Στάθης Μπαρτζώκας στον Δημήτρη Δανίκα: Από τους 100.000 σχιζοφρενείς οι 500 είναι μέσα
Ο διακεκριμένος ψυχίατρος αναλύει επιστημονικά τα περιστατικά παιδοκτονίας, την έξαρση της ενδοοικογενειακής βίας, την τοξικότητα στα social media και σκιαγραφεί το ψυχολογικό προφίλ των πολιτικών
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Πώς λέμε «στο ντιβάνι του Γιάλομ»; Ετσι και στο «ντιβάνι του Στάθη Μπαρτζώκα». Οχι ακριβώς. Η συνάντηση έγινε σε ένα καφέ κοντά στον δρόμο του ιατρείου του στο Κολωνάκι.
Ηταν μεσημέρι. Και όσο κουβεντιάζαμε, εκείνος διαρκώς έριχνε κλεφτές ματιές στο ρολόι του. Οσο και να ακούγεται απίστευτο, το καθημερινό επαγγελματικό ωράριο του Στάθη Μπαρτζώκα υπολογίζεται μίνιμουμ σε 12ωρο και μάξιμουμ τουλάχιστον σε 14ωρο. Φανταστείτε τόσες ώρες με τους ασθενείς του, να ακούει, να καταγράφει, να συμβουλεύει.
Η εξάντληση γι’ αυτόν είναι κάτι συνηθισμένο, καθημερινό. Εντυπωσιάστηκα με την απλότητα, τη διεισδυτικότητα της σκέψης του, τις απόψεις του -που θα ταράξουν τον ύπνο πολλών επωνύμων- και τα στοιχεία του από παγκόσμιες επιστημονικές μετρήσεις. Οπως:
Το 30% παγκοσμίως πάσχει από κάποια ψυχική πάθηση. Εκατό χιλιάδες στην Ελλάδα είναι σχιζοφρενείς. Το 1% παγκοσμίως.
Ο Ντόναλντ Τραμπ πάσχει από κακοήθη ναρκισσισμό. Ολοι οι πολιτικοί, και οι 300 της Βουλής, χρήζουν ψυχιατρικών συμβουλών.
Το «Οχι» του γνωστού δημοψηφίσματος προήλθε από μια συλλογική παράνοια. Αφού το 62% ψήφισε την καταστροφή του.
Να συνεχίσω; Καλύτερα να σας αφήσω να απολαύσετε και να προβληματιστείτε με τις απόψεις του Στάθη Μπαρτζώκα.
Κλείσιμο
Σκηνή 1η
«Με ναρκισσιστική διαταραχή ο Τραμπ»
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΝΙΚΑΣ: Στο παρελθόν μού είχες μιλήσει για «πανδημία παράνοιας».
ΣΤΑΘΗΣ ΜΠΑΡΤΖΩΚΑΣ: Η παράνοια είναι παγκόσμιο φαινόμενο και εντοπίζεται στο 30% του παγκόσμιου πληθυσμού. Οταν λέμε «παράνοια», δεν εννοούμε σχιζοφρένεια. Μιλάμε για ανθρώπους οι οποίοι δεν ακολουθούν την κοινή λογική. Το βλέπουμε στους ψεκασμένους, στους αντιεμβολιαστές. Και δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, είναι παγκόσμιο.
Δ.Δ.: Ο Τραμπ πάσχει από παράνοια;
ΣΤ. ΜΠ.: Ο Τραμπ είναι σίγουρα περίπτωση ναρκισσιστικής διαταραχής. Είναι πολύ νάρκισσος, το βλέπουν όλοι αυτό. Σημαίνει ότι πατάω επί πτωμάτων για τα δικά μου θέλω. Ο Τραμπ από τότε που εκλέχτηκε αναστατώνει όλη την υφήλιο. Αποφασίζει και διατάσσει. Ολες οι χώρες υποφέρουν από το «σύνδρομο Τραμπ», όπως το έχω ονομάσει.
Δ.Δ.: Αυτός ο ναρκισσισμός του Τραμπ πώς εξηγείται;
ΣΤ. ΜΠ.: Πιθανότατα ξεκίνησε από την παιδική του ηλικία, από την οικογένειά του, από τους γονείς του που τον μεγάλωσαν με τέτοιον τρόπο, ώστε εκείνος στο τέλος μολύνθηκε από τον ιό επιβολής εναντίον όλων των άλλων.
Δ.Δ.: Αυτό από τι ενισχύεται;
ΣΤ. ΜΠ.: Ενισχύεται από την οικογένεια, την εξουσία και την οικονομική δύναμη που αποκτά ο καθένας. Γι’ αυτό και πολλοί πολιτικοί ανά τον κόσμο πάσχουν από ναρκισσιστική διαταραχή. Σκηνή 2η
«Μπορώ να καταστρέψω τη χώρα»
Δ.Δ.: Υπάρχει καλοήθης και κακοήθης νάρκισσος;
ΣΤ. ΜΠ.: Ναι, καλοήθης είναι αυτός που θέλει να φαίνεται χωρίς να πατάει επί πτωμάτων, χωρίς να κάνει κακό στους άλλους. Ο κακοήθης είναι όπως ο καρκίνος. Πατάει επί πτωμάτων για να επιβιώσει εκείνος.
Δ.Δ.: Και ο Ερντογάν ανήκει στο ίδιο είδος του κακοήθους νάρκισσου;
ΣΤ. ΜΠ.: Φυσικά. Ολοι οι πολιτικοί του αντίπαλοι είναι στη φυλακή.
Δ.Δ.: Τέτοιες περιπτώσεις έρχονται στο ιατρείο σου;
ΣΤ. ΜΠ.: Κακοήθεις νάρκισσοι πάρα πολλοί. Τους καταλαβαίνεις αμέσως γιατί είναι σαν να λένε «τι να μας πει τώρα ο γιατρός;». Μιλάνε κάπως απαξιωτικά και συνήθως σταματάνε νωρίς.
Δ.Δ.: Ποιος άλλος πολιτικός πάσχει από κακοήθη ναρκισσισμό; Ο Βαρουφάκης, ας πούμε;
ΣΤ. ΜΠ.: Κατά τη γνώμη μου ο κ. Βαρουφάκης σίγουρα πάσχει από ναρκισσισμό. Θέλει να φαίνεται. Δεν μπορώ να πω αν είναι κακοήθης ή καλοήθης, πάντως η επιμονή του στο «Οχι» θα οδηγούσε τη χώρα σε εμφύλιο.
Δ.Δ.: Αρα είναι και αυτός νάρκισσος.
ΣΤ. ΜΠ.: Δεν το συζητάω, το βλέπουν όλοι αυτό. Απλώς, το «αγάπη μου, έκλεισα τις τράπεζες», που είπε κάποτε, τι σημαίνει; Οτι μπορώ να καταστρέψω όλη την Ελλάδα. Σκηνή 3η
«Η πάθηση των πολιτικών»
Δ.Δ.: Οι πολιτικοί γενικά πάσχουν από ναρκισσισμό;
ΣΤ. ΜΠ.: Οι περισσότεροι πολιτικοί σε όλο τον κόσμο πάσχουν από ναρκισσισμό, άλλος καλοήθη, άλλος κακοήθη. Γιατί θέλουν να φαίνονται. Αυτό είναι ναρκισσισμός. Οτι εγώ είμαι ανώτερος των άλλων.
Δ.Δ.: Και αυτό ενθαρρύνεται όσο είναι στην εξουσία ή είναι κάτι που το είχαν από πριν;
ΣΤ. ΜΠ.: Η εξουσία δίνει μεγάλο μπόνους στον ναρκισσιστή γιατί έχει προσωπικό οδηγό, έχει σεκιούριτι. Ανθρωποι οι οποίοι δεν είχαν ποτέ τίποτα ξαφνικά βρίσκονται να απολαμβάνουν ζωή με ακραίες πολυτέλειες. Εγώ θεωρώ ότι οι 300 της Βουλής είναι ειδική ομάδα ανθρώπων.
Δ.Δ.: Είχες ποτέ περιπτώσεις πολιτικών στο ιατρείο σου;
ΣΤ. ΜΠ.: Αρκετούς, από διάφορα κόμματα.
Δ.Δ.: Από τι έπασχαν;
ΣΤ. ΜΠ.: Είχαν σίγουρα ναρκισσισμό και κάποια θέματα με την προσωπικότητά τους. Δεν λέω ότι έπασχαν από ψυχιατρική πάθηση, αλλά η προσωπικότητα του καθενός έχει βαρύ αποτύπωμα.
Δ.Δ.: Τι σημαίνει βαρύ αποτύπωμα;
ΣΤ. ΜΠ.: Σημαίνει ότι μια προσωπικότητα που βάζει τον ναρκισσισμό της πάνω απ’ όλα μπορεί να προκαλέσει μεγάλη καταστροφή. Σκηνή 4η
«Ολοι πρέπει να πάμε σε ψυχίατρο»
Δ.Δ.: Η Ζωή Κωνσταντοπούλου;
ΣΤ. ΜΠ.: Η Ζωή Κωνσταντοπούλου είναι ένας άνθρωπος που επιμένει ακόμα στο «Οχι». Σε όποιον μιλάει κάνει μπούλινγκ. Και μια φορά που της είπαν «δεν έχεις παιδιά» έβαλε μπροστά το ότι είναι γυναίκα. Ενώ αυτή κάνει συστηματικό μπούλινγκ σε όλους.
Δ.Δ.: Αυτό το μπούλινγκ τι σημαίνει όμως; Είναι η ασπίδα της; Αν ερχόταν να σε επισκεφτεί...
ΣΤ. ΜΠ.: Δεν θα ερχόταν ποτέ. Δεν νομίζω ότι η κυρία Κωνσταντοπούλου θα πάει σε ψυχίατρο.
Δ.Δ.: Πρέπει να πάει;
ΣΤ. ΜΠ.: Ολοι πρέπει να πάμε.
Δ.Δ.: Τι θα συμβούλευες τη Ζωή Κωνσταντοπούλου;
ΣΤ. ΜΠ.: Να είναι λιγότερο επικριτική σε άλλους, να κάνει λιγότερο μπούλινγκ και να ρίξει τους τόνους. Και να καταλάβει τι σήμαινε το «Οχι». Το «Οχι» ήταν μια συλλογική παράνοια. Το 62% των Ελλήνων ψήφισε για την καταστροφή του. Γιατί αν μας έβγαζαν από το ευρώ θα είχαμε εμφύλιο πόλεμο.
Δ.Δ.: Πώς εξηγείται αυτή η αντίφαση;
ΣΤ. ΜΠ.: Ο Ελληνας ψηφίζει με το θυμικό, το συναίσθημα. Δεν ψηφίζει με την κοινή λογική. Το δημοψήφισμα του 2015, όσο κι αν κάποιοι προσπαθούν να ξαναγράψουν την Ιστορία -και το βλέπουμε πολύ συχνά τις τελευταίες ημέρες-, σήμαινε έξοδο από το ευρώ. Γι’ αυτό και μας έλεγαν «μενουμευρώπηδες», μας κορόιδευαν «κυρ Παντελήδες», «Τσολάκογλου». Τα ξεχάσαμε αυτά;
Δ.Δ.: Και πώς εξηγείται το φαινόμενο αυτό;
ΣΤ. ΜΠ.: Εξηγείται από τη συλλογική παράνοια. Οπως έγινε και με τα Τέμπη, αν θέλεις. Πριν από δύο μήνες βγήκε ένα εκατομμύριο κόσμος στον δρόμο για το ξυλόλιο, το τολουόλιο, το λαθρεμπόριο και διάφορα άλλα πράγματα που αποδείχθηκαν φούσκες. Σήμερα θα έβγαιναν;
Δ.Δ.: Αρα παρασύρθηκαν.
ΣΤ. ΜΠ.: Γι’ αυτό λέω ότι ο κόσμος στην Ελλάδα ψηφίζει με το θυμικό. Και έχει και κάτι άλλο: τη λήθη, αυτή είναι η λέξη-κλειδί.
Δ.Δ.: Ξεχνάνε.
ΣΤ. ΜΠ.: Αν σκεφτούμε ότι όταν ο κ. Σαμαράς έριξε την κυβέρνηση Μητσοτάκη τού πέταγαν βίδες οι Νεοδημοκράτες και μετά από κάποια χρόνια έγινε πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, καταλαβαίνουμε πόσο ο Ελληνας ψηφίζει με το θυμικό. Σκηνή 5η
«Ο Ελληνας ψηφίζει με τον παραλογισμό»
Δ.Δ.: Ολες αυτές οι αντιφάσεις που περιγράφεις έχουν να κάνουν με την ψυχολογία των ανθρώπων;
ΣΤ. ΜΠ.: Οι Ελληνες είναι συναισθηματικοί, έχουν περάσει πολλά και ως λαός πάντα παρασύρονται. Να μην ξεχνάμε το παρελθόν. Μας έλεγαν ότι θα σκίσουν τα μνημόνια. Και το πίστευαν. Ο Ελληνας ψηφίζει με τον παραλογισμό.
Δ.Δ.: Αυτός ο παραλογισμός ενισχύεται από τους πολιτικούς.
ΣΤ. ΜΠ.: Ενισχύεται γιατί οι πολιτικοί έχουν καταλάβει σε ποιο κοινό απευθύνονται. Υπάρχει πολιτικός, φαλακρός, που πουλάει φάρμακα για τη φαλάκρα και επιστολές του Ιησού. Ο κ. Βελόπουλος, ο οποίος ψηφίζεται από το 9%. Αυτό είναι το κοινό του κ. Βελόπουλου. Δεν απευθύνεται στην κοινή λογική.
Δ.Δ.: Δηλαδή η κοινωνία νοσεί;
ΣΤ. ΜΠ.: Βαθύτατα. Βλέπεις, τελευταία είναι μόδα να σκοτώνουν μωρά. Συλλαμβάνονται μητέρες που έχουν δολοφονήσει τα παιδιά τους. Δεν νοσεί η κοινωνία;
Δ.Δ.: Οταν λέμε νοσεί, εννοούμε ψυχικά.
ΣΤ. ΜΠ.: Σε όλο τον κόσμο το 30% των ανθρώπων σήμερα πάσχει από κάποια ψυχιατρική πάθηση, η οποία μπορεί να είναι κατάθλιψη, μπορεί να είναι αγχώδης διαταραχή, μπορεί να είναι αλκοολισμός, τοξικομανία, όλα αυτά. Οχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στη Γερμανία, στην Αμερική, παντού. Το 10% πάσχει από ψυχιατρική πάθηση διαγνωσμένη, όπως διπολική διαταραχή, σχιζοφρένεια κ.ά. Το 30% πάσχει από άγχος και κατάθλιψη. Και όταν αυτά περάσουν σε κάποιους, μπαίνουν άλλοι στο γκρουπ του 30%. Το ποσοστό αυτό παραμένει σταθερό.
Δ.Δ.: Μήπως αυτή η παράνοια έχει να κάνει με τον COVID;
ΣΤ. ΜΠ.: Δεν πιστεύω ότι είναι έτσι. Πολλοί χρεώνουν στον COVID πολλά, δεν νομίζω ότι μετά τον COVID άλλαξαν τα ποσοστά, είναι περίπου τα ίδια. Και πριν κάποιοι πίστευαν ότι ζει ο Ελβις Πρίσλεϊ.
Δ.Δ.: Μιλάς για τις θεωρίες συνωμοσίας.
ΣΤ. ΜΠ.: Οι θεωρίες συνωμοσίας έχουν πολλή παράνοια μέσα.
Δ.Δ.: Αυτό από πού ξεκινάει άραγε;
ΣΤ. ΜΠ.: Ξεκινάει από την προσωπικότητα των ανθρώπων οι οποίοι αμφισβητούν την κοινή λογική. Οπως αυτοί που χρεώνουν όλες τις αρρώστιες και τους θανάτους στα εμβόλια. Τώρα, βλέπεις, όποιος πεθαίνει λένε: «Είχε κάνει εμβόλιο».
Δ.Δ.: Οταν έρχονται στο ιατρείο τέτοιες περιπτώσεις, τι τους συμβουλεύεις;
ΣΤ. ΜΠ.: Τους συμβουλεύω να ακολουθήσουν όσο περισσότερο μπορούν την κοινή λογική.
Δ.Δ.: Μπορούν να το κάνουν αυτό;
ΣΤ. ΜΠ.: Αρκετοί δεν μπορούν γιατί η προσωπικότητά τους έχει πολλά παρανοϊκά στοιχεία. Αυτό που λέμε «παρανοϊκή προσωπικότητα». Και όχι σχιζοφρένεια, είναι κάτι πολύ διαφορετικό. Σκηνή 6η
«Ενδοοικογενειακή βία υπήρχε πάντα»
Δ.Δ.: Τι σημαίνει «παρανοϊκή προσωπικότητα»;
ΣΤ. ΜΠ.: Αμφισβητώ τα πάντα. Κυρίως την κοινή λογική. «Ναι, αλλά», αυτό λένε όλοι. Παντού υπάρχει ο καχύποπτος που δεν πιστεύει τίποτα, που του φαίνονται όλα περίεργα.
Δ.Δ.: Στις προσωπικές σχέσεις παίζει ρόλο αυτό;
ΣΤ. ΜΠ.: Πολύ μεγάλο.
Δ.Δ.: Και στον γάμο δηλαδή.
ΣΤ. ΜΠ.: Και στον γάμο.
Δ.Δ.: Ετσι εξηγείται και η ενδοοικογενειακή βία, η οποία είναι πάρα πολύ ανεπτυγμένη τελευταία;
ΣΤ. ΜΠ.: Ενδοοικογενειακή βία υπήρχε πάντα. Απλώς δεν ήταν τόσο προβεβλημένη. Τώρα υπάρχουν καταγγελίες στην Αστυνομία. Παλιά πολλοί πατεράδες έβγαζαν τη ζώνη και έδερναν τη γυναίκα και τα παιδιά μαζί. Τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 γινόταν αυτό, όχι πολύ μακριά.
Δ.Δ.: Αρα, δεν υπάρχει έξαρση τώρα, απλώς φαίνεται.
ΣΤ. ΜΠ.: Φαίνεται γιατί τώρα καταγγέλλεται πιο πολύ. Βγήκαν μπροστά τα γυναικεία κινήματα.
Δ.Δ.: Πώς εξηγείς το φαινόμενο αυτό με τις γυναίκες που σκοτώνουν τα μωρά τους; Η μητρότητα δεν παίζει ρόλο εκεί; Δεν ανακόπτει αυτές τις τάσεις;
ΣΤ. ΜΠ.: Οχι, όχι. Στην πρώτη περίπτωση, της κυρίας Πισπιρίγκου, ο παππούς της είχε δολοφονήσει τη γυναίκα του και μετά πήγε και κοιμήθηκε σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Μετράει και αυτό που λέμε «antisocial personality», αντικοινωνική προσωπικότητα. Ενας στους 100 ανθρώπους γεννιέται antisocial, αντικοινωνικός. Που σημαίνει ότι θα καταλήξει στη φυλακή, θα πουλάει ναρκωτικά, θα μπει στις συμμορίες. Τα γονίδιά του είναι άσχημα. Γι’ αυτό και υπάρχουν οικογένειες που στους κόλπους τους διαθέτουν πολλούς δολοφόνους και κακοποιούς.
Δ.Δ.: Αρα, πρέπει να ψάξουμε το παρελθόν.
ΣΤ. ΜΠ.: Ακριβώς. Το παρελθόν του καθενός μας παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Οι ανιόντες -οι παππούδες, οι γονείς- παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στο ποιοι είμαστε εμείς σήμερα. Και τα γονίδια. Βλέπεις κληρονομούμενες ασθένειες, από μυωπία μέχρι ψύχωση. Αρα, γιατί να μην υπάρχουν και κακά γονίδια που σε κάνουν δολοφόνο; Δεν είναι τυχαίο.
Δ.Δ.: Και η τελευταία περίπτωση; Της Μουρτζούκου;
ΣΤ. ΜΠ.: Η συγκεκριμένη γυναίκα πρέπει να έχει κληρονομήσει πολύ κακά γονίδια. Πρέπει να ψαχτούν οι ανιόντες.
Δ.Δ.: Αυτοί οι δολοφόνοι έχουν ψυχολογική υποστήριξη μετά; Πηγαίνουν στον γιατρό;
ΣΤ. ΜΠ.: Αυτοί πάνε στο ψυχιατρείο των φυλακών, όπου καταδικάζονται να παίρνουν πάρα πολύ μεγάλη δόση φαρμάκων, να είναι σε καταστολή.
Δ.Δ.: Τι φάρμακα είναι αυτά;
ΣΤ. ΜΠ.: Κατασταλτικά συνήθως. Για να ηρεμούν. Εκτός αν έχει διαγνωστεί ψύχωση και παίρνουν και φάρμακα για τη σχιζοφρένεια, αντιψυχωτικά.
Δ.Δ.: Είναι σχιζοφρενής η γυναίκα αυτή;
ΣΤ. ΜΠ.: Δεν το ξέρουμε. Λογική πάντως δεν είναι. Οτι έχει ψυχιατρικό θέμα είναι σίγουρο.
Δ.Δ.: Και τι σημαίνει «σχιζοφρένεια»;
ΣΤ. ΜΠ.: Υπάρχουν πολλές μορφές σχιζοφρένειας - σήμερα λέμε ψύχωση.
Δ.Δ.: Ποια είναι η χειρότερη μορφή;
ΣΤ. ΜΠ.: Η χειρότερη είναι αυτή του κλεισμένου στο σπίτι και έτσι διαλύεται.
Δ.Δ.: Αυτός είναι έτοιμος να διαπράξει έγκλημα αν βγει έξω;
ΣΤ. ΜΠ.: Πρέπει να ξεφύγουμε λίγο από το στίγμα της σχιζοφρένειας. Κάθε σχιζοφρενής δεν είναι κατ’ ανάγκην δολοφόνος. Αλλιώτικα, οι φυλακές θα είχαν γεμίσει. Αλλά αν δεν παίρνουν φάρμακα θα ενισχύεται η επιθετικότητά τους. Εχουν αυτό που λέγεται «σχιζοφρενικό αμόκ». Εκεί γίνεται ο φόνος. Ο σχιζοφρενής γίνεται επικίνδυνος μόνο όταν δεν παίρνει φάρμακα.
Δ.Δ.: Εχουμε πολλές τέτοιες περιπτώσεις στην Ελλάδα;
ΣΤ. ΜΠ.: Οι σχιζοφρενείς είναι 100.000, 1%. Και αυτό το ποσοστό ισχύει παγκοσμίως.
Δ.Δ.: Το 1% πάσχει από σχιζοφρένεια. Και από ναρκισσισμό;
ΣΤ. ΜΠ.: Από ναρκισσισμό το 2%-4%.
Δ.Δ.: Οι νάρκισσοι ομαδοποιούνται κάπως; Είναι πολιτικοί, καλλιτέχνες;
ΣΤ. ΜΠ.: Γενικώς επαγγέλματα που κυριαρχούν στη δημοσιότητα. Στον καλλιτεχνικό χώρο υπάρχουν πολλοί νάρκισσοι. Σκηνή 7η
«Οι haters»
Δ.Δ.: Πώς εξηγείς το φαινόμενο ότι εγώ γράφω ένα κείμενο και βγαίνουν και με κατηγορούν, με βρίζουν ανωνύμως; Τι είναι αυτό;
ΣΤ. ΜΠ.: Ο ναρκισσισμός έχει ανέβει στον γενικό πληθυσμό γιατί ο καθένας πλέον νομίζει ότι είναι σημαντικός. Ολοι νομίζουν ότι είναι ηθοποιοί και παίζουν ρόλους. Στο Facebook, στο Instagram...
Δ.Δ.: Και ο άλλος που γράφει εναντίον μου γιατί το κάνει αυτό;
ΣΤ. ΜΠ.: Γιατί του προσφέρεται η δυνατότητα να χτυπήσει έναν επώνυμο και να πει και αυτός τη γνώμη του. Είναι οι λεγόμενοι «haters». Παλιά αυτό το φαινόμενο δεν υπήρχε. Tώρα κάποιος έχει ένα πληκτρολόγιο και βρίζει - και αισθάνεται σημαντικός. Αυτό το πράγμα έχει αυξήσει και την αγένεια. Ολοι γίνονται αγενείς, υβριστές.
Δ.Δ.: Αυτό του δημιουργεί απόλαυση, ευχαρίστηση;
ΣΤ. ΜΠ.: Απόλαυση, ναι. Ανεβαίνει ο ναρκισσισμός του, ανεβαίνει ψυχολογικά, νομίζει ότι είναι σημαντικός. «Του την είπα χοντρά του Δανίκα», λέει. Αυτό έχει να κάνει με τα social media. Εκεί όλοι γίνονται σημαντικοί.
Δ.Δ.: Εχεις γνωρίσει τον Τσίπρα, έτσι δεν είναι;
ΣΤ. ΜΠ.: Είχε φιλοξενηθεί από τον συγκάτοικό μου στην Πάτρα, με την κυρία Μπέτυ, τη σύζυγό του. Προτού γίνει πολιτικός. Επομένως, δεν μπορώ να εκφέρω γνώμη. Τον γνώρισα για δύο ημέρες. Απλώς, είναι ένας άνθρωπος που πέτυχε πολλά, αλλά τα πέτυχε με τον τρόπο που τα πέτυχε. Πράγματα ανέφικτα - και το ήξερε.
Δ.Δ.: Πάσχει και αυτός από ναρκισσισμό;
ΣΤ. ΜΠ.: Η λέξη «πάσχει» δεν ταιριάζει, αλλά ναρκισσιστής είναι σίγουρα. Μπορεί να είναι και καλοήθης, να θέλει να κάνει καλό.
Δ.Δ.: Το πιστεύεις αυτό;
ΣΤ. ΜΠ.: Δεν πιστεύω ότι ήθελε να καταστρέψει τη χώρα, γι’ αυτό και έκανε κωλοτούμπα.
Δ.Δ.: Αυτό το 30% της κοινωνίας που είπες ότι πάσχει από ψυχιατρικές παθήσεις τι ψηφίζει;
ΣΤ. ΜΠ.: Ψηφίζουν πιο ανορθολογικά κόμματα, μακριά από την κοινή λογική, ψηφίζουν πιο ακραίες περιπτώσεις. Εχει ψηφιστεί η Χρυσή Αυγή από 500.000 Ελληνες, έχει ψηφιστεί ο κ. Βελόπουλος... Γενικά ακραία κόμματα, είτε από Αριστερά είτε από Δεξιά, που απέχουν πολύ από την κοινή λογική.
Δ.Δ.: Αρα, αν πάσχει σήμερα η κοινωνία, ο πλανήτης όλος, από μια πανδημία παράνοιας, το μέλλον είναι πολύ άσχημο.
ΣΤ. ΜΠ.: Το μέλλον είναι άσχημο γιατί θα έχουμε μεγάλα ποσοστά αγραμματοσύνης. Βλέπεις σήμερα ότι όλοι ψάχνονται στο Google, ψάχνονται στην οριζόντια γνώση. Η κυρία Αρβελέρ και η κυρία Μαρία Ευθυμίου, η ιστορικός, είπαν ότι ο απόφοιτος πανεπιστημίου σήμερα είναι πιο αμόρφωτος από τον απόφοιτο του λυκείου πριν από 30 χρόνια. Κι αυτό επειδή οι σημερινοί άνθρωποι δεν διαβάζουν κάθετα. Παίρνουν πληροφορίες, ξέρουν λίγα απ’ όλα. Τσαλαβουτάνε. Ακούνε κάτι, πατάνε το Google, μαθαίνουν τι είναι και προχωράνε.
Δ.Δ.: Εχεις σκεφτεί ποτέ σου ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να καταργήσει τον ψυχίατρο; Με την Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να έχεις τον ψυχίατρό σου σπίτι.
ΣΤ. ΜΠ.: Με τη διαφορά ότι δεν υπάρχει το συναίσθημα. H Τεχνητή Νοημοσύνη σού απαντάει βάσει των πληροφοριών που της δίνεις. Ο ψυχίατρος είναι τρίτο μάτι.
Δ.Δ.: Τι σημαίνει «τρίτο μάτι»;
ΣΤ. ΜΠ.: Σημαίνει ότι βλέπει πώς κινείσαι. Βλέπει αν αυτό που λες είναι αλήθεια. Βλέπει αν κρύβεις πράγματα, αν ιδρώνεις, αν έχεις υπερκινησία, αν στην καρέκλα αλλάζεις συνέχεια στάση. Πράγματα που δεν μπορεί να δει η Τεχνητή Νοημοσύνη.
Δ.Δ.: Η ζήλια από τι προκαλείται;
ΣΤ. ΜΠ.: Μπορεί να είναι σύμπτωμα σχιζοφρενικό. Η ακραία ζηλοτυπία είναι σχιζοφρένεια - η ακραία, όχι το να ζηλεύεις απλά. Το να φαντάζεσαι συνέχεια πράγματα. Οτι, π.χ., η γυναίκα σου σε απάτησε στα δέκα λεπτά που έλειψες από το σπίτι.
Δ.Δ.: Και είσαι σχιζοφρενής;
ΣΤ. ΜΠ.: Αν δεν έχεις αποδείξεις και το πιστεύεις, είσαι.
Δ.Δ.: Αλλα τέτοια φαινόμενα;
ΣΤ. ΜΠ.: Να ακούς φωνές, αυτό που λένε «ακουστική ψευδαίσθηση». Να βλέπεις οράματα.
Δ.Δ.: Ερχονται ασθενείς και σου λένε ότι είδαν οράματα;
ΣΤ. ΜΠ.: Αρκετοί μοναχοί και μοναχές στα μοναστήρια έχουν παρανοϊκή ψύχωση. Η παρανοϊκή σχιζοφρένεια έχει ως βασικό σύμπτωμα το θρησκευτικό παραλήρημα.
Επίλογος
Ηταν η ώρα του χωρισμού. Πρόλαβα να τον ρωτήσω.
Δ.Δ.: Θες να πεις ότι οι άρρωστοι ψυχικά δεν είναι στα νοσοκομεία, στο Δρομοκαΐτειο, αλλά είναι έξω.
ΣΤ. ΜΠ.: Δεν υπάρχουν κλειστά ψυχιατρεία πλέον. Ακόμα και το Δρομοκαΐτειο και το Δαφνί σε κρατάνε έναν μήνα και σε βγάζουν. Εξω είναι όλοι.
Δ.Δ.: Αρα είμαστε περικυκλωμένοι από τρελούς.
ΣΤ. ΜΠ.: Από τους 100.000 σχιζοφρενείς που έχει η Ελλάδα, άντε να είναι μέσα οι 500.
Δ.Δ.: Η Ψυχιατρική πού έχει φτάσει παγκοσμίως;
ΣΤ. ΜΠ.: Η Ψυχιατρική σήμερα, για μένα, είναι η μεγαλύτερη μόδα όσον αφορά τις ιατρικές ειδικότητες. Βλέπω ότι πάρα πολλοί βγάζουν χρήματα επικαλούμενοι ότι είναι σύμβουλοι Ψυχικής Υγείας.
Δ.Δ.: Αυτοί δεν είναι γιατροί.
ΣΤ. ΜΠ.: Οχι βέβαια. Ούτε οι ψυχολόγοι είναι γιατροί. Απλά, ο κόσμος πλέον αρχίζει να μιλάει για ψυχοθεραπεία.
Δ.Δ.: Το επάγγελμά σου, λοιπόν, βάλλεται από αυτούς.
ΣΤ. ΜΠ.: Βάλλεται από ανθρώπους που δεν είναι γιατροί και δεν ξέρουν Ψυχιατρική. Ας πούμε, οι life coachers. Προσπαθούν να κάνουν ό,τι κάνει ένας γιατρός χωρίς να έχουν πτυχίο. Και κάποιοι τους πληρώνουν, και μάλιστα αδρά, για να ακούνε τη γνώμη τους.
Δ.Δ.: Το κράτος ελέγχει;
ΣΤ. ΜΠ.: Τίποτα απολύτως. Οποιοσδήποτε σήμερα νοικιάζει ένα γραφείο και βάζει τον τίτλο Ψ απέξω. Μπορεί να σημαίνει ψυχολόγος, ψυχίατρος, ψυχοβγάλτης...
Φεύγοντας πρόλαβε να μου πει: «Δυσδιάκριτη η απόσταση μεταξύ λογικής και παραλογισμού».
Ο Γενικός διευθυντής της DigiCar, Δημήτρης Δαλιάνης, μας εξηγεί πώς η εταιρεία επιταχύνει τη μετάβαση επιχειρήσεων και ιδιωτών στην ηλεκτροκίνηση, με ευέλικτες και ολοκληρωμένες υπηρεσίες leasing ηλεκτρικών οχημάτων
Αυτά τα Χριστούγεννα τα Max Stores σε καλούν να ανακαλύψεις όμορφα δώρα, μοναδικά στολίδια, προσεγμένα διακοσμητικά, άπειρες ιδέες και εκατοντάδες παιχνίδια για όλα τα αγαπημένα σου πρόσωπα.
Μέσα από κάθε δράση της, η ΔΩΔΩΝΗ ενισχύει τις τοπικές κοινωνίες και υιοθετεί πρακτικές που σέβονται τον άνθρωπο και το περιβάλλον - Τι δείχνουν τα στοιχεία της Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης 2024 για τις επιδόσεις της.