Η οριζόντια εφαρμογή του νόμου για τις
διαγραφές μη ενεργών φοιτητών ανοίγει ένα σύνθετο και ανθρώπινα φορτισμένο κεφάλαιο στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Πίσω από τους αριθμούς και τις λίστες, αναδύονται δεκάδες περιπτώσεις ανθρώπων,
που βρίσκονται ένα βήμα πριν το πτυχίο αλλά κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός ανώτατης εκπαίδευσης λόγω της σωρευτικής εφαρμογής των τριών προϋποθέσεων, που θέτει ο νόμος: συμμετοχής στις εξεταστικές των τελευταίων δύο ετών με επιτυχία σε τουλάχιστον ένα μάθημα,
συγκέντρωσης του
70% επί του συνόλου των μαθημάτων και κάλυψης του
70% των
πιστωτικών μονάδων.
Να σημειωθεί, ότι τα πανεπιστημιακά Τμήματα δεν αμφισβητούν την ανάγκη εκκαθάρισης των
μη ενεργών εγγεγραμμένων φοιτητών, επισημαίνουν όμως την ανάγκη για ρεαλιστική εφαρμογή του νόμου, με ανθρώπινη διάσταση και μεταβατικές διατάξεις, που να προστατεύουν όσους βρίσκονται λίγο πριν την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Μόλις 15 ημέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία
για να ξεκινήσουν οι διαγραφές, το
protothema.gr αναδεικνύει ορισμένες από τις πιο αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις φοιτητών, που βρίσκονται αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο να τεθούν εκτός πανεπιστημίου.
Φοιτητές «μια ανάσα» πριν το πτυχίο, που κινδυνεύουν να χαθούν από τα μητρώα
Σε πραγματικό ‘εφιάλτη’ έχουν μετατραπεί πλέον για τη Μ. τα μαθήματα ‘Μηχανική 2’ και ‘Επεξεργασία 2’. Η Μ είναι φοιτήτρια στο τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας, με έτος εισαγωγής το 2010. «Ύστερα από τόσα χρόνια, χρωστάω αυτά τα δύο μαθήματα και κινδυνεύω με διαγραφή», θα πει η ίδια, για να προσθέσει: «Κόβομαι συνέχεια στα συγκεκριμένα – οι περισσότεροι έκαναν ιδιαίτερα, εγώ δεν ήθελα, προτίμησα να το παλέψω μόνη μου. Παράλληλα, για λόγους βιοπορισμού, έπρεπε να εργαστώ. Είμαι στην εστίαση 6 ημέρες την εβδομάδα, οπότε είναι πολύ περιορισμένος ο χρόνος για διάβασμα.
Στο μεταξύ, προέκυψε και ένα σημαντικό θέμα υγείας - έπρεπε να υποβληθώ σε χειρουργεία, οπότε έχασα κάποιες εξεταστικές. Όλα αυτά, είχαν σαν αποτέλεσμα να καθυστερήσω. Η σχολή έβγαλε ανακοίνωση, καλώντας τους ενδιαφερόμενους για παράταση του χρόνου σπουδών να κάνουν αίτηση – όμως δεν πληρούσα την προϋπόθεση επιτυχίας σε τουλάχιστον ένα μάθημα στην τελευταία εξεταστική. Όπως προανέφερα, κόβομαι στα δύο αυτά μαθήματα, ενώ έχω περάσει όλα τα υπόλοιπα - έχω τελειώσει με πτυχιακή και πρακτική. Ευτυχώς, με νεότερη ανακοίνωση, η προϋπόθεση ήταν λόγοι υγείας, οπότε βασίστηκα σε αυτή για να λάβω δύο εξάμηνα παράταση, προσκομίζοντας βέβαια όλα τα απαραίτητα έγγραφα. Εάν δεν περάσω τα δύο μαθήματα μέχρι τον Ιούνιο του 2026 όμως, διαγράφομαι».
Αναφορικά με τα ιδιαίτερα μαθήματα, ακόμη και σήμερα η Μ. εμμένει στην απόφασή της να μην κάνει: «Και οι Καθηγητές μας απέτρεπαν από τα ιδιαίτερα. Πολλοί φοιτητές θυσιάζουν τα χρήματα από την αμοιβή για την πρακτική τους, στα ιδιαίτερα. Κατά μέσο όρο, κοστίζουν κατά μέσο όρο 25ευρώ την ώρα και για μία ολοκληρωμένη προετοιμασία, προτείνεται να κάνεις 3 φορές την εβδομάδα από μιάμιση ώρα. Δηλαδή, βγαίνουν γύρω στα 500 ευρώ το μήνα… ένα ενοίκιο…. Εκτός αν βρεις άλλα άτομα και κάνεις ομαδικό μάθημα ή κάνεις μάθημα με κάποιο φοιτητή, σου έρχεται φθηνότερα …», υπογραμμίζει. Όσο για ουσιαστική υποστήριξη, σύμφωνα με την ίδια, «οι διοικητικοί υπάλληλοι στη γραμματεία, είναι που ενδιαφέρονται πραγματικά, που θέλουν να βοηθήσουν».
Τί μέλλει γενέσθαι για τη Μ.; «Πλέον έχω αποδεχθεί την κατάσταση, δεν μπορώ να στεναχωριέμαι άλλο, ούτε θέλω να έχει αντίκτυπο στην υγεία μου – ήδη έχω ταλαιπωρηθεί. Δηλαδή, αν είναι να πάρω το πτυχίο και να μου εμφανιστεί ξανά το πρόβλημα υγείας, άστο, ας διαγραφώ…», καταλήγει.
Σε ανάλογη κατάσταση, βρίσκεται και ο Κ.: «Χρωστάω δύο μαθήματα, έρχομαι κανονικά στις εξεταστικές αλλά με ‘κόβουν’ – δεν έχω περάσει κανένα την τελευταία διετία. Κινδυνεύω με διαγραφή», δηλώνει, καθώς είναι ένας από όσους κινδυνεύουν να οδηγηθούν στην ‘έξοδο’ του πανεπιστημίου πριν τη λήψη του πτυχίου. Όπως εξηγεί, «το πρόβλημα δημιουργείται από την υποχρέωση να λειτουργούν σωρευτικά οι τρεις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος, αφού αν και ενεργός, δηλαδή παρουσιάστηκα εντός των δύο τελευταίων ετών για να εξεταστώ και έχοντας συγκεντρώσει τον απαραίτητο αριθμό πιστωτικών μονάδων, δεν έχω περάσει μάθημα. Τυπικά θεωρούμαι μη ενεργός και αποκλείομαι από τη δυνατότητα παράτασης της φοίτησής μου - μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, οπότε και εκπνέει η προθεσμία, θα πρέπει να διαγραφώ».
Πράγματι, όπως αναφέρουν μέλη ΔΕΠ, «σε πολλές σχολές, ερχόμαστε αντιμέτωποι με φοιτητές, που οφείλουν μόλις δύο ή τρία μαθήματα, εμφανίστηκαν κανονικά στις εξεταστικές, αλλά δεν κατάφεραν να περάσουν ούτε ένα μάθημα την τελευταία διετία. Βάσει νόμου, οφείλουμε να τους διαγράψουμε».
Ακόμη πιο συχνή είναι η περίπτωση όσων έχουν ολοκληρώσει το 70% των μαθημάτων αλλά όχι το 70% των πιστωτικών μονάδων. «Τυχόν αλλαγές στα ECTS, δηλαδή στις πιστωτικές μονάδες, που αντιστοιχούν στα μαθήματα, μπορεί να ανατρέπει τα δεδομένα», αρχίζει να λέει ένας καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, για να διευκρινίσει: «Ένας φοιτητής μπορεί σε αριθμό μαθημάτων να υπερκαλύπτει το όριο του 70% που θέτει ο νόμος, όμως την ίδια στιγμή, να μην καλύπτει το όριο του 70% των απαραίτητων πιστωτικών μονάδων. Αποτέλεσμα; Επειδή υστερεί σε μονάδες, δεν δικαιούται συνέχιση σπουδών».
Να σημειωθεί, ότι σε κάθε μάθημα αντιστοιχούν από 4 έως 6 πιστωτικές μονάδες, ενώ για τη λήψη πτυχίου απαιτούνται 240 πιστωτικές μονάδες.
Μόνο στα 13 τμήματα της Φιλοσοφικής του ΕΚΠΑ, εντοπίζονται τουλάχιστον 50 τέτοιες περιπτώσεις. Άνθρωποι που έχουν εμφανιστεί στις εξετάσεις και έχουν διανύσει μεγάλο μέρος των σπουδών τους, αλλά δεν έχουν πρόσφατη επιτυχία σε μάθημα. Σε άλλους – με 170 πιστωτικές μονάδες και ανάγκη να εργαστούν για να συνεχίσουν – λείπουν ελάχιστα βήματα για να φτάσουν στο πτυχίο. Παρ’ όλα αυτά, το πλαίσιο τους «δείχνει την έξοδο».