Ζούμε τυχαία
blogtzanakis-_1_

Στέφανος Τζανάκης

Ζούμε τυχαία

Είμαστε πια στην 32η μέρα από την τραγωδία στα Τέμπη και στο δίκτυο του ΟΣΕ τα πράγματα μοιάζουν να έχουν κολλήσει στις 28 Φεβρουαρίου:  Οι συρμοί Αθήνα – Θεσσαλονίκη πρόκειται να ξαναξεκινήσουν από Δευτέρα - στην αρχή με ένα δρομολόγιο την ημέρα

Ο προαστιακός δεν φτάνει ούτε στην Κόρινθο επειδή οι σήραγγες της Κακιάς Σκάλας παραμένουν ξεχαρβαλωμένες – άρα, δυνητικά επικίνδυνες για διέλευση συρμών – και δεν προβλέπεται μία νέα αρχή, τουλάχιστον ως το Πάσχα.

Προφανώς, τα τρένα δεν μπορεί να κυκλοφορούν σε επικίνδυνες σήραγγες – ούτε σε επικίνδυνες ράγες, όπως συνέβη με τον προαστιακό της Πάτρας. Ούτε το στοίχημα είναι να επανεκκινήσουν όπως – όπως οι συρμοί, όταν τίθενται ζητήματα ασφαλείας. Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι κάποια στιγμή, έστω και με καθυστέρηση, τα δρομολόγια θα επανέλθουν σε κάποια κανονικότητα. Όμως, το βασικό πρόβλημα – πέρα από την στελέχωση του ΟΣΕ, που αποδείχθηκε με τον πλέον τραγικό τρόπο στα Τέμπη – είναι η λεηλασία του σιδηροδρομικού υλικού.

Ένα μήνα μετά από το φοβερό δυστύχημα, δεν έχει ανακοινωθεί – έστω - μία σύλληψη κάποιου κυκλώματος κλοπής χαλκού από σιδηροδρομικό υλικό. Μία έφοδος σε κάποιο χυτήριο, ώστε να γίνει σαφές στους πολίτες ότι η πολιτεία έχει πάρει στα σοβαρά το ρόλο της, μετά από την τραγωδία στα Τέμπη.

Ανακοινώθηκε ότι οι ποινές γίνονται αυστηρότερες, τόσο για τους κλέφτες, όσο και για τους κλεπταποδόχους. Σωστό – αλλά εκεί θα μείνουμε; Πόσα είναι τα χυτήρια στην Αττική; Πόσοι έλεγχοι έγιναν σε αυτά μετά από το δυστύχημα στα Τέμπη; Ποια ποσότητα χαλκού από σιδηροδρομικό υλικό βρέθηκε; Πόσοι κλέφτες εντοπίστηκαν;

Προφανώς, η πολιτεία δεν θα έκανε τέτοιες κινήσεις εν κρυπτώ – αν είχαν γίνει, θα είχαν ανακοινωθεί. Εκτός των άλλων, η δημοσιότητα θα χρησίμευε στο να σταλεί το μήνυμα στα κυκλώματα ότι η δράση τους δεν γίνεται πλέον ανεκτή.

Αλλά το ζήτημα δεν σταματά εκεί: πώς θα γίνεται από δω και πέρα η φύλαξη του σιδηροδρομικού υλικού στο δίκτυο και στους σταθμούς; Οι φορολογούμενοι έχουν ήδη πληρώσει πολλά εκατομμύρια για συστήματα που αχρηστεύονται λόγω λεηλασίας – και σε κάθε περίπτωση, είναι και θέμα ασφαλείας. Προφανώς, το ζήτημα δεν είναι απλό, ούτε υπάρχει μαγική λύση για την εξαφάνιση των κυκλωμάτων – αλλά πρέπει να γίνει μία αρχή.

Κλείσιμο
Έπρεπε να γίνει η τραγωδία στα Τέμπη για να αντιληφθεί ο ΟΣΕ το μέγεθος της επικινδυνότητας που είχε προκαλέσει στις σήραγγες της Κακιάς Σκάλας η δράση των κυκλωμάτων, όπως και η έλλιψη φύλαξης; Πώς αφέθηκαν οι συρμοί του προαστικού να κυκλοφορούν σε συνθήκες έλλειψης εξαερισμού και πυρασφάλειας;

Το μέγεθος της καταστροφής στα Τέμπη δεν επιτρέπει συζητήσεις που αρχίζουν με ένα «αν» - διότι εκεί 57 ζωές χάθηκαν. Ωστόσο, αρκεί και μόνον να διανοηθεί κάποιος τι θα σήμαινε μία φωτιά μέσα σε μία επικίνδυνη, εγκαταλελειμμένη σήραγα – πόσο μεγαλύτερες θα ήταν οι ανθρώπινες απώλειες – για να συμφωνήσει ότι «κάτι πρέπει να γίνει».

Επομένως, δεν είναι μόνον η υλοποίηση της περιβόητης σύμβασης 717 – είναι να γίνουν και όλα εκείνα που θα αποτρέπουν μελλοντικές τραγωδίες. Και θα είναι σημαντικό αν στον προεκλογικό διάλογο – που ξεκίνησε κλασικά, με ανταλλαγές πυρών για σκάνδαλα – υπάρξει χώρος για δεσμεύσεις που αφορούν εντέλει τις ζωές όλων μας. Αλλιώς, θα επιβεβαιώνονται διαρκώς εκείνοι που αναφωνούν «ζούμε τυχαία».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ