Πέθανε ο ακαδημαϊκός και επιστήμονας της Μοριακής Βιολογίας, Τάσος Οικονόμου

«Έφυγε» από ανακοπή καρδιάς στη Λουβέν του Βελγίου - Το αποτύπωμα που άφησε με το σπουδαίο ερευνητικό του έργο

tassos-oikonomou8383
Με βαθιά θλίψη η διεθνής επιστημονική κοινότητα πληροφορήθηκε την Δευτέρα 3 Ιουλίου, την απώλεια του Τάσου Οικονόμου, εξέχοντα πανεπιστημιακού καθηγητή και ερευνητή στο χώρο της Μοριακής Βιολογίας, σε ηλικία μόλις 59 ετών.

Ο Τάσος Οικονόμου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αλεξανδρούπολη, ήταν γιος του χειρουργού Απόστολου και της Σοφίας Οικονόμου. Έφυγε από τη ζωή στις 3 Ιουλίου 2023, σε ηλικία 59 ετών από ανακοπή καρδιάς στη Λουβέν του Βελγίου, όπου εργαζόταν ως καθηγητής στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Λουβέν ΚU Leuven από το 2012. Ήταν παντρεμένος με την βιολόγο ερευνήτρια Δρ Λίλυ Καραμάνου με την οποία απέκτησαν τρία παιδιά, το Σταμάτη, τη Σοφία και τη Γαλάτεια.

tassos-oikonomou-meswa

Αποφοίτησε από το Τμήμα Βιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και συνέχισε με υποτροφία τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές του σπουδές στην Αγγλία. Έλαβε το Διδακτορικό Δίπλωμα (PhD, 1990) στη Mοριακή Mικροβιολογία από το Iνστιτούτο John Innes και το Πανεπιστημίου East Anglia της M. Bρετανίας.

Από το 1990 έως το 1997 συνέχισε την καριέρα του ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Iνστιτούτο John Innes, και σε άλλα διεθνώς αναγνωρισμένα πανεπιστήμια, στο Πανεπιστήμιο της Kαλιφόρνια στο Los Angeles (UCLA, HΠA) και στην Iατρική Σχολή του Kολλεγίου Dartmouth (HΠA).

Aπό το 1996 έως το 2016 υπήρξε μέλος ΔEΠ του Τμήματος Bιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και συνεργαζόμενος ερευνητής του Iνστιτούτου Mοριακής Bιολογίας και Bιοτεχνολογίας (IMBB, Hράκλειο, Kρήτης) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας της Κρήτης. Aπό το 2000-2010 διετέλεσε διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας MINOTECH Biotechnology και σύμβουλος έρευνας των εταιρειών Pfizer και Integrated Genomics των HΠA.

Από το 2009 έως και 2013 διηύθυνε το εργαστήριο Πρωτεινωματικής του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του ΙΜΒΒ, παράλληλα με την επιστημονική του ομάδα στην οποία συμμετείχαν έλληνες και ξένοι ερευνητές, φοιτητές και τεχνικοί έρευνας. Η προσφορά του στη θεμελίωση και ανάπτυξη της έρευνας βασικών μηχανισμών των κυττάρων ήταν πολυεπίπεδη. Συνετέλεσε δε τα μέγιστα στην ανάπτυξη και αναγνώριση του ΙΜΒΒ ως κέντρου αριστείας και οδήγησε στην εκτενή χρηματοδότηση μεγάλων ευρωπαϊκών και διεθνών προγραμμάτων στη χώρα μας.

Από το 2013 εργαζόταν ως καθηγητής στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Λουβέν Βελγίου, διευθυντής του Εργαστηρίου Μοριακής Βακτηριολογίας και πρόεδρος του Τμήματος Μικροβιολογίας και Ανοσολογίας του Ινστιτούτου Rega Ιατρικής Έρευνας, συνεχίζοντας τη σημαντική ερευνητική του δραστηριότητα και το ακαδημαικό του έργο. Κύρια αντικείμενα με τα οποία ασχολήθηκε η ερευνητική του ομάδα ήταν: ο μηχανισμός της έκκρισης τοξινών και ενζύμων από βακτηριακά κύτταρα, η βιοτεχνολογική παραγωγή ανθρώπινων πολυπεπτιδίων για χρήση ως βιοφαρμακευτικών, η ανάπτυξη νέων αντιβιοτικών και η ανάπτυξη βιοαισθητήρων.

Ο Τάσος Οικονόμου έχαιρε ευρείας καταξίωσης στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, ενώ είχε εκτενέστατη και διεθνώς αναγνωρισμένη συγγραφική δραστηριότητα με δημοσιεύσεις στα υψηλότερης εμβέλειας επιστημονικά περιοδικά, όπως Cell και Nature. Ήταν επίσης ένας αγαπητός και εμπνευσμένος πανεπιστημιακός δάσκαλος που μεταλαμπάδευσε τον ενθουσιασμό για το αντικείμενό του και άνοιξε νέους δρόμους και προοπτικές στην έρευνα σε μια γενιά νέων επιστημόνων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Το Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης στη συλλυπητήρια ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει μεταξύ άλλων: "Στη διάρκεια της θητείας του στο Πανεπιστήμιο Κρήτης ο Τάσος Οικονόμου προσέφερε πολύ σημαντικό ακαδημαϊκό έργο και βοήθησε στην ανάπτυξη του τμήματος μας. Ήταν ένας εξαίρετος επιστήμονας με διεθνή αναγνώριση και καταξίωση και πολύ μεγάλη αγάπη και προσήλωση στον επιστημονικό χώρο που υπηρετούσε, ενώ υπήρξε και εξαιρετικός Πανεπιστημιακός δάσκαλος".

Η σορός του θα μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη όπου και θα γίνει η εξόδιος ακολουθία και η ταφή. Η ακριβής ημερομηνία και ώρα θα ανακοινωθεί σύντομα από την οικογένειά του.

Πηγή: neakriti.gr