Τι αλλάζει σε απολύσεις, μερική απασχόληση, βαρέα και στην ασφάλεια των κούριερ

Τι αλλάζει σε απολύσεις, μερική απασχόληση, βαρέα και στην ασφάλεια των κούριερ

Στη ρύθμιση των 120 δόσεων μπορούν να ενταχθούν και όσοι οφειλέτες είχαν ενταχθεί τελεσιδίκως στον εξωδικαστικό μηχανισμό

ergasia
Βαθμό δυσκολίας στις απολύσεις θέτει το νομοσχέδιο «σκούπα» του υπουργείου Εργασίας που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Αυστηροποίηση του πλαισίου προβλέπεται και για τη μετατροπή των συμβάσεων πλήρους απασχόλησης σε μερική, για καταχώρηση της ετήσιας άδειας στο «ΕΡΓΑΝΗ» αλλά και για την προστασία των κούριερ. Ευνοϊκές αλλαγές προβλέπονται και για τη συνταξιοδότηση των ασφαλισμένων με καθεστώς βαρέων και ανθυγιεινών, ενώ στη ρύθμιση των 120 δόσεων μπορούν να ενταχθούν και όσοι οφειλέτες είχαν ενταχθεί τελεσιδίκως στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Απολύσεις με αιτία 

Η ρύθμιση αναφέρει πως η απόλυση θα θεωρείται έγκυρη, εφόσον οφείλεται σε βάσιμο λόγο, κατά την έννοια του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη. Σύμφωνα με τον καθηγητή Εργατικού Δικαίου κ. Ιωαννή Ληξουριώτη η συντριπτική πλειονότητα των δικαστικών εργασιακών διενέξεων στην Ελλάδα αφορά υποθέσεις απολύσεων ως «βάσιμος λόγος» θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί η μη ικανοποιητική απόδοση του εργαζόμενου, η παράβαση των συμβατικών υποχρεώσεων, η παραπτωματική συμπεριφορά, καθώς και οι οικονομικές, παραγωγικές, οργανωτικές και τεχνολογικές ανάγκες της επιχείρησης.

Αν αυτό δεν θεμελιώνεται, θα μπορεί το δικαστήριο να διατάξει την ακυρότητα της απόλυσης και την επαναπρόσληψη του εργαζόμενου.Σήμερα στο ελληνικό δίκαιο, σε αντίθεση με άλλες έννομες τάξεις, δεν απαιτείται αιτιολόγηση από πλευράς του εργοδότη.

Με την προτεινόμενη διάταξη το βάρος της απόδειξης για πρώτη φορά το έχει ο εργοδότης ενώ δίνεται έτσι η δυνατότητα στους εργαζόμενους να διεκδικήσουν επαρκή αποζημίωση ή άλλη κατάλληλη επανόρθωση, σε περίπτωση απόλυσης δίχως βάσιμο λόγο.

Μετ΄εμποδίων η επέκταση της μερικής απασχόλησης: Με άλλη διάταξη ορίζεται ρητά ότι η μετατροπή συμβάσεων πλήρους απασχόλησης σε μερικής ή εκ περιτροπής είναι άκυρες χωρίς την τήρηση της απαραίτητης διαδικασίας που μεταξύ άλλων προβλέπει την έγγραφη συμφωνία του εργαζόμενου και τη γνωστοποίηση εντός 8ημέρου, στο ΣΕΠΕ, της αλλαγής. Η διάταξη στοχεύει να θέσει εμπόδια στην εκτίναξη της μερικής απασχόλησης στην οποία ενδεχομένως προσφύγουν πολλοί εργοδότες για να μην επιβαρυνθούν από την αύξηση του κατώτατου μισθού. εργοδότης αναγγέλλει ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου.

Καταχώριση της ετήσιας κανονικής άδειας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ

Με το ισχύον καθεστώς η ετήσια κανονική άδεια καταχωρείται σε ειδικό βιβλίο που τηρεί ο εργοδότης και μόνο εντός του μηνός Ιανουαρίου εκάστου έτους υποχρεούται ο εργοδότης να γνωστοποιεί ηλεκτρονικά στο«ΕΡΓΑΝΗ» (ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ) τα στοιχεία των εργαζομένων που έλαβαν την ετήσια άδεια και το επίδομα αδείας κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση, το ανωτέρω σύστημα αντικαθίσταται από την εκ των προτέρων υποχρεωτική καταχώρηση της χορηγούμενης ετήσιας άδειας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ έως και μία ώρα μετά την έναρξη πραγματοποίησής της. Με τον τρόπο αυτό καθίσταται αποτελεσματικότερος ο έλεγχος της πραγματικής χορήγησής της από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας.

Ρυθμίσεις προστασίας για τους κούριερ και τους εργαζόμενους στο delivery

Την ασφάλεια των κούριερ, ένα θέμα που παίρνει δραματικές διαστάσεις, ρυθμίζουν διατάξεις του πολυνομοσχεδίου.

Συγκεκριμένα η ευθύνη για την ασφάλεια του μεταφορικού μέσου μεταφέρεται στον εργοδότη ο οποίος να δηλώνει γραπτά στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ το όχημα με τον αριθμό κυκλοφορίας που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι στον κλάδο. Παράλληλα πρέπει να λαμβάνονται τα αναγκαία μέτρα, ώστε τα οχήματα που χρησιμοποιούνται από τους εργαζόμενους να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα, προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία τους.

Κλείσιμο
Επίσης ο εργοδότης οφείλει να εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό ατομικής προστασίας τους εργαζομένους που κατά την εκτέλεση της εργασίας τους χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα, ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής δικής του ή των εργαζομένων.

Επιπλέον όταν ο εργαζόμενος χρησιμοποιεί μεταφορικό μέσο δικής του ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής, ο εργοδότης οφείλει να καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση κίνησης, χρήσης και συντήρησης του οχήματος ίση με το 15% του νόμιμου κατώτατου μηνιαίου μισθού ή της προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης. Η αποζημίωση αυτή δεν υπόκειται σε ασφαλιστικές εισφορές.

Η αποζημίωση υποχρεωτικά μέσω τραπέζης: Ο εργοδότης υποχρεούται να καταβάλλει μέσω τράπεζας την οφειλόμενη αποζημίωση απόλυσης, ώστε να ελέγχεται πληρέστερα η τήρηση της εν λόγω υποχρέωσης των εργοδοτών. Το ίδιο θα ισχύσει από 1η Ιουλίου και για τις αποζημιώσεις και τις εισφορές των μαθητευόμενων, σπουδαστών και φοιτητών που πραγματοποιούν πρακτική άσκηση ή μαθητεία.

Βαρέα και ανθυγιεινά

Επιμηκύνεται από 13 σε 17 χρόνια το χρονικό διάστημα στο οποίο πρέπει να έχουν συμπληρωθεί οι 1.000 εκ των 3.600 απαιτούμενων ημερών εργασίας σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα (ΒΑΕ) από συνολικό χρόνο ασφάλισης 4.500 ημερών ή 15 ετών, για ασφαλισμένους μέχρι 31.12.1992, προκειμένου οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε αυτά τα επαγγέλματα να δικαιούνται σύνταξης, μέχρι τη συμπλήρωση του κατά περίπτωση οριζόμενου ορίου ηλικίας ή μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης