Ο τοίχος του Θησείου

pittakis

Ο Πιττάκης – από τους ιδρυτές της Αρχαιολογικής Εταιρείας- συγκέντρωσε γλυπτά από χριστιανικά µνηµεία της Αττικής και στη συνέχεια με αυτά συνέθεσε έναν τοίχο, σε επαφή µε τον νότιο τοίχο της Ακρόπολης. Αλλά, ποια ήταν η τύχη αυτού του τοίχου;

Στο site του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου και πιο συγκεκριμένα, στην ενότητα Ματιά στις Αποθήκες βρίσκουμε και διαβάζουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία από τα πρώτα χρόνια της ελεύθερης από τον Οθωμανικό ζυγό Αθήνας. Η ιστορία σχετίζεται με τον Πιττάκη και τον περίφημο τοίχο του.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή: «Μία από τις εξέχουσες μορφές των απαρχών της αρχαιολογίας στην Ελλάδα.

Ο Πιττάκης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1798. Το 1836 διορίστηκε έφορος του Κεντρικού Μουσείου που στεγαζόταν τότε στο ναό του Ηφαίστου (Θησείο), ενώ το 1848 προήχθη σε Γενικό Έφορο Αρχαιοτήτων. Διενήργησε για πολλά χρόνια (1833-1861) ανασκαφές στην Ακρόπολη της Αθήνας και πραγματοποίησε σωστικές αναστηλωτικές εργασίες στον Παρθενώνα, το Ερέχθειο και τα Προπύλαια.

Το 1833 ίδρυσε, μαζί με άλλες επιφανείς προσωπικότητες της εποχής του, την εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία, όπου υπηρέτησε ως γραμματέας και αντιπρόεδρος. Επιπλέον, υπήρξε συντάκτης και εκδότης του περιοδικού Αρχαιολογική Εφημερίς.

Το 1848, που ο Πιττάκης ορίστηκε Γενικός Έφορος Αρχαιοτήτων, η Αθήνα ήταν ακόμα ένα χωριό, κατεστραµµένο από τις πολεµικές επιχειρήσεις.
pittakis-1

Την ίδια περίοδο, οι ευρωπαίοι φιλάρχαιοι περιηγητές που έφθαναν στην Ελλάδα για να γνωρίσουν τον αρχαίο πολιτισµό της, συνήθιζαν φεύγοντας να παίρνουν µαζί τους κάποιο «ενθύµιο». Συνεχίζοντας την προσπάθεια που άρχισε μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους για περιορισµό της λεηλασίας, και για καταγραφή και προστασία όλων των σηµαντικών µνηµείων και αρχαιοτήτων, ο Πιττάκης συγκέντρωσε γλυπτά από χριστιανικά µνηµεία της Αττικής. Στη συνέχεια με αυτά συνέθεσε έναν τοίχο, σε επαφή µε τον νότιο τοίχο της Ακρόπολης.

Ο ιδιόµορφος τοίχος του Πιττάκη αποτυπώθηκε από τον φακό του Γάλλου φωτογράφου Felix Bonfils (1831-1885). Αργότερα, το 1888, ο τοίχος κατεδαφίστηκε από τον αρχαιολόγο Παναγιώτη Καββαδία. Τα γλυπτά, µαζί µε άλλα βυζαντινά αρχιτεκτονικά µέλη, µεταφέρθηκαν στο ΒΧΜ σε δύο χρονικές περιόδους, το 1915 και το 1922».

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

quarter-libres

Η Ιβοριανή περφόρμερ Nadia Beugré παρουσιάζει το “Quartiers Libres”, μια εικαστική δημιουργία που εστιάζει στην υπερκατανάλωση πλαστικών συσκευασιών στις χώρες της αφρικανικής ηπείρου

romania

Το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στην ενότητα Ματιές στα Βαλκάνια οργανώνει ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στο Ρουμανικό Κινηματογράφο της εποχής του Τσαουσέσκου και πιο συγκεκριμένα σε «οκτώ μοναχικούς καβαλάρηδες, οκτώ τολμηρούς δημιουργούς οι οποίοι έδειξαν την πραγματικότητα ωμή, ντροπιαστική, άνευ παραπλανητικού περιτυλίγματος»

strela

38 ταινίες –μικρού και μεγάλου μήκους- συγκροτούν ένα μεγάλο αφιέρωμα στην προϊστορία αλλά και την ιστορία του queer/ gay ελληνικού κινηματογράφου που θα προβληθεί στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

1