Μεταναστευτικό: Αλλαγή πολιτικής χθες!
Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης

Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης

Μεταναστευτικό: Αλλαγή πολιτικής χθες!

Οι ντροπιαστικές εικόνες των στοιβαγμένων προσφύγων σε Ειδομένη, Πειραιά και νησιά του Ανατολικού Αιγαίου καταλύουν κάθε έννοια ανθρωπισμού, κάθε έννοια σεβασμού των θεμελιωδών ατομικών δικαιωμάτων.

Η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο hot spot. Είναι εικόνες που δεν τιμούν τη χώρα μας. Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται απομονωμένη διεθνώς, αποδυναμωμένη διαπραγματευτικά και ανίσχυρη έναντι της τουρκικής διπλωματίας που κερδίζει έδαφος σε διαχρονικές της διεκδικήσεις. 

Η πολιτική των «ανοικτών συνόρων» που ακολούθησε η σημερινή κυβέρνηση με παιδαριώδη αφέλεια -μόνο και μόνο για τη δικαίωση των ιδεοληψιών της- προκάλεσε την πλήρη κατάρρευση των συνοριακών ελέγχων και την έκρηξη ενός τεράστιου κύματος μεταναστευτικών ροών προς τη χώρα μας που ήταν αδύνατον να το διαχειριστεί. Σε συνδυασμό με τη θολή ευρωπαϊκή πολιτική, το μεταναστευτικό ζήτημα έφτασε σε αδιέξοδο.

Η χώρα οφείλει και πρέπει να αλλάξει πολιτική χθες! Η νέα μεταναστευτική πολιτική πρέπει να έχει συγκεκριμένη κατεύθυνση: Να στέλνει το ξεκάθαρο μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν είναι «failed state», αλλά ένα οργανωμένο ευρωπαϊκό κράτος που ξέρει και να προστατεύει τα σύνορα της Ευρώπης, αλλά και να τηρεί ανθρώπινες συνθήκες φιλοξενίας των προσφύγων, όπως αρμόζει δηλαδή σε μία χώρα που αποτελεί κοιτίδα της δημοκρατίας και του πολιτισμού. Παρά την αποδεδειγμένα λάθος πολιτική της κυβέρνησης έναντι του Μεταναστευτικού, ακόμη και σήμερα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ την υπερασπίζονται. Συνεχίζουν να ισχυρίζονται ότι η φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων δεν είναι εφικτή, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι αυτό θα οδηγήσει σε κίνδυνο τις ζωές των μεταναστών στη θάλασσα. Αποσιωπούν, όμως, το γεγονός ότι με «ανοικτά σύνορα» είχαμε κατακόρυφη αύξηση ναυαγίων την περασμένη χρονιά στο Αιγαίο που στοίχισαν τη ζωή εκατοντάδων ανθρώπων και πολλών παιδιών.

Η αποτελεσματικότερη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων πρέπει να αποτελέσει κυρίαρχη προτεραιότητα, όχι μόνο γιατί αποτελεί κυριαρχικό δικαίωμα, αλλά κυρίως γιατί αποτελεί μία άσκηση ανθρωπισμού προς τους ίδιους τους πρόσφυγες, αφού λιγότεροι άνθρωποι θα μπαίνουν σε κίνδυνο στη θάλασσα. Τη διετία 2013-2014 αυτό κατέστη εφικτό και με συγκεκριμένο σχέδιο και προτάσεις μπορεί να επαναληφθεί.

Συγκεκριμένα προτείνω:
Κλείσιμο

■ Την εντατικοποίηση των ελέγχων στο θαλάσσιο πεδίο, με τον έγκαιρο προσυνοριακό εντοπισμό των σκαφών που αποπλέουν από τουρκικές ακτές και την ειδοποίηση της τουρκικής ακτοφυλακής στο πλαίσιο της καλής συνεργασίας να τους συλλέξει. Μία πολιτική που ακολουθήσαμε στο υπουργείο Ναυτιλίας τη διετία 2013-14 με μετρήσιμα αποτελέσματα. Στην περίπτωση που δεν ανταποκριθούν οι Τούρκοι, καταγγελία προς τον IMO (Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας του ΟΗΕ) για πλημμελή άσκηση έρευνας και διάσωσης από τουρκικής πλευράς στα χωρικά της ύδατα.

■ Την αυστηρή απαγόρευση εισόδου (άρθρο 12 Κανονισμού 562/2006) σε σκάφη που μεταφέρουν μετανάστες και επιχειρούν παρανόμως να εισέλθουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα όταν αυτά επιχειρούν να παραβιάσουν την οριογραμμή.

■ Την άμεση διάσωση των ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα σε περίπτωση ναυαγίου με το σκίσιμο της βάρκας από τους διακινητές. Ταυτόχρονα τη διεξαγωγή προανάκρισης και την απαγγελία κατηγοριών σε όσους εκούσια προκαλούν ναυάγια και θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές με το σκίσιμο της βάρκας. Επισημαίνω ότι οι ποινές για τα παραπάνω αδικήματα είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικές.

■ Την εμβάθυνση της συνεργασίας μας με την Τουρκία, με βασικό στόχο την εξάρθρωση των οργανωμένων εγκληματικών δικτύων και την αποφυγή τραγωδιών στη θάλασσα, τόσο στο πλαίσιο της σύγκλησης του Ανωτάτου Συμβουλίου Ελλάδας - Τουρκίας, όσο και στο πλαίσιο των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης με την πραγματοποίηση τακτικών συναντήσεων τόσο των Αρχηγών του Λ.Σ. - ΕΛ. ΑΚΤ. και της Τουρκικής Ακτοφυλακής όσο και των υποκείμενων κλιμακίων τους.

■ Τη σύλληψη όσων μπαίνουν παρανόμως στη χώρα και την κράτησή τους στα hot spots μέχρι να ταυτοποιηθούν και να εξακριβωθεί αν πρόκειται για πρόσφυγες ή οικονομικούς μετανάστες.
■ Την άμεση λειτουργία προαναχωρησιακών κέντρων (κλειστού τύπου) για όσους είναι οικονομικοί μετανάστες και έναρξη διαδικασιών επιστροφής στον τόπο τους.

■ Την καταγραφή και έλεγχο όσων ΜΚΟ δραστηριοποιούνται στα νησιά. Πρόσφατα  εντοπίστηκε σκάφος που ανήκει σε ΜΚΟ να πραγματοποιεί μεταφορές μεταναστών. 

■ Τη χρησιμοποίηση σκαφών του Πολεμικού Ναυτικού με συνδέσμους από το Λιμενικό Σώμα τόσο για την 24ωρη και αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων, όσο και για την αποδοτικότερη άσκηση έρευνας και διάσωσης. Οπως ακριβώς συμβαίνει δηλαδή με την Πολεμική Αεροπορία και το Λιμενικό Σώμα με τη λειτουργία ελικοπτέρων Super Puma, η συνεργασία των οποίων έχει αποβεί ωφέλιμη για την έρευνα και τη διάσωση χιλιάδων συνανθρώπων μας.

■ Την ενίσχυση της διακλαδικής συνεργασίας με τη συστράτευση όλων των εμπλεκομένων φορέων στην επιτήρηση των εξωτερικών συνόρων και την αναβάθμιση του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου (ΕΣΚ) Επιτήρησης Συνόρων, Μετανάστευσης & Ασύλου.

■ Τη δημιουργία συστήματος παράκτιας επιτήρησης στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης), έργο προϋπολογισμού 82,5 εκατ. ευρώ το οποίο καλύπτεται στο μεγαλύτερο ποσοστό του από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Με την επιστράτευση της σύγχρονης τεχνολογίας και την ένταξη συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο θα καταστεί αποτελεσματικότερος ο έγκαιρος προσυνοριακός εντοπισμός των ύποπτων σκαφών και η ικανότητα ανταπόκρισης στα περιστατικά που εκδηλώνονται. Είναι σημαντικό τα πλωτά μέσα του Λιμενικού Σώματος να μην αναλώνονται σε «τυφλές» περιπολίες, αλλά να δρουν σε περιστατικά έχοντας πλήρη επίγνωση του επιχειρησιακού τους περιβάλλοντος (περιπολία από just-in-case σε just-in-time).

■ Τέλος, την άμεση και έγκαιρη απορρόφηση πόρων από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020 για την ολοκλήρωση του εξοπλιστικού προγράμματος του Λιμενικού Σώματος. Η χώρα μας τον τελευταίο χρόνο έχει καθυστερήσει δραματικά στον τομέα της απορρόφησης ευρωπαϊκών κονδυλίων. Το αποτέλεσμα είναι να αποστερείται το Λιμενικό Σώμα τόσο από επιχειρησιακά μέσα, όσο και από πολύτιμους πόρους που θα διευκόλυναν καθημερινά την άσκηση της πολυδιάστατης αποστολής τους.

Ο κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης είναι βουλευτής της Ν.Δ. και πρώην υπουργός


Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης