Observer: Ο Λάνθιμος είναι ένας από τους πιο συναρπαστικούς Ευρωπαίους κινηματογραφιστές

lanthimos-new_main02

Εκτενές αφιέρωμα στον Γιώργο Λάνθιμο φιλοξενεί ο Observer μετά και τις υποψηφιότητες της τελευταίας του ταινίας στις Χρυσές Σφαίρες - «Όταν ξεκινάς στην Ελλάδα, δεν λες πραγματικά ότι θα γίνω δημιουργός ταινιών»

Εκτενές αφιέρωμα στο σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο φιλοξενεί ο βρετανικός Observer, μετά και τις υποψηφιότητες που απέσπασε η τελευταία του ταινία «The Favourite» στις Χρυσές Σφαίρες.

«Πήγε σε σχολή κινηματογράφου στην Ελλάδα, περιμένοντας ότι στην καριέρα του θα κάνει διαφημιστικά. Τώρα, είναι ο δημιουργός ενός βραβευμένου δράματος με πρωταγωνίστριες την Ολίβια Κόλμαν, τη Ρέιτσελ Βάις και την Έμα Στόουν», επισημαίνει ο Observer.

Ο δημοσιογράφος Τζόναθαν Ρόμνεϊ, που υπογράφει το δημοσίευμα, αναφέρεται στην πρώτη ταινία του σκηνοθέτη, ένα φιλμ με χαμηλό προϋπολογισμό, το «Κινέττα», πριν από 13 χρόνια. Τότε, όποιος είδε την ταινία «ίσως είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο Λάνθιμος ήταν ο σκηνοθέτης του λιγότερο πιθανόν να. Λιγότερο πιθανόν να είναι μαγνήτης για ηθοποιούς ανώτερου διαμετρήματος όπως της Νικόλ Κίντμαν, του Κόλιν Φάρελ, της Ολίβια Κόλμαν, της Ρέιτσελ Βάις. Λιγότερο πιθανό να είναι ένα από τα ονόματα που ξεκινούν να μιλούν οι άνθρωποι του κινηματογράφου όταν ξεκινούν να περιγράφουν τις συναρπαστικές νέες εξελίξεις στην Ευρώπη. Λιγότερο πιθανό να δημιουργήσει μια κομψή ταινία εποχής, που είναι μια πονηρή προθήκη του Τομ Τζόουνς και του Μπάρι Λίντον. Και λιγότερο πιθανόν να βρεθεί σε μια εντυπωσιακή, απέραντη αίθουσα υποδοχής -πράσινη, χρυσή και επιβλητικά Γεωργιανή- στο ξενοδοχείο Merrion του Δουβλίνου για να συζητήσει το φιλμ, The Favourite», γράφει ο συντάκτης, περιγράφοντας την εντυπωσιακή διαδρομή του σκηνοθέτη.

Μια ταινία γυναικείας επιθυμίας και φιλοδοξίας

Η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου τοποθετείται στις αρχές του 1700, κατά την περίοδο της βασίλισσας Άννας. Πρόκειται για ένα παραμύθι που δείχνει το παρασκήνιο της γυναικείας επιθυμίας και φιλοδοξίας, με πρωταγωνίστριες τις Κόλμα, Βάις και Στόουν.

Από την πρεμιέρα του, στο φεστιβάλ Βενετίας τον Σεπτέμβριο, που η Κόλμαν πήρε το βραβείο της καλύτερης ηθοποιού, η ταινία έχει λάβει σειρά διακρίσεων.



«Στην Ελλάδα δεν λες ότι θα γίνω δημιουργός ταινιών»

Ο συντάκτης αναρωτιέται πώς ο Λάνθιμος κατάφερε από την Κινέττα να γυρίσει το Favourite.

«Όταν ξεκινάς στην Ελλάδα, δεν λες πραγματικά ότι θα γίνω δημιουργός ταινιών», παραδέχεται ο Λάνθιμος. Κάτι τέτοιο θεωρούνταν αδιανόητο ακόμη κι όταν γράφτηκε στη σχολή κινηματογράφου, καθώς ήλπιζε να μπορεί να κάνει διαφημίσεις. «Έμοιαζε ότι θα ήταν μια πραγματική δουλειά, αντί να είσαι στο μάρκετινγκ ή κάτι τέτοιο. Σκέφτηκα: δεν πρόκειται να γίνω δημιουργός ταινιών αλλά είναι κάτι πολύ κοντινό», λέει ο σκηνοθέτης.

Όπως σχολιάζει ο δημοσιογράφος, ο Λάνθιμος όχι μόνο κατάφερε να κάνει κάτι κοντινό στον κινηματογράφο, αλλά έχει πρωταγωνιστική θέση στον σύγχρονο χάρτη. Από τον Κυνόδοντα, ο σκηνοθέτης έγινε γνωστός για την άγρια φαντασία του και την επιθετική μορφή σουρεαλισμού. Ακολούθησε ο Αστακός, το 2015, που ήταν η πρώτη αγγλόφωνη ταινία και «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού», το 2017

Το Favorite είναι πολύ σκοτεινό, αλλά πολύ κινούμενο και περιγράφει την ιστορία δύο γυναικών που διαγωνίζονται για την προσοχή της Βασίλισσας Άννας, της έμπιστης Σάρας Τσόρτσιλ, Δούκισας του Μάρλμπορο (Ρέιτσελ Βάις) και της ξαδερφής της, Αμπιγκέιλ Χιλ, (Έμα Στόουν).

Πάντως το σενάριο της Ντέμπορα Ντέιβις και του Τόνι ΜακΝαμάρα και ο τρόπος γυρίσματος μεταφέρει την ταινία σε μια τελείως διαφορετική ζώνη παράξενα ποιητικής.

Οι παραγωγοί προσέγγισαν τον Λάνθιμο μετά τον Κυνόδοντα, κυρίως λόγω του ταλέντου του για κλειστοφοβικά σενάρια όπου βάζεις μια μικρή ομάδα ανθρώπων σε κατάσταση θερμοκηπίου και τους παρακολουθείς πώς αντιδρούν».

«Δεν ήξερα τίποτα για την εποχή»

Όταν ο Λάνθιμος πήρε στα χέρια του το σενάριο, «δεν γνώριζε τίποτα για την περίοδο που απεικόνιζε». Αυτό που τον ενδιέφερε όμως ήταν η ιστορία και γοητεύτηκε από το γεγονός ότι το δράμα επικεντρωνόταν σε τρεις γυναίκες, κάτι που δεν είχε δει πολύ συχνά.

Η ταινία είναι μια τολμηρή απεικόνιση της γυναικείας εξουσίας, στην οποία οι συναισθηματικοί και σεξουαλικοί δεσμοί των γυναικών κινούν τη ροή της ιστορίας, όσο και τους πολιτικούς ελιγμού των ανδρών.

lanthimos_observer



Η ταινία «εδραιώνει τον Λάνθιμο ως ξεχωριστό σκηνοθέτη ηθοποιών»

Ο Τζόναθαν Ρόμνεϊ θεωρεί ότι μέσω της ταινίας, ο Λάνθιμος καθιερώνεται ως ξεχωριστός σκηνοθέτης ηθοποιών, ενώ τον συνοδεύει η φήμη για μια ασυνήθιστη προσέγγιση στις πρόβες και τις ακροάσεις.

«Νομίζω ότι κάνω πράγματα που είναι πιο συνηθισμένα στο θέατρο, λέει ο Λάνθιμος. Στα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας είχε τρεις εβδομάδες να εφαρμόσει τη μέθοδό του, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων και φυσικές ασκήσεις.

Η περίεργη φαντασία του Γιώργου Λάνθιμου

Αν και η φαντασία του είναι περίεργη,οι ταινίες που παρακολουθεί δεν φαίνεται να ξεφεύγουν από το κανονικό. Μεγάλωσε με Μπρους Λι και Ιντιάνα Τζόουνς πριν ανακαλύψει τον Ταρκόφσκι και τον Κασσαβέτις. Διάβαζε Κάφκα, Μπέκετ, Καμί, Ντοστογιέφσκι, ενώ ήταν λάτρης της Σάρα Κέιν. Σήμερα, δεν έχει χρόνο να διαβάσει πολλά. «Προσπαθώ εδώ και ένα χρόνο να διαβάσω ξανά τους Αδερφούς Καραμαζόφ - συνεχίζω να φτάνω στα μισά και μετά υπάρχει πολύ δουλειά και το ξεχνάω. Και αρχίζω από την αρχή», λέει.

Γεννημένος στην Αθήνα, ο Λάνθιμος μεγάλωσε με τη μητέρα του μετά τον χωρισμό των γονιών του. Πέθανε όταν αυτός ήταν 17 χρονών, οπότε έπρεπε να φροντίσει τον εαυτό του, αν και είχε μια στενή θεία.

Αρχικά σπούδασε μάρκετινγκ, ενώ έκανε στροφή στις ταινίες, αρχικά στα διαφημιστικά, με τον Ευθύμη Φιλίππου, που γνώρισε στο διαφημιστικό χώρο και που έγινε ο σεναριογράφος με τον οποίο έχει τις περισσότερες συνεργασίες.

Στην αρχή, οι ταινίες του είχαν χαμηλό προϋπολογισμό και έμαθε να δουλεύει χωρίς πολλά ρήματα και παρέμεινε σε αυτήν την αρχή. Μέχρι σήμερα αποφεύγει τον τεχνητό φωτισμό και δεν χρησιμοποιεί μακιγιάς, εκτός από το Favorite, όπου όμως απαιτείτο για τις ανάγκες των ρόλων.

Μετακόμισε στο Λονδίνο το 2011

Ωστόσο, η ανάγκη να κάνει διαφημιστικά για να ζει, σημαίνει ότι η δημιουργία ταινιών «ήταν χόμπι». Η διεθνής προσοχή των έπεισε ότι θα έπρεπε να κάνει μια καινούρια αρχή. Παίρνοντας μια απόφαση που τη χαρακτηρίζει «κάπως αφελή», μετακόμισε στο Λονδίνο το 2011, πριν καν έχει κάτι έτοιμο. «Δεν ήταν τόσο εύκολο όσο νόμιζα».

Πλέον, μένει στο βόρειο Λονδίνο με τη σύζυγό του, την ηθοποιό Αριάν Λαμπέντ. «Γεννήθηκε στην Ελλάδα, αλλά είναι Γαλλίδα και ζούσε στη Γερμανία. Είναι λίγο νομάς», σχολιάζει ο Λάνθιμος.

Το ζευγάρι είναι περίεργο για τις εξελίξεις στο brexit. Ωστόσο, ο Λάνθιμος αναφέρει ότι τα πράγματα γίνονται σκοτεινά σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες.

«Ενώ τo Favorite δείχνει μια πιο προσιτή ή και χαρούμενη πλευρά της δημιουργίας ταινιών, ο Λάνθιμος μπορεί ακόμη να μείνει γνωστός για μεγάλο διάστημα ως κάποιος που ειδικεύεται στο να μεταφέρει τους θεατές σε δύσκολους και περιστασιακά τρομακτικούς τρόπους, ένας δημιουργός που αναφέρεται δίπλα στον Μάικλ Χάνεκε και τον Λαρς φον Τρίερ. Δεν θέλει ποτέ να σοκάρει, επομένει, αλλά όταν χρησιμοποιώ τον όρο «προκλητικός», γνεύει σκεπτικά», λέει ο συντάκτης.

Πηγή: Observer

ΣΧΟΛΙΑ (18)

nikos

Όποιος δεν εκτιμά τις ταινίες του Λάνθιμου είναι άτομο εξαιρετικά χαμηλού επιπέδου, καταναλωτής τηλεοπτικών σκουπιδιών.

George

Observer, αλλά το άρθρο είναι στον Guardian... δημοσιογραφάκια των 300€ που δεν γνωρίζουν φυσικά την διαφορά

Εγώ πάντως

Λέω ότι η Ολίβια Κόλμαν είναι εξαιρετική ηθοποιός επιπέδου Μέριλ Στριπ.

sam

νομιμοποιειστε την κανναβη να μπορουμε να δουμε καμια ταινια ολοκληρη

ΠοΛΛΗ δουλειά

Όχι πολύ δουλειά.

νατασα

Οι προηγούμενες ταινίες του ήταν κάτω του μετρίου. Ειδικά ο Κυνόδοντας ήταν μία από τις χειρότερες ταινίες που έχουν ποτέ γυριστεί στα χρονικά του κινηματογράφου. Για την τελευταία ταινία δεν έχω άποψη γιατί δεν την έχω δει, αλλά φαντάζομαι δεν θα απέχει από το στιλ των προηγούμενων. Γενικά ο κινηματογράφος όπως συμβαίνει και τη βιομηχανία της μουσικής τα τελευταία χρόνια διέρχεται μια κρίση. Είναι όνειδος για τον κινηματογράφο που με καλό marketing και δημόσιες σχέσεις μπορεί επιεικώς μέτριες ταινίες όπως αυτές του κυρίου Λάθιμου να αποσπούν διακρίσεις.

mm

Ο Κυνόδοντας ήταν πολύ καλή ταινία. πολύ δυνατή

Λευθέρης

Μ 'αρέσει η αντικειμενική-ψυχρή κριτική σου. Χωρίς καμία προκατάληψη, δίχως ίχνος ζήλιας...Αρε Ελλάδα, όποιος θέλει να προκόψει εκτός που πρέπει να φύγει έξω, οφείλει να ανεχτεί και την φαρμακογλωσσία των υπόλοιπων διαμενόντων στην Ψωροκώσταινα

betty

εκ του αποτελέσματος, έχει μεγάλη καλλιτεχνική αξία.

Άλλος ένας Έλληνας με καριέρα

Πρέπει να τον λοιδορισουμε γιατί κατάφερε να φύγει και να γίνει γνωστός. Επίσης κάνει και την Ελλάδα να ακούγεται στο Hollywood. Αυτός και ο Αντετοκουμπο μας κάνουν ρεζίλι. Ούτε καφέ 3 ώρες ούτε τσιγάρο ούτε ωχαδερφισμό ούτε βαλκανοκουλτουρα. Ευτυχώς έχουμε μείνει οι καλύτεροι στο ελαντα τελικά

Πολυπολιτισμικος

Ευτυχώς που τουκοψε και την έκανε με ελαφρά γιατί άντε τώρα να χει να δώσει λόγο στην Κονιορδου ή στην Ακρίτα.

κουλτουριαρης

αρχισε απο βαρεια κουλτουρα και κατεληξε σε ταινια εποχης ποπ κορν....

retro

Αν δεν παρακολουθείτε κινηματογράφο μην εκφράζετε γνώμη. Γελοιοποιείστε. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα σενάρια των τελευταίων ετών. Δεν μιλάμε για ποπ κορν ταινία.

αφιλοτιμος

Οχι ρε χαιβανι, δεν παρακολουθουμε κινηματογραφο της πλακας, αλλα δε θα απαγορευσεις σε κανεναν να πει ο,τι θελει. Εγω θελω να ξερω πως σκαρφιστηκε το λανθιμος, υποθετω απο το λανθανων και ανθιμος δλδ διεστραμενο μπουμπουκι.

Κουλτουριαρης2

Ενταξει ρε καλλιτεχνη, ειπαν τα παιδια να πουνε καμια μ@λ@κι@ ετσι για να περασει η ωρα και επαναστατησες που θιχτηκε η τεχνη. Αν κρινω απο τον κυνοδοντα παντως, η μοντερνα τεχνη και η κουλτουρα να φυγουμε βεβαιως βεβαιως ψαχνει να βρει καμια διαστραμμενη κατασταση, αφυσικη και μαλλον περιορισμενη σε ελαχιστα ατομα του πληθυσμου, να τη μεγεθυνη, να σκαλισει την οποια βρωμια και διαστροφη, και στο τελος να τη σερβιρει στον πληθυσμο ως τεχνη. Δεν ειδα κανεναν απο δαυτους που κανουν τεχνη βεβαιως βεβαιως να καταποιανονται με κατι υψηλο απο ηθηκις πκευρας, με καποιες αρετες, ανδραγαθηματα και ομορφες κατασταδεις που επιδεχονται αναλυση. Αυτα φανταζουν μελοκαι συνηθισμενα. Η μοντερνα τεχνη ασχολειται μονο με διαστροφη, ασημια ψυχικη και ανωμαλια. Και το χειροτερο: δεν μας επιτρεπουν οι κουλτουριαρηδες να πουμεκαι την μ@λ@κια μας ως φυσιολογικοι ανθρωποι για να περασει η ωρα.

mm

ο κυνόδοντας ήταν πολυ καλή ταινία άμα δε σαρέσει δικαίωμά σου αλλά και δικαίωμα όσων τους αρέσει.

@retro

Κινηματογράφο όπου προσπαθεί να περάσει ως υψηλά νοήματα τους αυνανισμούς, τις αιμομειξίες και τους υποτονικούς χαρακτήρες με σοβαρές ψυχικές διαταραχές, εγώ προσωπικά δεν τον γουστάρω. Προτιμώ τον κανονικό και σοβαρό κινηματογράφο. Αν εσένα σου αρέσει, δικαιωμα σου. Μην μας το παίζεις όμως κουλτουριάρης γιατί δεν είσαι. Και το ξέρεις....

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης