώπους που πρόσφεραν στη χώρα και στην κοινωνία σε πολλαπλά επίπεδα, φωτίζοντας τη σκέψη και την έκφραση. Ο πολιτικός και πνευματικός κόσμος εξέφρασε τη θλίψη του για τη μεγάλεια απώλεια, καθώς ο Μάνος Ελευθερίου αφήνει πίσω του ένα τεράστιο έργο, αλλά και ένα κενό που θα χρειαστεί κόπος και έμπνευση από τους επόμενους φωτισμένους Έλληνες προκειμένου να καλυφθεί.

Ένας σπουδαίος Έλληνας, που είχε να πει πολλά και που η τελευταία του «εξομολόγηση» καταγράφηκε στο ΘΕΜΑ 104,6 και στην εκπομπή «Αυτοπροσώπως», του Νίκου Θρασυβούλου. Μία εκπομπή που το protothema.gr επαναφέρει στην επικαιρότητα, ώστε ο κόσμος να ακούσει και να στοχαστεί από τα λόγια του σπουδαίου Μάνου Ελευθερίου, με το τεράστιο έργο και την πάντα εύστοχη και πάνω απ' όλα διορατική ματιά του, μέσα από την ευαισθησία μίας καλλιτεχνικής ψυχής.

Σε μία από τις τελευταίες του συνεντεύξεις, ο Μάνος Ελευθερίου βρέθηκε στο ραδιοφωνικό πλατό και μίλησε για την πολύχρονη καριέρα του, τα τραγούδια και την ποίηση.

Ακούστε παρακάτω όσα είχε εξομολογηθεί στον Νίκο Θρασυβούλου:



Το «αντίο» του πολιτικού κόσμου στον Μάνο Ελευθερίου

Στο δυσαναπλήρωτο κενό και στο σπουδαίο έργο που αφήνει πίσω του ο Μάνος Ελευθερίου που έφυγε την Κυριακή από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών, αναφέρονται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και πολιτικοί εκπρόσωποι της χώρας.  «Ο Μάνος Ελευθερίου ανήκει, εδώ και πολλά χρόνια, στην χορεία των μεγάλων Πνευματικών μας Ανθρώπων, για τους οποίους ο θάνατος είναι το πέρασμα στην αιωνιότητα που δικαιωματικώς τους αναλογεί. Αιωνία η Μνήμη του», τονίζει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος σε ανακοίνωση για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου.

Τσίπρας: Θα είναι μαζί μας για πολλές γενιές

«Στον κόσμο τούτο είναι φορές που πάει κανείς και δίχως χάρτη. Ο Μ. Ελευθερίου διέγραψε μια πορεία στον πολιτισμό που υπερβαίνει κατά πολύ την βιολογική του παρουσία, θα είναι μαζί μας για πολλές γενιές. Με τα λόγια του τίμησε τα χρόνια μας. Τον αποχαιρετούμε με συγκίνηση & σεβασμό».

Με αυτή την ανάρτηση στον λογαριασμό του στο Twitter ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας αποχαιρετά τον Μάνο Ελευθερίου.


Βούτσης: Η χώρα θρηνεί μία σπουδαία προσωπικότητα

Ο πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Νίκος Βούτσης εξέφρασε τη βαθιά του θλίψη για την απώλεια του Μάνου Ελευθερίου.

Συγκεκριμένα, ο κ. Βούτσης δήλωσε:

«Σήμερα η χώρα θρηνεί μια σπουδαία προσωπικότητα, τον Μάνο Ελευθερίου.

Ένας σπουδαίος ποιητής, πεζογράφος και στιχουργός, ένα πνεύμα ανήσυχο και οξυδερκές μέχρι το τέλος, έφυγε αφήνοντας το αποτύπωμα του στις καρδιές όλων μας και μια τεράστια παρακαταθήκη μέσα από τις ποιητικές του συλλογές, τα πεζογραφήματά αλλά και τους στίχους του.

Στους οικείους του εκφράζω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια.»

Κονιόρδου: Εμβληματική και πολυσχιδής προσωπικότητα

«Τα "Μαλαματένια λόγια" του μας βοήθησαν να εκφράσουμε μέσα από το τραγούδι τις πιο προσωπικές μας στιγμές: τη λύπη μας και τη χαρά μας, τη συνάντηση με τον διπλανό μας και τη μοναξιά μας» σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου.

Σε συλλυπητήριο μήνυμά της, η κ. Κονιόρδου αναφέρει πως οι στίχοι του Ελευθερίου τραγούδησαν τη μοναχικότητα, το αστικό τοπίο μιας κοινωνίας που αλλάζει από τη Δικτατορία προς τη μεταπολίτευση, τους άδειους δρόμους και τις στριμωγμένες πόλεις, τα τοπία και τους ανθρώπους τους και επισημαίνει: «Ποιητής, πεζογράφος, στιχουργός και αρθρογράφος, διανοούμενος, καλλιτέχνης με δημόσιο λόγο και παρουσία, ο Μάνος Ελευθερίου υπήρξε εμβληματική και πολυσχιδής προσωπικότητα, η οποία σφράγησε μια σειρά από τομείς του νέου ελληνικού πολιτισμού. Ευγενής και πνευματώδης, με τον ευθύβολο λόγο του, το χιούμορ και το πνεύμα του, την αμεσότητα και την ειλικρίνειά του, ο Μάνος Ελευθερίου εξέφρασε την αλήθεια μιας ολόκληρης εποχής. Μέσα από τους στίχους του συμπύκνωσε "τα λόγια και τα χρόνια" μιας μεταβατικής περιόδου για τη χώρα. Τα, περισσότερα από 400, τραγούδια του που έχουν μοιραστεί στα χείλη όλων μας, αποτελούν τη μεγάλη παρακαταθήκη του εκτενούς έργου του».

Επίσης, η υπουργός Πολιτισμού εκφράζει τα συλλυπητήριά της στην οικογένεια και τους οικείους του και υπογραμμίζει: «Ο τόπος μας θα τον τραγουδάει για πάντα».

ΝΔ: Η απώλεια για τον πολιτισμό είναι μεγάλη

Η Τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α’ Αθηνών, Όλγα Κεφαλογιάννη, αναφέρεται σε μήνυμα της στη σημαντική κοινωνική δράση του ποιητή και συγγραφέα.

«Ο Μάνος Ελευθερίου υπήρξε σπουδαίος ποιητής, λογοτέχνης, στιχουργός και συγγραφέας, όπως και ενεργός πολίτης με ευαισθησίες και σημαντική κοινωνική δράση.

Η απώλεια για τον ελληνικό πολιτισμό είναι μεγάλη αλλά το έργο που αφήνει πίσω του θα τον θυμίζει για πάντα. Στην οικογένεια και τους οικείους του εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια».

ΣΥΡΙΖΑ: Ποιητής με κάθε έννοια του όρου

Συλλυπητήριο μήνυμα για την απώλεια του Μάνου Ελευθερίου έστειλε και ο ΣΥΡΙΖΑ. Πιο αναλυτικά:

«Ο ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει τη βαθιά του θλίψη για τον θάνατο του Μάνου Ελευθερίου. Ποιητής με κάθε έννοια του όρου, αριστοτέχνης των λέξεων σε κάθε μορφή του λόγου, στο έργο του η ποίηση συναντούσε τον κοινωνικό εαυτό της, γινόταν τραγούδι στα χείλη των πολλών, κυρίως εκείνων που τ’ άδικο το ζούνε μέσα από την κούνια τους. Σε καιρούς όπως οι δικοί μας, όταν η τέχνη είναι περισσότερο απαραίτητη από ποτέ, ο Μάνος Ελευθερίου θα παραμένει παρών. Το πολυσχιδές έργο του θα μας συντροφεύει. Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του».

ΠΟΤΑΜΙ: Ο Μάνος Ελευθερίου ήταν... πάρα πολλά

Ανακοίνωση εξέδωσε και το ΠΟΤΑΜΙ, αναφέροντας: «O Μάνος Ελευθερίου για όσους δεν τον ήξεραν από κοντά ήταν πολλά, πάρα πολλά: στίχοι- χιλιάδες- ποιήματα, διηγήματα, μυθιστορήματα, ραδιόφωνο, μια γλυκιά και σεμνή παρουσία. Όσοι είχαν την τύχη να τον έχουν γνωρίσει από κοντά το επιβεβαιώνουν.

Οι υπόλοιποι, όσοι τον γνωρίζαμε από τα τραγούδια που έγραψε, από τα βιβλία του, από το ραδιόφωνο, γίναμε δέκτες και της σοφίας του. Ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του 60, ο Μάνος Ελευθερίου δεν σταμάτησε ποτέ να διαμορφώνει το ηχόχρωμα και την ποιητική της σύγχρονης Ελλάδας. Με τον δικό του σεμνό αλλά επιδραστικό τρόπο, χωρίς εκζήτηση, πάντα δεμένος στην παράδοση από την οποία δεν έπαψε ποτέ να αντλεί. Μια παράδοση που την κουβαλούσε από τα νεανικά του χρόνια στη Σύρο και που δεν έπαψε ποτέ να ανανεώνει. Δεν είναι εύκολο να χωρέσει η προσφορά του σε λέξεις, ίσως γιατί είναι αδιόρατη: δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς για έναν άνθρωπο που με τα γραπτά του και τους στίχους του σε έκανε να νιώθεις οικείος του. Θα μας λείψει για πολλά, ίσως περισσότερο για αυτό.

Η Φώφη Γεννηματά, προέδρος του Κινήματος Αλλαγής αναφέρει πως εκλιπών τίμησε τον πολιτισμό και την Ελλάδα.

«΄΄Το τρένο φεύγει στις οχτώ....΄΄ Το Κίνημα Αλλαγής αποχαιρετά τον Μάνο Ελευθερίου. Το μεγάλο λογοτέχνη, τον ποιητή, τον δημοκράτη.

Άνθρωπος του πνεύματος είδε τους στίχους του να γίνονται τραγούδια από όλους τους κορυφαίους συνθέτες και να φτάνουν στα χείλη όλων των Ελλήνων. Τραγουδήθηκαν και θα τραγουδιούνται. Το έργο του είναι μεγάλο, τίμησε τον πολιτισμό και την Ελλάδα».


manos-eleutheriou7

Συλλυπητήρια δήλωση έκανε και ο δήμαρχος της Αθήνας Γιώργος Καμίνης

«Άνθρωποι με έργο σαν αυτό που αφήνει πίσω του ο Μάνος Ελευθερίου δεν πεθαίνουν. Θα διαβάζονται και θα τραγουδιούνται πάντα, γιατί η δύναμη των λέξεων και των συναισθημάτων που αναδύεται από το έργο του Μάνου Ελευθερίου, δίνει ξεχωριστή υπόσταση στις μεγάλες έννοιες και ιδέες που σε όλη τη ζωή του, με πίστη, πρέσβευε. Σήμερα, όμως, αποχαιρετούμε και έναν πολύτιμο συνεργάτη. Έναν άνθρωπο που, για 22 χρόνια και έως την τελευταία ώρα, τίμησε τον «Αθήνα 984» και μοιράστηκε με τους ακροατές του τις σκέψεις του. Μάνο, σε ευχαριστούμε».

Ανάρτηση στο facebook για τον Μάνο Ελευθερίου έκανε ο Ευάγγελος Βενιζέλος

«Αν μια λέξη μπορεί να αποδώσει την αίσθηση που άφηνε πάντα ο Μάνος Ελευθερίου είναι η λέξη γλυκός. Ευγενής, καλλιεργημένος, ευθύβολος στα σχόλια του, γενναιόδωρος στη συμπεριφορά και τους χαρακτηρισμούς του. Με την άνεση που του έδινε η προνομιακή του σχέση με την ελληνική γλώσσα κινήθηκε σταδιακά σε όλα σχεδόν τα πεδία του γραπτού λόγου μένοντας πρωτίστως αυτό που ήταν συνολικά, ποιητής. Ο Μάνος Ελευθέριου πέτυχε να δείξει ότι το λόγιο μπορεί να είναι και λαϊκό και το αντίστροφο, χωρίς τις ευκολίες του λογοτεχνικού λαϊκισμού. Αποχαιρετούμε με μεγάλη θλίψη έναν ωραίο άνθρωπο».

Ο Ανδρέας Λοβέρδος, αποχαιρετά τον «Δάσκαλο» Μάνο Ελευθερίου, ευπατρίδη της Τέχνης και της ζωής

«Ο Μάνος Ελευθερίου έγραφε για όσους «με τους αθάνατους είχαν λογαριασμούς». Χωρίς ίσως να είχε επίγνωση πως η τελευτή του έκανε τον ίδιο αθάνατο στη συλλογική μνήμη διαδοχικών γενεών. Με τιμή και συγκίνηση αποχαιρετούμε τον Δάσκαλο Μάνο Ελευθερίου, ευπατρίδη της Τέχνης και της ζωής, αγωνιστή της Δημοκρατίας και φανατικό αντίπαλο της ανελευθερίας, από όπου αυτή και αν προέρχεται».


manos-eleutheriou4

Η ζωή και το μεγάλο έργο του Μάνου Ελευθερίου

Ο σπουδαίος Έλληνας ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος Μάνος Ελευθερίου έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών, τα ξημερώματα της Κυριακής.  Πρόσφατα είχε αντιμετωπίσει ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας. Σύμφωνα με πληροφορίες την περασμένη Πέμπτη είχε υποβληθεί σε εγχείρηση στον πνεύμονα και απεβίωσε από ανακοπή καρδιάς σήμερα τα ξημερώματα.
manos-eleutheriou13

Ο Μάνος Ελευθερίου έχει γράψει ποιητικές συλλογές, διηγήματα, μία νουβέλα, δύο μυθιστορήματα και περισσότερα από 400 τραγούδια. Παράλληλα έχει εργαστεί ως αρθρογράφος, επιμελητής εκδόσεων, εικονογράφος και ραδιοφωνικός παραγωγός.
Συναντήσεις Με Συγγραφείς| Ν. Θρασυβούλου, Μ. Ελευθερίου

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ερμούπολη της Σύρου. Ο πατέρας του ήταν ναυτικός. Σε ηλικία 14 ετών έρχεται με την οικογένειά του από την Σύρο στην Αθήνα και τα πρώτα επτά χρόνια κατοικούν στο Χαλάνδρι. Το 1960 μετακομίζουν οικογενειακώς στο Νέο Ψυχικό. Το 1955 γνωρίζεται με τον Άγγελο Τερζάκη ο οποίος τον ωθεί να παρακολουθήσει μαθήματα στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου ως ακροατής. Το 1956 γράφεται στο τμήμα
θεάτρου της Σχολής Σταυράκου με καθηγητές τον Χρήστο Βαχλιώτη, Γιώργο Θεοδοσιάδη και Γρηγόρη Γρηγορίου.
manos-eleutheriou3

Το 1960 στα Ιωάννινα όπου βρέθηκε για να εκτελέσει την στρατιωτική του θητεία αρχίζει να γράφει θεατρικά έργα και ποιήματα. Το 1962 σε ηλικία μόλις 24 ετών δημοσιεύει την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Συνοικισμός, με δικά του χρήματα αλλά δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία. Την ίδια εποχή στα Ιωάννινα γράφει τους πρώτους στίχους, ανάμεσα στους οποίους ήταν και «Το τρένο φεύγει στις 8:00» που αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης.
Το τρένο φεύγει στις οχτώ - Μανώλης Μητσιάς


Τον Οκτώβριο του 1963 ξεκινά να εργάζεται στο «Reader’s Digest» όπου και παρέμεινε για τα επόμενα δεκαέξι χρόνια. Στο μεταξύ κυκλοφορούν τα δύο πρώτα του βιβλία με διηγήματα, Το διευθυντήριο (1964) και Η σφαγή (1965) για τα οποία γράφτηκαν εξαιρετικές κριτικές.Το 1964 παρουσιάζεται στην ελληνική δισκογραφία.
manos-eleutheriou6

Συνεργάζεται με το συνθέτη Χρήστο Λεοντή καθώς και τον Μίκη Θεοδωράκη (1967) με τον οποίο η συνεργασία διακόπηκε λόγω της Δικτατορίας. Τα συγκεκριμένα τραγούδια πρωτοκυκλοφόρησαν το 1970 στο Παρίσι. Συνεργάστηκε με τον Δήμο Μούτση (Άγιος Φεβρουάριος, 1971) και με τον Γιάννη Μαρκόπουλο στον δίσκο Θητεία του οποίου η ηχογράφηση άρχισε το Νοέμβριο του 1973, διακόπηκε από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και τελικά κυκλοφόρησε το 1974 με την Μεταπολίτευση.

Στο παρακάτω βίντεο το τραγούδι «Τα μαλαματένια λόγια» σε μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου.  
Malamatenia Logia Μαλαματενια Λογια


Κατά καιρούς είχε συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους Έλληνες συνθέτες, όπως με τον συνθέτη Σταύρο Κουγιουμτζή και τον τραγουδιστή Γιώργο Νταλάρα καθώς και με το Θανάση Γκαϊφύλλια στην Ατέλειωτη Εκδρομή (1975), τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Γιάννη Σπανό, τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον Σταμάτη Κραουνάκη, τον Λουκιανό Κηλαηδόνη, τον Γιώργο Χατζηνάσιο, τον Αντώνη Βαρδή και πολλούς άλλους. Παράλληλα έγραφε και εικονογραφούσε παραμύθια για παιδιά και επιμελείται την έκδοση λευκωμάτων με θέμα την Σύρο: Ενθύμιον Σύρας, Θέατρο στην Ερμούπολη κ.α.

Δείτε στο παρακάτω βίντεο όσα είχε πει ο ίδιος για τη συνεργασία του με τον Γιώργο Νταλάρα:
O Μάνος Ελευθερίου για τον Γιώργο Νταλάρα


Την δεκαετία του ‘90 αρθρογραφεί και συγχρόνως κάνει ραδιοφωνικές εκπομπές στον Αθήνα 9,84 και στο Δεύτερο Πρόγραμμα.

Το 1994 εκδίδει τη πρώτη του νουβέλα με τίτλο Το άγγιγμα του χρόνου. Το 2004 δημοσιεύει το πρώτο του μυθιστόρημα Ο Καιρός των Χρυσανθέμων που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας 2005. Το 2013 ο Μάνος Ελευθερίου, βραβεύθηκε για την συνολική προσφορά του από την Ακαδημία Αθηνών.


Δισκογραφικές επιτυχίες

· Το παλληκάρι έχει καημό (Μ.Θεοδωράκης)
· Σ’ αυτή τη γειτονιά (Μ.Θεοδωράκης)
· Ο Άγιος Φεβρουάριος (Δ.Μούτσης)
· Η σούστα πήγαινε μπροστά (Δ.Μούτσης)
· Άλλος για Χίο τράβηξε (Δ.Μούτσης)
· Ο χάρος βγήκε παγανιά (Δ.Μούτσης)
· Θητεία (Γ.Μαρκόπουλος)
· Μαλαματένια λόγια (Γ.Μαρκόπουλος)
· Τα λόγια και τα χρόνια (Γ.Μαρκόπουλος)
· Παραπονεμένα λόγια ( Γ.Μαρκόπουλος)
· Κάτω απ’τη μαρκίζα (Γ.Σπανός)
· Οι ελεύθεροι κι ωραίοι (Στ.Κουγιουμτζής)
· Στα χρόνια της υπομονής (Στ.Κουγιουμτζής)
· Άμλετ της Σελήνης (Θ.Μικρούτσικος)
· Δεν είμαι άλλος (Θ.Μικρούτσικος)
· Είναι αρρώστια τα τραγούδια (Στ.Ξαρχάκος)
· Έρημοι σταθμοί (Δ.Τσακνής)
· Θα σε ξανάβρω στους μπαξέδες (Ηλ.Ανδριόπουλος)
· Η Διαθήκη (Χρ.Νικολόπουλος)
· Ποιος τη ζωή μου, ποιος την κυνηγά (Μ.Θεοδωράκης)
· Το σπίτι γέμισε με λύπη (Χρ.Λεοντής)
· Στων αγγέλων τα μπουζούκια (Χρ.Νικολόπουλος)
· Μη χτυπάς σ’ ένα σπίτι κλειστό (Λ.Κηλαηδόνης)
· Ατέλειωτη εκδρομή (Θ.Γκαϊφύλλιας)
· Γνωριμία (Θ.Γκαϊφύλλιας)


Ποίηση

· (2013) Μαύρα μάτια, Μεταίχμιο
· (2013) Τα λόγια και τα χρόνια, Μεταίχμιο
· (2010) Ο νοητός λύκος, Μεταίχμιο
· (2009) Αγρυπνία για το σκοτεινό τρυγόνι στην εκκλησία του προφήτη Ελισσαίου, Εκδόσεις Καστανιώτη
· (2008) Βλέμματα από την Ελλάδα, Μεταίχμιο
· (2008) Παραμονή Πρωτοχρονιάς, Άμμος
· (2006) Το άγγιγμα του χρόνου, Εκδόσεις Καστανιώτη
· (2006) Το νεκρό καφενείο, Εκδόσεις Καστανιώτη
· (2005) Ένα καράβι, καραβάκι…, Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου
· (2005) Ο καιρός των χρυσανθέμων, Μεταίχμιο
· (2004) Ο καιρός των χρυσανθέμων, Μεταίχμιο
· (2003) Η πόρτα της Πηνελόπης, Γαβριηλίδης
· (2002) Είναι αρρώστια τα τραγούδια, Εκδόσεις Καστανιώτη
· (2002) Ο ίσκιος της Αθήνας, Ποταμός
· (2000) Η γάτα που ήθελε να γίνει πουλί, Ελληνικά Γράμματα
· (1998) Του Γενάρη το φεγγάρι, Κέδρος [κείμενα, εικονογράφηση]
· (1997) Ένα καράβι μια φορά, Ωκεανίδα
· (1997) Το νεκρό καφενείο, Εκδόσεις Καστανιώτη
· (1994) Το άγγιγμα του χρόνου, Εκδόσεις Καστανιώτη
· (1987) Αναμνήσεις από την Όπερα, εκδόσεις Γνώση
· (1983) Το μυστικό πηγάδι, εκδόσεις Γνώση
· (1980) Μαθήματα μουσικής/Τα ξόρκια,1972 Επανέκδοση από τις εκδόσεις Ύψιλον
· (1978) Τα όρια του μύθου, εκδόσεις Γνώση
· (1975) Αγρυπνία για το σκοτεινό τρυγόνι στην εκκλησία του προφήτη Ελισσαίου, Αμοργός
· (1973) Τα ξόρκια, Ύψιλον
· (1972) Μαθήματα μουσικής
· (1962) Συνοικισμός


Πεζογραφία

Μυθιστορήματα

· (2004) Ο καιρός των χρυσανθέμων, Μεταίχμιο
· (2006) Η γυναίκα που πέθανε δύο φορές, Μεταίχμιο
· (2008) Άνθρωπος στο πηγάδι, Μεταίχμιο
· (2011) Πριν απ’ το ηλιοβασίλεμα, Μεταίχμιο
· (2016) Φαρμακείον εκστρατείας, Μεταίχμιο

Διηγήματα

· (1964) Το διευθυντήριο, Φέξης
· (1965) Η σφαγή
· (2007) Η μελαγχολία της πατρίδας μετά τις ειδήσεις των οκτώ, Μεταίχμιο

Νουβέλα

· (1994) Το άγγιγμα του χρόνου, Καστανιώτης

Μαρτυρίες-Ιστορικά

· (2002) Είναι αρρώστια τα τραγούδια (Ανθολόγηση κειμένων του συγγραφέα. Επιμέλεια σειράς Θανάσης Θ. Νιάρχος), Καστανιώτης
· (2005) Η δεκαετία του ’60 (μαζί με τον Θανάση Θ. Νιάρχο, Καστανιώτης
· (2013) Μαύρα Μάτια – Ο Μάρκος Βαμβακάρης και η συριανή κοινωνία στα χρόνια 1905-1920, Μεταίχμιο

Μελέτες-Λευκώματα
· Το θέατρο στην Ερμούπολη τον εικοστό αιώνα (τέσσερις τόμοι), Δήμος Ερμούπολης.

· (2002) Ο ίσκιος της Αθήνας: Shadows of Athens (φωτογράφιση Εβίτα Μαχαίρα, μετάφραση Mary Kitroeff, κείμενα Μάνος Ελευθερίου), Ποταμός


Παιδικά


· Παραμύθια για τον Αυτοκράτορα, Γνώση
· (1997) Ένα καράβι μια φορά (εικονογράφηση Σοφία Φόρτωμα), Ωκεανίδα
· (1998) Του Γενάρη το φεγγάρι: Παραμύθια για τους δώδεκα (εικονογράφηση Μάνος Ελευθερίου), Κέδρος
· (2000) Η γάτα που ήθελε να γίνει πουλί (εικονογράφηση Σοφία Φόρτωμα), Ελληνικά Γράμματα
· (2005) Ένα καράβι, καραβάκι… (εικονογράφηση Μαθητές Α΄ δημοτικού 2004-2005 σχολής Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου), Εκδόσεις της Σχολής Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου


Θέατρο

· (2007) Μπλε μελαγχολία. Σας αρέσει ο Μπραμς; Άλτιν (Μάνος Ελευθερίου, Μάρω Δούκα, Μένης Κουμανταρέας), Κέδρος
· (2010) Ο Γέρος Χορευτής, Μεταίχμιο


Συμμετοχή σε συλλογικά έργα

· (2013) Ημερολόγιο: Παιδιά του κόσμου, Εκδόσεις Γκοβόστη
· (2013) Μακρουλάκης, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη
· (2012) Φύγε για να μείνεις, Οδοιπόρος
· (2011) Στίχοι στο καβαλέτο, Εκδόσεις Τέχνης «Οίστρος»
· (2011) Τα ποιήματα του 2010, Κοινωνία των (δε)κάτων
· (2008) 3.000 χρόνια ελληνική ερωτική ποίηση, Εκδοτική Θεσσαλονίκης
· (2008) Μαρία Μοντέζ, Αιγόκερως
· (2007) Μπλε μελαγχολία. Σας αρέσει ο Μπραμς; Άλτιν, Κέδρος
· (2005) Η δεκαετία του ’60, Εκδόσεις Καστανιώτη
· (2005) Το Χαλάνδρι που γνώρισα (19 Έλληνες συγγραφείς γράφουν για το Χαλάνδρι), Ευριπίδης
· (2001) Μια πόλη, ένας συγγραφέας, Μίνωας
· (1997) Έρωτας σε πρώτο πρόσωπο (29 ιστορίες που δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα «Τα Νέα»), Αθήνα – Κέδρος

Επιμέλειες του συγγραφέα

· (1981) Φωτογραφίες και σήματα Ελλήνων και ξένων φωτογράφων της περιόδου 1859-1910, εκδόσεις Γνώση
· (1993) Ενθύμιο Σύρας φωτογραφίες και καρτ ποστάλ από το 1860-1950, εκδόσεις Γνώση
· (2000) Νεοκλασική Ερμούπολη, (Επιμέλεια. Φωτογράφιση Παναγιώτης Δενδρινός, Νίκος Δεσύπρης, Ιάκωβος Καρβώνης κ.ά.) Ελληνικά Γράμματα
· (2001) Ενθύμιον Σύρου: Σύρος ένα νησί – Μια ιστορία (Επιμέλεια. Καρτ ποστάλ και φωτογραφίες του 19ου και του 20ού αιώνα, μετάφραση Sophia Phocas), Ελληνικά Γράμματα
· (2003) Κοκορέλη, Αργυρώ, Ο Μπαλού στο πάρκο, (εικονογράφηση), Μίλητος
· (2004/2011) Ερμούπολη, Μια πόλη στη λογοτεχνία (Επιμέλεια Μάνος Ελευθερίου, επιμέλεια σειράς Κώστας Ακρίβος, φωτογράφιση Καμίλο Νόλλας) Μεταίχμιο.

Συλλυπητήρια μηνύματα:

Γιώργος Καμίνης: «Άνθρωποι με έργο σαν αυτό που αφήνει πίσω του ο Μάνος Ελευθερίου δεν πεθαίνουν. Θα διαβάζονται και θα τραγουδιούνται πάντα, γιατί η δύναμη των λέξεων και των συναισθημάτων που αναδύεται από το έργο του Μάνου Ελευθερίου, δίνει ξεχωριστή υπόσταση στις μεγάλες έννοιες και ιδέες που σε όλη τη ζωή του, με πίστη, πρέσβευε. Σήμερα, όμως, αποχαιρετούμε και έναν πολύτιμο συνεργάτη. Έναν άνθρωπο που, για 22 χρόνια και έως την τελευταία ώρα, τίμησε τον «Αθήνα 984» και μοιράστηκε με τους ακροατές του τις σκέψεις του. Μάνο, σε ευχαριστούμε».

Ανδρέας Λοβέρδος: «Ο Μάνος Ελευθερίου έγραφε για όσους «με τους αθάνατους είχαν λογαριασμούς».  Χωρίς ίσως να είχε επίγνωση πως η τελευτή του έκανε τον ίδιο αθάνατο στη συλλογική μνήμη διαδοχικών γενεών. Με τιμή και συγκίνηση αποχαιρετούμε τον Δάσκαλο Μάνο Ελευθερίου, ευπατρίδη της Τέχνης και της ζωής, αγωνιστή της Δημοκρατίας και φανατικό αντίπαλο της ανελευθερίας, από όπου αυτή και αν προέρχεται».
manos-eleutheriou8
manos-eleutheriou9
manos-eleutheriou10
manos-eleutheriou11
manos-eleutheriou12
manos-eleutheriou4
manos-eleutheriou2

ΣΧΟΛΙΑ (15)

υπερ

Διαβάστε όσοι ενδιαφέρονται για τον εμφύλιο το βιβλίο του "Η γυναίκα που πέθανε δύο φορές". Κυριολεκτικό ξεγύμνωμα της αριστερής ψυχοπάθειας.

Μαρία

...αν διαβάσετε το μήνυμά του στο εξώφυλλο ενός cd της Πέγκυς Ζηνας(για την οποια εγραψε τραγούδι,ω Χαγιάτε ε;),θα καταλάβαιτε καλυτερα αυτόν τον Μέγιστο Άνθρωπο!Ψαξτε το.Ειλικρινα.Και διαβαστε το.Να ειμαστε ολοι καλά!

Μαρία

Καλό Παράδεισο Μεγάλε Ελληνα! Σευχαριστούμε για το ποικίλο έργο που μας άφησες και για την απλότητά σου.Εφυγες σε δύσκολη για την Πατρίδα μας εποχή Καλή Αντάμωση!

Δημήτρης Κλητοράκης

Υπέροχος, απλός και σεμνός άνθρωπος ο Μάνος Ελευθερίου. Θυμάμαι την άψογη συνεργασία μας, όταν το 1998 εκδώσαμε ως ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ, πριν τη συγχώνευσή της με την ΕΤΕ, το τελευταίο βιβλίο «ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΗ ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ», με κείμενα και φωτογραφίες που είχε τραβήξει ο ίδιος, των νεοκλασικών κτιρίων της Ερμούπολης Σύρου. Με το βιβλίο αυτό έκλεισε ο κύκλος ζωής 71 ετών της Κτηματικής Τράπεζας. Ας είναι αναπαυμένη η ψυχή του και αιωνία η μνήμη του.

Κarletos

Το εργο του αναβαθμισε τη σκεψη μας...τη ψυχη μας....τις επιλογες μας....τη ζωη μας ! Μας καλλιεργησε το πνευμα.....και το συναισθημα... Τον ευχαριστουμε....τον τιμουμε...για την Κληρονομια !

ΗΤΑΝ ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ!!!!!

ΟΜΩΣ ΕΓΡΑΨΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ --- Ηλίας Ψινάκης - Έχω πρόβλημα υγείας ---- ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΦΟΡΟΥΣΕ ΚΟΥΣΤΟΥΜΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΚΑΤΩ ΝΑ ΗΤΑΝ ΜΕ ΤΙΣ ΣΑΓΙΟΝΑΡΕΣ Ο ΣΥΓΧΩΡΕΜΕΝΟΣ ΠΟΙΗΤΉΣ- ΤΙ ΤΑ ΗΘΕΛΕ ΑΥΤΑ

ΒΑΣΙΛΗΣ

Καλό παράδεισο Δάσκαλε,ήσουν και θα είσαι κομμάτι της ζωής μας,νοσταλγία των παιδικών και εφηβικών μας χρόνων...Μεγάλη η θλίψη μου.

ΚΡΙΤΙΑΣ

Εφυγε ενας μεγαλος δημιουργος. Αναμεσα στα αλλα συγκλονιστικο ειναι το εργο του Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΠΕΘΑΝΕ ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ.

tipotas

γειά σου ρε ΜΕΓΑΛΕ

ΠΛΑΝΗΤΗΣ

ΚΑΛΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ, ΜΕΓΙΣΤΕ ΠΟΙΗΤΗ!

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ilia1

 Οι αρχαιολόγοι βρήκαν έναν οπτόπλινθο, μια πλίθα από πηλό, ψημένη στο καμίνι, διαστάσεων 22×22×4,5 εκ., η οποία φέρει στην μια όψη το αποτύπωμα του αριστερού πέλματος μικρού παιδιού, ηλικίας ως 6 ετών. Η ηλικία του παιδιού εκτιμήθηκε βάσει του μεγέθους του πέλματος. Οι αρχαιολόγοι χρονολογούν το συγκεκριμένο εύρημα στο 2ο αιώνα μ.Χ.

ipiros-taxi-1

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Αντώνης Τσάβαλος φιλοδοξεί να προσφέρει σε όσους βρεθούν στις 3 Οκτωβρίου στο Ηρώδειο τον καρπό της Ηπειρώτικης γης που είναι μια ωφέλιμη και πλούσια πνευματική τροφή.

opera

Η σκηνοθέτης Lindy Hume επιχειρεί να αναδείξει την πλευρά του εραστή-συμβόλου που ακόμη και στο τέλος του βίου του, αρνείται να δείξει μεταμέλεια και να σεβαστεί τα συναισθήματα της γυναίκας, με αποτέλεσμα να παρασυρθεί στην άβυσσο

9
Acropolis

Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς (EHD): Οι επισκέπτες θα μπορούν να περιηγηθούν στους εκθεσιακούς χώρους της μόνιμης συλλογής, αλλά και να απολαύσουν την περιοδική έκθεση «Από την απαγορευμένη πόλη: αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong», δωρεάν, από τις 5 μ.μ. έως τις 8 μ.μ.