Άρης Σερβετάλης: Από το ιγκουάνα στην αγκαλιά των «ψεκασμένων» - Τι οδήγησε στις δηλώσεις του για τις αμβλώσεις

Άρης Σερβετάλης: Από το ιγκουάνα στην αγκαλιά των «ψεκασμένων» - Τι οδήγησε στις δηλώσεις του για τις αμβλώσεις

Οι επαφές με σκληροπυρηνικούς κύκλους της Εκκλησίας και η καταλυτική σχέση με τη γυναίκα του, Έφη Μπίρμπα, τον οδήγησαν σε ακραίες επιλογές - Η διαδρομή του από το εκκεντρικό ντύσιμο στο αντιεμβολιαστικό κίνημα

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Άρης Σερβετάλης: Από το ιγκουάνα στην αγκαλιά των «ψεκασμένων» - Τι οδήγησε στις δηλώσεις του για τις αμβλώσεις
Στην «Καρδιά του σκύλου» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, το θεατρικό έργο όπου πρωταγωνιστεί αυτή την περίοδο ο Αρης Σερβετάλης, ο καθηγητής Πρεομπραζένσκι μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ, επιχειρούν ένα ακραίο ιατρικό πείραμα που είναι να μεταμοσχεύσουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σόρικ. Αυτό το νέο μοντέλο φαίνεται να εκτρέπεται, αφού ο σκύλος όχι μόνο μετατρέπεται σταδιακά σε έναν αγροίκο άνθρωπο, αλλά τα βάζει με την ίδια την επιστημονική κοινότητα που τον κατασκεύασε. Δεν θέλει και πολλή φαντασία για να αναλογιστεί κανείς τους λόγους που ο Σερβετάλης όχι μόνο λάτρεψε, αλλά ερμηνεύει με θαυμαστή επάρκεια τον ρόλο.

Στα άκρα

Μακριά από κάθε είδος κανονικότητας οι ρόλοι που ερμηνεύει τα τελευταία χρόνια ο γνωστός ηθοποιός αφορούν αποκλειστικά σχεδόν Ρώσους συγγραφείς, μεταφυσικά έργα με χριστιανικές αναζητήσεις, σαν να μην επιτρέπεται να δοκιμάσει τις δυνάμεις του εκτός του συγκεκριμένου ρεπερτορίου. Η σχέση του με τη χριστιανική κοινότητα είναι πλέον τόσο άμεση που ο ίδιος αναρωτιέται αν πρέπει να συνεχίσει να ασχολείται με την τέχνη του ή να μονάσει, όπως ήταν ανέκαθεν η επιθυμία του.
Άρης Σερβετάλης: Από το ιγκουάνα στην αγκαλιά των «ψεκασμένων» - Τι οδήγησε στις δηλώσεις του για τις αμβλώσεις

Οταν δεν ταξιδεύει στο Αγιον Ορος, φροντίζει να επισκέπτεται μοναστήρια μαζί με τη σύντροφό του ή να αφιερώνει χρόνο στον πνευματικό του και όταν δεν ανεβάζει έργα στο θέατρο, προτιμάει την απομόνωση παρά την κοινωνική συνεύρεση. Και κάπως έτσι έφτασε στο σημείο να ταυτίσει τους θρησκευτικούς του ρόλους, όπως αυτός του Αγίου Νεκταρίου στην ταινία ο «Ανθρωπος του Θεού», με την πραγματικότητα και να ασπάζεται όλη την ακραία προπαγάνδα των πιο φανατικών εκπροσώπων από τους χριστιανικούς κύκλους. Κατά την περίοδο της πανδημίας αλλά και αργότερα την περίοδο εφαρμογής των μέτρων υιοθετούσε φανατικά όλη την προπαγάνδα των αντεμβολιαστών φτάνοντας σε σημείο να αποχωρήσει από την παράσταση «Ρινόκερος» του Ιονέσκο, αρνούμενος να εφαρμόσει τον νόμο που υποχρέωνε τους εργαζόμενους να είναι εμβολιασμένοι. Τότε είχε φανεί να αδιαφορεί ξεκάθαρα για την υγεία του πλησίον επιμένοντας ότι δεν πρέπει να απαγορεύεται η συμμετοχή στην παράσταση σε μη εμβολιασμένους.

Σήμερα, όμως, φαίνεται να μη δέχεται το δικαίωμα των γυναικών να διαθέτουν όπως θέλουν το σώμα τους και να αυτενεργούν, αρνούμενος το δικαίωμά τους στην άμβλωση. Συντασσόμενος με τις ακραίες θέσεις του ευρωβουλευτή της Νίκης, Νίκου Αναδιώτη, υποστήριξε στην εκπομπή της Κατερίνας Καινούργιου «Super Κατερίνα» ότι «η έκτρωση είναι δολοφονία. Αυτά είναι απροστάτευτα πλάσματα που προτιμάμε να τα σκοτώσουμε. Δυστυχώς, αισθάνομαι ότι τη θέση της γυναίκας δεν την τιμά να ταυτίζεται με μια δολοφονία (!), ειδικά για ένα πλάσμα που είναι τελείως απροστάτευτο. Είναι προτιμότερο να πάρει την ευθύνη και να το κυοφορήσει και ύστερα ας το πετάξει (!!) ή ας το δώσει σε ορφανοτροφείο», υποστήριξε λέγοντας ότι «οι εκτρώσεις είναι παρά φύσιν, ατόπημα και αμαρτία».

Οι θέσεις του Σερβετάλη δεν φάνηκε να αφήνουν κανέναν αδιάφορο. Οι αντιδράσεις στα social media ήταν μαζικές ακόμα και από καλλιτέχνες όπως η Μαρία Σολωμού, ο Βασίλης Μπισμπίκης και η Γιούλικα Σκαφιδά, η οποία έγραψε στον λογαριασμό της: «Αρη, Νίκο, αν μείνετε έγκυοι, να το κρατήσετε. Και αφήστε τους άλλους να αποφασίζουν μόνοι τους».

Αμετανόητος μέχρι τέλους

Το παράδοξο είναι ότι μετά τον καταιγισμό των αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο Σερβετάλης όχι μόνο δεν ανασκεύασε τις δηλώσεις, αλλά επέμενε λέγοντας πως «ο άνθρωπος έχει ψυχή από την πρώτη στιγμή της σύλληψής του, αυτό είναι το πολύτιμο δώρο του Θεού στον άνθρωπο, το έμβρυο δεν είναι ένας αριθμός κυττάρων. Είναι ένας ολοκληρωμένος άνθρωπος, μια εικόνα Θεού. Η διαφορά είναι πως στην εποχή μας δίνουμε σημασία μόνο στο σώμα. Αδιαφορούμε για αυτή την ψυχή, αλλά αυτή φωνάζει».

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο γνωστός ηθοποιός εκφράζει αμφιλεγόμενες έως ακραίες θέσεις για μια σειρά από ζητήματα εναντιωνόμενος με δριμύτητα στην ατομική αυτοδιάθεση: το είχε κάνει πριν από την πανδημία μιλώντας για συμφορές που μας βρίσκουν επειδή δεν έχουμε ταπεινώσει τον εαυτό μας, υποστηρίζοντας τις ακραίες θέσεις για τη θεία κοινωνία κατά την περίοδο των εμβολιασμών και τώρα μιλώντας κατά των αμβλώσεων και της ελευθερίας των γυναικών. Δεν πάνε πολλά χρόνια από τότε που είδαμε την Αθήνα να γεμίζει αφίσες για το «Αγέννητο παιδί», όπου οι υπεύθυνοι της ακραίας τότε προπαγάνδας υποστήριζαν ότι πρέπει νομικά να κατοχυρωθεί το «μήπω συνειλημμένο τέκνο», δηλαδή αυτό που δεν έχει ακόμα συλληφθεί ως συμμετέχον στο κληρονομικό δίκαιο!

Κλείσιμο
Πρόκειται για τη διαβάθμιση των εκτιμήσεων της αυτόνομης οντότητας του «αγέννητου παιδιού», κάτι που καθιστά σαφές ότι τέτοιου είδους απόψεις δεν είναι απλώς αποκυήματα ενός χριστιανικού φανατισμού, αλλά αποδεικνύονται άκρως επικίνδυνες για το πολίτευμα. Και ο λόγος που ο Σερβετάλης βρέθηκε να προΐσταται ενός τέτοιου παράλογου κινήματος σίγουρα έχει να κάνει με τη στενή σχέση που διατηρεί με διάφορα πρόσωπα της Εκκλησίας -διάφορους «επαναστάτες» μοναχούς που αρνούνται να «συμβιβαστούν», γέροντες που στα μάτια του ηθοποιού φάνταζαν όχι ως εκπρόσωποι ενός ακόμα εκκλησιαστικού κύματος, αλλά ως «αναρχικοί». Ετσι, πολύ γρήγορα η βόλτα που έκανε ο ίδιος προς τα διάφορα μοναστήρια της περιφέρειας, όπως στη Δημητσάνα, όπου μόναζαν «άγια» πρόσωπα που χάραζαν μοναχική πορεία και με τα οποία ταυτιζόταν, έγιναν μονόδρομος για τον ηθοποιό.

Ακόμα και οι πρόσφατες επισκέψεις του στο Αγιον Ορος σχετίζονται με τους πιο ακραίους κύκλους των παλαιοημερολογιτών που δεν δείχνουν καμία πρόθεση να υποστηρίξουν τις λογικές αρχές που προασπίζεται στοιχειωδώς ένα δημοκρατικό και κοσμικό κράτος. Αρκεί να παρακολουθήσει κανείς την πορεία του Σερβετάλη από πρώην άγριο νιάτο, που βρέθηκε πολύ νωρίς στην πρώτη γραμμή της διασημότητας με τον ρόλο του Λάζαρου στο «Είσαι το ταίρι μου», που τον έκανε δημοφιλή στους νέους, μέχρι τον πρόσφατο ρόλο του Αγίου Νεκταρίου στον «Ανθρωπο του Θεού» και τις τελευταίες εμφανίσεις του στο θέατρο. Η πορεία του ως ηθοποιού, παρότι έδειξε έναν άνθρωπο με τεράστιο ταλέντο, ήταν πάντα συνυφασμένη με τις προσωπικές του επιλογές και την άμεση σχέση του με μοναχούς και ακραίους θρησκευτικούς παράγοντες. Καταλυτική ήταν στο σημείο αυτό η γνωριμία του με την επίσης πιστή στις πιο ακραίες πτυχές της χριστιανικής παράδοσης, τη σύντροφό του Εφη Μπίρμπα.

Η επίδραση της συντρόφου του

Ο έρωτάς του για τη γυναίκα του ήταν κεραυνοβόλος, όπως οτιδήποτε ακολούθησε: οι εκκεντρικές κοινές εμφανίσεις τους, οι δηλώσεις, η ενίσχυση ενός ρεπερτορίου αποκλειστικά αφιερωμένου στους Ρώσους δραματουργούς και τη μεταφυσική. Από την αποκλειστική μελέτη του Ντοστογιέφσκι μέχρι σήμερα, η αίσθησή τους ότι ένας άλλος κόσμος, μακριά από τον «εγκόσμιο», τους είναι πιο ταιριαστός, έγινε πεποίθηση στο καλλιτεχνικό ζευγάρι που δεν έδειξε μεγάλη διάθεση επικοινωνίας και σύνδεσης με τον περίγυρο.
Άρης Σερβετάλης: Από το ιγκουάνα στην αγκαλιά των «ψεκασμένων» - Τι οδήγησε στις δηλώσεις του για τις αμβλώσεις
Ο Αρης Σερβετάλης με τη σύντροφό του Εφη Μπίρμπα, η οποία και σκηνοθετεί την παράσταση «Καρδιά του Σκύλου» όπου πρωταγωνιστεί ο ηθοποιός. Τη γνώρισε και την ερωτεύτηκε ως σερβιτόρα σε καφέ. Ηταν εκείνη που του συνέστησε τον πνευματικό του και την αφοσίωσή του στα θεία

Η εικαστικός, ηθοποιός και καλλιτέχνιδα Εφη Μπίρμπα έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της σχέσης του Σερβετάλη με την Ορθοδοξία σε περιόδους που το ρεπερτόριό του είχε αποδειχθεί αρκετά πιο ελεύθερο και οι σχέσεις του ήταν έξω και πέρα από τη μοναστηριακή κοινότητα. Ο κεραυνοβόλος έρωτάς του με τη νεαρή καλλιτέχνιδα, που τη γνώρισε ως σερβιτόρα σε καφέ, ήταν αυτός που τον έφερε στους κόλπους της εκκλησίας, αφού αυτή είναι που του συνέστησε τον πνευματικό του και την αφοσίωση του στα θεία. Ο ίδιος πιστεύει ότι η θρησκεία τον «έσωσε» από κακές συνήθειες, «πρόσκαιρες ηδονές», όπως λέει, ή καταχρήσεις.

Πιστεύει, επίσης, το ότι παραμένει ζωντανός το χρωστάει αποκλειστικά στην προσευχή που τον προστατεύει από το να μην έχει πέσει μέχρι σήμερα από τη μηχανή την οποία προτιμάει για τις μετακινήσεις του - αν και στο κέντρο περιφέρεται πάντα με τα πόδια, κοιτώντας μονίμως μπροστά και ποτέ τριγύρω, αποφεύγοντας τα περίεργα βλέμματα και λανσάροντας τα γνωστά κοντά και φαρδιά παντελόνια και τα μεγάλων διαστάσεων -πάντα δύο νούμερα μεγαλύτερα- παπούτσια. Αντίστοιχα παράδοξες μοιάζουν και οι κοινές κοσμικές εμφανίσεις μαζί με τη σύζυγό του αποκλειστικά στα μαύρα. Και οι δυο έχουν αντίστοιχα υποστηρίξει ότι η θρησκεία τούς βοήθησε να απομακρυνθούν από κακές συνήθειες.

Για τον ίδιο η Θεία Λειτουργία ήταν ενίοτε πιο σημαντική και από την τέχνη του, αφού τον βοήθησε να μην τρελαθεί όταν απέκτησε πολύ γρήγορα δημοσιότητα χάρη στον ρόλο του πανκ απροσάρμοστου νεαρού με το ιγκουάνα. Η ξαφνική διασημότητα που απέκτησε χάρη σε εκείνο τον ρόλο -αν και είχε καταξιωθεί από τον κινηματογράφο στις πρώτες ταινίες του Λάνθιμου ή το θέατρο ως ο ηθοποιός που ενέπνευσε τον Δημήτρη Παπαϊωάννου- τον έκανε να αποσυρθεί για μεγάλο διάστημα από το θέατρο ή την τηλεόραση και να στραφεί στην εξομολόγηση και την προσευχή.

Μαραγκός και εργάτης

Ηταν αμέσως μετά από εκείνη την πρώτη επιτυχία που αποφάσισε να δουλέψει σε ναυπηγεία, σε μουράγια, αλλά και ως μαραγκός στο προσωπικό του εργαστήριο -μια τέχνη που αγάπησε από μικρός- ίσως γιατί, όπως έλεγε, τον έφερνε κοντά στον Θεό. Σε αντίθεση όμως με τους υπόλοιπους πιο συντηρητικούς πιστούς, ο Σερβετάλης ανακάλυψε στην Ορθοδοξία την ανατρεπτική και σαρωτική δύναμη που είχε τα πρώτα χρόνια της επικράτησής της, προτού δηλαδή συνδεθεί με μητροπολίτες, επισημότητες και άμφια, όταν αφορούσε έναν συγκεκριμένο αναχωρητικό τρόπο ζωής.

Ηταν ο μόνος τρόπος για να συγκεντρωθεί και να πιστέψει στον εαυτό του αφού και το σχολείο του ήταν αποτρεπτικό και οι δάσκαλοί του φαίνονταν αρκετά καταπιεστικοί. Το μόνο που τον ένοιαζε κάπως ήταν να γράφει μακροσκελείς εκθέσεις με τρελές ιδέες, τις οποίες ονειρευόταν κάποτε να γίνουν ταινίες ή θεατρικά έργα. Για εκείνον η ταπεινότητα, που εκφράζεται και μέσω της θεωρούμενης «ταπεινής εργασίας», ήταν και είναι η ύψιστη τέχνη του βίου, η άμεση επαφή με την καθημερινότητα. Και ούτε φοβάται το στραπατσάρισμα.

Μπορεί να κάνει σχεδόν κατατονικά τις ίδιες κινήσεις, όπως ο ήρωας από τον «Σωσία» του Ντοστογιέφσκι, όπου πρωταγωνιστούσε σε σκηνοθεσία της συζύγου του, να φοράει παράξενες κάλτσες και να τρώει 30 πορτοκάλια καθημερινά (το έχει κάνει κι αυτό και έχει πάθει υπερβιταμίνωση). Αλλωστε, κάπως έτσι υπήρξε και η επαφή του με τη θρησκεία, τα σπορ ή την τέχνη: απόλυτη. Τα ημίμετρα είναι μάλλον για τους κανονικούς, αυτούς που δεν θα καταλάβουν ποτέ πώς ακριβώς σκέφτεται ένας νεαρός στα οδοφράγματα ή ένας καλόγερος που θα κάνει 250 μετάνοιες την ημέρα.

Απομονωμένος

Η θρησκεία τού δίδαξε τι σημαίνει υπομονή, όπως στην αρχή ακόμα της καριέρας του που είχε πει απανωτά «όχι» μέχρι να βρει τον ρόλο που θα του ταίριαζε, κάτι που δεν άργησε να συμβεί. Η αναφορά για το πολυσυζητημένο τότε και άκρως πετυχημένο «Ουπς» -βασισμένο στα κόμικς- σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, ο οποίος τον σκηνοθέτησε και πάλι στον «Ρινόκερο», αλλά και αυτός που έχει δείξει να απορεί με την ακραία πορεία που ο Σερβετάλης έχει αποφασίσει να βαδίσει στη ζωή του.

Σήμερα, σχεδόν απομονωμένος από το ίδιο του το σινάφι, ο Αρης Σερβετάλης καλείται να αποδείξει ότι, εκτός από απόλυτα ταλαντούχος ηθοποιός, είναι και ένας εχέφρων άνθρωπος που αντιλαμβάνεται πως η ανελευθερία δεν αναιρεί μόνο την τέχνη, αλλά και το στοιχειώδες δικαίωμα να διαχειρίζεται ο καθένας και η καθεμία όπως θέλει το σώμα του και τη ζωή του. Είναι, άλλωστε, αυτή ή ίδια η ελευθερία που του επέτρεψε να ξεδιπλώσει το ταλέντο του και να κερδίσει το κοινό και τους νέους. Ακριβώς γι’ αυτό είναι κρίμα πλέον να ταυτίζεται, εκτός από γραφικούς και ψεκασμένους, με παράφρονες γέροντες.

Ειδήσεις σήμερα:

Ποινική δίωξη στον Χρήστο Μάστορα - Στον εισαγγελέα με χειροπέδες, καπέλο και μάσκα

Κατολισθήσεις στη Σαντορίνη λόγω των συνεχών σεισμών - Δείτε βίντεο από τον όρμο του Αθηνιού

Politico: Η μεσογειακή διατροφή ήταν ένα ψέμα και έχει πεθάνει - Κάποιος να το πει στους Ιταλούς
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης