Η εναρκτήρια παράσταση

epidavros-1954

64 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την παράσταση «Ιππόλυτος» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Ροντήρη που ήταν και η παράσταση που εγκαινίασε ένα θεσμό!

Ο λογοτέχνης Λέων Κουκούλας στις 13 Ιουλίου 1954 γράφει στην εφημερίδα Αθηναϊκή για μια εξαιρετική «βιωματική εμπειρία» που έζησαν οι τουρίστες στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου στην εναρκτήρια παράσταση ενός θεσμού που μετρά φέτος 64 χρόνια.
epidavros-1954-1


«Μια παράστασι αρχαίου δράματος που δίδεται στην αρχαίαν Επίδαυρο από το συγκρότημα του Εθνικού Θεάτρου με τη συμπαράστασι του Οργανισμού Τουρισμού και της Περιηγητικής Λέσχης σε μιαν εποχή που το ενδιαφέρον, η περιέργεια ή και η πλήξις έχουν συγκεντρώσει στον τόπο μας ένα πλήθος ξένων που επιθυμούν , φεύγοντας απ΄την Ελλάδα , να έχουν πλουτίσει το απόθεμα των συγκινήσεων και των αναμνήσεων τους , είναι πολύ φυσικό να παίρνη διαστάσεις μεγαλύτερες από εκείνες που έχει συνήθως ένα καλλιτεχνικό γεγονός αυτό καθ΄αυτό».
epidavros-1954-2


Για τον Κουκούλα –πρόεδρο εκείνη την εποχή της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών- «το απόθεμα των συγκινήσεων και των αναμνήσεων» των τουριστών εκείνο το απόγευμα στο Θέατρο της Επιδαύρου είναι εκείνο που σήμερα ονομάζουμε «βιωματική εμπειρία» και αποτελεί μια νέα τάση του ελκυστικού τουριστικού πακέτου. Τις ίδιες μέρες ο γνωστός δημοσιογράφος και συγγραφέας Leslie Finer γράφει στην αγγλόφωνη εφημερίδα των Αθηνών Athens News για την ερμηνεία του πρωτοεμφανιζόμενου Αλέκου Αλεξανδράκη στο ρόλο του Ιππόλυτου. Ο Finer τον υποδέχεται και τον αποθεώνει!

Βρισκόμαστε στο καλοκαίρι του 1954. Κυβέρνηση Αλέξανδρου Παπάγου με τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο στο πόστο του υπουργού Εθνικής Άμυνας. Μάλιστα, ο τελευταίος εκπροσωπεί την κυβέρνηση όταν οι Βασιλείς – ο Παύλος και η Φρειδερίκη- προσκαλούν εστεμμένους από όλη την Ευρώπη που μετέχουν σε κρουαζιέρα με το «Αγαμέμνων» να παρακολουθήσουν την παράσταση «Ιππόλυτος» στην Επίδαυρο στα τέλη Αυγούστου. Την επομένη της παράστασης ο Δημήτρης Χρονόπουλος στην εφημερίδα «Η Βραδυνή» (1 Σεπτεμβρίου 1954) γράφει τις εντυπώσεις του μαζί με ενσταντανέ από την παρουσία των εστεμμένων στις κερκίδες του αρχαίου θεάτρου. «Η απλότης της εμφανίσεως και των τρόπων» των εστεμμένων τονίζεται στον υπότιτλο του κειμένου του δημοσιεύματος .
epidavros-1954-3


Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το Εθνικό Θέατρο – για την ακρίβεια, ο Οργανισμός Εθνικού Θεάτρου- κατεβαίνει για την πρώτη παράσταση του στην Επίδαυρο εγκαινιάζοντας ένα νέο θεσμό. Στο «κατέβασμα» συμπράττουν τόσο ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού όσο και η Ελληνική Περιηγητική Λέσχη. Ο στόχος της καλοκαιρινής εξόρμησης του Εθνικού στο αρχαίο θέατρο της αργολικής γης είναι απολύτως σαφής: Η ενίσχυση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος και η προσέλκυση ομάδων τουριστών που θα ήθελαν – και θα είχαν τον τρόπο και τα χρήματα- να συνδυάσουν τις διακοπές τους με την γνωριμία τους με την πολιτισμική κληρονομιά μεταξύ των οποίων κυρίαρχη θέση κατέχει η αρχαία τραγωδία και οι παραστάσεις της.

Η εναρκτήρια παράσταση είναι ο «Ιππόλυτος» του Ευριπίδη – σε μετάφραση Δ.Σάρρου και μουσική Δημήτρη Μητρόπουλου- και βεβαίως σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Ροντήρη.

Η Έλσα Βεργή, η Αθανασία Μουστάκα, η Αλέκα Κατσέλη, η Κάκια Παναγιώτου, ο Θάνος Κωστόπουλος, ο Στέλιος Βόκοβιτς, ο Αλέκος Αλεξανδράκης και ο Αρης Βλαχόπουλος πήραν μέρος σε αυτή την παράσταση όπου η Θάλεια Καλλιγά είναι η κορυφαία του χορού (στον οποίο συμμετέχουν η Μάρω Κοντού και η Μαίρη Χρονοπούλου).

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

dymani-prosfigias

Την ιστορία της Κλειώς Χατζηαλέξη -εργάτριας στην κλωστοϋφαντουργία Μουταλάσκη εξιστορεί η θεατρική παράσταση-ντοκουμέντο του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς εστιάζοντας στην εργατική προσφυγιά της Ελευθερούπολης Αττικής

leonardo-da-vinci

75 μοντέλα εφευρέσεων, διαδραστικές μηχανές, αντίγραφα των περίφημων κωδικών του και περισσότερα από 200 εκθέματα του Μουσείου «Leonardo da Vinci» της Ρώμης, θα βρίσκονται στην ομώνυμη έκθεση στο χώρο του παλιού αμαξοστασίου του ΟΣΥ στο Γκάζι

1
beer-chios

Μια νέα γυναίκα, η Στέλλα Δημητριάδου, που βρέθηκε να πραγματοποιεί την πρακτική της άσκηση στο μικροζυθοποιείο στο Κάμπο της Χίου είναι πίσω από την συνταγή της νέας ξεχωριστής μπύρας με το κυρίαρχο το τοπικό ιδίωμα