Τα δύο πρόσωπα της Δωροθέας Μερκούρη

Τα δύο πρόσωπα της Δωροθέας Μερκούρη

Με κοραλλί φόρεμα Prada, αψεγάδιαστη στο κόκκινο χαλί της Μόστρα ή με τζιν, αθλητικά παπούτσια και ένα κουτάκι μπίρα στο χέρι, ως θιασώτρια του αθηναϊκού Gay Pride; Η Δωροθέα Μερκούρη έχει μάθει να υποδύεται όλους τους ρόλους, να μην καταλαβαίνει από στερεότυπα και κλισέ, να ξαφνιάζει ακόμη και τον ίδιο της τον εαυτό. Δεν υπάρχει πιο απτή απόδειξη από τον φημολογούμενο έρωτά της για τον δημοσιογράφο Κώστα Βαξεβάνη.

Τα δύο πρόσωπα της Δωροθέας Μερκούρη
Τα σπίτια στην Κάτω Ιταλία «υπεραμύνονται» κάθε μέρα του δικαιώματος στην οικογενειακή γιορτή. Οι ντόπιοι εκφέρουν τον λόγο τους δυνατά, σχεδόν εκκωφαντικά, και δεν τσιγκουνεύονται στην εκδήλωση των συναισθημάτων τους. Η φωτιά καίει πάντα στις κουζίνες, που αναδύουν αρώματα comfort food, φρέσκιας ντομάτας και βασιλικού. Το οικογενειακό τραπέζι δε νοείται μεσημέρι - βράδυ χωρίς απαρτία. Οι άνθρωποι είναι έξω καρδιά, τραγουδούν ελληνόφωνα τραγούδια και χορεύουν ταραντέλες. Δεν πρόκειται για μια αρχετυπική αφήγηση που απλώς επαναλαμβάνεται από τους ιθαγενείς της Καλαβρίας ως τουριστικός μύθος. Αυτή ήταν η καθημερινότητα της μικρής Δωροθέας Μερκούρη, η οποία τελικά την καθόρισε ως άνθρωπο. Από την άλλη, η διπλή καταγωγή της -ο πατέρας της Τζιοβάνι είναι βέρος Ιταλός, η μητέρα της Ελληνίδα- την όρισε ως Ιταλιάνα στην Ελλάδα και ως Greca στην Ιταλία. Στην πραγματικότητα η Ελληνοϊταλίδα καλλονή μεγάλωσε μαθαίνοντας τι σημαίνει να είσαι άπατρις - ή πιο σωστά νομάς. Από παιδί ακόμη είχε εκδηλώσει την κλίση της στον χορό. Τότε που μαθήτευε ώρες ατέλειωτες στα τοπικά χοροδιδασκαλεία και ονειρευόταν πως μια μέρα θα γίνει πρίμα μπαλαρίνα στη Scala του Μιλάνου. Στα 12 χρόνια της ήρθε για πρώτη φορά στην πατρίδα της μητέρας της, την Ελλάδα.

Παρότι έμαθε πέντε γλώσσες -ιταλικά, ελληνικά, γαλλικά, αγγλικά και ισπανικά-, έχει δηλώσει πως το σχολείο τής φαινόταν αφόρητο, ατελείωτο. Στα 17 χρόνια της γνώριζε πια καλά πως όφειλε στον εαυτό της να ανοίξει τα φτερά της. Η ίδια έχει αφηγηθεί σε παλαιότερες συνεντεύξεις πως με τόλμη και ωριμότητα σπάνια για την ηλικία της ζήτησε από τον πατέρα της Τζιοβάνι να της επιτρέψει να φύγει στη Νέα Υόρκη προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές της στον χορό. Τα χρόνια της Αμερικής τα περιγράφει ως ούτε εύκολα ούτε δύσκολα. Μπορεί το μηνιαίο οικογενειακό έμβασμα αλλά και τα χρήματα που είχε αρχίσει να κερδίζει ως μοντέλο από τις δουλειές που έκανε στην Ελλάδα -αλησμόνητη έχει μείνει η ατάκα «μ’ αρέσει να με χαϊδεύουν» από διαφημιστικό σποτ- να της εξασφάλιζαν τα προς το ζην και να της έδιναν τη δυνατότητα να πληρώνει τα δίδακτρα αρχικά στο Lee Strasberg Theatre Institute και κατόπιν στο Actors Studio, ωστόσο η ίδια δεν έμοιαζε με τα υπόλοιπα κορίτσια της ηλικίας της. Τα όνειρά της έφταναν πέρα από το hangover του επόμενου πρωινού. Από εκείνα τα χρόνια στην Αμερική, η Δωροθέα δεν θα ξεχάσει ποτέ το διαμέρισμα 35 τετραγωνικών που μοιραζόταν με τη συγκάτοικό της Σίλβια, με την οποία μάλιστα κοιμόντουσαν στο ίδιο ημίδιπλο κρεβάτι. Συχνά πυκνά τα βράδια στο μικρό διαμέρισμα κατέφευγαν άφραγκοι καλλιτέχνες, φίλοι των δύο κοριτσιών που ζητούσαν από τη «μαμά» Δωροθέα να τους φτιάξει ένα πιάτο ιταλική πάστα. «Ηταν η πιο δημιουργική εποχή μου», έχει πει η ίδια. Στη Νέα Υόρκη η Δωροθέα, έπειτα από μεσολάβηση της φίλης της φωτογράφου Kalliope, δούλεψε ως βοηθός διευθύντριας περιοδικού μόδας. Εχει περιγράψει ανάγλυφα πώς μεταμφιέστηκε για να πάρει τη δουλειά, αφού δεν ήθελε με τίποτα στον κόσμο η στρυφνή διευθύντρια να αντιληφθεί πως παράλληλα εργαζόταν ως μοντέλο. Τελικά ο φωτογράφος Τέρι Ρίτσαρντσον, με τον οποίο συνεργαζόταν περιστασιακά ως μοντέλο, αναγνώρισε τη Δωροθέα, το μυστικό κοινοποιήθηκε και όταν η ίδια κλήθηκε να απολογηθεί, απλώς είπε στη διευθύντρια πως στην πραγματικότητα δεν ήθελε να είναι ούτε μοντέλο ούτε βοηθός, αλλά να γίνει ηθοποιός.





Από τον Ολλανδό (κομμωτή) στον «Ιπτάμενο Ολλανδό»
Η Νέα Υόρκη για τη Δωροθέα δεν είχε μόνο όνειρα, φιλοδοξίες, σπουδές και πολλή δουλειά αλλά και έρωτα. Εκεί γνώρισε τον Μάκη Παντζόπουλο, τον νυν σύντροφο της Ελένης Μενεγάκη, με τον οποίο συνδέθηκαν ερωτικά για έξι χρόνια, ενώ μέχρι και σήμερα εξακολουθούν να διατηρούν θερμή φιλική σχέση, εκεί και τον Ολλανδό κομμωτή Γουάρντ Σρέγκεχοϊρντ. Τον τελευταίο όχι μόνο τον ερωτεύτηκε, αλλά τον έπεισε να αφήσουν τη ζωή τους εκεί και να επιστρέψουν στη δεύτερη πατρίδα της, την Ελλάδα. Η νομαδική ζωή είναι εγγεγραμμένη στο DNA της Δωροθέας. Με τον Σρέγκεχοϊρντ απέκτησαν δύο κόρες, τη 14χρονη σήμερα Ηλέκτρα και τη 10χρονη Γαία. Η πρώτη μάλιστα ήταν παράνυμφος στον γάμο των γονιών της. Η φωτογενής Δωροθέα, το μοντέλο που είχε δει τη ζωή και την καριέρα του να περνά από την πόρτα, μα κυρίως τις πασαρέλες διάσημων οίκων και περιλάλητων σχεδιαστών μόδας, η γυναίκα που όλοι παραλλήλιζαν με τη Σοφία Λόρεν και την Αννα Μανιάνι, το κορίτσι που με τη φυσική ομορφιά και το στυλ του ενσάρκωνε μια ονείρωξη σκηνοθετημένη θαρρείς με τη βούλα της Cinecita, επέλεξε τον πιο απλό και ανεπιτήδευτο τρόπο για την ημέρα του γάμου της, το καλοκαίρι του 2003.

Ούτε φτιασίδια, ούτε περιττές πολυτέλειες. Με σκηνικό το φυσικό τοπίο της Ανδρου, η Δωροθέα παντρεύτηκε τον αγαπημένο της ξυπόλητη στην άμμο. Κουμπάρα τους ήταν η στενή μέχρι και σήμερα φίλη της Τζένη Μπαλατσινού. Ο έγγαμος βίος του ζευγαριού κράτησε έξι χρόνια. Το 2009 η Δωροθέα και ο Σρέγκεχοϊρντ χωρίζουν. Αιτία; Τα επαγγελματικά ταξίδια εκείνου σε ΗΠΑ και Γαλλία, από τη μια, και η επιμονή εκείνης να έχει ως ορμητήριό της το σπίτι που έφτιαξαν μαζί στη Βουλιαγμένη, από την άλλη. Η χρονιά εκείνη αποδεικνύεται σημαδιακή για τη Δωροθέα. Στις 4 Ιανουαρίου παίρνει των ομματιών της και με τις δύο κόρες της μετακομίζουν στη Ρώμη. Αλλωστε είχε υποσχεθεί στον εαυτό της πως δεν θα εγκατέλειπε ποτέ ξανά την Ευρώπη. Στην Ιταλία ξαναβρίσκει τις ρίζες της. Πρωταγωνιστεί στην ταινία «Taglionetto», τα γυρίσματα της οποίας έγιναν δυο βήματα από τη γενέτειρά της, το Σαλέντο της Πούλια. Παρότι το φιλμ δεν τυγχάνει ιδιαίτερης εμπορικής επιτυχίας, η ίδια μοιάζει να έχει βρει ξανά την καλή φόρμα της. Οι νύξεις για την προσωπική ζωή της από τη μέρα του χωρισμού της μέχρι σήμερα είναι ελάχιστες. Επειτα από έναν σύντομο δεσμό με τον διεθνή παίκτη του χάντμπολ Κωνσταντίνο Τσιλιμπάρη, η Δωροθέα μόλις πριν από λίγες εβδομάδες απασχόλησε ξανά τα ΜΜΕ με την ιδιωτική της ζωή. Η φωτογραφία που ανήρτησε στον λογαριασμό της στο Instagram αγκαλιά με το περιοδικό «Hot Doc» του Κώστα Βαξεβάνη, τα συχνά retweets που έκανε από τον λογαριασμό του γνωστού δημοσιογράφου και τελικά η κοινή εμφάνισή τους στα δικαστήρια της Ευελπίδων όπου εκδικαζόταν υπόθεση του δεύτερου, αλλά και η κοινή παρουσία τους στην πρεμιέρα του «Ιπτάμενου Ολλανδού» την προηγούμενη Παρασκευή στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού επιβεβαίωσαν, κατά πολλούς, πως η εκθαμβωτική ηθοποιός και ο δημοσιογράφος είναι ζευγάρι.

Κλείσιμο


Μπελούτσι, γκράφιτι και συμπάθεια
Η Μερκούρη έχει έναν μοναδικό τρόπο να ελίσσεται. Από τη μια, να βρίσκεται εκεί όπου χτυπά η καρδιά του επίπλαστου, του εφήμερου, του glam και, από την άλλη, να φωτογραφίζεται κόντρα στην εικόνα της με φόντο αντικομφορμιστικά γκράφιτι, την τέχνη του δρόμου η οποία τη συναρπάζει. Η 39χρονη ηθοποιός μπορεί με την ίδια ευκολία που φωτογραφίζεται στο κόκκινο χαλί του κινηματογραφικού Φεστιβάλ Βενετίας ή που απαθανατίζεται εναγκαλιζόμενη jet setters στις Κάννες, να ποζάρει αντισυμβατική για εξώφυλλο free press εντύπων, όπως συνέβη πρόσφατα με το περιοδικό «Info», ή να γίνεται εύπλαστη πρώτη ύλη στα χέρια της art director αδελφής της Αλεξάνδρας Μερκούρη, η οποία την αποτύπωσε με φορέματα και αξεσουάρ Dior στο Père Lachaise - το παρισινό νεκροταφείο όπου βρίσκονται οι τάφοι του Μολιέρου, του Προυστ, του Ιβ Μοντάν, του Τζιμ Μόρισον. Ακόμη και οι αναρτήσεις της στον λογαριασμό της στο Twitter μαρτυρούν τις κοινωνικές ευαισθησίες της, όπως συνέβη την προηγούμενη εβδομάδα με το αιφνιδιαστικό κλείσιμο της δημόσιας τηλεόρασης. Ή αρκεί η παρουσία της στο αθηναϊκό Gay Pride το προηγούμενο Σάββατο για να αντιληφθεί κανείς πως η Δωροθέα λειτουργεί ως πολίτης της εποχής της. Από την άλλη, παραμένει μια κοσμοπολίτισσα που όχι μόνο μπορεί να μπαινοβγαίνει στο σπίτι της Μόνικα Μπελούτσι και του Βενσάν Κασέλ στο Παρίσι -η πεθερά της Ιταλίδας ηθοποιού Σαμπίν Κασέλ είχε θεωρήσει καρμικό χρέος της να φέρει σε επαφή τις δύο γυναίκες όταν γνώρισε τη Δωροθέα στη Νέα Υόρκη- ή να γίνεται μούσα του Ζαν Πολ Γκοτιέ ενσαρκώνοντας στο catwalk την αείμνηστη Εϊμι Γουαϊνχάουζ.

Ο φιλικός κύκλος της Μερκούρη είναι ευρύς και διεθνών προδιαγραφών. Στο διαφημιστικό για το Martini Gold, όπου υποδύθηκε το ξανθό αντίπαλον δέος της Μπελούτσι και το οποίο σκηνοθέτησε το τρομερό παιδί των βιντεοκλίπ (βλ. Μαντόνα, Lady Gaga) Γιόνας Ακερλαντ, πρωταγωνιστούσαν επίσης οι κολλητοί της Ντομένικο Ντόλτσε και Στέφανο Γκαμπάνα (κατά κόσμον D&G). Στο τέλος της μέρας, όμως, τι μένει  εκτός από το περιτύλιγμα μιας γυναίκας εκπάγλου καλλονής; Η Δωροθέα φαίνεται πως έχει καταφέρει να απομυθοποιήσει η ίδια τον εαυτό της, τη ζωή της, να αποδομήσει την εικόνα της. Να απολαμβάνει την απλότητα του τίποτα. Τι άλλο μπορείς να συμπεράνεις από μια γυναίκα που ζει τη ζωή στον πυρήνα της, χωρίς παραμύθια με δράκους και νεράιδες; «Ειλικρινά, όταν δουλεύω δεν αισθάνομαι όμορφη. Απλώς νιώθω ότι όλα είναι λάθος. Πότε νιώθω όμορφη; Οταν βγαίνω από τη θάλασσα και ξαπλώνω στην παραλία και υπάρχει μόνο το φως, η άμμος και το αλάτι επάνω μου», έχει δηλώσει με τόλμη. Αν τη ρωτήσετε ποιο είναι το όνειρό της, θα σας απαντήσει πως θέλει να γίνει μια μεγάλη κυρία με ρυτίδες και άσπρα μαλλιά που θα μπορεί να στέκεται στα πόδια της και να δουλεύει. Και σίγουρα να ταξιδεύει και να μαγειρεύει ιταλικό φαγητό -μόνο αυτές τις συνταγές γνωρίζει παιδιόθεν- για τα «μεγάλα παιδιά της ζωής της». Ετσι άλλωστε επιμένει να βλέπει και τους άνδρες.








Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης