LIVE

Κορωνοϊός

Αμφίπολη: Μέλος της μακεδονικής βασιλικής οικογένειας βρίσκεται στον τάφο

Αμφίπολη: Μέλος της μακεδονικής βασιλικής οικογένειας βρίσκεται στον τάφο

Η Περσεφόνη έχει υψωμένο το αριστερό της χέρι προς τα πάνω - Τα κόκκινα μαλλιά της ανεμίζουν - Το έργο, όπου παρουσιάζεται και η τρίτη διάσταση, θεωρείται «εκπληκτικό» - Δείτε τις εντυπωσιακές φωτογραφίες και διαβάστε αναλυτικά όλες τις σημερινές ερωτήσεις και απαντήσεις

Σε όλο του το μεγαλείο αποκαλύφθηκε το ψηφιδωτό της Αμφίπολης.

Το πρόσωπο που έλειπε πλάι στο γενειοφόρο άντρα ήταν η Περσεφόνη και πλέον είναι βέβαιο ότι αναπαριστά την αρπαγή της θεάς από τον Πλούτωνα.

Η Περσεφόνη φορά λευκό χιτώνα που συγκρατείται στο ύψος του στήθους με μία κόκκινη ταινία και έχει μία τραγική μορφή. Εχει υψωμένο το αριστερό της χέρι προς τα πάνω. Σύμφωνα με την ανακοίνωση: «Πρόκειται για γυναικεία νεανική μορφή, με κόκκινους ανεμίζοντες βοστρύχους, η οποία φοράει λευκό χιτώνα που συγκρατείται με κόκκινη λεπτή ταινία στο ύψους του στήθους. Φέρει κόσμημα στον καρπό του αριστερού της χεριού. Είναι προφανές ότι πρόκειται για την μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού, όπως είθισται σε ανάλογες αναπαραστάσεις».

Ο Πλούτωνας φοράει κόκκινο χιτώνα και ο Ερμής κίτρινο.

Οπως αναφέρει το υπουργείο Πολιτισμού: «Είναι εκπληκτική η παράσταση όχι μόνον για τον χρωματικό της πλούτο, αλλά και για την τέλεια εκτέλεση του σχεδίου. Στην παράσταση του ψηφιδωτού παρουσιάζεται και η τρίτη διάσταση, ιδιαίτερα στην απεικόνιση του ψυχοπομπού και της Περσεφόνης. Είναι φανερό ότι η παράσταση παραπέμπει και στην αντίστοιχη της αρπαγής της Περσεφόνης, στον λεγόμενο Τάφο της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Όμως η παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης, στις Αιγές είναι τοιχογραφία (σ.σ. δείτε παρακάτω την τοιχογραφία των Αιγών)».

Πρόκειται για την πρώτη φορά που απαντάται σε βοτσαλωτό ψηφιδωτό, σε ταφικό μνημείο.

Οι διαστάσεις του ψηφιδωτού είναι 4,5 (όπως και οι άλλοι θάλαμοι) επί 3 (πλάτος) μέτρα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο τάφος θεωρείται πλέον βέβαιο ότι ανήκει σε κάποιο μέλος της βασιλικής οικογένειας της Μακεδονίας ή σε έναν από τους υψηλόβαθμους αξιωματούχους της δυναστείας την εποχή. 

Με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού δαπέδου δόθηκε η δυνατότητα και για την τελική υποστύλωση του επιστυλίου των Καρυατίδων. Φυσικά, έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες προστασίας του ψηφιδωτού οι οποίες συνίστανται:

α. Επικάλυψη με φύλλα φελιζόλ

β. Και πάνω από αυτά ξύλινη επένδυση

Σε ύψος 40 εκ. πάνω από την ξύλινη επένδυση θα μπει το δάπεδο πρόσβασης για τον τέταρτο χώρο, το οποίο θα στηριχτεί στην τρίτη σειρά αντιστήριξης.

Με την τομή που έγινε στο κατεστραμμένο τμήμα του ψηφιδωτού διαπιστώθηκαν οι συνθήκες έδρασης του δαπέδου που είναι οι εξής: Κονίαμα 8-10 εκατοστών ως υπόβαση του ψηφιδωτού, πιο κάτω έχουμε στρώση από κροκάλες πάχους 10-12 εκατοστά, οι οποίες εδράζονται στο φυσικό έδαφος, υπό μορφή σκληρής αργιλώδους άμμου.

Στον τέταρτο χώρο ήτοι στον τρίτο θάλαμο, έχει ολοκληρωθεί η υποστύλωση. Δεν προχώρησαν οι ανασκαφικές εργασίες, επειδή η ομάδα ασχολήθηκε με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού.

Η μορφή της Περσεφόνης που αποκαλύφθηκε στο ψηφιδωτό:


Ολόκληρο το εκπληκτικό έργο:


Ο Πλούτωνας αρπάζει την Περσεφόνη:


Λεπτομέρεια από την μορφή της Περσεφόνης:



Η τοιχογραφία των Αιγών


Η τοιχογραφία από τον θρόνο της Ευρυδίκης

Μενδώνη: Η παράσταση δηλώνει σχέση του νεκρού με τον μακεδονικό οίκο
Το γεγονός πως πρόκεται για έργο τέχνης μοναδικό τόνισε στις δηλώσεις της η κυρία Λίνα Μενδώνη, γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού. Όπως χαρακτηριστικά είπε «η επανάληψη της λέξης μοναδικό για το μνημείο αυτό δεν είναι τυχαία».

Κατά την ενημέρωση, η κυρία Μενδώνη αναφέρθηκε στο γεγονός πως αναπαράσταση της Αρπαγής της Περσεφόνης συναντάται σε ακόμα δύο μακεδονικούς τάφους. «Βρίσκουμε την σκηνή της αρπαγής  της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Έχουμε και δεύτερη  απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές»

Όπως εξήγησε, «οι σκηνές αυτές συνδέονται  με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών», ενώ σημείωσε πως «η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του ”ενοίκου” του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές».




Περιστέρη: Σίγουρα είναι τάφος πολύ σημαντικής προσωπικότητας
«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που βρήκαμε ένα τέτοιο καταπληκτικό τάφο» δήλωσε η επικεφαλής της ανασκαφής κ. Περιστέρη, και συνέχισε, «είμαστε ακόμα πιο περήφανοι που βρήκαμε αυτό το μοναδικό στο είδος του ψηφιδωτό», το οποίο όπως χαρακτηριστικά είπε «είναι έργο μεγάλου καλλιτέχνη».

Δηλώνοντας βέβαιη πως ο τάφος χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ., επεσήμανε πως «σίγουρα αυτός είναι ένας τάφος κάποιας πολύ σημαντικής προσωπικότητας».




Διαβάστε την ενημέρωση από την επικεφαλής της ανασκαφής Κατερίνα Περιστέρη και την γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη:

Ερώτηση: Ποια σχέση μπορεί να έχει η αρπαγή της Περσεφόνης με το συγκεκριμένο μνημείο;
 
Κ. Περιστέρη: Η αρπαγή είναι ένα καθαρά ταφικό θέμα. Έχουμε ένα ακόμη δείγμα χρονολόγησης του τάφου: Τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα .π.Χ.

Ερώτηση: Ποια σχέση μπορεί να υπάρχει στην αναπαράσταση  της αρπαγής της Περσεφόνης με τη δυναστεία των Τημενιδών.

Λ. Μενδώνη: Βρίσκουμε την σκηνή της αρπαγής  της Περσεφόνης στην τοιχογραφία του λεγόμενου τάφου της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Έχουμε και δεύτερη  απεικόνιση με τον Πλούτωνα και την Περσεφόνη, σε σκηνή ιερού γάμου, στο ερεισίνωτο του μαρμάρινου θρόνου, στον τάφο της Ευρυδίκης, μητέρας του Φιλίππου, στις Αιγές. Οι σκηνές αυτές συνδέονται  με τις λατρείες του κάτω κόσμου, με την Ορφική λατρεία- κάθοδος στον Άδη-καθώς και με τις διονυσιακές τελετές. Ο εκάστοτε επικεφαλής του οίκου των Μακεδόνων ήταν ο αρχιερέας αυτών των λατρειών. Σας θυμίζω την πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» για τα κατάλοιπα της μάσκας που βρέθηκαν στα κατάλοιπα των οστών του Φιλίππου. Σύμφωνα με τους ειδικούς ήταν η μάσκα, την οποία φορούσε ο Φίλιππος στις ορφικές τελετές. Επομένως, η παράσταση στην περίπτωσή μας έχει συμβολική σημασία, η οποία μπορεί να δηλώνει κάποια σχέση του ”ενοίκου” του τάφου με τον μακεδονικό οίκο. Ο πολιτικός συμβολισμός είναι πολύ ισχυρός σε όλες τις εποχές.

Ερώτηση: Μπορούμε από την παράσταση να βγάλουμε συμπέρασμα  για το φύλο του νεκρού.
 
Κ. Περιστέρη: Όχι δεν μπορούμε

Ερώτηση: Μετά το ψηφιδωτό βρισκόμαστε στην μαρμάρινη θύρα, πριν από τον κυρίως θάλαμο. Ένα τέτοιο ψηφιδωτό μας προϊδεάζει για το πόσο σημαντικός είναι ο νεκρός;

Κ. Περιστέρη: Χωρίς αμφιβολία ο νεκρός ήταν εξαιρετικά σημαντικός. 

Ερώτηση: Πως εξηγείτε το γεγονός ότι δεν έχει βρεθεί ένα κανένα κινητό εύρημα κατά την ανασκαφή;  

Κ. Περιστέρη: Έχουμε βρει κινητά, όπως κεραμική, καρφιά κ.ά. Όμως δεν μπορούμε να τα βάλουμε όλα σ᾽ ένα δελτίο τύπου. Δεν μπορούμε να πούμε βρέθηκαν όστρακα ή καρφιά. Όλα χρειάζονται συντήρηση και όλα χρειάζονται μελέτη. 

Ερώτηση: Το δημοτικό συμβούλιο Σερρών έβγαλε ψήφισμα να δημιουργηθεί ένα υπερσύγχρονο μουσείο στην Αμφίπολη και ένα στις Σέρρες.

Κ. Περιστέρη: Το θέμα του Μουσείου των Σερρών το  ψάχνουμε από το 2004.

Λ. Μενδώνη: Τα ευρήματα από τις ανασκαφές που γίνονται εδώ, προφανώς θα μείνουν εδώ. Αυτή η συζήτηση είναι παραπληροφόρηση. Ουδέποτε ετέθη θέμα μετακίνησης ευρήματος, οπουδήποτε αλλού, όχι μόνον από την Αμφίπολη, αλλά από οποιοδήποτε σημείο της χώρας. Η πολιτική του Υπουργείου είναι, όπου είναι δυνατόν να επιστρέφονται ευρήματα- ακόμη και από παλαιότερες ανασκαφές- στον τόπο που έχουν βρεθεί. Δεν υπάρχει ανασκαφικό εύρημα, που να  απομακρύνεται από τον τόπο του. Ομολογώ πώς δεν καταλαβαίνω πώς ξεκίνησε και γιατί γίνεται μια τέτοια συζήτηση. Αυτά είναι εκ του πονηρού.

Ερώτηση: Υπάρχει τέταρτος θάλαμος ή κρύπτη;

Κ. Περιστέρη: Είμαστε αρκετά ψηλά. Υποθέσεις μπορεί να γίνουν. Θα έχουμε εικόνα μετά την ανασκαφή του τρίτου χώρου.

Ερώτηση: Είπατε για την Περσεφόνη στο βασιλικό νεκροταφείο. Μπορούμε να πούμε ότι είναι βασιλικός τάφος;

Κ. Περιστέρη: Είναι νωρίς. Δεν μπορούμε να πούμε τίποτε αν δεν τελειώσει η ανασκαφή. Είναι πολύ σημαντικός. Η σημαντικότητα του μνημείου ανεβαίνει και με το ψηφιδωτό που πρώτη φορά απαντάται σε ταφικό μνημείο.

Ερώτηση: Η φθορά στο κέντρο του ψηφιδωτού από τι προήλθε; Από φθορά; Από τυμβωρυχία;

Απάντηση: Όχι δεν υπάρχει λογική. Φαίνεται όμως ότι δεν είναι φυσική φθορά.


Ερώτηση: Η υπόθεση ότι οι επιχώσεις -όπως  λέγατε αρχικά- ότι είχαν μπει με την κατασκευή του μνημείου, ισχύει ακόμη;
 
Κ. Περιστέρη: Να προχωρήσουμε στην ανασκαφή και θα έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα.

Ερώτηση: Συνάδελφοί σας, σ’ ένα κείμενο με 140 υπογραφές,  σχολιάζουν ότι ποινικοποιήσατε επιστήμονες που έχουν εκφράσει άλλη επιστημονική άποψη για την ανασκαφή .

Κ. Περιστέρη: Προτιμώ να προχωρεί η ανασκαφή από να ασχολούμαι από διάφορα θέματα τα οποία θεωρώ κακοήθειες.

Ερώτηση: Πόσο χρόνο θα χρειαστείτε ακόμη;

Κ. Περιστέρη: Δεν κτίζουμε σπίτι. Η ανασκαφή μας οδηγεί. Ότι λέμε είναι σχετικό. Δεν ξέρουμε να σας πούμε ημερομηνίες. Δεν τρέχουμε, μας οδηγεί η ανασκαφή.

Ερώτηση: Να μείνουμε στον τρίτο θάλαμο. Πριν από  ένα μήνα ο γεωλόγος πήρε “καρότο” για να σταλεί στην  Ελβετία για την χρονολόγηση του τάφου. 

Κ. Περιστέρη: Πήρε δείγματα, αλλά  δεν έχουν σταλεί ακόμη. Άλλωστε δεν μπορούμε από αυτά να χρονολογήσομε τον τάφο. 
 
Λ. Μενδώνη: Η ανάλυση των γεωλογικών δειγμάτων είναι απαραίτητη σε μια σύγχρονη ανασκαφική έρευνα, καθώς είναι απαραίτητη η γνώση του γεωπεριβάλλοντος του μνημείου. Οι αναλύσεις αυτές θα επιτρέψουν να γνωρίζομε την ακριβή σύσταση και τον τρόπο δημιουργίας των γαιών, να χρονολογήσομε τα ιζήματα. Η όποια χρονολόγηση μπορεί να προκύψει από γεωλογικού τύπου αναλύσεις, οδηγεί και σε χρονολογήσεις εκατομμυρίων ετών. Είναι εντελώς διαφορετικά τα δεδομένα από την ιστορική, αρχαιολογική χρονολόγηση.


Διαβάστε το δελτίο τύπου από το υπουργείο πολιτισμού:
Συνεχίζεται η ανασκαφική εργασία στον λόφο Καστά, από την ΚΗ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Αφαιρούνται από τον  λόφο οι επιχώσεις  και τα μπάζα της ανασκαφής Λαζαρίδη. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η αφαίρεση στη δυτική πλευρά και συνεχίζονται οι εργασίες πίσω και ανατολικά από τη θόλο.
        
Σήμερα που αφαιρέθηκαν και τα τελευταία στρώματα χωμάτων από την ανατολική πλευρά του ψηφιδωτού, αποκαλύφθηκε  η  τρίτη μορφή  της παράστασης, πίσω από τον γενειοφόρο άνδρα,  ο οποίος -εκτός από το στεφάνι- φοράει και κόκκινο ιμάτιο.

Πρόκειται για γυναικεία νεανική μορφή, με κόκκινους ανεμίζοντες βοστρύχους, η οποία φοράει λευκό χιτώνα  που συγκρατείται με κόκκινη λεπτή ταινία στο ύψους του στήθους. Φέρει κόσμημα στον καρπό του αριστερού  της χεριού. Είναι προφανές ότι πρόκειται  για την μυθολογική παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, με την παρουσία του θεού Ερμή ως ψυχοπομπού, όπως είθισται σε ανάλογες αναπαραστάσεις.  

Είναι εκπληκτική η παράσταση όχι μόνον για τον χρωματικό της πλούτο, αλλά και για την τέλεια εκτέλεση του σχεδίου. Στην παράσταση του ψηφιδωτού παρουσιάζεται και η τρίτη διάσταση,  ιδιαίτερα στην απεικόνιση του ψυχοπομπού και της Περσεφόνης. Είναι φανερό ότι η παράσταση παραπέμπει και στην αντίστοιχη της αρπαγής της Περσεφόνης, στον λεγόμενο Τάφο της Περσεφόνης, στο βασιλικό νεκροταφείο των Αιγών. Όμως η παράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης, στις Αιγές είναι τοιχογραφία. Εδώ, για πρώτη φορά, απαντάται σε βοτσαλωτό ψηφιδωτό, σε ταφικό μνημείο. Οι διαστάσεις του ψηφιδωτού δαπέδου ήτοι 4,5Χ3.

Με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού δαπέδου δόθηκε η δυνατότητα και για την τελική υποστύλωση του επιστυλίου των Καρυατίδων. Φυσικά, έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες προστασίας του ψηφιδωτού οι οποίες συνίστανται:
α. Επικάλυψη με φύλλα φελιζόλ
β. Και πάνω από αυτά  ξύλινη επένδυση
Σε ύψος 40 εκ. πάνω από την ξύλινη επένδυση θα μπει το δάπεδο πρόσβασης για τον τέταρτο χώρο, το οποίο θα στηριχτεί στην τρίτη σειρά αντιστήριξης.

Με την τομή που έγινε στο κατεστραμμένο τμήμα του ψηφιδωτού διαπιστώθηκαν οι συνθήκες έδρασης  του δαπέδου που είναι οι εξής: Κονίαμα 8-10 εκατοστών ως υπόβαση του ψηφιδωτού, πιο κάτω έχουμε στρώση από κροκάλες πάχους 10-12 εκατοστά, οι οποίες  εδράζονται στο φυσικό έδαφος, υπό μορφή σκληρής αργιλώδους άμμου.

Στον τέταρτο χώρο ήτοι στον τρίτο θάλαμο, έχει ολοκληρωθεί η υποστύλωση. Δεν προχώρησαν οι ανασκαφικές εργασίες, επειδή   η ομάδα ασχολήθηκε με την αποκάλυψη του ψηφιδωτού.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

ΣΧΟΛΙΑ (328)

ΠΕΙΡΑΙΩΤΗΣ

Αγαπητέ ΕΕΠ 18/10/2014 * 20:16 , όταν εμφανίστηκε στην αρχή το ψηφιδωτό χωρίς το τρίτο πρόσωπο της γυναίκας που βγήκε από τα χώματα αργότερα , θέλοντας να επιβεβαιώσω μόνος μου ποιός οδηγεί το άρμα , μιας που η ταυτότητα της πρώτης φιγούρας που προπορεύεται του άρματος πιστοποιείται και στο πιο άσχετο πως πρόκειται για τον Ερμή τον προπομπό ψυχών , λόγω των φτερωτών σανδαλιών και του κηρύκειου που κρατά , πληκτρολόγησα στο gougle την λέξη ΠΛΟΥΤΩΝΑΣ μήπως βρω κάποια εικόνα του προσώπου του από αμφορείς ή από τοιχογραφίες ! Βγήκε λοιπόν πρώτο λήμμα : Πλούτων ( πλανήτης ) και δεύτερο Άδης ( μυθολογία ) Βικιπαιδεία ! Κλικάροντας το δεύτερο : Άδης , βγαίνει μια εικόνα από ερυθρόμορφο αμφορέα που παρουσιάζει την εικόνα του Άδη ( Πλούτωνα )και γράφει : Πλούτωνας ( δεξιά ) και Περσεφόνη ( αριστερά ) . Λεπτομέρεια από Αττικό ερυθρόμορφο αμφορέα του 470 πχ από την Ιταλία ! Είδα λοιπόν πως η εικόνα του προσώπου του Πλούτωνα είναι ολόιδια με την εικόνα της τοιχογραφίας , φέροντας μάλιστα και το ίδιο δάφνινο στεφάνι στο κεφάλι , όπως και γενειάδα ! Πάντως δεν είναι θέμα ρομαντισμού δικού μου η ερμηνεία που έδωσα ! Ίσως οφείλεται στον καλλιτέχνη που κατάφερε στο έργο του να αποδώσει συναισθήματα των προσώπων που απεικονίζονται , με πέντε βότσαλα τριγύρω από τα μάτια και τα χείλη των μορφών , ταυτόχρονα με τον εξαίρετο σχεδιασμό της θέσης και της κίνησης των σωμάτων τους ! Γνώρισμα της Ελληνικής τέχνης των κλασσικών χρόνων εξ άλλου , η αρμονία των αναλογιών και το ιδεώδες στην απεικόνιση του ανθρωπίνου σώματος , στην ζωγραφική και στην γλυπτική ! ΥΓ Δεν είναι παράξενο η ομοιότητα της μορφής του Πλούτωνα σε έργα διαφόρων καλλιτεχνών ! Ακόμη και σήμερα οι καλλιτέχνες θέλοντας να ζωγραφίσουν κάποιον άγιο καταφεύγουν σε σχέδια και μπροσούρες που υπάρχουν από χρόνια με αποτέλεσμα η εικόνα του κάθε αγίου να αναγνωρίζεται ακόμα και αν δεν είναι γραμμένο δίπλα το όνομά του ! Οι τότε καλλιτέχνες σίγουρα θα είχαν σχέδια των μορφών όλων των θεών και ηρώων , των μυθικών αλλά και των υπαρκτών διάσημων προσώπων , που τα αναπαρήγαγαν με τα γλυπτά , τα ζωγραφικά και τα ψηφιδωτά έργα τους ! Τέλος σε αυτό που αναφέρεις περί Τιτάνων και Τιτανίδων δεν έχω γνώσεις . Αν είναι όπως τα λες , θα μας τα πουν οι αρχαιολόγοι που θα μελετήσουν και τα μέλλοντα ευρήματα στην ανασκαφή .....

ετσι εξηγειται λοιπον!

Αμφίπολη: Μέλος της μακεδονικής βασιλικής οικογένειας βρίσκεται στον τάφο-ΓΙΑΥΤΟ ΟΙ ΣΚΟΠΙΑΝΟΙ ΤΡΕΞΑΝΕ ΚΑΙ ΒΑΛΑΝΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΜΑΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ.....(σε χαλια ομοιωματα) μεσα στο μουσειο τους στα σκόπια ! για να πουνε μετα να ναα δικα μας ειναι τα ευρηματα στην ΑΜΦΙΠΟΛΗ! ΔΙΚΑ ΜΑΣ θα πουνε οι κομπλεξικοι σκοπιανοι!

ΠΕΙΡΑΙΩΤΗΣ

Πάντως η κίνηση του αριστερού χεριού της Περσεφόνης μοιάζει σαν να χαιρετά κάποιους φεύγοντας για ταξίδι όχι παντοτινό , αλλά με προοπτική και συμφωνία επιστροφής ! Γνωρίζει ήδη πως πρέπει να τηρήσει την συμφωνία της παραμονής της για 6 μήνες στον κάτω κόσμο και της επιστροφής της την Άνοιξη όταν ανθίζει και καρποφορεί η φύση ! Φεύγει στενοχωρημένη , όπως δείχνει η έκφραση του προσώπου της , που αποχωρίζεται τα εγκόσμια , τους προσφιλείς της , την μητέρα της , το φως του Ήλιου ...... ΥΓ Κι' όλα αυτά φτιαγμένα από λαμπρό καλλιτέχνη , βότσαλο με βότσαλο , σε γιγάντιο ψηφιδωτό , με αριστουργηματικό σχέδιο , προοπτική , κίνηση , συναισθήματα , σκιάσεις και συνδυασμό χρωμάτων ! Βότσαλα με φυσικό χρωματισμό και όχι επιζωγραφισμένα εκ των υστέρων , για την ζωγραφική διόρθωση κάποιων ίσως ατελειών ή δυσκολιών στο σχέδιο και στην τελική συνολική οπτική του έργου ! Τα συναισθήματα των μορφών κυριαρχούν στο έργο ! Με την περιπαικτική και ίσως εύθυμη έκφραση του Ερμή ( λες και οδηγεί το άρμα σε ευχάριστη εκδρομή ) , την σοβαρότητα και την αποφασιστικότητα του Πλούτωνα και την θλίψη της Περσεφόνης για την αναγκαιότητα του ταξιδιού , να χαιρετά την μητέρα της που σαν να βρίσκεται κοντά εκεί αν και εκτός της σύνθεσης ! Ένα αριστούργημα από τους προγόνους μας πριν 2414 έως 2464 χρόνια , εποχή που κάποιοι πολιτισμένοι σήμερα λαοί ήταν τότε σε πρωτόγονη κατάσταση και που σήμερα μας θεωρούν ανάξιους και ουτιδανούς ......

Ε.Ε.Π

Έχουμε ξαναμιλήσει οι δυό μας - προσεγγίζεις το θέμα συναισθηματικά- ρομαντικά ...6+6 μήνες για την "Περσεφόνη" που κουνάει χέρι-μαντήλι λές και φεύγει μετανάστρια Αυστραλία και σε 6 μηνάκια - μη κλαίς φουκαριάρα μάναμ- θα επιστρέψω και πάλι aller-retour ....Εγώ πάλι το προσεγγίζω ψυχρά -τελείως λογικά . Δεν εμπιστεύομαι το ανθρώπινο συναίσθημα στο συγκεκριμένο μεταφυσικό - υπερκόσμιο θέμα παρά μόνο την Αριστοτέλεια Λογική. Θα θέσω λοιπόν 1-2 θεματάκια : 1. Γιατί ο Πλούτων ιππεύει πολεμικό άρμα δύο ίππων και όχι το γνωστό τέθριππο του; 2. Το δάφνινο στεφάνι και η ένταση του προσώπου του δείχνει μέσω του καλλιτέχνη πώς επιστρέφει απο κάποια σημαντική νίκη ( απο την Τιτανομαχία όπου πολέμησε με αγριότητα) . Και τα δύο απόκοσμα όντα ο Πλούτωνας και η "γυναίκα " είναι θεοί και ο πρώτος την μεταφέρει λάφυρο της νίκης του , για να την φυλακίσει στον Τάρταρο στο σκοτεινό βασίλειο του μαζί με τα άλλα αδέλφια της τους Τιτάνες και τις Τιτανίδες ..Για μένα η γυναίκα είναι η Τιτανίδα Θεία ,ζευγάρι με τον Υπερίωνα όπως ο Ολύμπιος Άδης -Πλούτωνας με τη Περσεφόνη-Δήμητρα.

JIM

Το θέμα είναι αν μπορεί να αποκατασταθεί το κατεστραμμένο κομμάτι. Κανείς πλέον δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι πρόκειται για ένα απολύτως Ελληνικό μνημείο και αυτό είναι πολύ σημαντικό για την ιστορία μας και θα κλείσει πολλά στόματα από αυτούς που διεκδικούν Ελληνικά εδάφη και παραποιούν την ιστορία μας.

MONKEYDONIA

Ο Αλεξανδρόβσκι είναι θαμμένος στο τάφο

Ο γελοίος από τα μαλλιά του πιάνεται!

Η Περσεφόνεβα συνεπιβάτης στο Ζάσταβα του Πλουτόφσκι κυνηγώντας να πατήσουν τον Ερμώφ που τους έκλεψε το πορτοφόλι.

Τζιμης

Κριμα που η απροσεκτη ομαδα της κας Μενδωνη κατεστρεψε το κεντρο αυτου του εργου.

προς τζιμης

ελα αληθεια τωρα......... πες μας οτι εσυ θα το εκανες καλυτερα ????? !!! εισαι μυθος!!

Παλαγγιά

Ο τάφος είναι Κινέζικος.

ΝΙΚΟΣ

Αυτό που κανει εντυπωση στο ψηφιδωτο είναι η ελλειψη δραματικότητας ! Η Περσεφονη , αν είναι αυτή ,αποχαιρετα με οψη γαληνια και νοσταλγικη και με το δεξι της χερι κραταει απλως το ιματιο ! Δεν υπαρχει βια στην εικονα ο δε Πλουτωνας , αν είναι αυτος , εχει οψη ηρεμη και με απουσια σπουδης γι αυτό που κανει ! Η εικονα εχει τελειως διαφορετικο υφος από την αναλογη των Αιγων οπου η αρπαγη , η βια και ο πονος είναι εμφανεστατα αποτυπωμένες ! Αρα ?

ftemp

ίσως στο ψηφιδωτό να μην μπορεί να αποδωθεί το συναίσθημα τόσο καλά όσο στην ζωγραφική. ίσως είναι δυσκολότερο αυτό να γίνει τεχνικά. θα μας πουν οι ειδικοί. ξέρουμε όμως ότι αναπαριστά την αρπαγή της περσεφόνης.

Patronikolas

Αρα ειναι διαφορετικος ο καλλιτεχνης ρε μεγαλε....τι δεν καταλαβαινεις δηλαδη? Παιρνετε και ενα υφος μερικοι κεφενοβιας υποκουλτουρας του αμφισβητω τα παντα γιατι ετσι δηλωνω οτι ειμαι διαφορετικος ... Ασε μας κουκλιτσα μου...

daxtis

Στην θεση τη φθορα βαλτε τον λεων και τωρα εχουμε την σειρα σφιγγε-καρυατιδε-λεων-ταφο.Ενα ταφο που ειναι μεσα αυτο που πολλοι ευχομασται να ναι,Ο ΜΕΓΑΣ. Υ.Γ Και για οσου απορησουν για το λεοντα να θυμισω οτι πισω απο τι σφιγγε ειχαν βρει μερο τη χαιτη του.

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης