«Ρυθμίσεις στην κατεύθυνση πιο ελεύθερων σχολείων, πιο αυτόνομων πανεπιστημίων»
Από την ανάληψη της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων τον Ιούλιο του 2019 ξεκινήσαμε το έργο για την αναβάθμιση της Παιδείας της χώρας βασισμένο σε δύο άξονες:
- Ρυθμίζοντας ζητήματα επείγουσας φύσεως, δεδομένης της έναρξης της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς, και ταυτόχρονα αντιμετωπίζοντας μια σειρά από θέματα που έχουν προκύψει από επιλογές της προηγούμενης ηγεσίας.
- Εργαζόμενοι για την κατάθεση συνολικού νομοθετικού πλαισίου που περιλαμβάνει σε βάθος μεταρρυθμίσεις μας στην Παιδεία, αρχικά σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Τριτοβάθμια και Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Στο πλαίσιο αυτό, εκκινούμε τις προσεχείς ημέρες έναν διάλογο με τα κόμματα της αντιπολίτευσης, κατ’ αρχάς για θέματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά όχι μόνο, προσδοκώντας σε μία ειλικρινή, ουσιαστική και εποικοδομητική συνεργασία, αλλά και στην καλλιέργεια συναινέσεων.
Την εβδομάδα που μας πέρασε καταθέσαμε στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση περιορισμένες διατάξεις επείγουσας φύσεως μέσω των οποίων:
Δίνουμε στα πανεπιστήμια μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, ενισχύοντας έτσι το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων και στοχεύοντας:
n Στην προσέλκυση περισσότερων καταξιωμένων επιστημόνων και περισσότερων φοιτητών.
n Στην προώθηση και διευκόλυνση της έρευνας και της διδασκαλίας.
Για παράδειγμα, γιατί να ορίζει η Βουλή ότι ένας καθηγητής πρέπει να διδάσκει δωρεάν σε ένα μεταπτυχιακό για να μπορεί να αμειφθεί από τη διδασκαλία του σε ένα δεύτερο; Γιατί να προβλέπει η Βουλή την αμοιβή των διδασκόντων; Γιατί να μη δείχνουμε επιτέλους εμπιστοσύνη στα ίδια τα πανεπιστήμια να ρυθμίζουν τα του οίκου τους; Το λέγαμε προεκλογικά, το πράττουμε μετεκλογικά: επιστρέφουμε αρμοδιότητες εκεί που ανήκουν φυσικά, δηλαδή στα ίδια τα πανεπιστήμια.
Επαναφέρουμε σταδιακά την κανονικότητα στα Πρότυπα και Πειραματικά, συγκροτώντας τα όργανά τους -τα Επιστημονικά Εποπτικά Συμβούλια- που καθοδηγούν τη δράση τους, στηρίζοντας τον θεσμό των ομίλων και δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές να επιλέγουν ομίλους και σε άλλα Πρότυπα/Πειραματικά σχολεία.
Παρέχουμε επιλογές και ευελιξία για την εισαγωγή παλαιών αποφοίτων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του προσεχούς έτους είτε με το σύστημα του 2020 είτε με το σύστημα του 2019.
Αίρουμε τον διαχωρισμό τμημάτων ελεύθερης και μη πρόσβασης, προβλέποντας την ίδια και ενιαία αντιμετώπιση όλων των τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η αδικαιολόγητη κατηγοριοποίησή τους σε τμήματα «ελεύθερης πρόσβασης» και σε εισαγωγής «κατόπιν εξετάσεων» τα κατέτασσε σε δύο κατηγορίες: τμήματα υψηλού και χαμηλού κύρους. Δίνουμε αξία σε όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας.
Επαναφέρουμε κάτι που ίσχυε μέχρι πριν από μερικούς μήνες και το κατάργησε η προηγούμενη κυβέρνηση στο τέλος της θητείας της: την επαγγελματική ισοδυναμία τίτλων σπουδών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κρατών-μελών της Ε.Ε. και τρίτων χωρών. Η επαγγελματική ισοδυναμία θα κρίνεται από την Πολιτεία, ενώ τα επαγγελματικά προσόντα για τη χορήγηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος από τους επαγγελματικούς συλλόγους, με επιτάχυνση του όλου διαδικαστικού πλαισίου.
- Εργαζόμενοι για την κατάθεση συνολικού νομοθετικού πλαισίου που περιλαμβάνει σε βάθος μεταρρυθμίσεις μας στην Παιδεία, αρχικά σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Τριτοβάθμια και Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Στο πλαίσιο αυτό, εκκινούμε τις προσεχείς ημέρες έναν διάλογο με τα κόμματα της αντιπολίτευσης, κατ’ αρχάς για θέματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά όχι μόνο, προσδοκώντας σε μία ειλικρινή, ουσιαστική και εποικοδομητική συνεργασία, αλλά και στην καλλιέργεια συναινέσεων.
Την εβδομάδα που μας πέρασε καταθέσαμε στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση περιορισμένες διατάξεις επείγουσας φύσεως μέσω των οποίων:
Δίνουμε στα πανεπιστήμια μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, ενισχύοντας έτσι το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων και στοχεύοντας:
n Στην προσέλκυση περισσότερων καταξιωμένων επιστημόνων και περισσότερων φοιτητών.
n Στην προώθηση και διευκόλυνση της έρευνας και της διδασκαλίας.
Για παράδειγμα, γιατί να ορίζει η Βουλή ότι ένας καθηγητής πρέπει να διδάσκει δωρεάν σε ένα μεταπτυχιακό για να μπορεί να αμειφθεί από τη διδασκαλία του σε ένα δεύτερο; Γιατί να προβλέπει η Βουλή την αμοιβή των διδασκόντων; Γιατί να μη δείχνουμε επιτέλους εμπιστοσύνη στα ίδια τα πανεπιστήμια να ρυθμίζουν τα του οίκου τους; Το λέγαμε προεκλογικά, το πράττουμε μετεκλογικά: επιστρέφουμε αρμοδιότητες εκεί που ανήκουν φυσικά, δηλαδή στα ίδια τα πανεπιστήμια.
Επαναφέρουμε σταδιακά την κανονικότητα στα Πρότυπα και Πειραματικά, συγκροτώντας τα όργανά τους -τα Επιστημονικά Εποπτικά Συμβούλια- που καθοδηγούν τη δράση τους, στηρίζοντας τον θεσμό των ομίλων και δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές να επιλέγουν ομίλους και σε άλλα Πρότυπα/Πειραματικά σχολεία.
Παρέχουμε επιλογές και ευελιξία για την εισαγωγή παλαιών αποφοίτων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του προσεχούς έτους είτε με το σύστημα του 2020 είτε με το σύστημα του 2019.
Αίρουμε τον διαχωρισμό τμημάτων ελεύθερης και μη πρόσβασης, προβλέποντας την ίδια και ενιαία αντιμετώπιση όλων των τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η αδικαιολόγητη κατηγοριοποίησή τους σε τμήματα «ελεύθερης πρόσβασης» και σε εισαγωγής «κατόπιν εξετάσεων» τα κατέτασσε σε δύο κατηγορίες: τμήματα υψηλού και χαμηλού κύρους. Δίνουμε αξία σε όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας.
Επαναφέρουμε κάτι που ίσχυε μέχρι πριν από μερικούς μήνες και το κατάργησε η προηγούμενη κυβέρνηση στο τέλος της θητείας της: την επαγγελματική ισοδυναμία τίτλων σπουδών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κρατών-μελών της Ε.Ε. και τρίτων χωρών. Η επαγγελματική ισοδυναμία θα κρίνεται από την Πολιτεία, ενώ τα επαγγελματικά προσόντα για τη χορήγηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος από τους επαγγελματικούς συλλόγους, με επιτάχυνση του όλου διαδικαστικού πλαισίου.
Πρόκειται για ρυθμίσεις που εξορθολογίζουν διαδικασίες και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ενώ δρομολογούμε και μια σειρά από ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις ώστε να ενισχυθεί συνολικά η παρεχόμενη εκπαίδευση στη χώρα μας και να διαμορφώσουμε σχολεία πιο ελεύθερα και πανεπιστήμια πιο αυτόνομα. Για τις αλλαγές αυτές θα επιδιώξουμε να επιτύχουμε τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα