Η πρώτη επαναφορτιζόμενη μπαταρία πρωτονίων χωρίς λίθιο είναι γεγονός

Η πρώτη επαναφορτιζόμενη μπαταρία πρωτονίων χωρίς λίθιο είναι γεγονός

Η νέα μπαταρία, που μπορεί μελλοντικά να αποτελέσει σοβαρό ανταγωνιστή των μπαταριών λιθίου σε ηλεκτρονικές συσκευές, ηλεκτρικά οχήματα και σπίτια, χρησιμοποιεί άνθρακα και νερό αντί για λίθιο

Ερευνητές στην Αυστραλία παρουσίασαν την πρώτη λειτουργική επαναφορτιζόμενη μπαταρία πρωτονίων, η οποία κάνει πέρα το λίθιο που χρησιμοποιείται στις σημερινές επαναφορτιζόμενες μπαταρίες λιθίου-ιόντων.

Η νέα μπαταρία, που μπορεί μελλοντικά να αποτελέσει σοβαρό ανταγωνιστή των μπαταριών λιθίου σε ηλεκτρονικές συσκευές, ηλεκτρικά οχήματα και σπίτια, χρησιμοποιεί άνθρακα και νερό αντί για λίθιο. Συνδυάζει πρωτόνια από το νερό και ένα ηλεκτρόδιο που είναι φτιαγμένο από ένα υλικό που έχει ως βάση τον άνθρακα.

Η μπαταρία δεν παράγει εκπομπές άνθρακα, συνεπώς δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. Επίσης μπορεί να αποθηκεύσει ηλεκτρική ενέργεια που έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές όπως τα φωτοβολταϊκά.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου RMIT της Μελβούρνης, με επικεφαλής τον καθηγητή Τζον 'Αντριους, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό «International Journal of Hydrogen Energy», εκτίμησαν ότι η μπαταρία πρωτονίων θα είναι διαθέσιμη στο εμπόριο σε πέντε έως δέκα χρόνια.

«Η μπαταρία μας είναι ένα κρίσιμο βήμα για τη δημιουργία φθηνών βιώσιμων μπαταριών πρωτονίων, που θα βοηθήσουν να αντιμετωπίσουμε τις μελλοντικές ενεργειακές ανάγκες μας, χωρίς να βλάπτουμε κι άλλο το ήδη ευάλωτο περιβάλλον» δήλωσε ο 'Αντριους.

«Η μπαταρία πρωτονίων έχει τη δυνατότητα να είναι πιο οικονομική από τη χρήση λιθίου, το οποίο αποτελεί ένα σπάνιο πόρο. Ο άνθρακας αντίθετα, που αποτελεί τη βασική πρώτη ύλη στη δική μας μπαταρία πρωτονίων, βρίσκεται σε αφθονία και είναι φθηνότερος» πρόσθεσε.

Κατά τη φόρτιση της καινοτόμου μπαταρίας, ο άνθρακας στο ηλεκτρόδιο κάνει χημική αντίδραση με τα πρωτόνια που παράγονται από τη διάσπαση του νερού και έτσι αποθηκεύεται υδρογόνο. Στη συνέχεια, άτομα υδρογόνου απελευθερώνονται από το ηλεκτρόδιο και, χάνοντας ένα ηλεκτρόνιο, γίνονται πάλι πρωτόνια. Αυτά περνούν μέσα από μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου, παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια, ενώ παράλληλα σχηματίζουν ξανά νερό, συνδυαζόμενα με άτομα οξυγόνου.

Τα έως τώρα πειράματα έδειξαν ότι μια μικρή μπαταρία πρωτονίων με μια ενεργή εσωτερική επιφάνεια μόνο 5,5 τετραγωνικών εκατοστών (μικρότερη από ένα μικρό κέρμα) είναι ικανή να αποθηκεύσει τόση ενέργεια ανά μονάδα μάζας, όση και μια εμπορική μπαταρία λιθίου-ιόντων. Με τις κατάλληλες βελτιώσεις (π.χ. με τη χρήση υλικών όπως το γραφένιο), η μπαταρία πρωτονίων θα έχει ακόμη καλύτερη ενεργειακή απόδοση.

ΣΧΟΛΙΑ (4)

George

Το ότι χρησιμοποιεί fuel cell δεν την κάνει και πολύ οικολογικότερη από τη λιθίου. Η πλατίνα των fuel cells είναι πολύ πιο σπάνια γαία από το λίθιο που το βρίσκεις και στο θαλασσινό νερό. Και δεν είναι αρκετό να είναι φθηνότερη η μπαταρία από μία λιθίου και να έχει και την ίδια ενεργειακή πυκνότητα ανά μονάδα μάζας για να χρησιμοποιηθεί σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Πρέπει να γνωρίζουμε και την ενεργειακή πυκνότητα ανά μονάδα όγκου, τη συνολική αποδοτικότητα κύκλου φόρτισης-εκφόρτισης, τη διάρκεια ζωής εκφρασμένη σε πλήρεις κύκλους, την ταχύτητα φόρτισης, την ισχύ που μπορεί να αποδώσει, τις ανάγκες ψύξης, τις θερμοκρασίες λειτουργίας, την ασφάλεια, την τιμή του τελικού προϊόντος ανά KWh χωρητικότητας, το κόστος κάθε αποθηκευμένης KWh σε όλο τον κύκλο της ζωής της μπαταρίας και πολλά άλλα. Φυσικά, ακόμη κι αν δεν τα καταφέρνει πολύ καλά σε κάποιο από τα πεδία, μπορεί πάντα να χρησιμοποιηθεί σε πολλές άλλες εφαρμογές.

Φυσικός

Άνθρωποι με την δική σου νοοτροπία υπήρξαν τροχοπέδη στην επιστημονική πρόοδο. Θα σε χάλαγε δηλαδή, η παραπάνω τεχνολογία να ωριμάσει ώστε να φτάσει σε στάδιο παραγωγής; Τι φοβάσαι; Έχεις μετοχές σε εταιρία παραγωγής λιθίου;

ΜΙΚ

Καλά, δηλώνεις "φυσικός", δηλ. κατά τεκμήριο "επιστήμονας" και απαντάς σαν το χειρότερο τρολ σε ένα σωστό και διευκρινιστικό για πολλούς μη ειδικούς σχόλιο;

George

Ναι, εμένα περίμενε η επιστημονική πρόοδος να της σταθώ εμπόδιο. Πόσο μάλλον οι αγορές για να διαμορφώσουν τις τιμές των μετοχών λιθίου. Και τώρα που μου το θύμισες γιατί το είχα ξεχάσει, δεν μας λένε πόσο δύσκολη είναι η παραγωγή τέτοιων μπαταριών. Γιατί φαίνεται περίπλοκη τεχνολογία για μαζική παραγωγή σε μεγάλους αριθμούς. Ξέρεις πόσοι βγαίνουν κάθε μήνα και ανακοινώνουν επαναστατικές μπαταρίες? Μετά εξαφανίζονται. Είναι η νέα μόδα. Αν δεν δω λειτουργικά πρωτότυπα με επιβεβαιωμένα από ανεξάρτητο φορέα ικανοποιητικά χαρακτηριστικά, δεν πιστεύω τίποτα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

mobile_eu

Οι κλήσεις θα κοστίζουν 19 λεπτά το λεπτό, ενώ τα μηνύματα 6 λεπτά το ένα - Οι νέες τιμολογήσεις θα τεθούν σε ισχύ από τις 15 Μαΐου του 2019 - Ανάπτυξη κατάλληλων δικτύων 5G μέχρι το 2020 - Νέο σύστημα προειδοποίησης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης