Μενδώνη: Στόχος μας η αστική και οικονομική ανάκαμψη των ιστορικών κέντρων πόλεων

Μενδώνη: Στόχος μας η αστική και οικονομική ανάκαμψη των ιστορικών κέντρων πόλεων

«Ακούγεται κοινότυπο, αλλά είναι αληθές: ο Πολιτισμός είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα... μως η χώρα δεν έχει κεφαλαιοποιήσει τις δυνατότητες που της παρέχει η πολιτιστική της κληρονομιά »

Μενδώνη: Στόχος μας η αστική και οικονομική ανάκαμψη των ιστορικών κέντρων πόλεων
Στις επενδύσεις στο Ελληνικό, στο λιμάνι του Πειραιά και στο Καστέλι αναφέρθηκε η κ. Λίνα Μενδώνη επισημαίνοντας ότι η αξιοποίηση των συγκεκριμένων φακέλων θα δείξει πόσο αποδοτική είναι η λειτουργία του πολιτισμού.

«Μόνο αν η προστασία της πολιτιστικής κληρονομίας συνδυαστεί με την ανάπτυξη θα εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι για την έρευνα, την πρόληψη κλπ» ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού για αν επισημάνει σε άλλο σημείο «Οι ιδεοληψίες και οι αγκυλώσεις μόνο σε βάρος της πολιτιστικής κληρονομίας αποβαίνουν. Μέσω των περιπτώσεων Ελληνικού, της επέκτασης του λιμένα στον Πειραιά και στο Καστέλι θα φανεί η αποδοτική λειτουργία του πολιτισμού» είπε.

Αναλυτικά η ομιλία της κυρίας Μενδώνη έχει ως εξής:

Θεωρώ εξαιρετική τιμή και ιδιαίτερη ευθύνη ότι απευθύνομαι σήμερα στην εθνική αντιπροσωπεία, καταθέτοντας τις βασικές αρχές του προγράμματός μας για τον Πολιτισμό στην Ελλάδα του αύριο.

Στην Ελλάδα που επιδιώκει να αφήσει οριστικά πίσω της μια κρίση εξόχως πολιτισμική.

Στόχος μας είναι η ανάπτυξη δημοσίων πολιτικών για τον Πολιτισμό συνολικά –την πολιτιστική κληρονομιά (υλική και άυλη) και την σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Βασίζονται στην χαρτογράφηση της υφιστάμενης κατάστασης, την αξιολόγηση και την ιεράρχηση των αναγκών.

Πολιτικές ρεαλιστικές, με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής των πολιτών, στην προώθηση της σύγχρονης δημιουργίας, στην πολιτιστική επιχειρηματικότητα, στην οικονομική ανάπτυξη –τοπική, περιφερειακή και εθνική.

Το ευρωπαϊκό όραμα για μια «έξυπνη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη» προωθεί ένα πρότυπο ανάκαμψης, συνδυάζοντας την ανταγωνιστικότητα και την αποτελεσματικότητα με την κοινωνική συναίσθηση, την αλληλεγγύη, την δικαιοσύνη: Ενσωματώνει το θεμελιώδες αίτημα για αποτελεσματικότερη κοινωνική προστασία, ισότητα και καταπολέμηση των διακρίσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, ο τομέας του Πολιτισμού μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην εφαρμογή του βιώσιμου παραγωγικού προτύπου, που η κυβέρνηση επιθυμεί να εφαρμόσει στην χώρα μας: Μια Ελλάδα ισχυρή, η οποία προσελκύει εγχώριες και ξένες επενδύσεις, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, με ισχυρά ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Κλείσιμο
Επενδύομε στην ποιότητα και την αριστεία, έννοιες που συστηματικά παραγνωρίστηκαν τα τελευταία χρόνια.

Βιώνουμε την 4η Βιομηχανική Επανάσταση, που δεν αφορά μόνον στην αλλαγή των τεχνολογιών. Αφορά στην αλλαγή των κοινωνικών σχέσεων, των παραγωγικών προτύπων, της ισορροπίας ανάμεσα στο οικονομικό και διανοητικό κεφάλαιο.

Η επικράτηση της τεχνητής νοημοσύνης και των τεχνολογιών, μέσα από τις οποίες συγχωνεύονται ο φυσικός και ο βιολογικός κόσμος με τον ψηφιακό, θέτει νέες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές προκλήσεις.

Σε αυτό το περιβάλλον οφείλομε να σχεδιάσομε και να υλοποιήσομε τις πολιτικές μας.

Ακούγεται κοινότυπο, αλλά είναι αληθές: Ο Πολιτισμός είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα. Όμως η χώρα δεν έχει κεφαλαιοποιήσει τις δυνατότητες που της παρέχει η πολιτιστική της κληρονομιά και η δυναμική της σύγχρονης δημιουργίας, ώστε να εισπράξει υπεραξία στο διεθνές επίπεδο.

Στο πλαίσιο της «ήπιας ισχύος» οι πολιτικές του πολιτισμού μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στο rebranding, όπως είναι ο διεθνής όρος, στον επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας της χώρας. Αντιμετωπίζομε τον Πολιτισμό συνολικά ως εξαγώγιμο προϊόν. Υιοθετούμε διεθνείς καλές πρακτικές.

Γεγονότα που αφορούν στην πολιτιστική κληρονομιά, είτε πρόκειται για σημαντικά ανασκαφικά ευρήματα, είτε για αρχαιολογικές εκθέσεις, κινητοποιούν αμέσως το διεθνές ενδιαφέρον. Ανάλογο ενδιαφέρον είναι ανάγκη να δημιουργηθεί και για τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό στο διεθνές περιβάλλον είτε πρόκειται για τις παραστατικές τέχνες είτε αφορά στη λογοτεχνία. Η δυναμική υφίσταται. Οι δημιουργοί μας είναι οι καλλίτεροι πρεσβευτές της εικόνας της χώρας.

Την περίοδο 2009-2014, το Υπουργείο σχεδίασε και υλοποίησε εμβληματικές πρωτοβουλίες για την προβολή του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό. Συνεχίζομε και εμπλουτίζομε την πολιτική αυτή μέσω συστηματικών συνεργασιών με διεθνείς Οργανισμούς, τόσο στον τομέα της προβολής, όσο και της ανταλλαγής τεχνογνωσίας.

Αναπτύσσομε με τα συναρμόδια Υπουργεία τις αναγκαίες συνέργειες, προκειμένου, η Ελλάδα να καταστεί διεθνής πόλος πολιτιστικής παιδείας και δημιουργίας.

Ποιος άλλος τόπος, για παράδειγμα, προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες στους φοιτητές ξένων πανεπιστημίων, που σπουδάζουν τις ανθρωπιστικές επιστήμες, να μυηθούν στην ουσία του κατ΄εξοχήν ανθρωποκεντρικού πολιτισμού;

Σε ποιον τόπο θα μπορούσαν να προβληθούν καλλίτερα έργα ξένων δημιουργών, όπως του Πικάσο, του Ντε Κίρικο, του Νταλί, του Τζεφ Κουνς, του Χένρι Μίλλερ, του Μωρίς Ντριόν, του Μαρκές, που εμπνέονται από την αρχαία γραμματεία και την Τέχνη;

Πέρα από τα προφανή οικονομικά οφέλη, τέτοιες πρωτοβουλίες συμβάλλουν στην δημιουργία μιας τράπεζας νέου τύπου φιλελληνισμού, καθώς άνθρωποι απ΄όλον τον κόσμο μεταλαμπαδεύουν το πνεύμα και τις αξίες του δικού μας πολιτισμού σε σύγχρονη και στέρεη βάση.

Η συμπλήρωση, το 2021, των 200 ετών από την επανάσταση του 1821 –χθες Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην σημασία, την οποία η Κυβέρνηση αποδίδει στο συγκεκριμένο γεγονός- αλλά και των 2.500 ετών, το 2020, από την ναυμαχία της Σαλαμίνας, προσφέρουν ιδανικό πλαίσιο για την ανάπτυξη σχετικών πρωτοβουλιών σε κάθε έκφανση της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Το 2021, θα φιλοξενήσομε για 4η φορά τον κορυφαίο πολιτιστικό θεσμό της Ευρώπης, την Πολιτιστική Πρωτεύουσα, στην Ελευσίνα, την γενέτειρα του Αισχύλου, την πόλη που η σύγχρονη ιστορία της είναι συνδεδεμένη με την βιομηχανική ανάπτυξη της χώρας.

Η επιτυχία της Ελευσίνας αποτελεί για μας υπόθεση εθνικής σημασίας.

Με ευθύνη της προηγούμενης Κυβέρνησης, τόσο στο επίπεδο λειτουργίας του Φορέα, όσο και στο επίπεδο των υποδομών, απέχουμε πολύ από το επιθυμητό.

Ο κίνδυνος, το 2021, η πόλη της Ελευσίνας, λόγω έλλειψης βασικών υποδομών, να μην μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της διοργάνωσης είναι ορατός.

Είναι προτεραιότητα μας -σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση- η επίσπευση των διαδικασιών και η παροχή όποιας συνδρομής, ώστε σε εύλογο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθούν τα δύο μεγάλα έργα υποδομής (το παλαιό εργοστάσιο του IRIS και Ελαιουργική), αλλά και να ξεπεραστούν οι διοικητικές δυσλειτουργίες.

Ο Πολιτισμός ως δημόσιο κοινωνικό αγαθό –άρα δικαιωματικά προσβάσιμο σε όλους- ως φορέας έντονων συμβολισμών και αξιών, ως πεδίο γόνιμου διαλόγου και αλληλεπίδρασης με το διαφορετικό, ως πηγή δημιουργίας κοινωνικού κεφαλαίου, είναι καθοριστικός παράγοντας για την κοινωνική ένταξη, την κοινωνική συνοχή, την αρμονική συνύπαρξη.

Η συμμετοχή στο πολιτιστικό γίγνεσθαι ενεργοποιεί δεξιότητες, τονώνει την αυτοεκτίμηση, ενισχύσει την αυτοπεποίθηση και την κοινωνική νοημοσύνη.

Στόχος μας είναι η ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης στον πολιτισμό και η συμμετοχή του πολιτισμού στην κοινωνική ενσωμάτωση ευάλωτων ομάδων.

Τα πρώτα μέτρα είναι:

1. Η διεύρυνση των ειδικών δράσεων για ευάλωτες ομάδες, που ήδη υλοποιούνται σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους,

2. Η σύζευξη των πολιτικών του πολιτισμού με τις πολιτικές για την δημόσια υγεία –προφανώς μέσω συνεργειών με το Υπουργείο Υγείας- στα πρότυπα των διεθνώς εφαρμοζομένων κατευθύνσεων,

3. Η έκδοση Ψηφιακής Κάρτας Πολιτισμού για ελεύθερη ή με μειωμένο εισιτήριο πρόσβαση σε χώρους πολιτισμού, ώστε να σταματήσει η αδιανόητη για τον 21ο αιώνα απαίτηση της επίδειξης έντυπων πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης εκ μέρους των δικαιούχων.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Ο Πολιτισμός, σύμφωνα με τους διεθνείς οργανισμούς αποτελεί τον 4ο πυλώνα της βιώσιμης ανάπτυξης. Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον τομέα ως στρατηγικό αναπτυξιακό πόρο και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην Οικονομία του Πολιτισμού.

Το πολιτιστικό απόθεμα κάθε περιοχής δημιουργεί προστιθέμενη αξία και δε νοείται να αντιμετωπίζεται ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη. Όμως δεν μπορεί και να εργαλειοποιείται, προκειμένου να εμποδίζονται οι επενδύσεις.

Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς περιλαμβάνεται στους στόχους οποιουδήποτε επιπέδου αναπτυξιακού, περιβαλλοντικού και χωροταξικού σχεδιασμού.

Μόνον αν η προστασία συνδυαστεί με την ανάπτυξη μπορούν να εξασφαλίζονται οι αναγκαίοι πόροι για την έρευνα, την συντήρηση, την ανάδειξη, την προβολή του πολιτιστικού αποθέματος.

Η ουσιαστική προστασία οφείλει να είναι μέρος μιας αναπτυξιακής δυναμικής. Οι ιδεοληψίες και οι αγκυλώσεις μόνον σε βάρος των πολιτιστικών αγαθών αποβαίνουν.

Σήμερα, οφείλομε να αποδεικνύομε συνεχώς, στην πράξη, την βούλησή μας για μεταρρυθμίσεις, που θα καταστήσουν την κοινωνία μας βιώσιμη. Μέσω των περιπτώσεων του Ελληνικού, των επενδυτικών προγραμμάτων στο λιμάνι του Πειραιά, του αεροδρόμιου στο Καστέλι, πρέπει να αποδειχθεί η αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του κρατικού μηχανισμού.

Η χρήση των πολιτιστικών αγαθών επιδρά στις συμβολικές, αλλά και στις πραγματικές αξίες ανάπτυξης των περιοχών, δηλαδή στην πραγματική Οικονομία. Η μελέτη, που εκπόνησε το 2014, το Υπουργείο για την αποτίμηση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων των έργων Πολιτισμού απέδειξε ότι η αθροιστική πολλαπλασιαστική επίπτωση στο σύνολο της οικονομίας 1εκ. € αποδίδει σε ορίζοντα πενταετίας 3,44 εκ. €. Δηλαδή, η επένδυση υπερτριπλασιάζεται.

Ο Πολιτισμός αναγνωρίζεται ως διακριτός οικονομικός τομέας, που χρησιμοποιεί πόρους, παράγει προϊόντα και υπηρεσίες, δημιουργεί εισόδημα και θέσεις εργασίας. Δημιουργεί μετρήσιμες θετικές εξωτερικές οικονομίες, λόγω της διασύνδεσής του με ποικίλους κλάδους και υπηρεσίες, μεταξύ των οποίων ο Πολιτιστικός Τουρισμός και οι Πολιτιστικές-Δημιουργικές Βιομηχανίες, οι οποίες αποτελούν τον πλέον ανερχόμενο, οικονομικά, τομέα.

Συμπεριλαμβάνουν -ανάμεσα σε άλλα- την διαφήμιση, την αρχιτεκτονική, την χειροτεχνία, το design, τη μόδα, τον κινηματογράφο, τη μουσική, τις παραστατικές τέχνες, τις εκδόσεις, το λογισμικό, τα παιγνίδια, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αποτελούν ουσιαστικό εργαλείο αναβάθμισης της ανθρώπινης δημιουργικότητας, που αναμένεται να αποτελέσει τον βασικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης στο μέλλον.

Στόχος μας είναι:

1. Οι πολιτικές υποστήριξης και ανάδειξης των ΠΔΒ στην χώρα και η διασύνδεσή τους με άλλους νευραλγικούς τομείς της Οικονομίας,

2. Η επίλυση του προβλήματος της ανισοκατανομής της πολιτιστικής και δημιουργικής παραγωγής, της απασχόλησης και του αριθμού επιχειρήσεων στις 13 Περιφέρειες της χώρας.

Για να γίνει αυτό κατανοητό σημειώνομε ότι η Περιφέρεια Αττικής παράγει το 75,5% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας των ΠΔΒ, με το 57,3% των δημιουργικών επιχειρήσεων, οι οποίες απασχολούν το 60,8% των συνολικών εργαζομένων.

Ο Πολιτιστικός Τουρισμός στο πλαίσιο της «Οικονομίας των Εμπειριών» επενδύει στις πολιτιστικές διαδρομές. Ενσωματώνει νέες «πράσινες» πρακτικές. Εμπλουτίζει το τουριστικό προϊόν με εισροές και διαλειτουργικότητες από τις Πολιτιστικές-Δημιουργικές Βιομηχανίες.

Οι πολιτιστικές διαδρομές προσδίδουν νέες αναγνώσεις στα μνημεία. Διασώζουν και προβάλλουν την άυλη κληρονομιά. Συγκροτούν δίκτυα, προσφέροντας δουλειά σε δημιουργικούς ανθρώπους, σε καινοτόμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις του ευρύτερου πολιτιστικού τομέα, από τις παραστατικές τέχνες ως την γαστρονομία.

Στόχος μας είναι σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, τις Περιφέρειες και τους Δήμους να εκπονηθούν και να εφαρμοστούν πολιτικές για την ολοκληρωμένη βιώσιμη ανάπτυξη περιοχών με μείζονα μνημεία: Κνωσός, Μεσσήνη, Ρόδος, Δωδώνη, Δήλος, Φίλιπποι, Αμφίπολη, Βεργίνα, Ακαδημία Πλάτωνος).

Η Ελλάδα διαθέτει ένα σημαντικό πλεονέκτημα: Τη δυνατότητα ανάδειξης και αξιοποίησης του μνημειακού της πλούτου μέσα από τη σύζευξή του με την σύγχρονη δημιουργία. Η σχέση αυτή εμπλουτίζει και διαφοροποιεί ποιοτικά και αισθητικά το τουριστικό προϊόν.

Στόχος μας είναι να συμβάλλομε στην αστική και οικονομική ανάκαμψη των ιστορικών κέντρων πόλεων.

Ειδικά για την Αθήνα, έχει δρομολογηθεί η αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, στην οποία αναφέρθηκε χθές ο Πρωθυπουργός.

· Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο δημιουργούν έναν υπερτοπικό πολιτιστικό πόλο. Συλλειτουργούν.

· Το Μουσείο επεκτείνεται υπογείως, ώστε να εξασφαλίζονται οι αναγκαίοι χώροι για την σωστή έκθεση των πολύτιμων Συλλογών του, που το καθιστούν διεθνώς μοναδικό.

· Διασυνδέεται υπογείως και αξιοποιεί τις υποδομές του Ακροπόλ -το οποίο θα λειτουργήσει, όπως είχε προβλεφθεί από το 2014, ως πολιτιστική θερμοκοιτίδα σύγχρονης δημιουργίας.

· Αναπτύσσει συνέργειες με την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ, η οποία παραμένει στους χώρους της.

Οι πόροι για τις μελέτες, όπως ανέφερε ο κ. Πρωθυπουργός, έχουν εξασφαλιστεί από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Όμως δε νοείται αναγέννηση του κέντρου της Αθήνας χωρίς την άμεση ολοκλήρωση και επαναλειτουργία της Εθνικής Πινακοθήκης, αλλά και χωρίς τη λειτουργία –επιτέλους- του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Η ολοκλήρωση των μουσειακών υποδομών συμβάλλει καταλυτικά στην πολιτιστική αναβάθμιση της Αττικής, αν μάλιστα συμπεριληφθεί και το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά, το οποίο θυμήθηκε οψίμως και προεκλογικά η απελθούσα κυβέρνηση.

Οι μείζονες μουσειακές υποδομές, κρατικές και ιδιωτικές, απαιτούν πιστοποίηση. Εφαρμόζομε άμεσα το σύστημα Αναγνώρισης Μουσείων, που καρκινοβατεί από το 2018, και το επεκτείνομε.

Παράλληλα, προχωρούμε στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, που αφορά στη λειτουργία των κρατικών μουσείων, με τη δημιουργία ΝΠΔΔ, όπου κρίνεται απαραίτητο. Τα μουσεία παραμένουν κρατικά, όμως λειτουργούν αυτόνομα εφαρμόζοντας προφανώς τη μουσειακή πολιτική του Υπουργείου.

Η βιωσιμότητα των πολιτιστικών δομών είναι άμεσα συνυφασμένη με την προσαρμογή τους στην ψηφιακή τεχνολογία.

Απαιτείται η επανεξέταση της εφαρμοζόμενης πολιτικής με άξονα την ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση και στον πολιτισμό. Άμεση προτεραιότητά μας είναι η κατάθεση πρότασης για την οργανωμένη διάθεση του πολιτιστικού περιεχομένου και την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας για τα Ανοιχτά Δεδομένα, χωρίς αστερίσκους. Προφανώς αντιστοιχείται με τη σχετική νομοθεσία για την περαιτέρω χρήση των πληροφοριών του δημοσίου τομέα, την προστασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων και την πνευματική ιδιοκτησία.

Σχεδιάζομε έργα –σε συνεννόηση τον αρμόδιο Υπουργό- που αφορούν:

1. Στην ψηφιακή διαχείριση των αιτημάτων των πολιτών για τις παρεχόμενες από το Υπουργείο αδειοδοτήσεις

2. Τις χρηματοδοτήσεις στον τομέα του σύγχρονου πολιτισμού μέσω του Μητρώου Επιχορηγούμενων Φορέων, που δημιουργήθηκε για πρώτη φορά το 2010 και όχι το 2018.

Υστερούμε πολύ στην δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών παντός είδους σε μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της επικράτειας. Η θεραπεία του προβλήματος αποτελεί βασική προτεραιότητα του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, το οποίο αναδιοργανώνεται πλήρως.

Παράλληλα, η υφιστάμενη δομή ελέγχεται, ώστε να είναι σαφές τι παραλαμβάνει η νέα διοίκηση, η οποία θα οριστεί τις αμέσως επόμενες μέρες.

Το ανασυγκροτημένο ΤΑΠ καλείται:

1. Να αξιοποιήσει τον επιχειρησιακό του μηχανισμό του

2. Να στηρίξει την στρατηγική μεγιστοποίησης των εσόδων από του πόρους του Πολιτισμού.

3. Να εξασφαλίσει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα για την τοπική οικονομία και επιχειρηματικότητα

4. Να ενισχύσει τη δυναμική και το κύρος του πολιτιστικού προϊόντος.

Στόχος μας είναι το ΤΑΠ

· Να συνδέσει τον Πολιτισμό με την οικονομική ανάπτυξη και την εξωστρέφεια.

· Να προωθήσει την καινοτομία και την τεχνολογία στην πολιτιστική διαχείριση,

· Να δημιουργήσει πλαίσιο ευκαιριών δημιουργικής απασχόλησης,

· Να διασυνδεθεί με το rebranding της χώρας, την πολιτιστική διπλωματία, την ενδυνάμωση του πολιτιστικού τουρισμού, την καθολική εκδίπλωση του e-ticket και τις ψηφιακές εφαρμογές στα πολιτιστικά προϊόντα.

Στο ανασυγκροτημένο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων πέφτει το μεγάλο βάρος για την υλοποίηση του μεγάλου στόχου που είναι η αυτοχρηματοδότηση του Πολιτισμού.

Παράλληλα, αξιοποιούνται στο έπακρο όλοι οι διαθέσιμοι πόροι.

Προτεραιότητά μας είναι ο σχεδιασμός και η ωρίμανση των έργων, των δράσεων και των παρεμβάσεων για το ΕΣΠΑ 2021–2027, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, τις δεκατρείς περιφέρειες και την πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση.

Συγχρόνως, εντατικοποιούνται οι προσπάθειες για την αποτελεσματική εκτέλεση των έργων της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, ώστε να ολοκληρωθούν εμπρόθεσμα και να αυξηθεί ο ρυθμός απορρόφησης των πόρων.

Αξιοποιούμε όλες τις δυνατότητες που απομένουν στα τομεακά και επιχειρησιακά προγράμματα του τρέχοντος ΕΣΠΑ, για την ένταξη νέων έργων και την υποστήριξη της σύγχρονης δημιουργίας.

Παράλληλα, επιμένομε σε εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης είτε αυτοί συνδέονται με την κοινωνική οικονομία και τη μικροχρηματοδότηση μέσω διαδικτύου, το λεγόμενο crowdfunding -με την υιοθέτηση προφανώς κατάλληλου θεσμικού πλαισίου- καθώς και με πλήρη αξιοποίηση της συνεργασίας με τα κοινωφελή ιδρύματα και την κοινωνική εταιρική ευθύνη.

Για να το επιτύχουμε προχωρούμε άμεσα στην αναθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για την χορηγία. Δημιουργούμε θεσμικό πλαίσιο και για τον εθελοντισμό, με τρόπο ώστε να λειτουργεί ως συμπληρωματικός πόρος, αλλά να μην υποκαθιστά σε καμία περίπτωση την παροχή έμμισθης εργασίας. Έχουμε την καλή πρακτική των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Ιδιαίτερο βάρος δίνομε στη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Μόνον έτσι μπορούν να αποκατασταθούν και αναδειχθούν πολιτιστικές οντότητες, όπως το πρώην βασιλικό κτήμα στο Τατόϊ, στο οποίο αναφέρθηκε χθες ο Πρωθυπουργός. Αποδίδονται στο κτήμα εκείνες οι πολιτιστικές χρήσεις που θα το μετατρέψουν σε πόλο έλξης, όπως συμβαίνει με τα αντίστοιχα σύνολα όπου Γης. Δίνονται οι δυνατότητες επανεκκίνησης της αγροτικής παραγωγής του. Το Τατόϊ εξασφαλίζει διαχειριστική αυτοτέλεια και επάρκεια πόρων, ενώ η Αττική κερδίζει ένα μοναδικό προορισμό για κατοίκους και επισκέπτες.

Τελευταίο, αλλά όχι έσχατο. Το θέμα της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων. Οφείλομε να ακολουθήσομε άμεσα το ευρωπαϊκό παράδειγμα, επιτρέποντας στους δημιουργούς να ρυθμίσουν τα ζητήματα των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων. Ο ρόλος του κράτους πρέπει να αφορά αποκλειστικά στην εποπτεία και την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στο εθνικό δίκαιο.

Βούλησή μας είναι η λειτουργία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού να διέπεται από οριζόντιες αρχές που αποβλέπουν στην κατοχύρωση της Δημόσιας Αξίας:

1. Εξυπηρέτηση του πολίτη

2. Προσήλωση στη συνέχεια του κράτους.

3. Ανάπτυξη συνεργειών με τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, με σαφή κριτήρια και θεσμικό πλαίσιο.

4. Κατοχύρωση των επαγγελματιών του πολιτισμού για την ενίσχυση της απασχόλησης

5. Αξιολόγηση και πιστοποίηση δομών και παρεχόμενων υπηρεσιών

6. Λογοδοσία και διαφάνεια παντού με την υποχρεωτική ηλεκτρονική δημοσίευση ετήσιων απολογισμών –δράσεων και οικονομικών- όλων των φορέων

7. Στελέχωση διευθυντικών θέσεων σε ΝΠΙΔ με πραγματικές και όχι κατ΄επίφαση «διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες»

8. Στοχοπροσήλωση ώστε να επιβεβαιώνεται σταθερά ότι το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού είναι παραγωγικό και αναπτυξιακό Υπουργείο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης