Ο τοίχος του Θησείου

pittakis

Ο Πιττάκης – από τους ιδρυτές της Αρχαιολογικής Εταιρείας- συγκέντρωσε γλυπτά από χριστιανικά µνηµεία της Αττικής και στη συνέχεια με αυτά συνέθεσε έναν τοίχο, σε επαφή µε τον νότιο τοίχο της Ακρόπολης. Αλλά, ποια ήταν η τύχη αυτού του τοίχου;

Στο site του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου και πιο συγκεκριμένα, στην ενότητα Ματιά στις Αποθήκες βρίσκουμε και διαβάζουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία από τα πρώτα χρόνια της ελεύθερης από τον Οθωμανικό ζυγό Αθήνας. Η ιστορία σχετίζεται με τον Πιττάκη και τον περίφημο τοίχο του.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή: «Μία από τις εξέχουσες μορφές των απαρχών της αρχαιολογίας στην Ελλάδα.

Ο Πιττάκης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1798. Το 1836 διορίστηκε έφορος του Κεντρικού Μουσείου που στεγαζόταν τότε στο ναό του Ηφαίστου (Θησείο), ενώ το 1848 προήχθη σε Γενικό Έφορο Αρχαιοτήτων. Διενήργησε για πολλά χρόνια (1833-1861) ανασκαφές στην Ακρόπολη της Αθήνας και πραγματοποίησε σωστικές αναστηλωτικές εργασίες στον Παρθενώνα, το Ερέχθειο και τα Προπύλαια.

Το 1833 ίδρυσε, μαζί με άλλες επιφανείς προσωπικότητες της εποχής του, την εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία, όπου υπηρέτησε ως γραμματέας και αντιπρόεδρος. Επιπλέον, υπήρξε συντάκτης και εκδότης του περιοδικού Αρχαιολογική Εφημερίς.

Το 1848, που ο Πιττάκης ορίστηκε Γενικός Έφορος Αρχαιοτήτων, η Αθήνα ήταν ακόμα ένα χωριό, κατεστραµµένο από τις πολεµικές επιχειρήσεις.
pittakis-1

Την ίδια περίοδο, οι ευρωπαίοι φιλάρχαιοι περιηγητές που έφθαναν στην Ελλάδα για να γνωρίσουν τον αρχαίο πολιτισµό της, συνήθιζαν φεύγοντας να παίρνουν µαζί τους κάποιο «ενθύµιο». Συνεχίζοντας την προσπάθεια που άρχισε μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους για περιορισµό της λεηλασίας, και για καταγραφή και προστασία όλων των σηµαντικών µνηµείων και αρχαιοτήτων, ο Πιττάκης συγκέντρωσε γλυπτά από χριστιανικά µνηµεία της Αττικής. Στη συνέχεια με αυτά συνέθεσε έναν τοίχο, σε επαφή µε τον νότιο τοίχο της Ακρόπολης.

Ο ιδιόµορφος τοίχος του Πιττάκη αποτυπώθηκε από τον φακό του Γάλλου φωτογράφου Felix Bonfils (1831-1885). Αργότερα, το 1888, ο τοίχος κατεδαφίστηκε από τον αρχαιολόγο Παναγιώτη Καββαδία. Τα γλυπτά, µαζί µε άλλα βυζαντινά αρχιτεκτονικά µέλη, µεταφέρθηκαν στο ΒΧΜ σε δύο χρονικές περιόδους, το 1915 και το 1922».

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

mavragani

Η 40χρονη Σοφία Μαυραγάνη, χορογράφος και δημιουργός έργων με κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα, παρουσιάζει τον Ιούνιο μια παράσταση χορού «στα όρια του θεάτρου και της μουσικής» –ένα ποιητικό χειμαρρώδη λόγο που ξετυλίγει επί σκηνής το νήμα της γυναικείας αφήγησης– στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν

5
rem

“REM/ κήπος” είναι ο τίτλος της νέας παράστασης της Άννας Κοκκίνου στο θέατρο Σφενδόνη. Μία παράσταση που επιχειρεί να μας υπενθυμίσει την ποιητική και ονειρική πλευρά της πραγματικότητας, που συνειδητά επιλέγουμε να αγνοούμε.

ekklisies_arthro

Μια ιστορία που περιλαμβάνει 7 επιλογές περιοχών και νησιών της Ελλάδας, περιέχεται στην ιστοσελίδα www.religiousgreece.gr της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, προτείνοντας ιδανικές παραλίες, αξιοθέατα και δραστηριότητες, συνδυασμένα με τον θρησκευτικό τουρισμό των περιοχών

autt

Ένα ευρύ πλέγμα υπηρεσιών φέρνει μαζί του το autoduder, η πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα σύγκρισης συνεργείων στην Αττική – μια πλατφόρμα που αυξάνει τις επιλογές και δίνει τον έλεγχο στο πελάτη αλλά και μειώνει τα κόστη έως και 60%.

surfart

Ένα 3ημερο φεστιβάλ για το surf, τη τέχνη, τη ζωή κοντά στη θάλασσα, τη δημιουργική ζωή στην πόλη, τη σωματική και ψυχική υγεία και την ευεξία στο «Λυκαβηττό» της παραλίας

paramythia-imvrou

Μύθοι, θρύλοι και παραδόσεις της Ίμβρου αποτυπώνονται σε 15 λαϊκά παραμύθια σε μια έκδοση –που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σαΐτη– για την γνωριμία με την ιστορία και τον πολιτισμό του νησιού και των κατοίκων του