Ο Θεσσαλικός «κόκκινος» Κάμπος

thessalikos-kokkinos-kampos

Τις μεγάλες συγκρούσεις που εξελίχτηκαν ανάμεσα στους κολίγους και τους τσιφλικάδες στο Θεσσαλικό Κάμπο στις αρχές του περασμένου αιώνα αφηγείται το θεατρικό έργο «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» το οποίο ανεβαίνει για πρώτη φορά σε θεατρική σκηνή, στο Θεσσαλικό Θέατρο υπό την σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού

Στις 11 Ιανουαρίου 1966 η ταινία «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» σε σενάριο του Νίκου Φώσκολου και σκηνοθεσία του Βασίλη Γεωργιάδη, έκανε την πρώτη της προβολή,. Η 129 λεπτών τανία -όπως διαβάζω στην ιστοσελίδα της Φίνος Φιλμ- έκοψε 588.101 εισιτήρια ενώ ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας το 1966 και συμμετείχε ανεπίσημα στο Φεστιβάλ των Καννών, ενώ στο Φεστιβάλ Κάρλοβυ Βάρυ κέρδισε το βραβείο καλύτερης μουσικής.

Στις 14 Δεκεμβρίου το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη θεατρική σκηνή. Το Θεσσαλικό Θέατρο στη Λάρισα φιλοξενεί στην Κεντρική Σκηνή τού Θεάτρου του Μύλου 6 ηθοποιούς υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση της Κυριακής Σπανού -καλλιτεχνική διευθύντρια του θεάτρου -η οποία έχει αναλάβει και την θεατρική προσαρμογή.

Στην σελίδα του Θ.Θ. στο Facebook διαβάζω τα εξής: «Το έργο ξεδιπλώνει τις μεγάλες συγκρούσεις που εξελίχτηκαν ανάμεσα σε κολίγους και τσιφλικάδες στο Θεσσαλικό Κάμπο στις αρχές του περασμένου αιώνα με βασικό αίτημα τη διανομή της γης στους ακτήμονες χωρικούς. Η περίοδος αυτή αποτελεί την κορυφαία εκδήλωση των αγώνων των Θεσσαλών χωρικών.

Το κείμενο αφηγείται δύο ιστορίες. Η πρώτη ιστορία είναι η δολοφονία του Μαρίνου Αντύπα που πλήρωσε με τη ζωή του τις ιδέες του για διανομή της γης του Θεσσαλικού κάμπου στους χωρικούς. Η δεύτερη είναι η ιστορία μιας οικογένειας τσιφλικάδων και της σύγκρουσης που ξεσπάει άγρια ανάμεσα στα δύο αδέλφια ακριβώς επειδή υποστηρίζουν διαφορετικές αξίες. Ο μεγάλος γιος ο Ρήγας υποστηρίζει αυταρχικά τις αξίες της απόλυτης κυριαρχίας πάνω στη γη και στους ανθρώπους της, ενώ ο μικρότερος, ο Οδυσσέας πιστεύει ότι η γη ανήκει σ΄αυτούς που τη δουλεύουν. Την άγρια σύγκρουση των δύο αδελφών εντείνει η διεκδίκηση της ίδιας γυναίκας.

Σχετικά με την παράσταση: «Το κείμενο τονίζει ακόμα περισσότερο το ιστορικό πλαίσιο της εποχής των αγροτικών αγώνων. Η βασική ιδέα της παράστασης είναι η ανίχνευση της μνήμης για τα γεγονότα εκείνης της εξέγερσης. Ανοίγουμε ένα “βιβλίο” , ένα σεντούκι μνήμης για το Θεσσαλικό Κάμπο και ψάχνουμε εικόνες, μουσικές και σκιές που τριγυρίζουν ακόμα στον Κάμπο. Το σενάριο της ταινίας είναι κι αυτό πια ένα κομμάτι της συλλογικής μνήμης. Και η μνήμη συνορεύει με την ποίηση. Επιχειρούμε μια ποιητική αναπαράσταση της σκοτεινής αλλά και ελπιδοφόρας εκείνης εποχής του Κάμπου».

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

xristougenna-me-jazz

Σε δύο Jazzy Christmas συναντήσεις Παραμονή & Ανήμερα των Χριστουγέννων στο Gazarte παρουσιάζονται η Αλέκα Κανελλίδου με το κουιντέτο του Δημήτρη Καλαντζή

doxiadis

«Ονόμασα την αφήγησή μου μυθιστορία γιατί γράφοντας κατάλαβα ότι η ανάπλαση των περασμένων δεν στηρίζεται μόνο στη μνήμη, μα και στη φαντασία, μια φαντασία ενεργή, που μπορεί να ανασκαλεύει τα συναισθήματα χωρίς όμως να ψεύδεται για τα γεγονότα». Ο Απόστολος Δοξιάδης εξιστορεί τη ζωή του από τα πρώτα παιδικά χρόνια μέχρι την ενηλικίωση. Στο επίκεντρο της αφήγησης βάζει την πολιτική, την παρατήρηση, το βίωμα και αργότερα την πράξη

skinothetis-afypnisis

Ο 32χρονος Θανάσης Ζερίτης -ιδρυτικό μέλος της ομάδας 4Frontal- σκηνοθετεί μια παράσταση βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Παύλου Μάτεσι «Μύρτος», στο ¨Δώμα¨ του Θεάτρου του Νέου Κόσμου

i-kriti-6000-px

Η ζωή τριών αρχαίων πόλεων της Κρήτης -της Άπτερας, της Ελεύθερνας και της Κνωσού- “ζωντανεύει” ξανά σε μια έκθεση 500 περίπου αρχαιοτήτων στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

1