Απόφαση-σκάνδαλο: 65% προκαταβολή για τα «σαπάκια»

Απόφαση-σκάνδαλο: 65% προκαταβολή για τα «σαπάκια»

Δείτε το ντοκουμέντο με το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών - Προβλέπει την καταβολή 324εκατ. δολαρίων μέχρι το 2017 για τη σύμβαση των P-3B Orion που λήγει το 2023 και δεν ξέρουμε καν πόσα θα πάρουμε - Το «κλασικό» που είχε γίνει με τα υποβρύχια

Απόφαση-σκάνδαλο: 65% προκαταβολή για τα «σαπάκια»
Εναν μήνα μετά την αποκάλυψη ότι η κυβέρνηση αποφάσισε εν κρυπτώ να διαθέσει 500 εκατ. δολάρια για ανακατασκευή αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας ηλικίας 50 ετών, ο αρμόδιος υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος συνεχίζει να μην απαντά στα καίρια ερωτήματα της υπόθεσης επιλέγοντας να επιτίθεται στο «ΘΕΜΑ» επειδή δημοσιοποίησε τις λεπτομέρειες ενός εξοπλιστικού προγράμματος που ο ίδιος εισηγήθηκε στο ΚΥΣΕΑ και υπογράφηκε από την κυβέρνηση.

Σήμερα, έγγραφο-ντοκουμέντο από τη σύμβαση του υπουργείου Αμυνας με την αμερικανική Lockheed που φέρνει στο φως το «ΘΕΜΑ» αποκαλύπτει ότι η ελληνική πλευρά συμφώνησε σχεδόν να προπληρώσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των P-3B! Το Πεντάγωνο συναίνεσε να καταβάλει το 64,68% από το συνολικό κόστος του προγράμματος ή αλλιώς 323.307.906 δολάρια μέχρι το τέλος του 2017, ενώ η παράδοση των αναβαθμισμένων αεροσκαφών στο Πολεμικό Ναυτικό θα ολοκληρωθεί το 2023! Γιατί η ελληνική πλευρά δέχθηκε να αποπληρώσει τα 2/3 του προγράμματος τα τρία πρώτα χρόνια από την ενεργοποίηση της σύμβασης;

Κρίσιμο ερώτημα παραμένει το γιατί η κυβέρνηση αποφάσισε τώρα να ξαναρχίσει τους εξοπλισμούς που είχαν παγώσει από το 2006 λόγω της οικονομικής κρίσης, παραβλέποντας τα τεράστια δημοσιονομικά προβλήματα του κράτους, απωθώντας το γεγονός ότι τα χρήματα που υπάρχουν στα δημόσια ταμεία δεν επαρκούν για πληρωμή των δανείων που έχει λάβει η χώρα, αλλά και για καταβολή μισθών και συντάξεων και κωφεύοντας στα αιτήματα δεκάδων βουλευτών που έχουν ζητήσει την επανεξέταση της απόφασης. Δεν μπορούσαν στο υπουργείο Αμυνας να περιμένουν λίγους μήνες μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές; Το επιχείρημα βουλευτών και στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ ότι με την εκταμίευση 500 εκατ. δολαρίων για να εκσυγχρονιστούν αεροσκάφη-«σαπάκια» που κατασκευάστηκαν πριν από 50 χρόνια η κυβέρνηση προκαλεί το κοινό αίσθημα προφανώς δεν έχει πείσει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Ούτε και τα δημοσιεύματα στον διεθνή Τύπο πως η Ελλάδα αγοράζει όπλα ενώ απειλείται με χρεοκοπία φαίνεται να ενοχλούν το υπουργείο.

Την προηγούμενη Δευτέρα, από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας εξαπέλυσε νέα επίθεση στο «ΘΕΜΑ». «Ακούγονται διάφορα νούμερα και γράφονται σε μια κυριακάτικη εφημερίδα σχεδόν κάθε βδομάδα. Δεν είναι αληθινά. Ουσιαστικά το ποσό αυτό των 499 εκατ. δολαρίων είναι η οροφή. Δεν υπάρχει πρόγραμμα που να μην έχει τουλάχιστον έκπτωση 20% με 30%. Αρα, μιλάμε για 350 εκατ. δολάρια», υποστήριξε ο κ. Καμμένος ενημερώνοντας τους βουλευτές εσφαλμένα, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων, ότι φέτος το ελληνικό κράτος θα εκταμιεύσει 42 εκατ. δολάρια για την αναβάθμιση των αεροσκαφών P-3B. Ο υπουργός Αμυνας καλό είναι να εξηγήσει από πού προκύπτει η αισιοδοξία του για έκπτωση 20% με 30% για τον εκσυγχρονισμό των πέντε αεροσκαφών, αφού στο χρονοδιάγραμμα πληρωμών που έχει συμφωνηθεί με τους Αμερικανούς δεν φαίνεται να υπάρχει αστερίσκος ούτε και πρόβλεψη για μείωση του κόστους. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος έχει προβλεφθεί μέχρι του τελευταίου σεντ στα 499.843.145 δολάρια... Μόνο αν τελικώς αναβαθμιστούν λιγότερα από πέντε αεροσκάφη υπάρχει περίπτωση να μειωθεί το κόστος που καλούνται να πληρώσουν οι φορολογούμενοι. 

Κλείσιμο


Το χρονοδιάγραμμα των δόσεων για το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των υπέργηρων αεροσκαφών όπως προκύπτει από τη σύμβαση με τη Lockheed: το 2015 το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει στους Αμερικανούς 86.736.591 δολάρια, το  2016 129.669.114 δολάρια και το 2017 106.902.201 εκατ. δολάρια, δηλαδή  το 64,68% από το συνολικό κόστος του προγράμματος

Σύμφωνα με το έγγραφο που αποκαλύπτει σήμερα το «ΘΕΜΑ», το υπουργείο Εθνικής Αμυνας έχει συμφωνήσει να καταβάλει στους Αμερικανούς, το 2015, 86.736.591 δολάρια, ποσό υπερδιπλάσιο από αυτό που ο κ. Καμμένος ενημέρωσε τη Βουλή ότι θα πληρωθεί στην κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin. Στο ερώτημα γιατί ο υπουργός Αμυνας είπε ότι το ελληνικό κράτος θα πληρώσει το 2015 42 εκατ. δολάρια όταν το Δημόσιο -σύμφωνα με το έγγραφο που έχει συμπεριληφθεί στη σύμβαση- έχει δεσμευθεί πως θα εκταμιεύσει μέχρι το τέλος του έτους 86.736.591 δολάρια μάλλον πρέπει να απαντήσει η κυβέρνηση.



Πώς θα γίνουν οι πληρωμές
Το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας δείχνει ότι η συμφωνία που υλοποιήθηκε σε εφαρμογή απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Αμυνας της 15ης Μαρτίου κάθε άλλο παρά λαμβάνει υπ’ όψιν την οικονομική συγκυρία και την ανάγκη να μειωθούν οι κρατικές δαπάνες προς όφελος των ασθενέστερων.

Το 2015 το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει στους Αμερικανούς 86.736.591 δολάρια. Το 2016 προβλέπεται να καταβληθούν 129.669.114 δολάρια. Δηλαδή μέσα σε δύο χρόνια θα έχουν εκταμιευτεί 216.405.705 εκατ. δολάρια, ποσό που αντιστοιχεί στο 43,29% του συνολικού προϋπολογισμού της σύμβασης. Για να γίνει αντιληπτό πόσο εμπροσθοβαρές είναι το πρόγραμμα, το 2017 το υπουργείο Εθνικής Αμυνας έχει συμφωνήσει να εκταμιεύσει ακόμη 106.902.201 εκατ. δολάρια στους Αμερικανούς της Lockheed Martin. Με απλά λόγια, την πρώτη τριετία από την ενεργοποίηση της σύμβασης η ελληνική πλευρά έχει συμφωνήσει να αποπληρώσει το 64,68% του συνολικού κόστους για την ανακατασκευή των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας! 

Πότε θα παραδοθούν τα εκσυγχρονισμένα P-3B του Πολεμικού Ναυτικού; Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας έχει συμφωνήσει το ένα από τα πέντε να ανακατασκευαστεί μερικώς για να παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό το 2016. Συγχρόνως θα αρχίσει η αναβάθμιση ακόμα τεσσάρων αεροσκαφών των οποίων τα δομικά στοιχεία θα εκσυγχρονιστούν με σκοπό να επιμηκυνθεί το όριο ζωής τους για ακόμα 15.000 ώρες πτήσης. Τα δύο επόμενα αναμένεται να παραδοθούν το 2020 και τα δύο τελευταία αναβαθμισμένα σχεδιάζεται να παραληφθούν από το Πολεμικό Ναυτικό την περίοδο 2022-2023. Ενώ δηλαδή το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας συμφωνήθηκε να αποπληρωθεί ολικώς στις 15 Δεκεμβρίου του 2021, τα P-3B υπ’ αριθμόν «4» και «5» θα ενταχθούν στη δύναμη της ελληνικής ναυτικής αεροπορίας το 2023... Οι όροι αποπληρωμής του προγράμματος ανακατασκευής των αεροσκαφών P-3B δεν είναι αυτό που κάποιος θα μπορούσε να χαρακτηρίσει «προνομιακοί», κυρίως όμως αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι το υπουργείο Αμυνας σχεδόν προπληρώνει τον εκσυγχρονισμό. Λες και ουδείς μπήκε στον κόπο να συνυπολογίσει αυτό που η ίδια η Lockheed Martin έλεγε όταν παραδεχόταν ότι η αναβάθμιση των P-3B δεν είναι η πλέον συμφέρουσα επιλογή για το Πολεμικό Ναυτικό. Η ίδια η αμερικανική εταιρεία, σε επιστολή του αντιπροέδρου και επικεφαλής του ελληνικού γραφείου της Lockheed, Ντένη Πλέσσα, από 7 Μαΐου 2013 ομολογούσε ότι «οιαδήποτε εκτίμηση κόστους πριν την ολική αποσυναρμολόγηση των αεροσκαφών και την πραγματική επιθεώρηση της κατάστασής τους δεν είναι πλέον εφικτή» και συμπλήρωνε: «Το γεγονός αυτό αυξάνει το ρίσκο υλοποίησης του προγράμματος σε χρόνο και κονδύλια, καθιστώντας το πλέον μη οικονομικά αποδεκτό».

Ακόμη και ο υφυπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Τόσκας, ο οποίος εκτόξευσε απειλές προς το «ΘΕΜΑ» με σκοπό να σταματήσουν οι αποκαλύψεις, αποδέχθηκε ξεκάθαρα ότι ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας έχει και αρνητικά στοιχεία... «Οποιος διαχειρίζεται κάποια σοβαρά θέματα, όπως το θέμα της Αμυνας, πρέπει να παίρνει και αποφάσεις που έχουν και αρνητικά και θετικά στοιχεία. Η κυβέρνηση, το υπουργείο Αμυνας πήρε αυτή την απόφαση. Δυστυχώς, αυτά τα αεροσκάφη απενεργοποιήθηκαν το 2009, κακώς απενεργοποιήθηκαν τότε. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουμε επιχειρησιακές ανάγκες και γι’ αυτό λήφθηκε αυτή η απόφαση που λήφθηκε γι’ αυτά τα αεροσκάφη», είπε ο κ. Τόσκας σε συνέντευξή του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Ποια είναι τα αρνητικά στοιχεία στην υπόθεση της ανακατασκευής των αεροσκαφών που πέταξαν για πρώτη φορά πριν από 50 χρόνια; Απομένει στον υφυπουργό Αμυνας να το διευκρινίσει.



Τα αναπάντητα ερωτήματα
1 Γιατί αποσιωπήθηκε η απόφαση του ΚΥΣΕΑ της 15ης Μαρτίου την οποία υπογράφουν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος, ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς, ο αναπληρωτής υπουργός Δημόσιας Τάξης Γιάννης Πανούσης, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας και ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Μιχάλης Κωσταράκος; Η μη ανακοίνωση της απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Αμυνας που ενέκρινε τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B δημιουργεί καχυποψία. Ακόμη και στις πιο σκοτεινές εποχές των εξοπλιστικών προγραμμάτων γίνονταν ανακοινώσεις με τις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ και επίσης δημοσιεύονταν τα βασικά σημεία της σύμβασης προς ενημέρωση των φορολογούμενων πολιτών.

2 Η ασάφεια της απόφασης του ΚΥΣΕΑ, η οποία για πρώτη φορά στην ιστορία αναφέρει ότι θα εκσυγχρονιστούν «έως 5» αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας με κόστος έως 499.843.145 δολάρια. Δεν υπάρχει προσδιορισμός της «οροφής» ούτε στον αριθμό των αεροσκαφών που θα ανακατασκευαστούν ούτε και των πιστώσεων που θα καταβληθούν από το Ελληνικό Δημόσιο. Ειδικά για τα κονδύλια που προβλέπεται να δαπανηθούν είναι απορίας άξιον πώς υπεγράφη από τον υπουργό Οικονομικών χωρίς να υπάρχει ρητή πρόβλεψη κόστους. Πώς ακριβώς έχει διατυπωθεί στη σύμβαση ότι θα ανακατασκευαστούν μέχρι 5 αεροσκάφη με κόστος έως 500 εκατ. δολάρια;

3 Η ηλικία των αεροσκαφών που πρόκειται να εκσυγχρονιστούν. Στις 5 Απριλίου, απαντώντας με non paper στο αποκαλυπτικό δημοσίευμα του «ΘΕΜΑτος», η κυβέρνηση υποστήριξε για τα P-3B: «Τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ (την περίοδο 1991-1992), είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών και ο εκσυγχρονισμός τους θα τους δώσει παράταση ζωής για ακόμα 15.000 ώρες».

Από το ρεπορτάζ αποκαλύφθηκε ότι τα αεροσκάφη που συμφωνήθηκε να ανακατασκευαστούν δεν είναι ηλικίας 25 αλλά 50 ετών! Τα ντοκουμέντα με τα serial numbers (buno) που δημοσίευσε το «ΘΕΜΑ» αποδεικνύουν ότι τα έξι P-3B που βρίσκονται σήμερα παροπλισμένα στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) στην Τανάγρα και στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας έχουν κατασκευαστεί πριν από σχεδόν 50 χρόνια, γεγονός που αποσιωπήθηκε από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας! Από τα έξι αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας του Πολεμικού Ναυτικού που είναι σήμερα καθηλωμένα, τα δύο είναι κατασκευής 1966 και τα άλλα τέσσερα κατασκευάστηκαν από τη Lockheed το 1967, δηλαδή είναι σήμερα ηλικίας 49 και 48 ετών.

4 Το μεγαλύτερο ζήτημα της υπόθεσης παραμένει η συγκυρία. Γιατί η κυβέρνηση αποφάσισε ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα ύψους 500 εκατ. δολαρίων τώρα; Εκτός από την ανθρωπιστική κρίση που αντιμετωπίζει ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, το σύνολο των πολιτών είναι υπερχρεωμένο. Επρεπε σε αυτή τη χρονική στιγμή να υπογραφεί η συμφωνία;

Για τον χρόνο υλοποίησης του προγράμματος ο κ. Καμμένος τόνισε: «Υπεγράφη την τελευταία ημέρα που υπήρχε ο ορισμός της τελευταίας ημερομηνίας από τη μεριά των Αμερικανών για να δεχτούμε την απόφαση της Γερουσίας». Και πρόσθεσε: «Το σύστημα της χρηματοδότησης από την αμερικανική κυβέρνηση δεν είναι μια εταιρική συμφωνία με το υπουργείο Αμυνας της Ελλάδος. Είναι μια διακρατική συμφωνία μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της ελληνικής κυβέρνησης. Την ημέρα, λοιπόν, που τελείωνε η τελευταία ημερομηνία για τη συμφωνία υπογράψαμε και πήραμε την απόφαση του ΚΥΣΕΑ να προχωρήσουμε το πρόγραμμα». Η αμερικανική Lockheed Martin που προσπαθούσε να πάρει το πρόγραμμα των P-3 επί πέντε χρόνια δεν θα μπορούσε να περιμένει λίγους μήνες ακόμη μέχρι να ξεκαθαριστεί αν η Ελλάδα έχει έρθει σε συμφωνία με τους δανειστές ώστε να υπάρχουν καλύτερες συνθήκες ρευστότητας στα κρατικά ταμεία; 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης