Οι ιστορίες του Αλέξη Ακριθάκη

Οι ιστορίες του Αλέξη Ακριθάκη

Μια μεγάλη πρωτότυπη έκθεση του αιρετικού εικαστικού καλλιτέχνη από την Πέμπτη 15 Μαρτίου στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηνών

Υπάρχει φιλότεχνος που δεν μπορεί να αναγνωρίσει σε ποιόν ανήκουν οι «βαλίτσες» ή τα πολύχρωμα δαιδαλώδη σχέδια με το πενάκι; Μάλλον, όχι. Ο Αλέξης Ακριθάκης είναι ταυτισμένος με τα έργα του. Κάτι το οποίο μπορούν να διαπιστώσουν οι επισκέπτες της μεγάλης έκθεσης Οι ιστορίες του Αλέξη Ακριθάκη, με τα βιβλιαράκια, τις ιστορίες και τα σημειωματάρια του Αλέξη Ακριθάκη (1939-1994), που ανοίγει τις πόρτες της στο κοινό στις 15 Μαρτίου και θα διαρκέσει έως 3 Ιουνίου στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας. Μάλιστα, με αυτόν τον τρόπο ο οργανωτής Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του δήμου Αθηναίων, εγκαινιάζει τη συμμετοχή του στις εκδηλώσεις Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου. Την έκθεση θα εγκαινιάσει ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης την Πέμπτη 15 Μαρτίου στις 19:00.



Ο Ακριθάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939. Στο χρήσιμη ηλεκτρονική δεξαμενή του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ) βρήκα ένα πολύ ενδιαφέρον βιογραφικό το καλλιτέχνη: «Από τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια, η αντισυμβατική του προσωπικότητα επηρεάζει τη ζωή του. Αποβάλλεται από τα περισσότερα σχολεία ως «επικίνδυνος ταραξίας», συχνάζει σε κύκλους μποέμ διανοουμένων και επηρεάζεται κυρίως από τον ποιητή και φιλόσοφο Γιώργο Μακρή και τον Κώστα Ταχτσή. 

Το 1958 φεύγει με μοτοσυκλέτα για το Παρίσι, όπου σχετίζεται με καλλιτεχνικές παρέες, ζει έντονα την άτακτη ζωή της εποχής του υπαρξισμού, συνδέεται στενά με τον Θάνο Τσίγκο και ζωγραφίζει. Το 1960 επιστρέφει στην Ελλάδα, απαλάσσεται από το στρατό και εκθέτει τα πρωτόλεια έργα του στη Θεσσαλονίκη (1963, Βέλτσου). Λίγο αργότερα (1965) παρουσιάζει στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών την πρώτη του σημαντική ατομική έκθεση. Κάνει εικονογραφήσεις για το πρωτοποριακό λογοτεχνικό περιοδικό Πάλι του Νάνου Βαλαωρίτη, σχεδιάζει εξώφυλλα δίσκων ροκ μουσικής και σκηνικά για πειραματικές παραστάσεις. Η χαρακτηριστική μαυρόασπρη γραφή τσίκι τσίκι, πυκνή, δαντελωτή και λαβυρινθώδης, χαρακτηρίζει τα έργα του αυτή την εποχή.



Το 1968 εγκαθίσταται στο Βερολίνο, με υποτροφία της D.A.A.D. Από το 1970 συνεργάζεται με τον Αλέξανδρο Ιόλα, πηγαινοέρχεται μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας και συμμετέχει ενεργά και επιτυχημένα στην ελληνική και τη διεθνή καλλιτεχνική κίνηση. Ο προκλητικός και συχνά επικίνδυνος τρόπος ζωής του παραμένει αναπόσπαστο μέρος της καλλιτεχνικής του ταυτότητας. Το εικαστικό του έργο εμπλουτίζεται συνεχώς με ένα πλήθος αφηγηματικών, ποιητικών και συμβολικών μοτίβων (όπως πουλιά, καραβάκια, καρδιές, αεροπλάνα, βέλη και η εμβληματική του βαλίτσα), σε έντονα πλακάτα χρώματα, καθώς και κολλάζ ή κατασκευές από ξύλο ή μικτά υλικά. Ασχολείται επίσης με την εικονογράφηση και το σχεδιασμό αντικειμένων και σκηνικών. 

Επιστρέφει οριστικά στην Ελλάδα το 1984. Είναι πλέον διεθνώς καθιερωμένος αλλά με κλονισμένη υγεία. Δημιουργεί τη σειρά Τσίρκο (1986) σε συνεργασία με το γλύπτη Γιώργο Λάππα ενώ η ζωγραφική του γίνεται κάπως πιο μελαγχολική και σαρκαστική, χωρίς να χάνει τον εγγενή λυρισμό της. Με το θάνατό του (Αθήνα 1994), άφησε ημιτελή την τελευταία ενότητα έργων του, μια σειρά σχεδίων εμπνευσμένη από τους συγκατοίκους του στο Δρομοκαΐτειο. 

Αναδρομικές εκθέσεις του οργανώθηκαν το 1997 (Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη και Εθνική Πινακοθήκη, Αθήνα) και το 2003 (Neue National Galerie, Βερολίνο). Το 2005 εκδόθηκε μονογραφία για το έργο του.

Την επιμέλεια της έκθεσης που οργανώνει ο ΟΠΑΝΔΑ έχει ο Ντένης Ζαχαρόπουλος με τη σημαντική συμβολή της κόρης του Α. Ακριθάκη, Χλόης Geitmann – Ακριθάκη, ενώ πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Πολιτιστική Εταιρεία Σαρωνικού «Πολύτροπον». 

Σε ένα σημείωμα των διοργανωτών διαβάζουμε: «Ο Αλέξης Ακριθάκης θεμελίωσε το έργο του και την ιδιαίτερη εικαστική του προσωπικότητά στην τέχνη διεθνώς, μέσα από την άμεση σχέση του με τη γραφή, το βιβλίο, την σχέση τους με σημαντικούς λογοτέχνες και ποιητές, αλλά και με την κόρη του, για την οποία έκανε πολλά σχέδια και βιβλία σαν ιστορίες και ιστορίες σαν μονοσέλιδες εικόνες, σε όλη τη διάρκεια της ζωής του».

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη. 

Info
Κέντρο Τεχνών δήμου Αθηναίων
Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας
τηλ.: 210 72 24 028
Στάση ΜΕΤΡΟ Μέγαρο Μουσικής

ΣΧΟΛΙΑ (1)

βιος

μονο για ακριθάκη είστε εκεί στο θέμα...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

taygetos-herbs

Μια ομάδα Μεσσήνιων – ο Νίκος Λαγούδης, ο Γιώργος Μπακάλης και ο Ιωάννης Τζανετουλέας- είχαν μια τρελή ιδέα και την υλοποίησαν: Να μαζεύουν με τα χέρια άνθη τσαγιού στα 1700 μέτρα υψόμετρο στον Ταΰγετο και να το προσφέρουν σαν ένα ακριβό, αυθεντικά μοναδικό δώρο στον χρήστη/καταναλωτή

mimis-nikolopoulos

Ένα μουσικό marketplace που συστήνει τον σύγχρονο ελληνικό μουσικό ήχο στο διεθνές ακροατήριο θα φιλοξενηθεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης, ξεχωρίζοντας μέσα σε αυτό τη συμμετοχή του νέου Μίμη Νικολόπουλου με την μπάντα του

corphes

Ο Αστέριος Γκανάς και ο Χρυσοβαλάντης Κόγιος δημιούργησαν μια σειρά βοτάνων και αρωματικών φυτών αποσπώντας τα πολυπόθητα αστεράκια στον διαγωνισμό Great Taste Awards