Εθνικό Θέατρο: Αυτές είναι οι παραστάσεις του καλοκαιριού και της νέας καλλιτεχνικής περιόδου

Εθνικό Θέατρο: Αυτές είναι οι παραστάσεις του καλοκαιριού και της νέας καλλιτεχνικής περιόδου

Η ανακοίνωση του νέου προγραμματισμού από την Αργυρώ Χιώτη που ανέλαβε προσφάτως την καλλιτεχνική διεύθυνση

Εθνικό Θέατρο: Αυτές είναι οι παραστάσεις του καλοκαιριού και της νέας καλλιτεχνικής περιόδου
Με βασικό όχημα τη γλώσσα και τις πολλές διαφορετικές πτυχές της, κλασικά αλλά και σύγχρονα έργα, επαναλήψεις επιτυχημένων παραστάσεων, διεθνείς συμπαραγωγές, πολυφωνία, ματιές στο παρελθόν και βλέμμα προσανατολισμένο στο παρόν και το μέλλον θα πορευτεί το Εθνικό Θέατρο τη νέα καλλιτεχνική περίοδο.
Εθνικό Θέατρο: Αυτές είναι οι παραστάσεις του καλοκαιριού και της νέας καλλιτεχνικής περιόδου
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου Αργυρώ Χιώτη (αριστερά), με την αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια Ιώ Βουλγαράκη και την υπεύθυνη του Μικρού Εθνικού Μαρία Μαγκανάρη

Η καλλιτεχνική διευθύντρια Αργυρώ Χιώτη, που ανέλαβε πρόσφατα το τιμόνι της πρώτης κρατικής θεατρικής σκηνής της χώρας, έδωσε, χθες βράδυ, στο αίθριο του Κτιρίου Τσίλλερ, το στίγμα του νέου προγραμματισμού παρουσιάζοντας την γενική φιλοσοφία του αλλά και τις βασικές πτυχές του: «Το Εθνικό Θέατρο γίνεται ένας ζωντανός πυρήνας δημιουργίας, πρωτοπόρων καλλιτεχνικών ζυμώσεων, ουσιαστικής έρευνας και κοινωνικοπολιτικού προβληματισμού. Γίνεται ένα κέντρο που ανοίγεται από την άμεση γειτονιά του και τους ανθρώπους της ως τις διεθνείς τάσεις στις παραστατικές τέχνες και τα κρίσιμα ερωτήματα των καιρών μας. Το Εθνικό Θέατρο συνδέεται και συνδέει. Δημιουργεί ένα ανοιχτό και διαδραστικό δίκτυο. Δίκτυο δημιουργών, θεατών, ιδεών, γλωσσών. Το Εθνικό θέατρο θέτει ερωτήματα, επανεξετάζει την ιστορία του, επανασυστήνει κλασικά έργα, προτείνει έργα δυναμικά, έργα που φέρουν ισχυρό καλλιτεχνικό αποτύπωμα και υψηλή αισθητική πρόταση» επισήμανε.

Αναφερόμενη στους βασικούς άξονες του προγραμματισμού της νέας περιόδου η ίδια εξήγησε πως είναι «ζεύξη της θεωρίας με την πράξη, αλλά και της ιστορίας με το σήμερα, στήριξη της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας, δημιουργία ισότιμων συμπαραγωγών και συμπράξεων με δημιουργούς και θέατρα του εξωτερικού και ενίσχυση του διεθνούς εκτοπίσματος του θεάτρου μέσα από ουσιαστική και συστηματική εξωστρέφεια εμβάθυνση στη σκηνική γλώσσα, τη μέθοδο και τη σκέψη του κάθε δημιουργού, αλλά και στα ερωτήματα που εγείρει το έργο του και πλαισίωση των παραστάσεων με ποικίλες παράλληλες δράσεις και άλλα βραχύχρονα και ευέλικτα καλλιτεχνικά συμβάντα (μικρά θεματικά Φεστιβάλ).
Εθνικό Θέατρο: Αυτές είναι οι παραστάσεις του καλοκαιριού και της νέας καλλιτεχνικής περιόδου
Ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας ανάμεσα στην νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου Αργυρώ Χιώτη (αριστερά) και την αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια Ιώ Βουλγαράκη

Στον χαιρετισμό του ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας έδωσε έμφαση στην ανεξαρτησία της λειτουργίας του Εθνικού Θεάτρου: «Αυτό που θα μας αποκαλυφθεί σήμερα, είναι προϊόν καλλιτεχνικής δημιουργίας και μόνο. Όπως δεν αναμειχθήκαμε στην επιλογή της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, έτσι και δεν αναμειχθήκαμε — ούτε σκοπεύουμε να αναμειχθούμε — στις καλλιτεχνικές επιλογές. Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο, αλλά δεν ήταν πάντα δεδομένο» υπογράμμισε και συμπλήρωσε: «Το Εθνικό Θέατρο είναι δημόσιο. Αυτό σημαίνει ότι ανήκει σε όλους. Άρα πρέπει να αφορά τους πάντες. Να τολμά, να πειραματίζεται, να αγκαλιάζει, να ανοίγεται.»


Καλοκαιρινές παραγωγές
Η παγκόσμια πρεμιέρα της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία του διεθνώς καταξιωμένου Γερμανού Urlich Rasche, με τη συμμετοχή ενός αξιόλογου θιάσου Ελλήνων ηθοποιών, θα είναι το φετινό «βαρύ πυροβολικό» που θα κατεβάσει το Εθνικό Θέατρο στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στις 27, 28 και 29 Ιουνίου, σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Κλείσιμο
Παράλληλα, η εξαιρετική «Ορέστεια» του Αισχύλου, διά χειρός Θεόδωρου Τερζόπουλου, μετά την μεγάλη περσινή επιτυχία θα επιστρέψει στο αργολικό θέατρο, στις 22 και 23 Αυγούστου, για να κλείσει τα φετινά Επιδαύρεια ενώ θα πραγματοποιήσει και περιοδεία σε πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού ενώ ο «Ιππόλυτος», με τη σκηνοθετική υπογραφή της Κατερίνας Ευαγγελάτου θα φιλοξενηθεί στο Ηρώδειο, στις 18 και 19 Ιουνίου.

Επαναλήψεις
Περσινές παραστάσεις που έκλεψαν τις εντυπώσεις του κοινού, ενθουσίασαν και συγκίνησαν θα επανέλθουν, από τον Οκτώβριο, στις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου για όσους δεν πρόλαβαν να τις απολαύσουν. Ανάμεσά τους ο «Φάουστ» του Γκαίτε, σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη που θα ανέβει ξανά στην Κεντρική Σκηνή, «Η Καρυάτιδα!» του Γιώργου Καπουτζίδη που θα φιλοξενηθεί στο Θέατρο Κάππα, οι «Τρεις αδελφές» του Τσέχωφ», σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη που θα επιστρέψει στην Πλαγία Σκηνή του Κτηρίου Τσίλλερ αλλά και οι «Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» της Παιδικής Σκηνής που θα μετακομίσει στο Ολύμπια Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» μιας και το «ΡΕΞ» θα παραμείνει κλειστό λόγω ανακαίνισης.
Εθνικό Θέατρο: Αυτές είναι οι παραστάσεις του καλοκαιριού και της νέας καλλιτεχνικής περιόδου
Οι δύο νέοι υπεύθυνοι της Πειραματικής Σκηνής Νεφέλη Μαϊστράλη και Ακύλλας Καραζήσης

Διεθνής αέρας
Το Εθνικό Θέατρο θα «συνομιλήσει» και τη νέα καλλιτεχνική περίοδο με το διεθνές θεατρικό γίγνεσθαι μέσα από συμπαραγωγές και συνεργασίες με ξένους καλλιτέχνες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρωτοποριακή παράσταση - συμπαραγωγή με το Royal Court Theatre του Λονδίνου «COW|DEER» των Katie Mitchell, Nina Segal και Melanie Wilson, που θα ανέβει τον Νοέμβριο στη Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Κτηρίου Τσίλλερ. Πρόκειται για μια ρηξικέλευθη παράσταση – εμπειρία, χωρίς λόγια, μόνο με ήχο, που ζωντανεύει τις φωνές των ζώων.

Στο ίδιο αυτό διεθνές πλαίσιο εντάσσεται και η παρουσίαση, τον Δεκέμβριο, στην Κεντρική Σκηνή του Κτιρίου Τσίλλερ, του κορυφαίου έργου της θρυλικής χορογράφου Πίνα Μπάους «KONTAKTHOF» το οποίο επιστρέφει στην Ελλάδα 37 ολόκληρα χρόνια μετά την παρθενική παρουσίασή του το 1988 στο Ηρώδειο. Η Josephine Ann Endicott, μέλος του αρχικού θιάσου, μαζί με συνεργασία με τους Scott Jennings, Anne Martin και Δάφνι Κόκκινο, διευθυντές προβών από το Pina Bausch Foundation, έχουν αναλάβει τη σκηνική αναβίωση ενώ θα συμμετάσχουν επαγγελματίες Έλληνες ερμηνευτές.

ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ

 Η ΓΛΩΣΣΑ Η ΕΠΙΚΑΙΡΗ | Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ (Προσωρινος τίτλος) της Κατερίνας Λούβαρη Φασόη – Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης – Πλαγία Σκηνή | Κτήριο Τσίλλερ
ΕΦΗΒΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
«Δεν μπορώ να κοιμηθώ. Μόνο όνειρα, καθόλου ύπνος».
Φραντς Κάφκα, 21/07/1913
Μια αθλητική ομάδα εφήβων, προσπαθεί να βρει τη δική της φωνή, την ταυτότητά της, να αγκαλιάσει τους φόβους και τις αδυναμίες της. Άνθρωποι που ονειρεύονται, άλλοτε βουβά, άλλοτε ηχηρά, αφήνοντας τους πάντες άναυδους, άνθρωποι που αναγκάζονται να ωριμάσουν πρόωρα, για να υπερασπιστούν την ύπαρξή τους. Ένα ολόκληρο σύστημα ελέγχου που τους περιορίζει και τους ετεροκαθορίζει. Τι θα συνέβαινε, όμως, αν το σύστημα αυτό δεχόταν την κριτική τους; Θα κατέρρεε ή θα επαναπροσδιοριζόταν, θεμελιώνοντας νέες νόρμες και στόχους; Πώς θα κυλούσε η ζωή στο σύστημα την επόμενη μέρα; Η παράσταση θα αντλήσει έμπνευση από όνειρα (του ύπνου και του ξύπνιου) εφήβων που συμμετέχουν στα εργαστήρια του Εθνικού Θεάτρου.

Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ | [ΕΡΓΟ ΑΠΌ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ] Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τσικούρας (Τσικ)
Ο αριστούχος του τμήματος σκηνοθεσίας της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου θα σκηνοθετήσει ένα ελληνικό θεατρικό έργο, ευέλικτης κλίμακας. Μετά τις παραστάσεις στο Κτήριο Τσίλλερ, η παράσταση θα ταξιδέψει σε συνεργασία με ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, Δήμους και άλλους τοπικούς φορείς,σε πόλεις της περιφέρειας και σε νησιά της άγονης γραμμής.

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ | UN SACRE του Γκιγιόμ Πουά – Σκηνοθεσία: Χρήστος Θεοδωρίδης – Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» | Κτήριο Τσίλλερ
Ιστορίες ανθρώπων ξετυλίγονται σε μία παράδοξη συνάντηση κάποια στιγμή στον χρόνο και κάπου στον κόσμο· ανθρώπων που μοιράζονται μεταξύ τους αλλά και μαζί μας σκέψεις και συναισθήματα με αφορμή έναν κοινό παρανομαστή: την ιστορία ενός θανάτου. Μαζί υφαίνουν ένα χρονικό απώλειας. Σε έναν κόσμο όπου ο θάνατος περνά απαρατήρητος, το έργο του Γκιγιόμ Πουά γιορτάζει τη ζωή μέσα από αυτόν. Η παράσταση θα ακολουθήσει τα βήματά του, χρησιμοποιώντας τις αληθινές ιστορίες που προέρχονται από συνεντεύξεις που έκανε ο συγγραφέας σε άτομα όλων των ηλικιών κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά και σε νέες που θα πραγματοποιηθούν ειδικά για την παράσταση στην Αθήνα. Με όχημα τη μουσική και την κίνηση -την οποία υπογράφει η στενή συνεργάτιδα του Θεοδωρίδη, Ξένια Θεμελή-, συμπληρώνοντας ή μεγεθύνοντας τα κενά που αφήνει ο λόγος, η παράσταση θα αποπειραθεί να αναδείξει μία παρέλαση ανθρωπινότητας, μια γιορτή της ζωής. Γιατί το μόνο που μπορείς να κάνεις στον κόσμο που έχουμε φτιάξει, είναι να συνεχίσεις να υπάρχεις. Η ύπαρξη ως επανάσταση, λοιπόν.

Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑΣ | Ο ΒΥΣΣΙΝΟΚΗΠΟΣ του Αντόν Τσέχωφ – Σκηνοθεσία: Έκτορας Λυγίζος – Κεντρική Σκηνή | Κτήριο Τσίλλερ
Τα μέλη μιας «ευρύτερης οικογένειας» ξαναβρίσκονται μετά από χρόνια στο γερασμένο πια σπίτι τους. Όλες και όλοι γνωρίζουν πως είναι η τελευταία ευκαιρία να ξαναζήσουν παρέα την ανακούφιση της οικειότητας που τους ενώνει, αλλά και να αποχαιρετίσουν όλα αυτά που, ακόμα και την ώρα που τα βιώνουν, καταλαβαίνουν πως είναι ήδη παρελθόν. Μια κωμική και νοσταλγική ιστορία, ιδωμένη ως ένα έργο συνόλου, για μια ομάδα ανθρώπων που παλεύει με τα λόγια και τη δράση τους να ξορκίσουν τη σιωπή και το κενό που ανά πάσα στιγμή απειλούν να τους αφανίσουν.

ΜΑΡΤΙΟΣ
ΘΑ ΣΟΥ ΚΟΨΩ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ | ΚΟΥΚΛΙΤΣΑ βασισμένο στο Κουκλόσπιτο του Χένρικ Ίψεν – Σκηνοθεσία: Μαρία Πανουργιά – Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος».
Το αδιαμφισβήτητα επίκαιρο ακόμα και στις μέρες μας έργο του Ίψεν καταπιάνεται με την περιφρόνηση και τη χειραγώγηση των γυναικών στις ανδροκρατούμενες κοινωνίες σε όλο τον κόσμο. Λαμβάνει δε μια σχεδόν υπερφυσική διάσταση όσο μένουν άλυτα τα υπαρξιακά και κοινωνικά ζητήματα που θίγει. Είναι, άλλωστε, εντυπωσιακό πόσο λίγο έχουν αλλάξει τα πράγματα για τις γυναίκες στο κοινωνικό και οικογενειακό τους περιβάλλον από το 1879 που γράφτηκε το σκοτεινό και ύπουλα βίαιο έργο του Ίψεν. Η μετατροπή, όμως, της Κούκλας σε δαίμονα δεν θα δηλώσει το «κακό». Αντίθετα, θα σημάνει την επιλογή και την ευθύνη που απαιτεί η ελευθερία. Η τελική ρήξη δεν είναι απλώς έξοδος από το σπίτι. Είναι έκρηξη.

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ – ΔΙΠΥΛΟΝ
Υπεύθυνοι: Ακύλλας Καραζήσης & Νεφέλη Μαϊστράλη

«Ο φόβος γι’ αυτό που πρόκειται να συμβεί δεν είναι πρόβλημα. Είναι η αρχή του αυτοσχεδιασμού». John Cale
Με έδρα της πλέον το ισόγειο του θεάτρου ΔΙΠΥΛΟΝ, η Πειραματική Σκηνή θα εστιάσει στη ζεύξη θεωρίας-πράξης και στη διαδικασία της δημιουργίας και της έρευνας χωρίς ηλικιακούς περιορισμούς. Η πρόβα είναι διαρκής, διατρέχει όλη τη χρονιά και εβδομαδιαίως ανοίγει για τους θεατές. Παράλληλα, συστήνεται ένα σταθερό ensemble ηθοποιών, το οποίο και θα συνομιλεί σκηνικά για έναν ολόκληρο χρόνο με τις/τους παρακάτω έξι συνολικά συν-δημιουργούς. Η παράδοση της μεταξύ τους σκυτάλης θα πραγματοποιείται διαδοχικά, ύστερα από πρόταση ενός διαφορετικού κάθε φορά υλικού. Το έργα-υλικά θα ανακοινωθούν το φθινόπωρο.

ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ
1. Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΜΑΝΙΦΕΣΤΩΝ Αλεξάνδρα Καζάζου
2. Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ Θεανώ Μεταξά
3. ΑΣΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ vs ΩΜΗ ΓΛΩΣΣΑ Σταυρούλα Σιάμου
4. ΜΕΤΑ-ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΓΛΩΣΣΑ (AI) Μάρθα Μπουζιούρη
5. Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΕΞΕΓΕΡΣΗΣ Μιχάλης Πητίδης
6. Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗΣ Φώτης Σιώτας

ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΛΑΙΣΙΩΣΗΣ
ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
1. ΠΡΟΘΑΛΑΜΟΣ Δ | Διεπιστημονικοί Διακαλλιτεχνικοί Διάλογοι με κέντρο τη Γλώσσα του μήνα. | Σχεδιασμός – Επιμέλεια: Νατάσα Τριανταφύλλη
Με αφορμή τις θεματικές που προκύπτουν κάθε μήνα από τις παραστάσεις του καλλιτεχνικού προγράμματος (φιλοσοφία, φύση και κλιματική αλλαγή, άνθρωπος και εξουσία κ.ά.), διακεκριμένοι εκπρόσωποι από τον χώρο των επιστημών συναντούν το πρώτο Σαββατοκύριακο κάθε μήνα σημαντικούς/ές καλλιτέχνες/ιδες πάνω στη σκηνή. Πώς είναι να δίνεις μια διάλεξη χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της τέχνης; Πόση τέχνη κρύβει η γλώσσα της επιστήμης;

2. ΣΑΛΟΝΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ | Γνωριμία με τη σύγχρονη θεατρική γραφή
Κάθε τελευταίο Σαββατοκύριακο του μήνα θα πραγματοποιείται ένα σαλόνι γλώσσας, στο πλαίσιο του οποίου ένας/μία καλεσμένος/η θεατρικός/ή συγγραφέας θα μοιράζεται απόσπασμα από νέο έργο που γράφει. Στη συνέχεια, το απόσπασμα θα παρουσιάζεται από μια ομάδα ηθοποιών του Εθνικού Θεάτρου, ενώ θα ακολουθεί συζήτηση με έναν/μία ακόμη συγγραφέα ή καλλιτέχνη/ιδα της επιλογής του/της. Ένας ανοιχτός χώρος δημιουργικής συνάντησης, που μπορεί να οδηγήσει σε μια δεύτερη απόπειρα με ανοιχτή προοπτική.

3. ΑΝΑΔΡΟΜΕΣ | Γλώσσα και Ιστορία της ελληνικής δραματουργίας
Θεατρικά αναλόγια αφιερωμένα σε κομβικά έργα της ελληνικής δραματουργίας, από την Κρητική Αναγέννηση έως τις απαρχές του 20ου αιώνα, σε σκηνοθετική επιμέλεια καταξιωμένων αλλά και πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών.

4. ΒΑΒΕΛ | Κατοικούμε το Εθνικό Θέατρο
Μικρής φόρμας δημιουργίες, οι οποίες θα επιλεγούν μέσω ανοιχτής πρόσκλησης αξιοποιώντας όλους τους διαθέσιμους στο κοινό και κατάλληλους για δράσεις χώρους του Εθνικού Θεάτρου.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Η γλώσσα της γειτονιάς | Έρευνα - Work in Progress
«Επιχείρηση: ΟΜΟΝΟΙΑ» (προσωρινός τίτλος)
Έρευνα, κείμενο: Ανέστης Αζάς & Πρόδρομος Τσινικόρης
Το Εθνικό Θέατρο προσκαλεί τον Ανέστη Αζά και τον Πρόδρομο Τσινικόρη, δυο έμπειρους δημιουργούς του θεάτρου ντοκιμαντέρ, να αναπτύξουν από φέτος την έρευνά τους στην ευρύτερη γειτονιά του Κτηρίου Τσίλλερ με στόχο τη δημιουργία ενός νέου έργου για την αθέατη καθημερινότητα, την κοινωνική ορατότητα και το δικαίωμα στον δημόσιο χώρο. Το έργο θα μετουσιωθεί σε μια μια παράσταση που θα φωτίσει τις ζωές όσων ζουν και κινούνται στο περιθώριο της πόλης και θα παρουσιαστεί τη θεατρική περίοδο 2026-27.

ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
Το Εθνικό Θέατρο αποκτά για πρώτη φορά διαδικτυακό Ραδιόφωνο με εκπομπές για το θέατρο, συζητήσεις, γνωριμία με καλλιτέχνες/ιδες, ραδιοφωνικό θέατρο, podcast, μουσικές σχετικές με τις παραστάσεις και πολλά άλλα. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί το φθινόπωρο.

ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ | Υπεύθυνη: Μαρία Μαγκανάρη
Εκτός από τις δύο νέες θεατρικές παραγωγές που περιλαμβάνονται στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό, οι υπόλοιπες δράσεις του Μικρού Εθνικού για την ερχόμενη σεζόν θα αναπτυχθούν πάνω στους άξονες που διατυπώθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο, εξελίσσοντας ιδέες που δοκιμάστηκαν με επιτυχία. Η λογική της σύνδεσης των πολλών και ζωντανών πεδίων που απαρτίζουν την κοινότητά μας και της σύνθεσης της θεατρικής και εκπαιδευτικής εμπειρίας παραμένει κεντρική. Η πλαισίωση των παραστάσεων με εργαστήρια, δράσεις και συζητήσεις την περασμένη χρονιά αποτέλεσε πολύτιμη εμπειρία για όλους και ο ενθουσιασμός όσων συμμετείχαν σε αυτές έδειξε πόσο μεγάλη ανάγκη υπάρχει για τέτοιου είδους ανταλλαγή. Οι φετινές παραστάσεις (που θα πλαισιώνονται από εργαστήρια), θα επιχειρήσουν να διερευνήσουν τη γλώσσα της ποίησης και του ονείρου, φέρνοντάς σε επαφή μικρούς και μεγάλους με τον ποιητικό τους εαυτό. Το Μικρό Εθνικό οφείλει να προτείνει, ιδίως στα κατεξοχήν ποιητικά όντα που είναι τα παιδιά, εναλλακτικούς τρόπους αφήγησης. Οφείλει να δίνει χώρο όχι μόνο στο «τι καταλαβαίνουν» τα παιδιά και οι έφηβοι αλλά και στο τι φαντάζονται, νιώθουν ή διαισθάνονται- με ελευθερία και χωρίς διδακτισμό. Παράλληλα, συνεχίζονται πάνω από 50 τακτικά, εκπαιδευτικά εργαστήρια, που πραγματοποιούνται με μεγάλη επιτυχία, συγκεντρώνοντας ανθρώπους κάθε ηλικίας γύρω από ποικίλες μεθόδους, είδη, θεατρικούς τρόπους και δρόμους. Την σεζόν που κλείνει πάνω από 800 άνθρωποι συμμετείχαν στα εργαστήρια του Μικρού Εθνικού.

Residencies
Οι καλλιτεχνικές φιλοξενίες (Art Residencies) είναι ένα πρόγραμμα εξωστρέφειας και πολιτισμικής ανταλλαγής που απευθύνεται σε ανερχόμενους/ες θεατρικούς δημιουργούς με έδρα την Ευρώπη, με σκοπό την προώθηση της κινητικότητας και την καλλιέργεια της νέας γενιάς καλλιτεχνών/ιδων του θεάτρου. Εκτός από το ανοιχτό κάλεσμα σε Ευρωπαίους/ες δημιουργούς που φιλοξενούνται στο Εθνικό Θέατρο στην Αθήνα, το Εθνικό Θέατρο προσκαλεί καλλιτέχνες/ιδες με έδρα την Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στον χώρο του θεάτρου να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας (artistic residency) σε συνεργαζόμενα ευρωπαϊκά θέατρα. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε θεατρικούς συγγραφείς, σκηνοθέτες/τριες και δραματουργούς έως 39 ετών. Το 3o Πρόγραμμα Καλλιτεχνικής Φιλοξενίας θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο (Σεπτέμβριο - Νοέμβριο) στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η σχετική πρόσκληση θα ανακοινωθεί στο τέλος Μάη.

Ταυτόχρονα πραγματοποιούνται δύο σημαντικά έργα για τη Δραματική Σχολή: αφενός η αναβάθμιση των φυσικών και ψηφιακών υποδομών και υπηρεσιών της Σχολής προς τους σπουδαστές και το εκπαιδευτικό της προσωπικό και αφετέρου ο ψηφιακός μετασχηματισμός των υπηρεσιών της, μέσω της ανάπτυξης ψηφιακού μαθητολογίου και της ψηφιοποίησης του αρχείου των σπουδαστών της.

Τέλος, ξεκινά πρόγραμμα για ενίσχυση της διαδικτυακής παρουσίας και των ψηφιακών εργαλείων του Εθνικού Θεάτρου (νέο web site και mobile εφαρμογή καθώς και η ψηφιοποίηση του φροντιστηριακού, ενδυματολογικού ηχητικού και φωτιστικού υλικού του θεάτρου).

Τα προγράμματα Art Residencies, Ανάπτυξη Εφαρμογής Ψηφιακού Μαθητολογίου, Ψηφιακή Αναμόρφωση της Δραματικής Σχολής, Αναβάθμιση και εμπλουτισμός ψηφιακής παρουσίας του Εθνικού Θεάτρου στο Διαδίκτυο, Δημιουργία Ψηφιακής Αποθήκης κινητών περιουσιακών στοιχείων και επιλεγμένων τίτλων του Εθνικού Θεάτρου, πραγματοποιούνται με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης

– NextGenerationEU.
Ψηφιακό Αρχείο
Στο πλαίσιο του προγράμματος «Δημιουργία, ανάδειξη και αξιοποίηση ψηφιακού Αποθέματος Εθνικού Θεάτρου» το Ψηφιακό Αρχείο του Εθνικού Θεάτρου, διαθέσιμο στην ιστοσελίδα https://www.nt-archive.gr/, αναβαθμίστηκε και πλέον περιλαμβάνει συλλογές του από το 1932 έως το 2024, με σπάνιο και πολύτιμο υλικό: προγράµµατα παραστάσεων, αποκόµµατα εφηµερίδων και περιοδικών, φωτογραφικό υλικό, ηχητικά ντοκουµέντα (από το 1955), βιντεοσκοπήσεις, μουσικές παρτιτούρες, αφίσες, καθώς και ιστορικές φωτογραφίες. Επίσης, ψηφιοποιήθηκαν οι σκηνές και οι χώροι του Κτηρίου Τσίλλερ, προσφέροντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες της ιστοσελίδας να περιηγηθούν ψηφιακά στον χώρο και να γνωρίσουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το κτήριο και την ιστορία του. Τέλος, ψηφιοποιήθηκαν 403 κοστούμια σημαντικών δημιουργών από το Βεστιάριο του Εθνικού Θεάτρου ενώ δημιουργήθηκε και ένα ψηφιακό μουσείο, το οποίο περιλαμβάνει μερικά από τα πιο ιστορικά κοστούμια της συλλογής του Εθνικού Θεάτρου. Επιστημονική υπεύθυνη του έργου για το Εθνικό Θέατρο: Δρ. Ειρήνη Μουντράκη | Ανάδοχοι έργων: Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» & Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου INDIGITAL A.E.
Το έργο αυτό πνοής έχει υλοποιηθεί στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΣΠΑ 2014-2020) με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επίσης, μέσα από το ΕΣΠΑ 2021–2027, ενδυναμώνεται η εξωστρέφεια του Οργανισμού με τη διοργάνωση ενός νέου διεθνούς φεστιβάλ θεατρικών μέσων στην Πειραματική σκηνή.

Live Streaming
Παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου θα ταξιδέψουν μέσω live streaming σε απομακρυσμένους τόπους και σε νησιά άγονης γραμμής. Περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινωθούν το φθινόπωρο. Χορηγός της δράσης: ΔΕΗ
Παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας
Το Εθνικό Θέατρο, υπηρετώντας τον θεσμικό του ρόλο, προασπίζει την ισότητα και το δικαίωμα όλων των ατόμων στην ανεμπόδιστη πρόσβαση σε παραστάσεις και τη συμμετοχή τους με ίσες ευκαιρίες σε θεατρικές δράσεις. Σε συνεργασία με την Alpha Bank, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της «Πολιτισμός για όλους», το Εθνικό Θέατρο θα πραγματοποιήσει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας, με διερμηνεία στην ελληνική Νοηματική Γλώσσα, Υπερτιτλισμό με αποτύπωση του ηχητικού καναλιού επικοινωνίας και Ακουστική Περιγραφή με αποτύπωση του οπτικού περιεχομένου για ισότιμη πρόσβαση, ενώ θα περιλαμβάνεται, επίσης, απτική ξενάγηση για την καλύτερη κατανόηση του περιεχομένου.

8ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
Το Εθνικό Θέατρο διοργανώνει από τις 7 έως τις 22 Ιουλίου το 8ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος στο Λυγουριό Αργολίδας, σε συνεργασία με τον Δήμο Επιδαύρου. Στο εργαστήριο, το οποίο φέτος τιτλοφορείται «Βρήκε στα βάθη του γλώσσα με λέξεις», θα διδάξει η ηθοποιός Αμαλία Μουτούση σε συνεργασία με τον μουσικό και δάσκαλο της Τεχνικής Αλεξάντερ Στέλιο Κατσατσίδη, με τον δάσκαλο ελληνικών παραδοσιακών χορών Κωνσταντίνο Γιουρνά και με βοηθό της τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Εμμανουήλ Κοντό. Το εργαστήριο απευθύνεται σε νέους και νέες επαγγελματίες ηθοποιούς, σκηνοθέτες/ιδες, φοιτητές/τριες δραματικών σχολών και γενικότερα σε επαγγελματίες της σκηνικής πράξης, που επιθυμούν αφενός να εμβαθύνουν στη μελέτη και τη διερεύνηση των μηχανισμών του αρχαίου δράματος και αφετέρου να δοκιμάσουν και να εργαστούν πάνω σε συγκεκριμένες θεματικές. Επιστημονική υπεύθυνη του έργου για το Εθνικό Θέατρο: Δρ. Ειρήνη Μουντράκη. Περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής έως τις 3 Ιουνίου: n-t.gr

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Η πλούσια δραστηριότητα του Μικρού Εθνικού ανατροφοδοτείται από την άμεση σύνδεσή της με την κοινωνία, μέσω δράσεων που οξύνουν τα κοινωνικά μας αντανακλαστικά. Η συμπερίληψη, η αλληλεγγύη, η έμπρακτη συμπαράσταση σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες και η πίστη στην ευεργετική λειτουργία του θεάτρου διαπνέουν το σύνολο των κοινωνικών μας δράσεων. Το Επισκεπτήριο, μια δράση που απευθύνεται σε συνανθρώπους μας, που τη δεδομένη στιγμή της ζωής τους αδυνατούν να έρθουν στο θέατρο γιατί νοσηλεύονται, συνεχίζεται. Ο Ηλίας Κουνέλας με ομάδα ηθοποιών του Εθνικού Θεάτρου, θα συνεχίσουν να δίνουν παραστάσεις μέσα σε θαλάμους νοσοκομείων και ψυχιατρείων. Το Εργαστήρι Προσωπικής Ανάπτυξης Κρατουμένων (ΕΠΑΚ) σε Σωφρονιστικά Ιδρύματα που με συνέπεια εμψυχώνει ο Στάθης Γράψας συνεχίζει τη δράση του, πάντα με την βαθιά πεποίθηση στην απελευθερωτική αξία της τέχνης. Το Πρόγραμμα εργαστηρίων με άτομα από δομές απεξάρτησης (18 Άνω, ΚΕΘΕΑ) που με ευαισθησία εμψυχώνει η Όλια Λαζαρίδου με τους συνεργάτες της, θα συνεχίσει και φέτος να δίνει χώρο έκφρασης σε συνανθρώπους μας που κάνουν ένα σπουδαίο βήμα στη ζωή τους.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης