Στη Δήλο τελείωσε η «Μεγάλη Χίμαιρα» - Η πιο ακριβή και απαιτητική σειρά της ΕΡΤ
Από τη Σύρο στην Τεργέστη και από την Αθήνα στα ιταλικά σύνορα και μετά στο ιερό νησί των Κυκλάδων - Στο νησί όπου γεννήθηκε ο Απόλλωνας έγιναν τα τελευταία γυρίσματα της σειράς που θα προβληθεί το φθινόπωρο
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
«Βλέπεις αυτό το κατάξερο νησί; Είναι η Δήλος. Καινούριο φως αδυσώπητο πληγώνει τα μάτια της. Δεν είναι νησί αυτό. Είναι ο ίδιος ο ήλιος, μισοβουλιαγμένος στα νερά της θάλασσας», λέει ο Γιάννης στη Μαρίνα πιάνοντάς την από το χέρι στη «Μεγάλη Χίμαιρα», σε ένα από τα πιο καίρια αποσπάσματα του βιβλίου.
Στο ιερό νησί της Δήλου, λουσμένο στο φως και με τους μύθους να το μετατρέπουν στην πατρίδα όπου γεννήθηκε ο Απόλλωνας, και όπου γύρω του χορεύουν για πάντα οι Κυκλάδες, βρεθήκαμε κατά τα τελευταία γυρίσματα της σειράς εν μέσω πανηγυρισμών.
Εκεί, ακριβώς πάνω από τη λεωφόρο των Λεόντων ακούστηκε η χαρακτηριστική κραυγή από την τεχνικό της ΕΡΤ που αναφώνησε στα αγγλικά «It’s a wrap» (τελειώσαμε!), προκαλώντας τους πανηγυρισμούς των πρωταγωνιστών την ώρα ακριβώς που ο ήλιος βουτούσε στα νερά του Αιγαίου για να δώσει τη θέση του σε ένα κατακόκκινο φεγγάρι.
Παρά τις δυσκολίες και τα διαρκή εξωτερικά γυρίσματα -τα περισσότερα και πιο απαιτητικά που έχουμε δει σε ελληνική σειρά- η πιο μεγάλη παραγωγή της ΕΡΤ ολοκλήρωσε το ταξίδι της και ο ενθουσιασμός των συντελεστών αυξάνει ακόμα περισσότερο τις προσδοκίες για την πολυαναμενόμενη προβολή της από την ΕΡΤ και την πλατφόρμα Ertflix.
Ταξίδι στη Μεσόγειο
Δεν είναι τυχαίο ότι οι τρεις κεντρικοί πρωταγωνιστές -Ανδρέας Κωνσταντίνου στον ρόλο του Γιάννη, Φωτεινή Πελούζο στον ρόλο της Μαρίνας και Δημήτρης Κίτσος στον ρόλο του Μηνά- μιλούν με ενθουσιασμό για τη συμμετοχή τους στη σειρά και για τα πολύωρα γυρίσματα που θα τους μείνουν αξέχαστα.
Η συζήτηση που έχουμε μαζί τους αναφορικά με τη συμμετοχή τους στη σειρά τούς απορροφά μάλλον τόσο που δεν αποσπώνται ούτε από τα άγρια κύματα που χτυπούν το πλοίο κατά την επιστροφή μας από τη Δήλο στη Μύκονο, αναγκάζοντάς το να κάνει κύκλους στο λιμάνι.
Για εκείνους δεν είναι παρά μια μικρή λεπτομέρεια ανάμεσα στις διάφορες δυσκολίες που αντιμετώπισαν και οι οποίες τελικά έκαναν το εγχείρημα ακόμα πιο ελκυστικό και ουσιαστικό: από το τσουχτερό κρύο που άγγιζε αρκετούς βαθμούς κάτω από το μηδέν των εξωτερικών γυρισμάτων στην Τεργέστη, όπου ο αέρας δυσκόλευε τα πράγματα εξίσου με τους ανέμους στη Δήλο, στη γειτονική Ρήνεια και τη Μύκονο μέχρι τα βραδινά γυρίσματα στην Πανεπιστημίου και τις απομακρυσμένες βίλες στα ιταλικά σύνορα και στη Σύρο.
Κλείσιμο
Ολα αυτά, όμως, άξιζαν γιατί προσέδιναν παραπάνω αξία στο εγχείρημα. Πρόκειται για περιβάλλοντα αληθινά και όχι τεχνητά, αποκυήματα ενός ψυχρού στούντιο ή μιας τεχνικής πραγματικότητας -παρότι χρησιμοποιήθηκε η τεχνολογία για να δημιουργήσει ένα περιβάλλον εποχής-αλλά και για τοποθεσίες πραγματικών ανθρώπων, γεμάτες από ιστορίες, αληθινές αναφορές και μνήμες.
Σαν να ζωντανεύουν, εδώ στη Δήλο, οι λογοτεχνικές αναφορές του Καραγάτση στις αρχαίες θεότητες, σαν να αναδεικνύεται εκ νέου η ισχύς της Αφροδίτης ως ιέρειας του έρωτα, της Μήδειας, που υπήρξε σημείο αναφοράς του Καραγάτση, και των μουσών, κάτω από το φως που λούζει το λευκό μάρμαρο των Ναξίων, με φόντο τα δικά τους λιοντάρια, όπου ολοκλήρωσε τα γυρίσματα η σειρά. Με αυτό το κατάλευκο μάρμαρο κατασκεύαζαν οι Νάξιοι κατά τους κλασικούς χρόνους της αρχαιότητας εντυπωσιακούς κούρους, τους οποίους έστελναν στη Δήλο και έναν οίκο που στη μέση είχε έναν κολοσσό, ορατό από μακριά διατρανώνοντας την περίφημη αίγλη του νησιού σε όλο τον μεσογειακό κόσμο (ένα τεράστιο κομμάτι του δεσπόζει στο ανακαινισμένο μουσείο της Δήλου και ένα άλλο, όπως και τα κομμάτια από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, είναι στο Βρετανικό Μουσείο).
Σε ένα νησί που δεν υπήρξε ποτέ απιεροποίηση, αφού ακόμα νιώθεις την ενέργεια και τη χαρακτηριστική απολλώνια ησυχία, όλα γίνονται αλλιώς σε ένα κλίμα συνενοχικής σχεδόν ηρεμίας. Τα γυρίσματα μπορεί να αφορούσαν το ειδυλλιακό ταξίδι του πρωταγωνιστικού ζευγαριού στις Κυκλάδες -δηλαδή την αρχή της ιστορίας της «Μεγάλης Χίμαιρας»- αλλά ουσιαστικά καλύπτουν άλλα κρυφά πάθη και την ερωτική έκρηξη που αναμένεται να ακολουθήσει.
Ολοι οι πρωταγωνιστές συμμετέχουν με τον δικό τους τρόπο στην υποβλητική ατμόσφαιρα ενός νησιού, όπου οι μοναδικοί μόνιμοι κάτοικοι είναι αυτοί των περασμένων αιώνων, οι οποίοι στοιχειώνουν ακόμα τους οίκους, τους ναούς και τις γωνιές του.
Δεν είναι τυχαίο ότι και οι ηθοποιοί, δηλαδή ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, γνωστός από τις ταινίες του Παντελή Βούλγαρη αλλά και σειρές όπως το «Καρτ Ποστάλ» και το «Milky Way», η Φωτεινή Πελούζο και ο Δημήτρης Κίτσος, που όλοι αναγνωρίζουν πια από το «Maestro», δεν τους πειράζει αν καίγονται από τον ήλιο ή αν τους χτυπάει ο άνεμος, ούτε σπεύδουν να βγάλουν τα κοστούμια τους, με το πέρας των γυρισμάτων, νιώθοντας άνετα με το ταξίδι τους στον κόσμο του Καραγάτση.
Οι κίονες από τους ναούς του Απόλλωνα και του Διονύσου, το πνεύμα ελευθερίας που απέπνεε ανέκαθεν η Δήλος -ήταν άλλωστε αρχαιόθεν ένα ζωντανό καταφύγιο για τους ηθοποιούς, αφού εδώ τιμούσαν πάντα τα θεάματα- ο αέρας των Κυκλάδων, η μυρωδιά από το θυμάρι, οι γάτες που ξεπροβάλλουν από το πουθενά, μαζί και οι περίεργοι τουρίστες προσθέτουν ακόμα περισσότερο σασπένς στα γυρίσματα, που κάνουν αυτή την εμπειρία να μοιάζει, εκτός από αξέχαστη για όλους και γεμάτη εικόνες και μνήμες.
Οι πρωταγωνιστές της σειράς Ανδρέας Κωνσταντίνου, Φωτεινή Πελούζο και Δημήτρης Κίτσος
Ολα είναι θέμα ματιάς ουσιαστικής, σύνδεσης με τον κόσμο του Καραγάτση και εμβάθυνσης, όπως υποστηρίζει χαρακτηριστικά ο Ανδρέας Κωνσταντίνου.
Στην Ακρόπολη
Οσο για την ανεύρεση των σκηνικών και των αντικειμένων που θα πλαισίωναν τα αληθινά και θα μας μεταφέρουν στον κόσμο του Καραγάτση και της «Μεγάλης Χίμαιρας», δηλαδή την εποχή του Μεσοπολέμου, ήταν το πλέον δύσκολο εγχείρημα για τους παραγωγούς. «Το πιο δύσκολο μέρος απ’ όλα ήταν να βρούμε τα κατάλληλα πλοία που θα παρέπεμπαν σε εκείνη τη δεκαετία», μας λέει ο έμπειρος πλέον παραγωγός της Foss Productions Στέλιος Κοτιώνης, ο οποίος όταν αναλάμβανε μεγάλα και ακριβά projects με αντίστοιχα αναρίθμητα εξωτερικά γυρίσματα όπως η «Παραλία» και το «Maestro», όλοι τον έλεγαν τρελό.
Ωστόσο, το αποτέλεσμα τον δικαίωσε και κάτι αντίστοιχο προσδοκά και από τη «Μεγάλη Χίμαιρα», ένα τεράστιο εγχείρημα που στην αρχή έμοιαζε σχεδόν… χιμαιρικό. Ο προϋπολογισμός του 1 εκατ. ευρώ ανά επεισόδιο φανερώνει ακριβώς την αποφασιστικότητα να μη γίνουν πουθενά εκπτώσεις, κι αυτό φαίνεται από τους αριθμούς: 100 άτομα συνεργείο και 1.000 συνολικά βοηθητικοί ηθοποιοί.
Μόνο στην Τεργέστη χρησιμοποιήθηκαν 4 αυθεντικές άμαξες, 10 αυτοκίνητα εποχής και 3 βάρκες εποχής. Η καλή ψυχολογία, πάντως, όπως ομολογούν όλοι, ήταν το πιο σημαντικό, όπως και η dream team των συντελεστών.
Πανηγυρισμοί για το τέλος των γυρισμάτων στη Δήλο
Στο τιμόνι ο σκηνοθέτης Βαρδής Μαρινάκης που υπόσχεται να δώσει έναν μοντέρνο αέρα σε μια σειρά που χαρακτηρίζεται εποχής, μετατρέποντας την ιστορία του Καραγάτση σε ένα διαχρονικό δράμα γεμάτο πάθη με φόντο τα πιο ωραία τοπία της Ελλάδας και της Ευρώπης. Στο σενάριο οι έμπειροι Παναγιώτης Ιωσηφέλης, Πέτρος Καλκόβαλης και Μελίνα Τσαμπάνη. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους η Φωτεινή Πελούζο, η οποία μας εξομολογείται ότι για καιρό θα κουβαλάει μέσα της την πολυπλοκότητα της Μαρίνας που επηρέασε τις δικές της υπαρξιακές αναζητήσεις, και ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, ο οποίος αναλαμβάνει να δώσει άλλη βαρύτητα στον Γιάννη, ποντάροντας σε ένα βιβλίο το οποίο ομολογεί πως έχει αγαπήσει. Αμφότεροι εξομολογούνται, όπως και ο Δημήτρης Κίτσος, ότι οφείλουν πολλά στην Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, η οποία έγινε η νεράιδα (από σκληρή μητέρα του Γιάννη που είναι στον ρόλο) όλων με την καλή της ενέργεια και τις πολύτιμες συμβουλές.
Εντυπωσιακός και ο αριθμός των κοστουμιών, καθώς 6.000 κομμάτια κατέφτασαν από διαφορετικά σημεία της Ιταλίας και της Ισπανίας για να συμβάλουν στο αποτέλεσμα, όπως και οι δυσκολίες που έπρεπε να ξεπεραστούν σε κάθε βήμα. «Αφού πείστηκαν να μας παραχωρήσουν την Ακρόπολη, αυτό λέει πολλά», αποκαλύπτει ο άνθρωπος-κλειδί που είναι στην εκτέλεση παραγωγής Βασίλης Χρυσανθακόπουλος.
Κωνσταντίνου και Πελούζο με φόντο τα Λιοντάρια της Δήλου
Ο Καραγάτσης
Η ιστορία της Μαρίνας ταυτίζεται, ουσιαστικά, με το ταξίδι μιας ξένης που έρχεται στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου ακολουθώντας τον έρωτά της για τον άνδρα της Γιάννη, έναν κοσμοπολίτη και πολυταξιδεμένο πλοιοκτήτη που την κατακτά με το γοητευτικό του σθένος. Μόνο που εκείνη ως λόγια και πολυμαθής συνδέεται πιο πολύ συναισθηματικά με τον μικρό αδελφό του, τον Μηνά, ο οποίος σπουδάζει Νομικά στην Αθήνα.
Το ταξίδι του μέλιτος του ζεύγους στις Κυκλάδες, το οποίο παρακολουθούμε κατά τα γυρίσματα στη Δήλο, είχε ως αποτέλεσμα η Μαρίνα -από το όνομά της δίνει, μάλιστα, το όνομα στο πλοίο του- να μείνει έγκυος στην κόρη της, κάτι που τότε δεν γνωρίζει, ενώ καίριο ρόλο θα παίξει σε αυτό το ερωτικό τρίγωνο και η παρουσία του μικρού αδελφού του Γιάννη, του Μηνά. Στη Σύρο οι μέρες της και οι νύχτες δεν θα είναι εύκολες, αφού η απουσία του συζύγου θα ξυπνήσει άλλα δεδομένα και η ασφυξία του κοινωνικού περιβάλλοντος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην περίφημη πεθερά, τη Ραΐζαινα, την οποία ερμηνεύει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ενώ στους υπόλοιπους ρόλους βρίσκουμε τον Ελισσαίο Βλάχο, τον Γιάννη Νταλιάνη, τον Γιάννο Περλέγκα και την Αλεξάνδρα Αϊδίνη.
Για να προσεγγίσει τον πολύπτυχο ρόλο της Μαρίνας, που ήταν υποταγμένη στη μοίρα της, αλλά ταυτόχρονα έδωσε αγώνες πηγαίνοντας κόντρα στα δεδομένα της εποχής, η Φωτεινή Πελούζο διάβασε πολύ όχι μόνο Καραγάτση αλλά και άλλα μυθιστορήματα με τα οποία φαίνεται να συνομιλεί η «Μεγάλη Χίμαιρα», όπως τη «Μαντάμ Μποβαρί». Εψαξε μέσα στα σκοτάδια της, είδε τις αντιφάσεις και εντέλει την αγάπησε. «Γιατί αλήθεια την καταδικάζουμε που είχε μητέρα που εκπορνευόταν; Και από πότε η αντίδρασή της να διεκδικεί το σώμα της και τη σεξουαλική της επιθυμία θεωρείται σεξιστικό; Μου φαίνεται εντελώς υποκριτικό και επιφανειακό να χαρακτηρίζουμε έτσι ένα έργο που τολμάει να μιλάει για μια γυναίκα που πήγε κόντρα στην εποχή της, τη στιγμή που σήμερα εξακολουθούμε να δείχνουμε συντηρητικά μυαλά και αντιλήψεις», υποστηρίζει χαρακτηριστικά η Φωτεινή Πελούζο κατά την επιστροφή μας με το πλοίο στη Μύκονο, η οποία θέλει να αναδείξει, όσο μπορεί, την αισθησιακή πλευρά της μαζί και τη μεγάλη καλλιέργεια που φαίνεται να έχει στο βιβλίο.
Σε αυτή τη σύνδεση του αρχαιοελληνικού κόσμου που τόσο αγαπούσε ο Καραγάτσης, με αυτές τις πλείστες αναφορές που συνέδεαν το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον, στην πολιτιστική κληρονομιά που διαχειρίζονται δίνουν έμφαση όλοι έχοντας συνείδηση του ουσιαστικού ρόλου τους, που είναι η ανάδειξη των θησαυρών της ελληνικής λογοτεχνίας, όπως η «Μεγάλη Χίμαιρα», την οποία προβάλλει με τον δικό της τρόπο η φροντισμένη αυτή σειρά της ΕΡΤ.
«Είναι ένας τρόπος να παράγεις μια σύνδεση με τη σύγχρονη πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας και να τη βοηθήσεις να ταξιδέψει και να μάθουν και στο εξωτερικό αυτό το βιβλίο και τι θησαυρούς μπορεί να κρύβει η ελληνική λογοτεχνία… Νομίζω είναι η μεγαλύτερη ομάδα που έχει συντεθεί ποτέ για να παράξει τηλεοπτικό προϊόν», μας λέει Βασίλης Χρυσανθακόπουλος, executive producer της Foss Productions και της «Μεγάλης Χίμαιρας», υποσχόμενος ότι, έχοντας πια δει τα τρία πρώτα επεισόδια, το αποτέλεσμα σίγουρα θα μας αποζημιώσει. Η συνέχεια πλέον στις οθόνες το ερχόμενο φθινόπωρο.