Σε πλωτή αποθήκη υπό τον έλεγχο των
Χούθι μετατράπηκε ένα
δεξαμενόπλοιο που αγοράστηκε από τα
Ηνωμένα Έθνη για 55 εκατ. Δολάρια.
Το δεξαμενόπλοιο, το οποίο είχε αγοραστεί με χρήματα από
δωρεές με σκοπό να αποτραπεί μια περιβαλλοντική καταστροφή στην
Υεμένη, χρησιμοποιείται πλέον από τους Χούθι ως πλωτή αποθήκη για ρωσικά πετρελαιοειδή.
Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ της
Lloyd’s List, το δεξαμενόπλοιο
VLCC Yemen (πρώην Nautica) έχει λάβει τουλάχιστον τρεις φορτώσεις ρωσικής προέλευσης πετρελαίου μέσω μεταγγίσεων από πλοίο σε πλοίο (STS), από το 2023, όποτε και αγοράστηκε.
Σημειώνεται ότι το δεξαμενόπλοιο αγοράστηκε στο πλαίσιο της επιχείρησης απομάκρυνσης του πετρελαίου από την ετοιμόρροπη FSO Safer που απειλούσε με μεγάλη οικολογική καταστροφή στην
Ερυθρά Θάλασσα.
Υπό τον έλεγχο των Χούθι το Yemen
Ωστόσο, τόσο το Yemen όσο και το FSO Safer βρίσκονται πλέον υπό τον πλήρη έλεγχο των
Χούθι - της ένοπλης ομάδας που από τον Νοέμβριο του 2023 έχει εξαπολύσει πάνω από 100 επιθέσεις σε πλοία.
Παρά τις επανειλημμένες ενστάσεις του Προγράμματος Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (UNDP), το οποίο διατηρεί συμβουλευτικό ρόλο και πληρώνει μηνιαία 450.000 δολάρια για τη συντήρηση του πλοίου, οι μεταφορές συνεχίστηκαν. Μάλιστα, μία από τις φορτώσεις — κυρίως ρωσικού πετρελαίου τύπου gasoil — εκφορτώθηκε στο λιμάνι Ρας Ίσα, που βρίσκεται υπό τον έλεγχο των
Χούθι.
Το δεξαμενόπλοιο Yemen αγοράστηκε το 2023 από την Euronav από το UNDP για τη μεταφορά 1,1 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου από το εγκαταλελειμμένο FSO Safer, με χρηματοδότηση που προήλθε από κράτη, εταιρείες και ακόμα και πολίτες.
Το έργο συγκέντρωσε συνολικά πάνω από 129 εκατομμύρια δολάρια.
Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν ειδικοί, η επιχείρηση δεν είχε σχεδιαστεί σωστά. «Ουσιαστικά, ο ΟΗΕ ζήτησε από τον κόσμο να χρηματοδοτήσει ένα δώρο προς τους Χούθι, οι οποίοι τώρα χρησιμοποιούν το πλοίο για να παρακάμπτουν τις κυρώσεις και να συνεργάζονται με Ρωσία και Ιράν», δήλωσε χαρακτηριστικά ο
ειδικός σε θέματα ναυτικής ασφάλειας Ίαν Ράλμπι.
Την ιδιοκτησία του πλοίου κατέχει η SEPOC, η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Υεμένης, η οποία τυπικά υπάγεται στην αναγνωρισμένη κυβέρνηση, αλλά στην πράξη ελέγχεται από τους Χούθι.
Ρωσικά φορτία σε πλοίο του ΟΗΕ
Η Lloyd’s List παρακολούθησε τις κινήσεις του πλοίου και αποκάλυψε ότι το πρώτο STS (μετάγγιση από πλοίο σε πλοίο) με ρωσικό φορτίο πραγματοποιήθηκε με το πλοίο Valente, το οποίο ήταν φορτωμένο με περίπου 410.000 βαρέλια ρωσικού gasoil.
Ακολούθησαν άλλα STS με τα πλοία Savitri, Star MM και πιθανώς το Shria.
Η πρώτη εκφόρτωση από το Yemen καταγράφηκε στις 10 Ιουνίου 2025, όταν μέρος του φορτίου μεταφέρθηκε στο πλοίο Sea Star 1, που στη συνέχεια εκφόρτωσε στο λιμάνι Ρας Ίσα.
Οι Χούθι φαίνεται να αξιοποιούν το πλοίο Yemen ως την κύρια πλωτή δεξαμενή τους, καθώς οι αποθηκευτικοί χώροι στην ξηρά έχουν καταστραφεί από αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ και του Ισραήλ το 2024 και 2025.
Η ειδικός σε συγκρούσεις και ασφάλεια στη Μέση Ανατολή
Νάντβα Αλ-Νταουσάρι δήλωσε: «Οι
Χούθι κρατούν και τα δύο πλοία — το Safer και το Yemen — ως ομήρους. Ο ΟΗΕ δεν έχει καμία εξουσία να τους σταματήσει».
Ο ΟΗΕ τονίζει ότι η επέμβαση στο FSO Safer αποσόβησε μια τεράστια οικολογική καταστροφή. Ωστόσο, οι
Χούθι κατόρθωσαν να μετατρέψουν αυτήν την ανθρωπιστική επιχείρηση σε οικονομικό και πολιτικό πλεονέκτημα, ενώ συνεχίζουν να δρουν ανεξέλεγκτα, παρακάμπτοντας διεθνείς κυρώσεις και επωφελούμενοι από υποδομές που χρηματοδοτήθηκαν από τη διεθνή κοινότητα.
Όπως υπογραμμίζει ο Ράλμπι: «Οι καλές προθέσεις του ΟΗΕ, συνδυασμένες με κακό σχεδιασμό, οδήγησαν τελικά σε περισσότερη ζημιά, περισσότερη σύγκρουση και ένα νέο εργαλείο χρηματοδότησης για τους Χούθι στον πόλεμο τους κατά της Δύσης».