Η εικαστική έκθεση «Καρνάγια» του Τάσου Ταστάνη ταξιδεύει από τον Άλιμο στην Λέσβο

Η εικαστική έκθεση «Καρνάγια» του Τάσου Ταστάνη ταξιδεύει από τον Άλιμο στην Λέσβο

Θα είναι αφιερωμένη στον Λέσβιο λογοτέχνη και πρωτοπόρο ιδρυτή του αναπηρικού πολιτιστικού κινήματος στην Ελλάδα αείμνηστο Άρη Ταστάνη, αδελφό του καλλιτέχνη

6
             Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η εικαστική έκθεση των έργων , του αρχιτέκτονα Τάσου Ταστάνη με τίτλο «Καρνάγια» στη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμο Αλίμου
Γέμισε από θερμά λόγια συγχαρητηρίων, θαυμασμού και ελπίδας το βιβλίο επισκεπτών και η αίθουσα της Δημοτικής Πινακοθήκης του Δήμου Αλίμου από τους εκατοντάδες επισκέπτες, που «ταξίδεψαν»  με τα καράβια, τις καλλιτεχνικές συνθέσεις και δημιουργίες στην εικαστική έκθεση των έργων του Τάσου Ταστάνη, με τίτλο «Καρνάγια».

             Επόμενος σταθμός  είναι η Λέσβος, η γενέθλια γη και πηγή έμπνευσης και δημιουργίας των έργων του Τάσου Ταστάνη, που συνδέουν το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας με τα νησιά του Αιγαίου και με τα πέλαγα του κόσμου, στο αέναο ταξίδι και αγώνα για ένα πιο δίκαιο και ανθρώπινο κόσμο. Ανακοινώθηκε ότι τα καράβια του αρχιτέκτονα Τάση Ταστάνη θα παρουσιαστούν το καλοκαίρι σε έκθεση στο Κάστρο της Μυτιλήνης, σε μία εκδήλωση αφιερωμένη στον Λέσβιο λογοτέχνη και πρωτοπόρο ιδρυτή του αναπηρικού πολιτιστικού κινήματος στην Ελλάδα αείμνηστο Άρη Ταστάνη, αδελφό, μέντορα και συνοδοιπόρο του δημιουργού.

           «Για τα υπέροχα καράβια που ο Τάσος Ταστάνης σμίλεψε, θέλοντας να μας παρακινήσει σε μακρινά ταξίδια του νου και της ψυχής με προορισμό την κατανόηση του κόσμου και των ανθρώπων», μίλησε με ενθουσιασμό ο Ανδρέας Κονδύλης Δήμαρχος Αλίμου, στην τελετή εγκαινίων της έκθεσης στην κατάμεστη από κόσμο αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου Αλίμου, εκφράζοντας παράλληλα την ικανοποίηση του, «γιατί ως Δημοτική αρχή καταφέραμε, να στήσουμε τη Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου και να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε στο κοινό πρωτότυπες και ξεχωριστές εικαστικές εκθέσεις, όπως η σημερινή». Η παρουσίαση με την αιγίδα του Δήμου Αλίμου τον Απρίλιο στο Πολιτιστικό Κέντρο Αλίμου είναι η δεύτερη ατομική εικαστική έκθεση του Τάσου Ταστάνη. Η πρώτη του ατομική Έκθεση έγινε στο Παλαιό Δημαρχείο Γλυφάδας, υπό την αιγίδα του Δήμου Γλυφάδας, τον Δεκέμβριο του 2019. Ο Ταστάνης Τάσος έχει συμμετάσχει στην Ομαδική Εικαστική Έκθεση 130 καλλιτεχνών «ART Ελληνικό» στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού το 2011.

         «Δείτε γύρω σας και μυρίστε την αλμύρα από τα «θαλασσοδαρμένα» υλικά με τα οποία ο καλλιτέχνης μας συνέθεσε τις δημιουργίες του. Με ό,τι ξέβγαλε το κύμα και τ’ άφησε στις άκρες ξεχασμένων ταρσανάδων, στα καρνάγια, έφτιαξε ο Ταστάνης τα βαπόρια του. Ξύλα διαβρωμένα, σκουριασμένα καρφιά, φαγωμένα υπολείμματα από καραβόπανο, δίχτυα και σχοινιά, αντικείμενα βουτηγμένα στην αλμύρα, ταλαιπωρημένα και τσακισμένα από τον χρόνο, αδιάψευστοι μάρτυρες του μόχθου και των ανθρώπινων προσδοκιών, αντί να καταλήξουν απορρίμματα, ξαναπλάθονται και γίνονται καρίνες, άλμπουρα, ξάρτια και φουγάρα, καμιά φορά ακόμα, και περήφανα σημαιάκια στην άκρη της πρύμνης», είπε ο Δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης και μιλώντας για την παρουσία του δημιουργού στα κοινά και τα κινήματα σημείωσε ότι:

          «Τον Τάσο Ταστάνη τον γνώριζα από τις συναντήσεις των Νοτίων αυτοδιοικητικών για το πρώην Αεροδρόμιο. Θυμάμαι, επίσης, πόσο ευγενικά μάς είχε υποδεχτεί ως Πρόεδρος του ΟΑΣΑ, όταν τον είχαμε επισκεφθεί για τα συγκοινωνιακά προβλήματα του Αλίμου. Δεν είχα όμως ιδέα τότε για την ενασχόλησή του με την τέχνη. Ο φίλος και συνάδελφος Γιώργος Παπανικολάου, ο Δήμαρχος Γλυφάδας, που οργάνωσε το 2019 την πρώτη έκθεση του Ταστάνη στο Παλιό Δημαρχείο Γλυφάδας, μου μίλησε για τα ξύλινα γλυπτά καράβια και μου πρότεινε να τα εκθέσουμε κι εμείς. Είδα τα καράβια κι ενθουσιάστηκα. Σαν ζωντανά, πραγματικά πλεούμενα πολυταξιδεμένα με την πατίνα του χρόνου πάνω τους. Κι αναρωτιέμαι ποιο νόστο αναζητεί ο Ταστάνης φτιάχνοντας τα καράβια του; Μια άλλη πραγματικότητα, το μπλε της Μυτιλήνης, της ιδιαίτερης πατρίδας του ή μήπως τελικά, αδιαφορώντας για τον νόστο, γοητεύεται από τα μακρινά ταξίδια, σα γνήσιος ονειροπόλος που ξεπήδησε μέσα από τους στίχους τού ποιητή αδελφού του, Άρη Ταστάνη;»

Κλείσιμο
       «Αυτό που κάνει, είναι ευθύβολο και αληθινό. Ο Τάσος Ταστάνης, ενσωματώνει αντικείμενα που έχουν κλείσει τον χρηστικό τους κύκλο, συνθέτει μεταχειριζόμενος υπολείμματα. Αλιεύει υπολείμματα και τα ανασυνθέτει. Με τεχνική γλυπτικής και ζωγραφικής φτιάχνει περιβάλλοντα όχι μιμήσεις, αλλά υπομνήσεις. Δεν ενεργοποιεί την παραστατική, την παράσταση του πλοίου, αλλά ενεργοποιεί το συναίσθημα, διεγείρει το συναίσθημα, κάνει δηλαδή μια έμμεση εγγραφή στα μάτια και την ψυχή του θεατή με αυτό τον περίπλοκο τρόπο», είπε ο Δημήτρης Σεβαστάκης Ζωγράφος, Καθηγητής Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, ομιλητής στην έκθεση εγκαινίων της εικαστικής έκθεσης των έργων του Τάσου Ταστάνη». Ο ίδιος κατέταξε την τεχνική του δημιουργού στο διεθνές ρεύμα «Artepovera» - «Φτωχή Τέχνη», το οποίο όπως είπε έχει δώσει πολύ σημαντικά έργα. Παράλληλα με αφορμή το γεγονός ότι στη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αλίμου είχε προηγηθεί η έκθεση των έργων του σημαντικού αρχιτέκτονα και δημιουργού Σωτήρη Σαρόγκα, ο Δημήτρης Σεβαστάκης επισήμανε ως «ενδιαφέρον το γεγονός ότι προηγήθηκε η Έκθεση του Σωτήρη Σόρογκα , ενός στενού μου φίλου και συναδέλφου μου στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ, όπου διδάσκω και ο οποίος μ’ έναν άλλο τρόπο προσεγγίζει αυτό που ψηλαφεί ο Τάσος Ταστάνης, αλλά με μια τελείως διαφορετική τεχνική και κυρίως μια διαφορετική σχέση με τον χρόνο».

        «Ως αρχιτέκτονας ο Τάσος Ταστάνης είναι πολυπράγμονας σε πολλά γνωστικά αντικείμενα. Είναι σπουδαγμένος και έχει κατανοήσει και την έννοια της ογκοπλασίας και την έννοια του συνδυασμού των ετεροτήτων, αλλά από την άλλη μεριά παραμένει ενεργός συναισθηματικά, επιφυλάσσοντας για τον εαυτό του σημαντικά υπαρκτικά ερωτήματα. Η τέχνη του είναι τέτοιου είδους, έχει τέτοιο χαρακτήρα, υπαρκτικά ερωτήματα τα οποία θέτει, ανακαινίζει, ανανεώνει, αλλά δεν απαντά ποτέ. Με αυτούς τους όρους λέω να δούμε αυτή την Έκθεση με ανοιχτή καρδιά» είπε ο Δημήτρης Σεβαστάκης.
FEL_4270
Ο δημιουργός Τάσος Ταστάνης και η σύζυγός του Ελένη Καραστεφάνου πλαισιώνουν τον κόρη τους Φελίσια που επιμελήθηκε στην έκθεση


         «Το γεγονός ότι αυτά τα καράβια έμπνευσαν τον αδελφό μου, τον Άρη Ταστάνη να γράψει την τελευταία ποιητική του συλλογή με τίτλο «ΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΜΟΥ» και κάποια απ’ αυτά να τα συμπεριλάβει στο βιβλίο του είναι πολύ συγκινητικό και όμορφο για μένα. Ο ποιητής, λογοτέχνης και κοινωνικός αγωνιστής Άρης Ταστάνης  ήταν ένας μαχητής, ένας ήρωας, ένας γλυκός και όμορφος άνθρωπος,. Είμαι υπερήφανος και πολύ τυχερός, που τον είχα δίπλα μέχρι τον θάνατο του. Μου άνοιξε ορίζοντες ζωής, έκφρασης, δημιουργίας, ανθρώπινης αλληλεγγύης και συντροφικότητας», είπε στην ομιλία του στην τελετή εγκαινίων της εικαστικής έκθεσης των έργων του ο Τάσος Ταστάνης, αναγγέλλοντας τη νέα έκθεση των έργων του που θα γίνει το καλοκαίρι στο Κάστρο της Μυτιλήνης αφιερωμένη στο έργο και τη μνήμη του Άρη Ταστάνη.

        «Κάπου μέσα στα καράβια που πλάθω θέλω να ελπίζω ότι αχνοφέγγει η ζωή και η ελπίδα» είπε ο Τάσος Ταστάνης μιλώντας για το έργο του, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι:
Τα καράβια μου κουβαλάνε, καημούς, αποχωρισμούς και ξεριζωμούς ανθρώπων από τον τόπο τους, μα την ίδια στιγμή δένουν σε απάνεμα λιμάνια και γεμίζουν με αγκαλιές ανθρώπων που λαχταρούν και ονειρεύονται ένα καλύτερο αύριο. Τα καράβια μου είναι ταπεινά καρυδότσουφλα στα πέλαγα του κόσμου για να ανέβουν πάνω και σωθούν οι θαλασσοδαρμένοι προσφυγές και μετανάστες που αναζητούν τη γη της επαγγελίας. Τα καράβια μου είναι η ύπαρξη και η πιο όμορφη φυγή της πραγματικότητάς μου ,την ώρα και τις νύχτες που τα πλάθω , γαληνεύει μουντός ουρανός Εκεί έχεις να παλέψεις με τα συναισθήματά σου πρέπει το ξύλο, τα καρφιά, την σκουριά, τα σύρματα το καραβόπανο να τα κάνεις κάτι, να τους δώσεις μορφή, να τους δώσεις την ψυχή σου».

         «Η φυγή και η ουτοπία. Να γιατί βλέποντας τα καράβια του Τάσου Ταστάνη θυμήθηκα τελικά κι εκείνη τη φράση του Αργεντίνου, πρωτοπόρου κινηματογραφιστή Φερνάντο Μπίρι, τη φράση-«σηματωρό» για τον Γκαλεάνο και πόσους ακόμα: «Η ουτοπία είναι στον ορίζοντα. Πλησιάζω δυό βήματα, κι εκείνη απομακρύνεται δυο βήματα. Περπατώ δέκα βήματα, κι ο ορίζοντας κάνει πίσω άλλα δέκα. Όσο κι αν προχωρήσω, δεν θα τη φτάσω ποτέ. Σε τι χρησιμεύει η ουτοπία; Γι' αυτό ακριβώς: για να προχωράμε» σημείωσε στο κείμενο της η Ναταλί Χατζηαντωνίου, δημοσιογράφος σε θέματα Πολιτισμού, το οποίο παρουσίασε στο κοινό η Φελίσια Ταστάνη, αρχιτέκτονας, η οποία είχε την επιμέλεια της διοργάνωσης και των οπτικοακουστικών μέσων τησ έκθεσης. Εκ μέρους του Δήμου Αλίμου την ευθύνη διοργάνωσης της έκθεσης είχε η υπεύθυνη της Δημοτικής Πινακοθήκη του Δήμου Αλίμου Λία Σκλαβου ενώ ειδική έκδοση με τις δημιουργίες έγινε από τις εκδόσεις «Νίκας».

        Στην τελετή εγκαινίων και στη διάρκεια του Απριλίου 2023, που ήταν ανοιχτή για το κοινό στην Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αλίμου (Πολιτιστικό Κέντρο) επισκέφθηκαν πολιτικοί, πρώην υπουργοί, βουλευτές, αιρετοί της αυτοδιοίκησης, εκπρόσωποι συλλογικών φορέων, της τεχνικής και ακαδημαϊκής επιστημονικής κοινότητας, της επιχειρηματικής ζωής και οικονομικών παραγωγικών οργανισμών, συλλογικοτήτων και κινημάτων αλληλεγγύης, πολιτισμού και περιβάλλοντος και μεγάλο πλήθος πολιτών, όλων των ηλικιών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης