Μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ: Ελάχιστη βάση εισαγωγής, αυτονομία, τέλος στους αιώνιους φοιτητές

propilaia_main1

Οι πέντε άξονες στο σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας επί των οποίων καλούνται να τοποθετηθούν οι πρυτάνεις των Ιδρυμάτων - Τι προβλέπεται αναλυτικά

Σε πέντε άξονες στηρίζεται η μεταρρυθμιστική προσπάθεια που ξεκινά το υπουργείο Παιδείας για τα Πανεπιστήμια. Ήδη, η πολιτική ηγεσία στις πρώτες επαφές με τους πρυτάνεις έχει βάλει το πλαίσιο του διαλόγου και με επιστολή της υπουργού Νίκης Κεραμέως και του αρμόδιου υφυπουργού Βασίλη Διγαλάκη αποφαφηνίζονται οι τομείς των επερχόμενων αλλαγών. Οι πρυτάνεις καλούνται να καταθέσουν τις απόψεις τους έως τις 30 Σεπτεμβρίου ώστε να μορφοποιηθεί το νομοσχέδιο που θα τεθεί σε διαβούλευση για να κατατεθεί, τελικά, στη βουλή.

Μετά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου - με πρώτη εφαρμογή σήμερα το πρωί, όταν αστυνομικοί μπήκαν στον προαύλιο χώρο του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας και κατέσχεσαν χιλιάδες πακέτα λαθραία τσιγάρα, συλλαμβάνοντας τρεις διακινητές- το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται να βάλει τέλος στους «αιώνιους φοιτητές», αλλά παράλληλα, δίνει στα Πανεπιστήμια λόγο τόσο για την θέσπιση βάσης εισαγωγής, αλλά και για τον προσδιορισμό των θέσεων εισακτέων. Κρίσιμο ζήτημα στη μεταρρύθμιση είναι η μεγαλύτερη αυτονομία των πανεπιστημίων, αλλά και η εξασφάλιση περαιτέρω πόρων, πέραν της κρατικής χρηματοδότησης.

Οι πέντε άξονες της επιχειρούμενης μεταρρύθμισης, όπως περιγράφονται από την κυρία Κεραμέως και τον κ.Διγαλάκη στην επιστολή τους προς τους πρυτάνεις είναι:

1. Αποτελεσματικότεροι Θεσμοί Διοίκησης

- Επανακαθορισμός αρμοδιοτήτων για τα όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου (εύρος και εσωτερική κατανομή αρμοδιοτήτων, με στόχο την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και αύξηση της αποτελεσματικότητας στη λήψη και εφαρμογή αποφάσεων).
- Θεσμικά αντίβαρα εντός του Πανεπιστημίου, απαραίτητα για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο στα Πανεπιστήμια και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου: Συμβούλιο Ιδρύματος (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής).
- Γενικός Γραμματέας στα Ανώτατα Ιδρύματα (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής).


2. Οικονομική Διαχείριση & Προσέλκυση Επιπλέον Πόρων

2.1 Κρατική Χρηματοδότηση
- Θέσπιση νέων κανόνων (αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών) για τον προσδιορισμό του ύψους της κρατικής χρηματοδότησης ανά Ίδρυμα. Σύνδεση της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης.
- Πολυετείς προγραμματικές συμφωνίες του Υπουργείου Παιδείας με τα Ιδρύματα, προκειμένου να διευκολυνθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός.
2.2 Πρόσθετοι Πόροι
- Ίδρυση Ν.Π.Ι.Δ. για τη διαχείριση ίδιων πόρων από ερευνητικά προγράμματα, αξιοποίηση πνευματικής ιδιοκτησίας και περιουσίας Πανεπιστημίων.
- Επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off): Θέσπιση νέων κανόνων, διαδικασιών και κινήτρων για την αξιοποίηση της ερευνητικής δραστηριότητας των Ιδρυμάτων (ενδεικτικά, μέσω επιχειρηματικών επιταχυντών, θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων, της υλοποίησης πατεντών και επιστημονικών ιδεών κ.αλ.).
- Αξιοποίηση σχημάτων ΣΔΙΤ για την κάλυψη αναγκών των Ιδρυμάτων.
- Αναμόρφωση κανονιστικού πλαισίου για τις δωρεές.

«Σημειωτέον ότι προχωρούμε ήδη σε απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ για την ουσιαστική επιτάχυνση των σχετικών διοικητικών ενεργειών (τροποποίηση ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου, διαδικασιών κ.αλ. για μεγαλύτερη ευελιξία και μείωση της γραφειοκρατίας), με τις κατάλληλες θεσμικές εγγυήσεις διαφάνειας και λογοδοσίας. Οι σχετικές διατάξεις θα σας αποσταλούν για το σχολιασμό σας», αναφέρουν υπουργός και υφυπουργός στην επιστολή τους προς τους πρυτάνεις.


3. Αξιολόγηση και Πιστοποίηση της Ποιότητας
- Αναβάθμιση και ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
- Θέσπιση νέου κανονιστικού πλαισίου για την αξιολόγηση των Ιδρυμάτων εν γένει, καθώς και για τη διαμόρφωση εφεξής του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας (συγχωνεύσεις, ενοποιήσεις Ιδρυμάτων, δημιουργία νέων τμημάτων), ιδίως με τη θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών και κριτηρίων και την πρόβλεψη προηγούμενης σχετικής τεκμηρίωσης.
- Ενίσχυση του θεσμού της αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών.

4. Προγράμματα Σπουδών
- Διεύρυνση δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων.
- Απελευθέρωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών.
- Ενίσχυση των θερινών/χειμερινών προγραμμάτων.
- Καθιέρωση ενός εσωτερικού προγράμματος κινητικότητας για φοιτητές μεταξύ Ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.
- Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ’ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.
- Ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα.
- Καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2 (πλην ορισμένων εξαιρέσεων).
5. Λοιπά Θέματα
- Καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα και ο ρόλος των Ιδρυμάτων στον προσδιορισμό ανώτερης βάσης εισαγωγής και αριθμού εισακτέων.
- Ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα και προτεινόμενες δράσεις για την επίλυση προβλημάτων (διοικητικής φύσης ή άλλης) που δημιουργήθηκαν από την πρόσφατη ενοποίηση των πρώην Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.
- Θεσμικό πλαίσιο για τη στέγαση και τη σίτιση φοιτητών.

Η επιστολή καταλήγει με την παράκληση προς τους πρυτάνεις, ότι «πέραν των ως άνω θεματικών, παρακαλούμε να θέσετε υπόψη μας και τυχόν επιπλέον προτάσεις που εκτιμάτε ότι θα συμβάλουν στην αποτελεσματικότερη λειτουργία των Ιδρυμάτων και την εξυπηρέτηση της εκπαιδευτικής αποστολής τους».

ΣΧΟΛΙΑ (56)

Φωτεινή

Μπορεί να ισχύει ότι δεν υπάρχουν σε άλλες χώρες αιώνιοι φοιτητές, αλλά θέλω να επισημάνω κάτι: Στην Ελλάδα για να μπεις σε μια σχολή πρέπει να δώσεις πανελλήνιες. Κάτι που σημαίνει άπειρο χρόνο διαβάσματος και πάρα πολλά χρήματα σε φροντιστήρια αφού ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Γι αυτό αν κάποιος μπει σε μια σχόλη και δυσκολεύεται να τελειώσει, γιατί πχ. η σχολή είναι δύσκολη, είναι πάρα πολύ δύσκολο να την αφήσει και να πάει σε μια άλλη σχολή γιατί θα πρέπει να ξαναπεράσει την διαδικασία των πανελληνίων. Αντίθετα στις χώρες της Ευρώπης, όπου απ' όσο ξέρω υπάρχει κάποιο όριο σπουδών, το να μπεις σε μια σχολή είναι πολύ πιο εύκολο γι αυτό και όσοι αποτυγχάνουν στις πανελλήνιες πάνε σε πανεπιστήμια της Ευρώπης. Άρα αν σε διώξουν από μια σχολή υποθέτω θα είναι εύκολο να πας σε μια άλλη. Πάντως αν στην Ελλάδα εφαρμοστεί το να υπάρχουν πανελλήνιες αλλά να υπάρχει και χρονικό όριο σπουδών εγώ φαντάζομαι ότι όλοι θα πάνε σε πανεπιστήμια του εξωτερικού: γιατί, αφού έτσι κι αλλιώς θα υπάρχει χρονικο όριο σπουδών, τουλάχιστον θα πάνε στην χώρα όπου η εισαγωγή στην σχολή θα είναι εύκολη.

ΚΩΣΤΑΣ-ΔΡΑΜΑ

ΔΕΝ ΝΟΕΙΤΑΙ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΣΕ ΟΠΟΙΔΗΠΟΤΕ ΤΜΗΜΑ Ή ΣΧΟΛΗ Α.Ε.Ι. ΠΟΥ ΝΑ ΕΧΕΙ ΓΡΑΨΕΙ ΒΑΘΜΟΥΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΚΑΤΩ ΑΠΟ 14 ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΣ Τ.Ε.Ι. ΚΑΤΩ ΑΠΟ 12... ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΚΑΤΩ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΕΩΣ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΥΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟΥΣ ''ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ/ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ''...

Κατερινα

Σωστη η καταργηση των αιωνιων φοιτητων, σωστη και η καταργηση του ανεκδιηγητου ασυλου. Ομως θα πρεπει να γινεται και αυστηρη αξιολογηση καθηγητων και τροπου διδασκαλιας. Δεν πρεπει ουτε αυτοι να μεινουν στο απυροβλητο. Επισης καλο θα ηταν να γινει κατι κ για την καθαριοτητα. Στο εξωτερικο τα περισσοτερα πανεπιστημια ειναι πανεμορφα. Εδω ειναι ντροπιαστικά. Οσο συνειδητοποιημενος κ να ειναι ενας φοιτητης δεν γινεται να πηγαινει σε ενα πανεπιστημιο οπου οι καθηγητες δεν ενδιαφερονται, δεν γινεται ερευνα, επικρατει ανομια και ελλειψη καθαριοτητας και επιπλεον καμια συνδεση αγορας εργασιας και σπουδων. Φυσικα υπαρχουν κ εξαιρεσεις. Μακαρι να υπαρξει η θεληση να σπασουν τα αυγα και να αλλαξουν καποια πραγματα. Α και βγαλτε τα κομματα, τους αφισοκολλητες και απαγορεψτε το καπνισμα.

Φοβιτσιαρης φοιτητης, ετων 46

Καθιστε ρε 'σεις, εγω περασα στο πανεπιστημιο το '92 και ακομα δεν πηρα πτυχιο. Για την ακριβεια φοβομουν να παω λογω ασυλου και ολα οσα συνεβαιναν εξ αιτιας αυτου. Ακουγα για αναρχικους, ναρκωτικα ενα σωρο πραματα. Τωρα δηλ. που καταργηθηκε το ασυλο και δεν υπαρχουν αυτα, τωρα που πλεον δεν φοβαμαι να παω στη σχολη μου, θα μου απαγορεψετε να ερθω να παρω επιτελους το πτυχιο; Τι αδικια ειναι αυτη!

Φορολογουμενος

Με το έγκλημα της μετατροπής των ΤΕΙ σε ΑΕΙ τι θα κάνετε κα Υπουργέ. Θα το ανεχθείτε?

ajhon

Αυτοί που δε σπούδασαν είναι οι καλύτεροι δεν έχασαν 4-6-8-10 χρόνια σπουδών και ποιος ξέρει αν βρήκαν δουλειά και πότε;

το θεματακι πουλαει

αλλα εως εδω.Θελεις πραγματικα ρε κεραμεως που εισαι και γονος καβατζωμενης οικογενειας να λυθει?Βαλε τον ιδιο κανονισμο για νεους και παλιους και αυτο ηταν.Σε δεκα χρονια το πολυ δεν θα υπαρχει κανενας ουτε απο τους νεους ουτε απο τους παλιους..Το προβλημα ομως ξερεις ποιο ειναι..θα απορροφηθουν σε δουλειες??..εμ αυτο ειναι προβλημα

CR

Η βάση εισαγωγής σε ΑΕΙ στο 10 το μόνο που θα καταφέρει είναι να αφήσει ΑΕΙ/ΤΕΙ κυρίως στην επαρχία χωρίς εισακτέους.

φωτης πραμαντα

@ 06.13 καλα θα κανουν να κλεισουν τουλαχιστον τα μισα.δεν μπορει η Ελλαδα να εχει 35 ΑΕΙ και ΤΕΙ και ολοκληρη γερμανια με 80 εκατ. κατοικους να εχει συνολικα 70..οχι αλλα τουβλα στο στιβο της ζωης ..φτανει δεν χορτασατε ακομα απο μπουμπουκια εκει στο ελλαντα?

Θέλω μόρφωση

πανεπιστήμιο στη Μύκονο, ΤΩΡΑ

Μάρθα

Στη χώρα των αιώνιων πολιτικών και των αιώνιων δημοσίων υπαλλήλων, οι αιώνιοι φοιτητές μας πειράξανε. Δηλαδή θα πάθει μεγάλη καταστροφή το πανεπιστήμιο, αν ένας φοιτητής διακόψει για ένα διάστημα για προσωπικούς λόγους και συνεχίσει μετά; Δεν θα μπορέσουμε να το αντέξουμε αυτό, διότι όλα τα άλλα στη χώρα λειτουργούν ρολόι. Η έκδοση των συντάξεων ν+πόσα θα πάρει; Η εκδίκαση υποθέσεων στα δικαστήρια ν+πόσα θα πάρει; Η αναμονή για χειρουργείο σε δημόσιο νοσοκομείο ν+πόσα θα έχει; Μόνο η καθυστέρηση στις σπουδές μας ενόχλησε;

Εχουμε

2 φοιτητριες γειτονισσες...ακουω καθημερινα τις προοδους τους...να φανταστεις ολη νυχτα δεν μπορω να κοιμηθω...ζω με την ελπιδα οτι καποια μερα το μαρτυριο θα τελειωσει...εσυ μιλας για αιωνιοτητα...ζηταω ελεος...

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης